Beantwoorden
Hiram
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

de vraag is al verschenen en ik probeerde de aangeboden oplossing uit, zonder succes.

ook talloze internet zoektochten leveren geen vreugde.

Misschien kan mijn oude router zelfs niet aan wat ik van hem vraag. Ook daarover is geen uitsluitsel te vinden.

Dus, Beste Netweters, buig uw hoofd nogmaals over het volgende.

 

ik heb telenet router op zolder (omdat de coax tot daar loopt) en op de beneden verdieping en terras is de ontvangst redelijk zwak. Vermits hier een oude Sitecom Wireless Gigabit Router N450 X6 WLR-6000 ligt te niksen, lijkt het mij slim om op het gelijkvloers te plaatsen en draadloos (want ik kan geen utp kabel leggen) te verbinden met de telenet router om daarmee het draadloos netwerk te versterken. 

Maar geen enkele hulp of tutorial stelde mij in staat dit te verwezenlijken.

Voor zover dat er iets mee te maken heeft, de router kan in AP of in WDS modus staan. 

 

Dus, mocht iemand zich geroepen voelen om mij in te lichten of het kan, en als het mogelijk is mee te helpen de juiste instelling te vinden of te testen.

 

alvast bedankt 🙂 van een thuiswerker die in deze bare tijden graag in de huiskamer werkt inplaats van afgezonderd op zolder.

Hiram

 

Tags (1)
0 Likes
14 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

@Hiram   Dat is in jou situatie niet mogelijk om dit draadloos te doen. In open ruimte zou je dit eventueel kunnen doen met 2 AP's en richtantennes. Maar in jou geval is een UTP de maximaal haalbare oplossing eventueel via de buitengevel (UV bestendig of in een buisje). En als je electriciteitsleiding heel goed is kan je eventueel een Powerline gebruiken bij de modem en een bij uw router beneden. Met een grote ALS.

 

Wifi is zeker geen optie. Als je nu al geen goede connectie hebt met een PC of laptop zal dat ook het geval niet zijn voor die router. Een connectie is altijd maar zo goed als de zwakste schakel.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

Als je geen UTP hebt liggen van de zolder tot waar je de router wilt zetten gaat het niet lukken om je router beneden aan te sluiten.  Dus wat ik in u plaats zou doen is bij telenet een wifi powerline set bestellen, dit gaat via de telenet app, op een plek met weinig bereik wifi test doen en dan wordt je automatisch doorverwezen om er eentje de bestellen. De eerste telenet wifi versterker is gratis, enkel worden er 5 euro verzendkosten aangerekend. 

0 Likes
Hiram
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

ik wordt altijd een beetje nerveus wannneer het antwoord "kan niet" volgt op mijn vraag, maar je geeft er wel een leuk alternatief bij 🙂

dank je

Hiram

0 Likes
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

Een router kan je niet gebruiken om een netwerksignaal mee te versterken.  Dat lukt gewoon niet.  Wat wel kan is inderdaad gebruiken als Access Point (AP), maar dan moet je een ethernet kabel steken tussen de Telenet modem en het Access Point (in de LAN ingang, NIET in de Wan!).  Dat heeft dan ook nog nadelen want dan heb je plots 2 Wifi netwerken in huis die van elkaar niet weten, 2 aparte SSID's. etc.  Dat kan gaan "vechten" met elkaar als je bv. net op de grens tussen de 2 netwerken bevindt. Ik heb dat vroeger nog gedaan, en, hoewel het wel werkte op zich heb ik het toch redelijk snel opgegeven omwille van bovenstaande redenen. 

Je zal echt wel een echte "Wifi repeater" moeten kopen om dit op te lossen, maar dat is op zich ook geen goede oplossing, gezien dit je bandbreedte halveert.  De verbinding wordt immers voor de helft  gebruikt om te zenden en voor de helft om te ontvangen.

Een andere optie is werken met een powerline systeem zoals bv. van Devolo waar je dan boven bij de modem een "input" hebt en beneden een WiFi access point die uit een ander stopcontact komt.  Dat werkt redelijk goed.

Zelf ben ik overgestapt op een "echt" decentraal systeem van Ubiquiti (Unifi), wat schitterend en stabiel werkt, maar allesbehalve goedkoop is. (reken toch maar een paar 100 euro)

 
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

@Hiram 

 

het is hierboven reeds aangehaald. De enige fatsoenlijke en prijsgunstige oplossing is een setje WiFi powerlines van Telenet te "huren". Dat staat tussen aanhalingstekens omdat de "huur" van de eerste set niks kost. Bijkomende sets kosten € 2 per maand aan huur.

 

De master sluit je boven bekabeld aan op uw modem/router van Telenet. De slave stop je beneden ergens centraal in een stopcontact.

 

Activeren, instellen, en gaan met die banaan.

 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Hiram
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

 
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

@BartDG   Ik ben grotendeels akkoord maar ik wens toch tegen te spreken dat een router gebruiken als AP niet goed werkt. Oordeelkundig geplaatst en ingesteld zal dit niet vechten. Als je uw Ubiquity systeem niet oordeelkundig plaatst heb je ook geen voordeel. Maar daarmee heb je wel het voordeel dat je door de software, alles centraal kunt monitoren en overzien, en dat dit systeem automatisch de ander herkend en de uitzendkracht mindert en/of op andere frequentie zet. Waar dat bij aparte AP's op elk AP afzonderlijk is.
Maar dit gaat voorbij aan de vraag van de topicstarter. Waar het antwoord duidelijk is: zonder fysieke verbinding, draad of powerlines (onder voorbehoud) zal het niet lukken. Waar het net zo kan zijn dat hij via powerlines ook heel veel of heel weinig verlies kan hebben door de aard en staat van zijn electriciteitsleiding.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

Je hebt gelijk, het zal niet "vechten", maar echt goed en comfortabel zal het ook niet werken.  Ik spreek uit ervaring...Telefoons die vreemd genoeg het netwerk dat het verste verwijderd is verkiezen boven de andere is daar bv. 1 van.  Daarom ben ik ook overgestapt naar Ubiquiti.  Maar idd, dat vraagt de TS niet.

 
 
0 Likes
Ex-Netweter
 

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

Bij mij staat de telenet modem ook op zolder , en ik heb een externe WiFi Router die eerst gewoon naast de modem lag , en na wat zoek werk was ik er achter gekomen. Dat je een externe WiFi Router aan het plafond moet hangen want WiFi is als de router bv op een tefel staat (ligt) dan word het signaal dus naar boven gestraald en als dan de router aan het plafond hangt dat gaat het signaal naar beneden dat moet je dus hebben. Als dat nog niet voldoende is plak dan zilver papier rondom de router dan ga je de WiFi bundel gaan versterken naar omlaag (beneden toe dus)

 

Een goeie vriend is een Radio Zend Amateur die aan ATV doet (Amateur TV) en dat is in de Ghz banden dus 2,4 ghz en veel hoger. En ooit hadden we daar een persoonlijk gesprek over dit onderwerp en hij gaf me gelijk en zei " zeker weten dat zilver papier een groot effect heeft " het kost amper wat centen en als je bv iemand kent die je een WiFi Router kan lenen dan kan je eerst testen hoe je signaal beneden is te ontvangen voor dat je bv een router koopt ?

 

Dat zal je veel geld kunnen besparen , en vergeet powerline wifi het vervuild het lichtnet met alle nare gevolgen van dien oa bv storingen ook bij bv radio zend amateurs in je buurt die hekelen powerline wifi niks anders dan om problemen vragen. En je snelheid zal trager worden ook.

 

Een pak zilver papier kopen en een test doen das echt goedkoop niet ? veel moed en sterkte in deze moeilijke tijden.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

@Ex-Netweter   Mag ik vragen wat je bedoeld met PWL wifi. En wat er moeilijk is voor de radioamateurs. De Wifi die een PWL uitstuurt is krek hetzelfde als eender welk AP of bedoel je eerder de signalen die over het electriciteitsnet gestuurd worden? Maar dan gaat het niet over WIFI maar wel over eender welk PWL systeem.

Laat ons duidelijk zijn Powerline is geen Wifi. Powerline met Wifisignaal is een combinatie van 2 technieken.

En dat Wifi voor storingen kan zorgen dat staat buiten kijf. En PWL op het electriciteits netwerk is ook mogelijk. Er zijn zoveel dingen die daarvoor kunnen zorgen. Transfo's voor LED verlichting kunnen dan ook zowel op het electriciteitsnetwerk (met eventueel PWL) of op WiFi.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hiram
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

boeiend 🙂

inderdaad, aan het plafond hangen is belangrijk, moeilijk met het toestel van telenet.

misschien ga ik wel voor die powerline...

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

Die router moet niet per se tegen het plafond hangen. Als die beschikt over antennes die je kan richten, dan hang je 'm op zijn zij en richt je de antennes naar beneden.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

Hallo ,

 

Met PWL bedoel je power line wifi. Wat voor last en of problemen kan een radio zend amateur hier van onder vinden is je vraag ?

 

Wel zoals je misschien wel weet is oa " ruis " een boosdoener. Het is afkomstig van led lampen vooral dan uit China daar lappen ze de wetten aan hun laars zoals stoorfilters er insteken zodat ze géén storing maken als ze branden.

 

Plasma tv maken zeer veel storing , internet modems , pc's , wifi routers , powerline enz. Radio amateur als die op de door hen toegewezen korte golf banden radio verbindingen mogen maken dan horen ze haast niks meer van de ruis en soms kunnen ze zelfs niet eens meer een radio verbinding maken in spraak bedoel ik.

 

Want er zijn wel nog andere manieren van communicatie zoals morse of cw of digitaal bv via een computer. Dan word er via software data verzonden via een zender naar iemand anders ergens te velde in de wereld. Maar spraak is eigenlijk wel dat wat de meeste wel meer aanspreekt dan al de rest. Ik heb ook nog radio verbindingen gemaakt (niet als echte radio amateur) en ik heb bv gesproken met mensen uit de VS , Canada en zelfs Australië en dat was begin jaren 80 en toen was het verre van erg zoals nu.

 

Nu wat die PWL beterft , wel je gebruikt het lichtnet als om je wifi signaal vanuit de modem of router naar de plek te krijgen waar je die pwl in het stopcontact gestoken hebt. En zo ga je het lichtnet storen met oa ruis als die dan bv ontvangen word bij je buurman die bv een radio amateur is ? Dan maak je het hem onmogelijk om zijn hobby uit te voeren, dat is je schuld niet want jij koopt dat ding in de winkel en thuis stop je het in het lichtnet zonder je daar vragen bij te stellen ? de meeste mensen weten zelfs niet eens hoe het werkt. Ik verwijt niemand iets laat dat duidelijk zijn.

 

Maar die radio amateur die heeft een zwaar examen en misschien heel veel moeite er voor moeten doen om legaal te mogen uitzenden , dat wil zeggen géén muziek uitzenden niet over geloof praten geen reclame maken voor winkels enz , hij mag alléén daar gaan uitzenden op de banden die aan radio amateur toegewezen zijn. En die mensen betalen daar elkaar jaar een fiks bedrag voor , zoals jij voor je auto taks zeg maar (ik heb géén auto en mag niet uitzenden op de amateur banden) maar ik luister al meer dan 45 j naar de korte golf en ook de amateur banden dat is legaal. En ik kan ook bijna niet meer luisteren want ik heb ook last van die ruis.

 

Elk voordeel heeft zen nadeel zei Johan Cruyff ooit. Dus internet allemaal goed en wel maar het stoort wel op een ander vlak.

 

Is dit duidelijk uit gelegd voor jou ?

 

 

 

 

 

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Eigen router naast een Telenet modem plaatsen

Ps Het signaal word beter uitgestraald als de router onderste boven hangt tegen het plafond en als je router bv op de rand van een tafel of kast staat en je richt de antennes naar beneden dan kan die kast of tafel wel het signaal verstoren. Vergeet niet dat 2,4 en 5 ghz zich heel ander gedragen dan bv een FM antenne op 100 mhz das een dag en nacht verschil. In de cm banden is vaak 1 mm al te veel.

0 Likes