Beantwoorden
Rikske1952
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Star Wars Day Follow the reader, reader! Vernieuwde Telenet Webmail? Leesbeest!

Slecht bereik mobiele data

Enkele dagen geleden nog maar eens nog maar eens een Telenet abonnement voor mobiele telefonie genomen, komende van Proximus. Alles heb ik van Telenet (Televisie, Internet, Vaste Telefonie).

Nu valt het abonnement voor wat betreft Mobiel bellen met Telenet enorm tegen. Dat was vroeger ook al zo ' en da's dus nu nog niets veranderd), ben dan overgestapt naar Proximus, enkel voor mobiel bellen, en dit werkte perfect. 

Ik heb voor het ogenblik "een half streepje' op mijn I-Phone, woon in een alleenstaand niet direct omgeven door andere grote gebouwen.

Vermits ik nu nog maar enkele dagen klant ben voor wat betreft mobiel bellen weet ik niet of ik nu reeds van provider kan veranderen...ook al zijn er onkosten aan verbonden...

Bedankt voor een eventuele reactie!

 

0 Likes
41 reacties
Rikske1952
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Star Wars Day Follow the reader, reader! Vernieuwde Telenet Webmail? Leesbeest!

Slecht bereik mobiele data

De perfectie bestaat niet maar er zijn grenzen

Ex-Netweter
 

Slecht bereik mobiele data

@Rikske1952 

Wat was nu eigenlijk de rede dat je terug naar Telenet kwam? Telenet goedkoper of andere diensten bij Proximus niet in orde?

Dit zijn uw eigen woorden: Nu valt het abonnement voor wat betreft Mobiel bellen met Telenet enorm tegen. Dat was vroeger ook al zo ' en da's dus nu nog niets veranderd), ben dan overgestapt naar Proximus, enkel voor mobiel bellen, en dit werkte perfect

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Slecht bereik mobiele data

Ik vrees dat het Base/Telenet netwerk is blijven hangen in de typische fase voor nieuwe netwerken: goed/perfect bereik in de steden, maar alles daartussen vrij tot zeer matig, tot ronduit slecht. In de grote(re) steden, heb je met Telenet nu quasi overal 4G+ en 5G met schitterende dekking en snelheden. Maar in de gebieden rond die steden, het platte land of langs spoorwegen is het echt walgelijk slecht. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Rikske1952
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Star Wars Day Follow the reader, reader! Vernieuwde Telenet Webmail? Leesbeest!

Slecht bereik mobiele data

Telenet is voor wat betreft mij voor wat betreft mobiele telefonie een grote nul, eigenlijk zou men eens alle drie de providers moeten kunnen testen. 'k Heb nu al Telenet en Proximus gehad, het is eigenlijk triestig gesteld als men dat allemaal met het buitenland vergelijkt...Ben nu terug bij Proximus, voor mij nog het allerbeste netwerk, misschien later ook eens Orange proberen, doch bij rondvraag hier in de streek van Drongen is Proximus nog altijd het beste (voor mobiele telefonie), van de andere diensten van Telenet, niets anders dan lof!

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Slecht bereik mobiele data


@Rikske1952  schreef:

Telenet is voor wat betreft mij voor wat betreft mobiele telefonie een grote nul, eigenlijk zou men eens alle drie de providers moeten kunnen testen.


Zulke onderzoeken worden zeker en vast uitgevoerd want een telecomoperator verbindt zich ook toe tot wettelijke verplichtingen waaronder een dekkingseis enzovoort. Per gemeente verschilt namelijk ook nog eens deze dekkingseis. Controle hierop gebeurt door onze federale regulator, beter gekend als BIPT.

Uiteraard heeft iedereen een andere persoonlijke ervaring. Die ervaring vloeit eerder voort uit de meest bezochte locaties en de gebruikte toestellen...en ja geen enkel grondig onderzoek kan jouw persoonlijke ervaring perfect uitleggen. 

Maar het is gewoon te eenvoudig om een persoonlijke slechte ervaring te veralgemenen. Uiteraard is het aanlokkelijk wanneer iemand met negativiteit start om mee te doen. Klagers zijn eerder geneigd zijn om hun beklag neer te schrijven dan iemand die deze ervaring niet heeft. Ook op de forums van Proximus vind je topics terug met beklag over het slechte bereik.

Is het dan zo slecht gesteld met de netwerken? Neen ik denk het niet. Uiteraard is het een nieuwe uitdaging voor alle operatoren om binnenshuis een beter bereik te geven. Onze woningen zijn de laatste jaren hard veranderd. Dit komt vooral door de nieuwe, betere isolatie. En meestal komt het beklag over de ontvangst binnenshuis. Dus ja hier moet en wordt aan gewerkt door alle operatoren.

Dat het niet zo slecht gesteld is met onze netwerken kan je nalezen in het rapport van de BIPT: 'Kwalitatieve studie van vaste en mobiele breedbandnetwerken in België'.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Slecht bereik mobiele data


@BillyX  schreef:
Uiteraard is het een nieuwe uitdaging voor alle operatoren om binnenshuis een beter bereik te geven. Onze woningen zijn de laatste jaren hard veranderd. Dit komt vooral door de nieuwe, betere isolatie. En meestal komt het beklag over de ontvangst binnenshuis. Dus ja hier moet en wordt aan gewerkt door alle operatoren.

Dat het niet zo slecht gesteld is met onze netwerken kan je nalezen in het rapport van de BIPT: 'Kwalitatieve studie van vaste en mobiele breedbandnetwerken in België'.


Ik denk niet dat het veel zin heeft dat operatoren er moeten aan werken om goede ontvangst binnenhuis te hebben.

Als wij ervoor zorgen dat we binnenhuis goede WiFi ontvangst hebben, en de operatoren zorgen ervoor dat ze voor iedereen VoWiFi aanbieden, dan is het probleem toch opgelost?

Ik zou liever zien dat de operatoren hun geld investeren in het uitbreiden (dekking) van het mobiele netwerk, dan aan het verbeteren van de ontvangst binnenhuis 🤔.

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Slecht bereik mobiele data


@flip1953  schreef: Ik zou klever zien dat de operatoren hun geld investeren in het uitbreiden (dekking) van het mobiele netwerk, dan aan het verbeteren van de ontvangst binnenhuis 🤔.

Een citaat uit het rapport van het BIPT: 

We kunnen ook stellen dat bijna alle Belgische huishoudens toegang hebben tot 3G of 4G met een goede dekking. Hierbij is er weinig verschil tussen de operatoren onderling. Alleen “diep” binnenshuis is vooral bij 4G de dekking minder goed.

Als we dan de resultaten uitgedrukt in percentage van de huishoudens die gedekt worden door een 4G netwerk dan scoren alle operatoren meer dan 98%. Hierin zal niet snel nog een extra verbetering in gerealiseerd worden. Praktisch alle klachten komen van de dekking binnenshuis en dit kan je ook terugzien in de resultaten bij alle operatoren.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
TELEMOB
Professional Meerweter
Berichten: 159
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Slecht bereik mobiele data

Of we het leuk vinden of niet maar  we zullen een sterk antwoord moeten vinden op een bepaalde zaak

het gaat niet over test of BIPT.

Proximus heeft met Orange een zeer ver doorgedreven  samenwerking aangegaan.

Ze gebruiken elkaars RAN. Dat wil zeggen dat bij uitrol van dit project klanten van Orange op het mobiele netwerk van Proximus kunnen bellen en surfen en omgekeerd

de twee operatoren halen daar niets als voordelen bij . Minder antennes , minder stroom verbruik en zeer tevreden klanten

Alleen aan de kust al waar het grootste deel van antennes aangepast en vervangen zijn is dat een geweldig ervaring.

op een maand tijd hebben deze twee operatoren   het volgende gedaan .  proximus klanten hebben 9 opstellen punten meer en orange  11.

 

 

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Slecht bereik mobiele data


@TELEMOB  schreef:

Proximus heeft met Orange een zeer ver doorgedreven  samenwerking aangegaan.

Ze gebruiken elkaars RAN. Dat wil zeggen dat bij uitrol van dit project klanten van Orange op het mobiele netwerk van Proximus kunnen bellen en surfen en omgekeerd


Je stelt het wel heel simplistisch voor, de werkelijkheid is wel een beetje anders. Eerst en vooral het delen van de passieve infrastructuur van de antennesites is een wettelijke verplichting voor alle operatoren. De samenwerking tussen Proximus en Orange gaat echter een stapje verder. Zij gaan het toegangsnetwerk van de radio ofwel RAN (Radio Access Network) delen. Echter is er in de samenwerking (voorlopig) geen sprake van het gedeeld gebruik van het spectrum. Wie weet komt deze spectrum pooling er in een latere fase nog wel, maar voorlopig is hier geen sprake van. Het blijven dus twee onafhankelijke netwerken die elk hun eigen spectrum gebruiken. 

Telenet maakte bij de bekendmaking van deze samenwerking een terecht bezwaar. De timing van deze samenwerking kon invloed hebben bij de 5G veiling van het spectrum. Als beide operatoren van in het begin interne afspraken maakte voor spectrum pooling kon dit de veiling wel eens beïnvloeden. Zoiets zou zeker marktverstorend zijn.

Wie zich in deze materie nog verder wenst te verdiepen raad ik zeker aan om hiervan het publiek verslag van de Belgische mededingingsautoriteit na te lezen. Zo kom je eindelijk ook eens te weten hoe het komt dat Telenet een kleine achterstand heeft met het ontvangstsignaal binnenshuis. Maar dat terzijde. 

Hoe de samenwerking in de toekomst verder zal verlopen is koffiedik kijken. In eerste instanties kan er veel geld bespaart worden door beide operatoren omdat ze gezamenlijk de kosten van nieuwe en of verbeterde RAN’s kunnen delen. Echter op termijn om nieuwe kosten te besparen zal er wel eens beslist kunnen worden dat er een aantal antennes moeten verdwijnen. 

Voor Telenet zijn er genoeg nieuwe mogelijkheden. Er is trouwens ook een nieuwe vierde speler die zich engageert om zo snel mogelijk een compleet eigen onafhankelijk netwerk op te zetten. Echter in eerste instantie zullen ze samenwerken met een bestaande operator om toch zo snel mogelijk te kunnen starten. Wie weet wordt deze wel de strategische partner van Telenet om het netwerk sneller te upgraden. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



TELEMOB
Professional Meerweter
Berichten: 159
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Slecht bereik mobiele data

het is reeds zo, bvb site Kapelstraat Bredene , proximus 59BBD  Telenet WV5708 zo was het

Proximus vervangt zijn antennes   800/1800/2600 4G  2100 /3500/700 5G  9000 2G  21003G

Bij de activatie gaan de nieuwe antennes draaien op het   Nokia netwerk

op dat moment  word  het RAN gedeeld zowel  Orange  en Proximus krijgen E node B 400813

 

0 Likes
TELEMOB
Professional Meerweter
Berichten: 159
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Slecht bereik mobiele data

 

Vandaag heb een ritje met motor gedaan  van Bredene naar Veldegem. Heen en terug weg   was anders.

 G Net track ,een steengoede  en zeer betrouwbare app om een netwerk te testen  ik selecteer 4G/5G.

De heen weg was via De Haan en  Brugge Zedelgem naar Veldegem. Ik keerde terug uit deze kleine gemeente via Zedelgem en Jabbeke weer naar de  kust.

Thuis heb ik de log in een kaart omgezet, via deze app is dat  simpel.

hoe lichter de kleur op de stippen hoe beter het netwerk. op de kaart kan ik zo zien hoeveel DB  elke site heeft.

ik zie ook over welke antenne het gaat

 

 

 

tele.JPGaa

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Slecht bereik mobiele data

Het dingetje bij Telenet is ook: bereik heb heb quasi overal, en verschilt inderdaad niet zoveel met Proximus en Orange. Maar bij Telenet had ik vaak 1-3 streepjes ontvangst, maar geen of verschrikkelijk traag internet. Liever geen bereik dan maar, dan is het tenminste duidelijk 🤣


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Slecht bereik mobiele data

Hier in Deurne ..buurt wijnegem shopping center us telenet een echte ramp . Binnen NERGENS bruikbaar .. 

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Slecht bereik mobiele data

In het dino tijdperk van de gewone gsm was Proximus beste van beste wat mij betrefte. Enkele jaren later overgeschakeld naar BASE, die ook super dekking hadden en goedkoop, in de jaren na 2008 was ik nog steeds bij BASE met mobiel. Ik had zelfs in heel grote ondergrondse parkings bereik, terwijl men collega's met hun vast mobiel abbo van werk bij Proximus waren en de baas hen niet kon bereiken. Zodoende moest ie mij steeds bellen en ik telefoons naar iedereen rond brengen die de baas nodig had lol.

Ik was/ zeer teleurgesteld de dag dat ineens BASE slecht ontvangst gaf in Sint Katelijne Waver (wonen maar dikke 4 straten van Mechelen)

In huis altijd maar 1 streepje of geen lok, dus dachten wij, we kopen duurder telefoons. Nokia n95 n97, (hebben vroeger altijd Nokia's gehad, hadden naar mijn gevoel beter bereik) Samsung's eerste (mislukte) touscreen de omnia.. niks mocht baten.

Sinds we de Samsung Galaxy s ultra series kopen en bij Telenet mobiel zijn gaat het een mini tikkeltje beter (ik ben gestopt met Galaxy s ultra, men Asus rog phones doen werkelijk beter, alleen is die van ons verslaafd aan elke nieuwe Galaxy s ultra serie, swoit iedere tzijn) aloewel die van ons slecht bereik blijft hebben en ik een heel pak beter.

Ik zit nu op net geen vol bereik, maar heb dagen dat ook maar echt 1 streepje is, zelfs al zit ik aan het raam bijna binnen en woon ik in een brede straat (huizen hebben 3a4meter voortuin, langs beide kanten van weg kan je auto's zetten en kunnen nog eens 2wagens naast mekaar door de straat)

Wel heb ik ooit op site van Telenet ergens gezien dat je een soort van (laat het me zo ff noemen ken correcte benaming niet) mobiel netwerk/ontvanger/versterker kan aanvragen.

Is dit voor sommige mensen dan geen extra optie die echt van hun mobiel afhangen en heel veel bellen???

Edit: zie net dat je versterkers zo kan kopen, die bv compatibel zijn voor proximus-base enz op 900 band.

Ook heb ik de link gevonden van Telenet die 2g,3g,4g versterker aanbied in huis waardoor je beter belt Mobile coverage extender link 

 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5854
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Slecht bereik mobiele data

@DeLLiAnO 

Even een kleine correctie op je geschreven tekst betreft de MCE ( Mobile Coverage Extender ) Telenet bied deze niet meer aan. Het nieuwe systeem , VoWifi ( bellen over wifi ) zorgt er voor dat Telenet dus de MCE niet meer aanbied. Het was of is inderdaad een goede oplossing voor mensen die weinig tot geen bereik thuis hebben en waar er geen VoWifi op het toestel ondersteund wordt. Enkel heeft Telenet er dus voor gekozen de gehele MCE niet meer aan te bieden onlangs je wel of geen VoWifi ondersteuning hebt op je toestel. 

 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.