Beantwoorden
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

Hallo iedereen,

 

Begin Juli op vakantie naar Turkije geweest. Nu weten we allemaal, in een niet EU land zijn de kosten voor bellen, internet enz heel hoog dus hebben we onze gsms van zodra we vertrokken zijn vanuit Shiphol mobiele data afgelegd idem roaming.

 

In het hotel zijn we onze 10 dagen vakantie ALTIJD op wifi geweest. Nooit is dan ook de mobiele data aangelegd geweest.

 

Nu krijg ik op een dag 3 oproepen op mijn gsm, 2 vanuit NL en 1 vanuit BE. Mijn gsm was verbonden via het wifi signaal van het hotel.

 

Nu heb ik deze oproepen NIET beantwoord en paar seconden later krijg ik een bericht dat er een voicemail was ingesproken. Deze heb ik ook NIET beluisterd in Turkije (enkel als we terug in Shiphol waren);

 

Nu zie ik op de factuur dat Telenet mij 3x een kost van 1.8 heeft aangerekend dus 5.4 euro via het nummer 5550. 

 

Dit kan toch totaal niet? Ik heb geen oproepen opgenomen of voicemail beluisterd en toch word dit aangerekend? Volgens Telenet allemaal juist maar ik weiger dit te betalen en te geloven.

 

Stel, worst case scenario ... iemand belt mij 10x op per dag gedurende 10 dagen ... ik neem niet op en beluister geen voicemail .... dan kost mij dit tijdens mijn vakantie 180 euro ....voor niets!

 

Dit kan toch niet?

 

mvg

Tags (2)
0 Likes
17 reacties
mik
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Smile! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

Voorige jaar ook hetzelfde meegemaakt.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

Wat is een oproep ontvangen?

Neem nu de situatie in België bij om het even welke operator waarbij je betaalt per gesprek. Je belt naar X. X wil niet gestoord worden en drukt op afwijzen (de telefoon niet aannemen). Je komt niet in de voice mail. Je hebt geen gesprek gehad. In een ander geval laat X zijn toestel bellen en na een tijd houdt het bellen op en kom je terecht in de voice mail. Of je al dan niet een boodschap inspreekt is niet relevant, vanaf dat ogenblik heb je een communicatie die je betaalt.

Zo ook als je in Turkije bent. Had je de communicatie afgewezen, zou de beller niet in je voice mail terechtgekomen zijn en zou de beller geen gesprek gehad hebben (mogelijk wel een setup kost). Jij zou ook geen gesprek gehad hebben en niets aangerekend gekregen hebben. Je hebt bewust of onbewust je toestel laten bellen tot het ophield. De beller is hierdoor in de voice mail terechtgekomen. Vanaf dat ogenblik is er een communicatie. Zowel voor de beller als voor de ontvanger. Dit is jouw geval. 

 

Hoe deed men het in de oertijd (en dat werkt nu nog altijd). Men spreekt met iemand af dat je het bijvoorbeeld drie keer laat bellen en dan legt men af. De ontvanger neemt ook niet op, hierdoor is er een afgesproken gratis communicatie geweest.

SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

Als men niet opneemt of geen voicemail beluistert in een niet EU land, dan moet er gewoonweg geen kost aangerekend worden. Ik vind dit gewoon een goedkoop excuus om dit aan te rekenen terwijl er totaal niets word verbruikt van communicatie.

 

Stel dat je je mobiel in je kamer liggen hebt en je bent er niet, is dit een zeer dure grap! De beller kan dan iets of niets in mijn voicemail spreken, dit moet nog steeds niet aangerekend worden aan de klant als deze er niets mee doet. Dit is gewoon een kost op de kap van de ontvanger zonder dat deze er om vraagt.

 

Zoals ik al zei, als men mij 10x keer opbelt gedurende 10 dagen, komt dit neer op een kost van 180 euro ... voor enkel berichtjes te krijgen dat men mij heeft opgebeld en iets of niets heeft ingesproken? 

0 Likes
Desiré
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

Dat is toch echt te zot voor waar te zijn

als je niet opneemt dan is de voicemail toch gewoon ene telenet computer in belgie

laat u niet doen

ga naar de ombudsdienst

laat u niet **bleep** door telenet

om zot van te komen

0 Likes
Vanderweyden
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

Ik heb altijd begrepen dat het vrij normale kosten zijn? Je maakt immers gebruik van een buitenlands netwerk (om te registreren dat je een gesprek niet aanneemt / aan kan nemen in dit geval)?

Volgens mij is het zelfs zo, dat er gebruik wordt gemaakt van het laatst geregistreerde netwerk; m.a.w. als je in Turkije jouw telefoon uitzet, dan kun je bij terugkomst in België (en de telefoon staat nog steeds uit) nog steeds roaming kosten aangerekend krijgen voor je voicemail.  Zo niet, moet ik toch mijn oude KPN facturen eens afstoffen.

Ik hoop in ieder geval dat het geen afbreuk aan de vakantie heeft gedaan, misschien volgende keer een verbruikslimiet?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

@SPiET  het is spijtig te zeggen maar deze kosten zijn wel correct berekend maar niet alleen voor u ook voor de personen die u gebeld hebben. Er is zo gezegd een connectie geweest op de voicemail dus een soort gesprek en dat wordt angerekend. Had u de voicemail niet aanstaan zou er geen connectie geweest zijn dus wordt er niks aangerekend. https://www2.telenet.be/content/dam/www-telenet-be/assets/dl/20190424-tarieven-roaming-internationaa... Wat u zegt klopt ook natuurlijk moest er iemand u 10 keer bellen en dus op voicemail uitkomen dan is het een dure grap voor de twee partijen. Maar deze kosten worden bij elke provider aangerekend buiten de EU landen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

@Desiré @Inderdaad voicemail is een computer in België. Maar er is wel degelijk een verbinding geweest. Eerst van Belgie naar Turkije en als je niet opneemt verbindt de Turkse provider opnieuw met de voicemail . Zodus.....



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

Dit is exact hetgeen ik al vermoedde, maar ik was niet zeker, dus heb ik zelf maar niks gezegd .... Nu is het dus bevestigd, en het is inderdaad met de huidige stand van zaken helemaal logisch.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

Dure provider rekenen een buitenlands gesprek aan, bij  andere is het doorschakelen naar voicemail gratis ook als je in het buitenland bent.

Dit staat op de site van BASE:

Moet ik betalen voor de voicemail-diensten als ik in het buitenland ben?
 

Je voicemail beluisteren in het buitenland?

Dat kan je door te bellen naar +32486191933. Beluister je ze…

  • in de EU-zone? Dan betaal je daarvoor evenveel als in België.
  • buiten de EU-zone? Dan betaal je voor je oproep de tarieven voor roamen buiten Europa.

Goed om te weten

  • Wanneer iemand je belt en je niet opneemt, komt hij terecht op je voicemail. Dat is voor jou gratis, ook als je op dat moment in het buitenland bent.
  • Opgelet: via je voicemail doorschakelen naar bv. het nummer van je correspondent, is niet gratis.
 

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

@SPiET ik heb dit eens nagevraagd om zeker te zijn. Maar ook bij Telenet mag dit (de situatie die jij omschrijft in je topic) geen kosten met zich meebrengen.

 

Wanneer iemand je belt en je neemt niet op en de persoon komt terecht op jouw voicemail, brengt dat voor jou geen kosten met zich mee. Ook niet wanneer je op dat moment in het buitenland bent.

 

Lijkt me best dat je opnieuw contact opneemt met Telenet en dit nog eens uitlegt. Doe dit eventueel via Facebook of Twitter met een privéberichtje, dan kom je bij mijn collega's uit. Want waarschijnlijk is er dan toch iets fout gelopen in het systeem.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

@Suzy Ah eindelijk dat is es goed om te horen. Ik dacht al , dat is toch bizar dat dit aangerekend word. Heb jij soms een contactpersoon bij Telenet Facturatie (of andere dienst) want sommige weten totaal niet over wat je spreekt 😞

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

@SPiET niet echt, ik heb het zelf ook via via moeten navragen, omdat het blijkbaar iets is dat maar zelden voorvalt.

 

Het is effectief zo dat verbruik eigenlijk altijd klopt en dat dan ook de boodschap is die medewerkers aan de lijn geven. 😉 Gezien dit zo zelden voorvalt, is het ook erg moeilijk om alle medewerkers in alle call centers erover te informeren. Stuur daarom zeker je berichtje via Facebook door en zeg maar dat je bent doorgestuurd door Suzy vanop De Netweters. De collega's zullen me dan wel aanspreken en kan ik ze de nodige info geven. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

@Suzy Wacht nu toch al 3 uren op een antwoord via Telenet Messenger ..... en de deadline verloopt binnenkort voor betaling factuur.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Telenet rekent onrechtmatig kosten aan in Turkije

@SPiET geen zorgen, dit wordt vandaag zeker nog behandeld. Gezien dit een uitzonderlijke case is, hebben ze even moeten wachten op de nodige info van mij. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes