Beantwoorden
Dume
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

OPGELET. Telenet publiceert foutieve info over datakosten buiten de Eu-zone !! Op de website met als titel « alles wat je wil weten over roaming » staat onderstaand item als belangrijk aangestipt :

  • Buiten de Eu betaal je roamingtarieven. Die verschillen per land. Houd de verbuik daar zeker in de gaten, want het kan snel oplopen. Zo kan een uur tv-kijken in Zwitserland €3000 (1,7GB aan €3/MB) kosten!
  • In een grensgebied kan je gsm ongevraagd verbinden met een niet-EU netwerk als dat beter bereik heeft. Zo kan je in de EU toch roamingkosten aangerekend krijgen. Met deze tips vermijd je zo’n kosten, want roaming buiten de EU kan je tot wel €3/MB kosten.

Er staat duidelijk “buiten de EU tot wel €3 per MB”.

Daaruit concludeer ik dat tot wel betekent max 3€, misschien sommige landen minder, maar zeker niet meer.

NIETS IS MINDER WAAR.

Ik ondervond afgelopen maand bij het doorkruisen van Andorra, waarbij ik 4,062 Mb dataverbruik had, dat mij hiervoor 40,62€ werd aangerekend. Schandalig wanneer je weet dat Proximus in Andorra bvb geen extra kosten aanrekent, maar goed, ik ben Telenet klant en moet het daarmee doen. Met de 3€/Mb kon ik leven, vandaar dat ik mij data liet aanstaan in Andorra, wetende dat ik niet veel zou verbruiken door enkel en alleen Waze te gebruiken.

Ik voelde mij bedrogen en opgelicht omdat ik vertrouwde op de info “tot 3€/mb”, wat dus zo niet blijkt te zijn.

Bij thuiskomst contact opgenomen met de klantendienst waar de dienstdoende medewerker mijn standpunt volledig begreep. De dame kon echter zelf geen beslissing nemen en moest hogerhand overleggen. Men zou mij diezelfde dag terugbellen … niet dus.

’s Anderendaags nog een 4-tal keer teruggebeld naar de klantendienst en minstens evenveel keer mijn zelfde verhaal verteld. Enkele malen gesprek abrupt verbroken door de Telenet medewerker, andere maal in het niets doorverbonden. Wel heel veel wachtmuziekjes gehoord en tijd verspeeld.

Na een zesde poging had ik eindelijk iemand aan de telefoon (duidelijk geen Hollandse dame deze keer, maar een jongeman met Limburgse tongval) die er zin in had dit voor mij uit te zoeken. De jongeman was aan zijn eerste werkdag toe bij Telenet, wat een vuurdoop. Ook hij beloofde mij terug te bellen.

Diezelfde dag in de late namiddag belde hij me inderdaad terug met het goede nieuws dat het bedrag dat extra werd aangerekend zou worden terugbetaald bij de volgende afrekening. Ik kreeg hiervan inmiddels ook bevestiging per mail.

Ondanks mijn aandringen een aanpassing te doen op de Telenet website staat tot op heden nog steeds de misleidende info dat buiten de EU de datakosten kunnen oplopen tot 3€.

 

Wat hieruit te onthouden ? Dat je maar best goed uitzoekt wat de echte datakosten zijn wanneer je een land buiten de EU bezoekt en als Telenet klant data verbuikt.

En, dat er ook Telenet medewerkers zijn die wél hun best doen om een klantvriendelijk oplossing te zoeken.

Bedankt Nicolaï van Telenet !

 

Titel gewijzigd door Marie4 (mod) | Vorige titel: Opletten met foutieve info Telenet ivm datakosten

0 Likes
12 reacties
MartijnS
Freshman Veelweter
Berichten: 210
De magic number! Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

Persoonlijk vind ik dat Telenet hier hun goodwill heeft getoond, het is duidelijk terug te vinden op de detailpagina bij het kiezen tussen bestemmingen dat data roaming in Andorra 10 euro/MB kost.

Dume
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

Wanneer je in de eerste pagina over roaming gaat kijken en je daar ziet staan « tot 3€/mb » en je vind dat een aanvaardbaar bedrag, dan ga je toch niet verder zoeken want je gaat er van uit dat het max 3€ is. Daar het beter gestaan « tot 10€/mb ».

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 504
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

Hey @Dume, bedankt om dit te melden. Ik heb het intern nagevraagd voor jou, van zodra we hier verdere info over hebben delen we het in deze thread. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 504
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

@Dume We hebben als feedback meegekregen dat het inderdaad foutief vermeld staat op de website en dat ze het gaan aanpassen om verdere misverstanden te vermijden. Nogmaals dank om de melding te maken.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Dume
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

@Bjarne Maar ondertussen staat het nog steeds als « tot 3€/MB » vermeld, snap niet dat dit zo lang moet duren alvorens het aangepast is op de website.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

@Dume 

Geef het wel even wat tijd aan ze om het te corrigeren. Het gebeurd wel hoor komt wel in orde. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 504
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

@Dume Ondertussen zie ik dat ze het aangepast hebben op de website. 

 

image.png

 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Dume
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

Dat is al iets duidelijker en minder misleidend, eindelijk.

Ik hoop dat hiermee veel roamingkostenmiserie (wat een woord hé) bij velen achterwege blijft.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

Minder misleidend????

 

Vroeger stond er:

Met deze tips vermijd je zo’n kosten, want roaming buiten de EU kan je tot wel €3/MB kosten.

 

Nu staat er:

Met deze tips vermijd je zo’n kosten, want roaming buiten de EU kunnen de kosten snel oplopen.

 

Waarom niet:

...want roaming buiten de EU kan je tot wel €10/MB kosten.

(voorbeeld Andorra).

 

Ik vind het nog altijd misleidend (met Zwitserland als voorbeeld) 🤔

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

Hier moet ik @flip1953  gelijk geven, je weet nog steeds niet dat het meer dan €3 per MB kan kosten. Iemand reageert misschien wel met "och, een uur TV kijken ga ik niet doen, €3 per MB, dat kan er nog mee door" en krijgt daarna de gepeperde rekening van €10 per MB ...

 

Het is dus inderdaad aangepast maar niet op de goede manier ... 😕


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming


@StefaanH  schreef:

Het is dus inderdaad aangepast maar niet op de goede manier ... 😕


Aangepast door de juristen naar een niets-zeggende tekst ("kunnen de kosten snel oplopen") 😊

0 Likes
Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 504
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

Opletten met foutieve info Telenet ivm roaming

In dat geval kan je beter deze link raadplegen: https://www2.telenet.be/nl/tarieven/mobile/.

 

Daar kan je onder 'internationaal bellen en roaming' per land waar je naartoe gaat nakijken hoeveel je zou betalen per belminuut, per verzonden sms / MMS en hoeveel je per MB zou betalen. 

 

Onderstaande screenshot met Andorra als voorbeeld:

image.png


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.