24748
netweters
|
152274
antwoorden
|
20687
vragen
|
Dit wekeend kreeg ik deze mail:
Beste klant, |
Uw vast internetverbruik in piekuren is deze maand heel hoog. U verbruikte bijna 3 TB. Verbruikt u voor 03/07/24 meer dan 3 TB, dan beschouwen we u als een intensieve gebruiker. Het gevolg is dat we uw internetsnelheid tijdens piekuren verlagen. Zodra het zover is, informeren we u opnieuw. |
In Mijn Telenet krijg ik volgende meting:
Volgens de email bedraagt 'onbeperkt' internet bij Telenet 3TB. Ondanks een verbruik van 1TB werd mijn verbinding vertraagd.
Wat is het probleem?
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Telemeter incorrect
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ben je zeker dat je snelheid al verlaagd is?
De mail is immers een waarschuwing (vooraf) zodat je je gebruik kan aanpassen en niet in die situatie terecht komt.
Edit: @Janneke_Dust heeft hier een punt, de FUP bij Whoppa is lager. Staat zelfs niet meer gedocumenteerd, ik gok 750GB zoals WIGO.
@Moderator kan dit geflagd worden bij het team dat verantwoordelijk is voor deze mails?
@WG94 schreef:@Janneke_Dust heeft hier een punt, de FUP bij Whoppa is lager. Staat zelfs niet meer gedocumenteerd, ik gok 750GB zoals WIGO.
@Moderator kan dit geflagd worden bij het team dat verantwoordelijk is voor deze mails?
Ik denk dat er moet geflagd worden dat er nog oude abonnementen op een 750 GB FUP staan. Telenet moet deze ook optrekken naar 3TB volgens de BIPT regels 🤔.
Dan is het "mail probleem" ook direct opgelost 🤗...
Ik denk dat er moet geflagd worden dat er nog oude abonnementen op een 750 GB FUP staan. Telenet moet deze ook optrekken naar 3TB volgens de BIPT regels 🤔.
Dan is het "mail probleem" ook direct opgelost 🤗...
De vraag is of dit effectief een verplichting is/was om de oude abonnementen aan te passen. ONE(up) kwam in 2021 op de markt; (Business Fibernet - onderdeel van KLIK - zelfs eerder denk ik) de nieuwe regels zijn uit 2022.
De mededeling van het BIPT hier vinden: Mededeling van 21 februari 2022 inzake richtsnoeren betreffende het aanbieden van « onbeperkt » int...
De juiste interpretatie kunnen we aan juristen overlaten 🤔....
Mijn bescheiden interpretatie is: op 21/2/2022 werden de regels in verband met "onbeperkt mits "redelijk" gebruik (FUP)" gepubliceerd.
Operatoren hebben 6 maanden tijd gekregen om dit te implementeren (en dus de volumes van bestaande contracten te verhogen). Telenet heeft dat dan ook gedaan met zijn One en OneUP etc. volumes voor onbeperkt vast (3TB) en mobiel (300GB) internet ...
54. Desgevallend kunnen contractuele voorwaarden aangepast worden aan deze Richtnoeren of kan
het volume aan verbruikte data vanaf wanneer het beleid van “redelijk gebruik” wordt toegepast
opgetrokken worden.
55. Het BIPT acht dat een termijn van 6 maanden na publicatie van deze richtsnoeren hier voldoende
zou moeten zijn
bron: Unlimited - Richtsnoeren BIPT - post Raad NL
Als Telenet alle bestaande (oude) contracten - die ooit als "onbeperkt" gecommercialiseerd werden - ook zou optrekken, kunnen ze discussies als deze vermijden 🤗
Nu is er alleen verwarring, waar zelfs de Helpdesk soms geen antwoord op weet (want zij zien dit soort automatische mails niet) ...
@WG94 schreef:
Ben je zeker dat je snelheid al verlaagd is?
De mail is immers een waarschuwing (vooraf) zodat je je gebruik kan aanpassen en niet in die situatie terecht komt.
Edit: @Janneke_Dust heeft hier een punt, de FUP bij Whoppa is lager. Staat zelfs niet meer gedocumenteerd, ik gok 750GB zoals WIGO.
@Moderator kan dit geflagd worden bij het team dat verantwoordelijk is voor deze mails?
Bedankt om dit te flaggen, @WG94. We hebben dit nagevraagd intern en houden jullie hiervan op de hoogte.
@WG94 Het is zoals je inderdaad dacht. De FUP is hier effectief 750GB en dit was een miscommunicatie vanwege ons legacy IT systeem. We hebben de verantwoordelijke dienst op de hoogte gebracht en dit zal asap in orde geraken, uiteraard dankzij jullie feedback. Bedankt hiervoor!