42182
netweters
|
18606
gesprekken
|
20098
vragen
|
Hallo iedereen,
Begin Juli op vakantie naar Turkije geweest. Nu weten we allemaal, in een niet EU land zijn de kosten voor bellen, internet enz heel hoog dus hebben we onze gsms van zodra we vertrokken zijn vanuit Shiphol mobiele data afgelegd idem roaming.
In het hotel zijn we onze 10 dagen vakantie ALTIJD op wifi geweest. Nooit is dan ook de mobiele data aangelegd geweest.
Nu krijg ik op een dag 3 oproepen op mijn gsm, 2 vanuit NL en 1 vanuit BE. Mijn gsm was verbonden via het wifi signaal van het hotel.
Nu heb ik deze oproepen NIET beantwoord en paar seconden later krijg ik een bericht dat er een voicemail was ingesproken. Deze heb ik ook NIET beluisterd in Turkije (enkel als we terug in Shiphol waren);
Nu zie ik op de factuur dat Telenet mij 3x een kost van 1.8 heeft aangerekend dus 5.4 euro via het nummer 5550.
Dit kan toch totaal niet? Ik heb geen oproepen opgenomen of voicemail beluisterd en toch word dit aangerekend? Volgens Telenet allemaal juist maar ik weiger dit te betalen en te geloven.
Stel, worst case scenario ... iemand belt mij 10x op per dag gedurende 10 dagen ... ik neem niet op en beluister geen voicemail .... dan kost mij dit tijdens mijn vakantie 180 euro ....voor niets!
Dit kan toch niet?
mvg
Opgelost! Ga naar oplossing.
Voorige jaar ook hetzelfde meegemaakt.
Wat is een oproep ontvangen?
Neem nu de situatie in België bij om het even welke operator waarbij je betaalt per gesprek. Je belt naar X. X wil niet gestoord worden en drukt op afwijzen (de telefoon niet aannemen). Je komt niet in de voice mail. Je hebt geen gesprek gehad. In een ander geval laat X zijn toestel bellen en na een tijd houdt het bellen op en kom je terecht in de voice mail. Of je al dan niet een boodschap inspreekt is niet relevant, vanaf dat ogenblik heb je een communicatie die je betaalt.
Zo ook als je in Turkije bent. Had je de communicatie afgewezen, zou de beller niet in je voice mail terechtgekomen zijn en zou de beller geen gesprek gehad hebben (mogelijk wel een setup kost). Jij zou ook geen gesprek gehad hebben en niets aangerekend gekregen hebben. Je hebt bewust of onbewust je toestel laten bellen tot het ophield. De beller is hierdoor in de voice mail terechtgekomen. Vanaf dat ogenblik is er een communicatie. Zowel voor de beller als voor de ontvanger. Dit is jouw geval.
Hoe deed men het in de oertijd (en dat werkt nu nog altijd). Men spreekt met iemand af dat je het bijvoorbeeld drie keer laat bellen en dan legt men af. De ontvanger neemt ook niet op, hierdoor is er een afgesproken gratis communicatie geweest.
Als men niet opneemt of geen voicemail beluistert in een niet EU land, dan moet er gewoonweg geen kost aangerekend worden. Ik vind dit gewoon een goedkoop excuus om dit aan te rekenen terwijl er totaal niets word verbruikt van communicatie.
Stel dat je je mobiel in je kamer liggen hebt en je bent er niet, is dit een zeer dure grap! De beller kan dan iets of niets in mijn voicemail spreken, dit moet nog steeds niet aangerekend worden aan de klant als deze er niets mee doet. Dit is gewoon een kost op de kap van de ontvanger zonder dat deze er om vraagt.
Zoals ik al zei, als men mij 10x keer opbelt gedurende 10 dagen, komt dit neer op een kost van 180 euro ... voor enkel berichtjes te krijgen dat men mij heeft opgebeld en iets of niets heeft ingesproken?
Dat is toch echt te zot voor waar te zijn
als je niet opneemt dan is de voicemail toch gewoon ene telenet computer in belgie
laat u niet doen
ga naar de ombudsdienst
laat u niet **bleep** door telenet
om zot van te komen
Ik heb altijd begrepen dat het vrij normale kosten zijn? Je maakt immers gebruik van een buitenlands netwerk (om te registreren dat je een gesprek niet aanneemt / aan kan nemen in dit geval)?
Volgens mij is het zelfs zo, dat er gebruik wordt gemaakt van het laatst geregistreerde netwerk; m.a.w. als je in Turkije jouw telefoon uitzet, dan kun je bij terugkomst in België (en de telefoon staat nog steeds uit) nog steeds roaming kosten aangerekend krijgen voor je voicemail. Zo niet, moet ik toch mijn oude KPN facturen eens afstoffen.
Ik hoop in ieder geval dat het geen afbreuk aan de vakantie heeft gedaan, misschien volgende keer een verbruikslimiet?
@SPiET het is spijtig te zeggen maar deze kosten zijn wel correct berekend maar niet alleen voor u ook voor de personen die u gebeld hebben. Er is zo gezegd een connectie geweest op de voicemail dus een soort gesprek en dat wordt angerekend. Had u de voicemail niet aanstaan zou er geen connectie geweest zijn dus wordt er niks aangerekend. https://www2.telenet.be/content/dam/www-telenet-be/assets/dl/20190424-tarieven-roaming-internationaa... Wat u zegt klopt ook natuurlijk moest er iemand u 10 keer bellen en dus op voicemail uitkomen dan is het een dure grap voor de twee partijen. Maar deze kosten worden bij elke provider aangerekend buiten de EU landen.
@Desiré @Inderdaad voicemail is een computer in België. Maar er is wel degelijk een verbinding geweest. Eerst van Belgie naar Turkije en als je niet opneemt verbindt de Turkse provider opnieuw met de voicemail . Zodus.....
Dit is exact hetgeen ik al vermoedde, maar ik was niet zeker, dus heb ik zelf maar niks gezegd .... Nu is het dus bevestigd, en het is inderdaad met de huidige stand van zaken helemaal logisch.
Dure provider rekenen een buitenlands gesprek aan, bij andere is het doorschakelen naar voicemail gratis ook als je in het buitenland bent.
Dit staat op de site van BASE:
Je voicemail beluisteren in het buitenland?
Dat kan je door te bellen naar +32486191933. Beluister je ze…
Goed om te weten
@SPiET ik heb dit eens nagevraagd om zeker te zijn. Maar ook bij Telenet mag dit (de situatie die jij omschrijft in je topic) geen kosten met zich meebrengen.
Wanneer iemand je belt en je neemt niet op en de persoon komt terecht op jouw voicemail, brengt dat voor jou geen kosten met zich mee. Ook niet wanneer je op dat moment in het buitenland bent.
Lijkt me best dat je opnieuw contact opneemt met Telenet en dit nog eens uitlegt. Doe dit eventueel via Facebook of Twitter met een privéberichtje, dan kom je bij mijn collega's uit. Want waarschijnlijk is er dan toch iets fout gelopen in het systeem.
@Suzy Ah eindelijk dat is es goed om te horen. Ik dacht al , dat is toch bizar dat dit aangerekend word. Heb jij soms een contactpersoon bij Telenet Facturatie (of andere dienst) want sommige weten totaal niet over wat je spreekt 😞
@SPiET niet echt, ik heb het zelf ook via via moeten navragen, omdat het blijkbaar iets is dat maar zelden voorvalt.
Het is effectief zo dat verbruik eigenlijk altijd klopt en dat dan ook de boodschap is die medewerkers aan de lijn geven. 😉 Gezien dit zo zelden voorvalt, is het ook erg moeilijk om alle medewerkers in alle call centers erover te informeren. Stuur daarom zeker je berichtje via Facebook door en zeg maar dat je bent doorgestuurd door Suzy vanop De Netweters. De collega's zullen me dan wel aanspreken en kan ik ze de nodige info geven.
@Suzy Wacht nu toch al 3 uren op een antwoord via Telenet Messenger ..... en de deadline verloopt binnenkort voor betaling factuur.