Hallo ,
Met PWL bedoel je power line wifi. Wat voor last en of problemen kan een radio zend amateur hier van onder vinden is je vraag ?
Wel zoals je misschien wel weet is oa " ruis " een boosdoener. Het is afkomstig van led lampen vooral dan uit China daar lappen ze de wetten aan hun laars zoals stoorfilters er insteken zodat ze géén storing maken als ze branden.
Plasma tv maken zeer veel storing , internet modems , pc's , wifi routers , powerline enz. Radio amateur als die op de door hen toegewezen korte golf banden radio verbindingen mogen maken dan horen ze haast niks meer van de ruis en soms kunnen ze zelfs niet eens meer een radio verbinding maken in spraak bedoel ik.
Want er zijn wel nog andere manieren van communicatie zoals morse of cw of digitaal bv via een computer. Dan word er via software data verzonden via een zender naar iemand anders ergens te velde in de wereld. Maar spraak is eigenlijk wel dat wat de meeste wel meer aanspreekt dan al de rest. Ik heb ook nog radio verbindingen gemaakt (niet als echte radio amateur) en ik heb bv gesproken met mensen uit de VS , Canada en zelfs Australië en dat was begin jaren 80 en toen was het verre van erg zoals nu.
Nu wat die PWL beterft , wel je gebruikt het lichtnet als om je wifi signaal vanuit de modem of router naar de plek te krijgen waar je die pwl in het stopcontact gestoken hebt. En zo ga je het lichtnet storen met oa ruis als die dan bv ontvangen word bij je buurman die bv een radio amateur is ? Dan maak je het hem onmogelijk om zijn hobby uit te voeren, dat is je schuld niet want jij koopt dat ding in de winkel en thuis stop je het in het lichtnet zonder je daar vragen bij te stellen ? de meeste mensen weten zelfs niet eens hoe het werkt. Ik verwijt niemand iets laat dat duidelijk zijn.
Maar die radio amateur die heeft een zwaar examen en misschien heel veel moeite er voor moeten doen om legaal te mogen uitzenden , dat wil zeggen géén muziek uitzenden niet over geloof praten geen reclame maken voor winkels enz , hij mag alléén daar gaan uitzenden op de banden die aan radio amateur toegewezen zijn. En die mensen betalen daar elkaar jaar een fiks bedrag voor , zoals jij voor je auto taks zeg maar (ik heb géén auto en mag niet uitzenden op de amateur banden) maar ik luister al meer dan 45 j naar de korte golf en ook de amateur banden dat is legaal. En ik kan ook bijna niet meer luisteren want ik heb ook last van die ruis.
Elk voordeel heeft zen nadeel zei Johan Cruyff ooit. Dus internet allemaal goed en wel maar het stoort wel op een ander vlak.
Is dit duidelijk uit gelegd voor jou ?