24748
netweters
|
152275
antwoorden
|
20687
vragen
|
Hallo
Ik heb enkel een TN-modem, dus geen HGW, en wil dit ook zo houden.
Ik probeer al een tijdje vergeefs zo'n gratis booster powerline setje te bemachtigen. De aanvraag gebeurt normaal via de TN-app maar dat lukt bij mij niet, net omdat het geen wifi van TN is.
Als ik de helpdesk bel, weet de eerste lijn niet wat modem only is en willen ze me altijd een HGW opsolferen. Uiteindelijk verbinden ze me dan met de tweede lijn. Die zegt dat ze het begrijpen maar schakelen mij opnieuw door naar de eerste lijn.
Oh ja, in een TN-winkel zeggen ze ook gewoon dat het via de app moet.
Iemand een suggestie?
Alvast bedankt.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Als je een beetje geluk hebt, dan kan je inloggen op de wifi pwl. Bij sommigen lukt het, bij anderen niet. Ik geef gewoon het ip adres in van de pwl en als user admin en als wachtwoord password. Het kan wel zijn dat je een paar keer moet inloggen.
@Suzy schreef:@T_Bandana @StefaanH @Steven-E heb het even nagevraagd, gezien ik zelf begon te twijfelen. 😉
Je kan de Telenet wifi-boosters perfect achter een eigen router gebruiken wanneer je een modem-only hebt. Je kan ze dan ook configureren via Mijn Telenet, maar de configuratie zal trager doorkomen. Via een HGW kan Telenet inderdaad de configuratie pushen, via een eigen router moet je als klant wachten tot het toestel de info vanop Mijn Telenet binnen haalt.
@cdr het lijkt op dit moment trouwens zo te zijn dat je met een modem-only geen wifi-booster kan bestellen via de Telenet-app. Dit zal men bekijken voor de toekomst.
Hoe je in tussentijd als modem-only klant aan een wifi-booster geraakt? Dat is me nog niet duidelijk en kom ik nog op terug. 😉
Ik wil niet moeilijk doen, maar hoe kan "mijn telenet" weten dat er telenet powerlines aan mijn eigen router hangen? Om die te kunnen configureren moet er dan een bijkomend menu zijn ...
Door de flow software die erin gebakken zit. Ze zullen wel gezien en opgepikt worden maar daar stopt het eigenlijk tenzij dit soort scenario's al voorzien zijn. Echter wanneer je ze onmogelijk kan bestellen lijkt dat niet het geval.
Wanneer 1 netwerk niet ingeschakeld is op mijn telenet uitgaande van een hgw kan je uiteraard wel ermee verbinden via de telenet-ap naam die je op de pwl's gaat terug vinden maar ze echt instellen is dan weer wat anders.
Misschien tijd dat ik zo eens een setje aanvraag om mee te experimenteren wanneer ik er de tijd voor kan vinden.
Heb ondertussen mijn setje ontvangen. Ik ga er deze week mee aan de slag en zal hier mijn bevindingen posten.
Hier zijn we dan met de eerste bevindingen inzake installatie en configuratie.
Als beide powerlines ingeplugd en geconnecteerd zijn, krijgt de PG-9072 (die met het AP) een 192.168.1.x ip-adres van de DHCP-server van mijn Asus router. Een poortscan op dat ip-adres geeft alleen poort 7547 open, ik veronderstel voor de automatische TN-configuratie. Ik krijg op poort 7547 een logon prompt maar geraak niet binnen met courante credentials. Er is geen web-interface actief op poort 80.
Maar blijkbaar heeft die PG-9072 gelijktijdig ook nog een vast ip-adres, nl. 192.168.0.52. Daarop staat naast poort 7547 ook poort 80 open en kan ik aanloggen met gebruikersnaam admin en wachtwoord password. Ik kom dan in een web-interface waarin ik al het nodige kan instellen (schermafdruk 1).
Wat ik niet verwacht had: beide powerlines verschijnen in Mijn Telenet, hoewel ik dus geen HGW heb. Ik kan ook daar de courante wifi-instellingen veranderen, net zoals bij een HGW (schermafdrukken 2 en 3).
Ik post later ook nog mijn bevindingen ivm de performantie.
Interessant, bedankt !
Hoe ben je er nu uiteindelijk in geslaagd om, zonder HGW, de wifi boosters te bestellen ?
Aan een moderator: kunnen jullie de tweede en de derde screenshot ook zichtbaar maken ? Txs
@Steven-E schreef:... knip ...
Aan een moderator: kunnen jullie de tweede en de derde screenshot ook zichtbaar maken ? Txs
Die twee afbeeldingen werden afgekeurd omdat het MAC adres zichtbaar was. Privé gegevens worden niet toegestaan op dit OPENBAAR forum.
@StefaanH schreef:
@Steven-E schreef:
.. Aan een moderator: kunnen jullie de tweede en de derde screenshot ook zichtbaar maken ? Txs
Die twee afbeeldingen werden afgekeurd omdat het MAC adres zichtbaar was. Privé gegevens worden niet toegestaan op dit OPENBAAR forum.
@Steven-E misschien wil @cdr de twee afbeeldingen wel even opnieuw toevoegen en de MAC adressen onzichtbaar maken. 😉
@StefaanH @Steven-E het laatste dat ik heb vernomen is dat ze dit aan het uitwerken zijn. Want in de Telenet App is het alleszins niet mogelijk. Eens finaal, zal dit zeker ergens opgenomen worden in een klantenservice artikel.
In tussentijd zou je er één moeten kunnen bestellen via de backoffice van Telenet (er is namelijk geen andere mogelijkheid). En zo werd het ook geregeld voor @cdr. 😉
Ziehier de aangepaste versie van de schermafdrukken.
Ziehier de resultaten van mijn snelheidsmetingen. De powerlines werden rechtstreeks in de muur ingeplugd. Ik besef dat deze resultaten fel afhangen van mijn specifieke situatie en dus moeilijk kunnen veralgemeend worden.
1. Bekabeld tussen 2 pc’s in het LAN, gemeten met Totusoft LAN Speed Test (bestand van 200 MB):
- zonder powerlines: Read 640 MBps Write 650 MBps
- met powerlines: Read 140 Mbps Write 160 Mbps
2. Internetverbinding bekabeld, gemeten met speedtest.net:
- zonder powerlines: 190 down, 19 up
- met powerlines: 165 down, 18 up
3. Internetverbinding draadloos gemeten met speedtest.net op 2 meter van AP
Op 2,4 GHz:
- zonder powerlines (AP van mijn router): 95 down, 18 up
- met powerlines (AP van powerline): 95 down, 18 up
Op 5 GHz:
- zonder powerlines (AP van mijn router): 180 down, 18 up
- met powerlines (AP van powerline): 175 down, 18 up
Pas je nu de draadloze instellingen lokaal aan via de webinterface van de powerline booster, of doe je dit via Mijn Telenet.
Heb begrepen dat je met een EMTA moet wachten tot dat de booster zijn settings gaat ophalen (ipv onmiddellijke push vanuit Mijn Telenet als je een HGW hebt).
En als je het lokaal aanpast, worden de waarden dan niet opnieuw overschreven door wat er op Mijn Telenet staat ?