|
26.311
netweters
|
163.595
antwoorden
|
|
21.975
vragen
|
Beste netweters,
sinds gisteren overgeschakeld naar de Telenet Turbo internetformule.
Heb gezien dat mijn modem werd opgestart, dus ik vermoed dat ik al op het nieuwe profiel sta.
Heb zonet even een test gedaan, rechtstreeks aan de modem met een UTP kabel CAT6.
Upload snelheid lijkt ok te zijn, maar de downloadsnelheid blijft rond de 980 Mbps steken.
Ìk had hiervoor een 1Gbps profiel.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn van de lage snelheid?
Ik bezit de laatste generatie modem. (F@ST3896LG-TN).
Screenshot van mijn laatste snelheidstest bijgevoegd.
Ook sinds verleden week een Turbo lijn en Fastmodem, en via utp heb ik een download van 1934 Mbits en een upload van 96. Via een Pod is de down 923 en de up 95
@Marc9820 schreef:Ook sinds verleden week een Turbo lijn en Fastmodem, en via utp heb ik een download van 1934 Mbits en een upload van 96.
Je hebt dus duidelijk een 2500/100 profiel 😊
@Marc9820 schreef:Via een Pod is de down 923 en de up 95
Dat is wel interessant om te weten. Wil dat zeggen dat de pods beperkt zijn tot 1Gbps?
Is de pod via WiFi of via ethernet met de fastmodem verbonden?
Op welke modem poort? Voor zover ik weet heeft de Fastmodem één 2.5Gbps poort en drie 1Gbps poorten.
Op de 1Gbps poorten kan je natuurlijk geen hogere snelheid krijgen🤔 ...
Pod is via ethernet verbonden op de 2.5 aansluiting van de pod.
@kristofDW schreef:En geloof me de 2,5 Gbps download en upload 100 Mbps is zeker mogelijk.
Hangt ervan af op welke node je aangesloten bent
En nog meegeven, de pod zit op de 2.5 poort. 2.5 aansluiting van de modem gaat naar de living. Op het contactpunt daar zit een 2.5 switch welke me de zelfde snelheid geeft als rechtstreeks via utp op de modem. De mac gaat via een 2.5 utp/usb c aansluiting met kabel naar de switch.
Ik gebruik ook een 2.5 usb c adapter om via ethernet te verbinden met de macbook
. 1.9 Mbs haal ik er uit, ga ik via een pod over Wifi wordt bijna 1 Mbs gehaald. Bij telenet vertelden ze me dat via wifi er niet meer snelheid kan gehaald worden.
@Marc9820 De MacBook heeft geen hogere snelheid, dus zal je op de MacBook op wifi nooit meer halen, daarvoor heb je de usb naar utp optie om hogere snelheden bedraad te halen, een nieuwe wifi kaart kan een optie zijn mits apple die in verkoop heeft, heb ook al naar gezocht maar nog niet gevonden, heb ook de usb naar utp kabel 2,5G voor op de mini pc en haal daar ook de hogere snelheden op mijn fiber abbo van 8500/2500.
Ik heb zonet telefoon gekregen van de Telenet backoffice.
Ze kunnen zelf niets doen, er gaat volgende week maandag een technieker moeten langskomen.
Had die persoon gevraagd of hij eventueel de bandbreedte van mijn modem kon aanpassen maar dat ging niet, gaat de technieker moeten doen.
Wordt vervolgd.
Achter op je modem is maar 1 poort van 2,5 Gbps heb je daar wel je UTP in gedaan ?
En dan is de vraag heb je de pc met de kabel rechtstreeks verbonden of zit er nog een router f iets anders tussen ?
Hij zit in de 2.5gbit poort en daarachter zit Unifi router. Mijn hele netwerk haald gewoon 1gbit up en down. Ook met het oude abbonement haalde ik soms 900mbit down en 40mbit up. Daar ligt probleem nog niet. Het is gewoon dat mijn upload gecapped is op 50mbit (sowieso rare snelheid want die zit in geen andere abbonements vorm)
Dit staat in de mytelenet app, hier zou 2.5Gbps en 100Mbps.
Zou toch eens proberen rechtstreeks aan de modem te verbinden. Moest je dan nog niet je snelheid halen , je upload , dan heb je wel iets wat je aan Telenet kan laten zien. Stel je doet dit niet en ze zouden dit testen en het werkt ja dan rekenen of wel de technieker aan , als die langs komt , of wel heb je nog geen oplossing. Dan zou de oplossing zijn een andere modem ( je hebt net een nieuwe die je moet hebben ). Zo blijf je dan van het kastje naar de muur gaan en dat is geen oplossing.
Ik haal de opgegeven snelheid die in de app staat maar die snelheden matchen niet met het abbonement. Telenet heeft vanmorgen getest en daarna belden ze mij met het antwoord dat 2.5gbps en 100mbit niet mogelijk was met coax alleen met glasvezel. Wat dus foutief is want het is technisch mogelijk en genoeg mensen die het wel hebben. Stel dat de node nog niet was aangesloten zou ik als het goed is nog steeds die 100mbit moeten kunnen halen.
Heb de twee getest ene keer op de 1 Gbps en de upload is 100 Mbps en de 2,5 Gbps heb ik ook en haal ik dezelfde upload.
Mijn switch is hier wel op aangepast ik heb een 10 Gbps switch maar via de modem zelf haal ik die snelheden ook. Daarom belangrijk te weten koppel enkel eens aan de modem en pc en test het zo eens of je upload dan wel hoger is. Want 50 Mbps is er bij Telenet niet dus lijkt me raar dat die gecapt is.
@patrick37 De unifi router kan voor die lagere snelheid zorgen, iets niet helemaal juist ingesteld of iets dat de upload snelheid blokkeert.
te weinig ram en processor te laag kan ook tragere snelheid veroorzaken in de router.
en mijn dossier heb daar iets van gehoort