Beantwoorden
Fouquier
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

Na installatie van MacOs Monterey update werkt Safespot op iMac niet meer....icoon bovenaan is verdwenen en bij poging om te herinstalleren verschijnt de boodschap dat er zich een fout heeft voorgedaan bij installatie van scripts uit het pakket BDEndpointinstaller.pkg

 

Heb de modem al herstart maar dit heeft geen effect.

 

Titel gewijzigd door RaL (mod) | Vorige titel: Safespot

117 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

Ik heb ondertussen antwoord gekregen van de Safespot collega's. Zij geven aan dat de workaround die in deze thread al eens werd aangehaald wel zou moeten werken. Hierbij nog eens de stappen: 

  1. Controleer of je de juiste uninstaller gebruikt via de terminal --> /Library/Telenet/TelenetSafespotUninstaller
  2. Ontkoppel nadien de Safespot Guard via de admin Safespot-app voor dit device
  3. Voer vervolgens volgende in via de terminal --> sudo rm/var/db/.EntReg
  4. Als laatste installeer je opnieuw de Safespot Guard versie vanop: https://safespot.download.telenet.be/content/Computer/index.html

Goed om te weten!
/var/db/.EntReg zorgt ervoor dat de herinstallatie faalt, aangezien de nieuwe pairing code niet altijd dezelfde is. Blijkbaar verwijdert BitDefender deze file niet by design. Daarom staat er vanuit Telenet een aanvraag open om dit te wijzigen. Dus dat betekent wel dat deze stap essentieel is om te doen.

Het is geen finale fix die ik nu kan meedelen, maar wel een workaround die zou moeten werken.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

Eindelijk is het me gelukt op Safespot terug werkend te krijgen op mijn MacBook Pro. De workaround op zich heb ik wel niet kunnen volgen in Terminal, omdat in Terminal ofwel de toegang werd geweigerd of het commando kon niet worden gevonden. Na veel proberen dan maar via Finder het bestand EntReg verwijderd. Voor mensen die niet zo thuis zijn in Terminal, is het op deze manier misschien zelfs een stuk eenvoudiger, alleen moet je omzichtig tewerk gaan omdat je eerst de verborgen bestanden in Finder moet weergeven.  Je haalt ze tevoorschijn met de toetsencombinatie "command + shift + ." Verborgen mappen en bestanden staan in het grijs weergegeven. Voor het gemak zet je de weergave op lijstweergave en scroll je naar de verborgen map "var", open deze map en ga naar de onderliggende mappen. Open de map "db" en scroll naar de bestanden. Hier zie je het bestand "EntReg" staan. Verplaats dit bestand naar de prullenmand. Hiervoor moet je jouw paswoord ingeven. Gebruik nu dezelfde toetsencombinatie om de verborgen bestanden terug te verbergen.

Nu kan je Safespot terug installeren, zonder dat je de melding krijgt dat de licentie verlopen is.. Ondertussen al verschillende keren herstart om te testen of de Safespot-app blijft werken.

Gps45
Experienced Weetjesweter
Berichten: 15
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

Beste Suzy

Proficiat! BVdb Freshman Weetjesweter had het bij het rechte eind op datum van 4/5/22. De uitleg was heel  summier dat ik heel sceptisch was.

Het is toch niet aan de gebruikers om files te gaan deleten om het systeem te laten werken. 

Nu hoop ik dat de definitieve fix niet weer een maand op zich laat wachten. Apple is een toonbeeld op dat vlak. Er doet zich een zware bug voor en 's anderdaags is er al een update.  Apple heeft natuurlijk wat meer middelen. Wanneer mogen wij de definitieve fix verwachten? Ik ga niet knoeien in de terminal. Daar ben ik niet geschoold voor.

Graag een seintje wanneer de definitieve fix voorhanden zal zijn. Deze gang van zaken is voor de klant anders niet vol te houden. De klant wordt niet graag aan het lijntje gehouden.

Bitdefender heeft toch een reputatie hoog te houden. Zo ook Telenet. Goed communiceren is blijkbaar niet altijd het sterkste punt van Telenet.

elibar
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Dag van de Chocolade Complimentendag On a roll... Tien op tien!

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

volledig met u eens 

bestc
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Wereld gedichtendag

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

Ik kan bevestigen dat de workaround werkt, ik kreeg hem ook van de help desk. Bij mij kon het niet via de Terminal. Dus heb ik  eerst een backup gemaakt (zodat je alles kan terugzetten, mocht er wat fout gaan), heropgestart in safe modus, dan de bibliotheek volledig zichtbaar gemaakt (via command+ shift + .) Ga dan naar var, dan naar db, en verwijder EntReg. En herinstalleer dan. Niet vergeten de app toestemming te geven tot een volledige schijftoegang. *
Er waren dan toch nog dingetjes de dag daarna: terug in onveilige toestand, de uitleg vroeg om de SSL te vertrouwen *. Daarna werkte alles.  
*De meldingen voor een volledige schijftoegang en SSL te vertrouwen zouden misschien wat duidelijker mogen zijn, vooral van wie of waar ze komen (er is geen enkele bevestiging dat ze vanTelenet komen, ik kan me voorstellen dat je er niet op ingaat omdat je het niet vertrouwt).
Hopelijk is dit weer iets helderder.

 

bestc
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Wereld gedichtendag

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

Misschien nog bij vertellen dat het over een M1 iMac gaat, niet over een Intel iMac.

 

 

0 Likes
Gps45
Experienced Weetjesweter
Berichten: 15
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey


Beste Levan, 

Voor mij als leek is dit allemaal niet zo duidelijk. In welke map kan ik het bestand .EndReg terug vinden, vertrekkend van de hoofd bibliotheek Daarin heb ik de map Enpoint en Telenet terug gevonden. Wat mij stoort is dat leken en gebruikers een bug moeten oplossen, met het gevaar dat ze zonder het te weten iets meer deleten dan gewild.

Dit getuigt toch van weinig professionalisme vanwege Telenet. Dit is toch een manier van werken die onaanvaardbaar is. Wie is verantwoordelijk?

Wanneer wij de officiële versie van deze update zullen krijgen Geen woord !!!  In de netweters zit geen structuur. Niemand is precies verantwoordelijk. Hopelijk komt het in orde. In mijn geschiedenis van Safespot lees ik dat sinds begin april mijn licentie is verlopen.  Mijn vertrouwen in Telenet staat momenteel onder nul in het kwadraat.

Op hoop van beterschap. Fijne groeten. GPS45

 

!

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

Het is normaal dat dit niet heel duidelijk is voor heel wat gebruikers. De Netweters is een forum van gebruikers. De ene is al meer technisch aangelegd dan de andere. Het doel van dit forum is gebruikers helpen gebruikers. Het is niet altijd evident om te vinden waarom iets werkt bij de meeste gebruikers en bij sommigen niet.

Als je de reactie van @Suzy volgt, dan kan je lezen dat Telenet het probleem doorgespeelt heeft naar Bitdefender en Telenet voor de definitieve oplossing afhankelijk is van Bitdefender.

Ik vind wel dat er juist aan één belangrijk lijntje wat informatie verloren geraakt is: "Voer vervolgens volgende in via de terminal --> sudo rm/var/db/.EntReg"

Deze opdracht moet je als volgt lezen (tussen rm en /var staat een spatie en tussen db/ en .EntReg staat geen spatie): sudo rm /var/db/.EntReg

 

 

0 Likes
elibar
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Dag van de Chocolade Complimentendag On a roll... Tien op tien!

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

Volledig akkoord met je analyse .

0 Likes
Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

Het verborgen bestand .EntReg (het puntje voor de bestandsnaam toont aan het een verborgen bestand is) is terug te vinden in de verborgen map “db”. Deze submap staat onder de eveneens verborgen map “var”. Deze laatste map staat onder (bij mij althans) Macintosh HD. Je kan de verborgen mappen en bestanden pas zien na het het invoeren van de toetsencombinatie “command” + “shift” + “.”

Wanneer je Finder opent en deze toetsencombintie gebruikt, wordt het wel duidelijk. 

Veel succes!

0 Likes
Gps45
Experienced Weetjesweter
Berichten: 15
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

Beste superweter,

Dit was een gouden tip. Een spatie op de juiste plaats betekent een wereld van verschil in de informatica. Het is mij dus gelukt om de terminal en de gegevens correct in te geven, dank zij uw alertheid.

Er moest nog wel het algemeen paswoord ingegeven worden, wat ik ook niet wist. De vanzelfsprekenheid van de kenners is niet altijd evident voor de gebruikers die een beperkte kennis hebben.

De kwestie is nu of hiermee alle fouten zijn opgelost. Wij zullen nog geen echte victorie kraaien.

Gelukkig zijn er superweters die oog hebben voor het detail. Proficiat.

Wij zijn hier op deze wereld om elkaar te helpen, Nietwaar.

0 Likes
elibar
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Dag van de Chocolade Complimentendag On a roll... Tien op tien!

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

nadat je je iMac opnieuw opstart ,werkt safespot niet meer zoals het hoort, alles is in off modus dan.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

@elibar 

Als je de stappen overlopen hebt zoals hier beschreven zou dit terug moeten werken maar blijkbaar is dit niet het geval bij jou ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
elibar
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Dag van de Chocolade Complimentendag On a roll... Tien op tien!

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

neen en die stappen vind ik te ingewikkeld ,voorlopig heb ik safespot verwijderd, ongelooflijk al die misere met telenet safespot+,dat ze dan eigenlijk Bitfender laten installeren maar moet weer zo goedkoop mogelijk zijn.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Safespot werkt niet meer na installatie MacOs Monterey

@elibar 

Wat de oorzaak erachter is waarom het niet werkt zoals het hoort geen idee. Ik heb toen de nieuwe versie geïnstalleerd en heb nergens geen probleem meer mee. De stappen zoals hierboven vernoemt heb ik niet moeten doorlopen aangezien ik de M1 chip heb op de MacBook Pro als de iMac.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes