Beantwoorden
AnTraX
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

Wat hier onder volgt is een thread van @JayVee, Ik copy/paste m gewoon omdat dit nog steeds relevant is en de vraag om FUP aan te passen of, anno 2021, gewoon af te schaffen nog zeer aanwezig is.

 

Het vorige onderwerp betreffende de FUP limiet, hier, werd gelockt met de boodschap dat:

 

Heb om duidelijkheid gevraagd intern (collega's die bezig zijn met de business producten). Zodra ik deze heb ga ik jullie eindelijk kunnen vertellen welke business producten je als particuliere klant zonder btw-nummer nu effectief kan en mag nemen alsook welke FUP er nu effectief van toepassing is op die business producten.

 

In dit topic dient dus niet verder gegaan te worden over business producten, dat kan in het gelockte topic eens dat unlocked is en de informatie daar beschikbaar is gesteld.

 

Waarom dan een nieuw topic? Omdat het vorige topic helemaal niet ging over business producten - het werd er als "mouw aanpassen" oplossing bijgehaald. Het topic ging er eigenlijk over dat je met een toch niet goedkoop pakket op de FUP van 750 GB botst bij "nieuw" normaal gebruik (streaming video, muziek, games) en wanneer daar eens iets aan gedaan kan worden. De lock-boodschap op het vorige topic gaat daar volledig aan voorbij, dus stellen we het hier nog eens duidelijk opnieuw.

 

Telenet zelf stelt in hun persbericht (bij een vorige prijsverhoging):

We blijven de klant uiteraard garanderen dat we verder onverminderd zijn producten zullen blijven verbeteren en aanpassen aan de manier waarop hij ze gebruikt.

 

Wel, beste Telenet, ik zou mijn product graag gebruiken voor streaming entertainment, waar zo ongeveer de hele industrie naar toe beweegt. Zelfs jullie. Als de FUP er dan per sé moet zijn (want niet iedere provider heeft die blijkbaar, als we eens buiten het duopolie België kijken), mag die dan een beetje aangepast worden op basis van het nieuwe gebruik? Het nieuwe normaal, zeg maar. Het is niet alsof het voor jullie onverwacht komt, toch?

 

 

En bekijk deze pagina ivm de Giga Speedboost eens, waarop Telenet zelf zegt (eigen vetzetting):

  • Streamen op meerdere schermen in 4K
  • Gamen tegen supersonische snelheden
  • Allemaal tegelijk internetten zonder vertraging
  • Soaps bingen in bad, koers kijken op tv, een langspeelfilm streamen in ’t kleinste kamertje … Je kijkt zoveel je maar wil en nu ook allemaal tegelijk. En dat zonder haperen en in haarscherpe 4K-kwaliteit!
  • Giga Speedboost FTW! Games livestreamen via Twitch of de allerlaatste game, patch of update downloaden doe je voortaan duizelingwekkend snel. En je streamt de allernieuwste game met Google Stadia met 60 FPS in 4k. Game on!
  • Heel het gezin is voortdurend online tegen een ongekend tempo. YouTube kijken in razendsnelle Ultra HD, muziek luisteren in de hoogste kwaliteit en alle seizoenen van je favoriete serie downloaden. Tegelijk en non-stop. Het kan niet op!

 

Het kan niet op? De FUP van 750 GB is, cfr. de klantendienst, nog steeds van toepassing. Stadia in 4K verbruikt tot 20 GB / uur. Netflix 4K tot 7 GB / uur.

  • Dat betekent 54 minuten per namiddag/avond Stadia & Netflix*. Eén scherm elk. 
  • Of 36 minuten per namiddag/avond als je met twee Stadia speelt*. Geen Netflix.

* in de veronderstelling dat er geen enkel ander verbruik is tijdens piekuren...

 

Hier klopt iets niet...

 

Telenet... Doe iets aub!

EDPnet kan dit, dan kunnen jullie dit ook.

27 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

Mag inderdaad wel is komen, desnoods alleen voor de Speedboost klanten. Een business abonnement moeten nemen is géén (professionele/structurele) oplossing.


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
AnTraX
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

Niet enkel voor de speedboost klanten. Ik kom met m'n 300mbit verbinding zeker toe dus hoef geen speedboost, maar die 750Gb FUP is in een mum van tijd gehaald. Ik ga makkelijk over de terrabyte heen en dan ben ik nog redelijk voorzichtig.

 

FUP is achterhaald en ouderwets.

 

Hoop dat mensen deze thread in leven houden.

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

denk je dat ze daar niet mee bezig zijn?

 

topic 910 hier over zal niet helpen

 

heb wat geduld zou ik zeggen 😉 

0 Likes
AnTraX
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

Als het al 910 topics duurt... Wat moet ik nog meer zeggen...

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

Misschien druk uitoefenen op Telenet wegens misleidende reklame?

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021


@m-jan20  schreef:

Mag inderdaad wel is komen, desnoods alleen voor de Speedboost klanten. Een business abonnement moeten nemen is géén (professionele/structurele) oplossing.


Wel ik zou zeggen, net niet voor Speedboost klanten (of zeker niet enkel voor Speedboost klanten).

Hoe meer klanten met zulke snelheden, hoe hoger de piekbelastingen op het netwerk, en hoe meer de nood voor een FUP.  Het probleem zijn niet de grote volumes op zich, maar wel de grote volumes die gevraagd worden op een korte tijd waardoor netwerk links verzadigd geraken. Hoe sneller de verbinding, hoe precairder het probleem. 

Vergelijk met Proximus, waar er geen FUP bestaat zoals bij Telenet, maar daar surfen klanten aan een veel lagere snelheid en zal het netwerk veel minder snel zijn limieten bereiken.

 

Maar ik ben natuurlijk ook voorstander van afschaffing van de FUP 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

Van mij mag voor jullie die FUP verdwijnen, maar geef mij dan een abo van 300 à 400 GB aan een lagere prijs. Nu is het kiezen tussen te weinig (150 GB) of veel te veel (750 GB). En dat laatste is uiteraard navenant ook kostelijker ...

De snelheid is minder belangrijk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JarneD
Freshman Meerweter
Berichten: 76
Een bus vol! Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig!

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

Oprechte vraag: ben ik de enige die FUP niet mis? Botsen jullie zo vaak tegen een limiet aan? Wij streamen dagelijks Netflix, ik game en download vaak grote games (opnieuw), etc. Upload/download dagelijks naar Dropbox.. Vorige maand zat ik aan 900GB. Niets van vertraging ofzo gemerkt. Zou ik dat zo hard voelen als ik plots aan de limiet zit? 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

Tussen 24 en 17 uur kan je onbeperkt rammen aan 300Mbps of aan 1Gbps.

Tussen 17 en 24 uur is 750GB voor de grootste meerderheid voldoende volgens Telenet.

Ze geen toch niet lopen naar de koper aanbieders met een schamele max van 93Mbps 3TB volume of onbeperkt.Meestal haal je niet eens 75Mbps te ver van de rop straatkast.

Met FTTH zijn ze veeeeeeeeeeel te laat begonnen.Hoe lang(jaren) nog wachten

Ik denk dat Telenet proximus edpnet scarlet  'n beetje spaart,anders gaan ze daar allemaal lopen,onbeperkt aan zo een hoge snelheid.

 

 

0 Likes
AnTraX
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

Is dat verhaaltje om de snelheid voor andere gebruikers te kunnen garanderen geen broodje aap verhaal?

Wanneer ik niet aan mijn fup limiet zit van 750Gb belast ik het netwerk evenveel als wanneer die 750Gb wel overschreden is. Want je belast het netwerk op het moment van verbruik.

Dus als ze die snelheden kunnen garanderen voor bereik van het limiet kunnen ze dat ook na.

Stel jij rijd per week 100KM op de industrieweg tegen de toegestane snelheid van 70km/u. Ga je je medebestuurders verhinderen van ook 70km/u te rijden wanneer je plots 150km op een week doet op die baan?

Dit is indd een zeer simplistische vergelijking maar you get my point.

Telenet zelf vertelde mij dat ze het eens zijn dat fup achterhaald is en dat ze snelheden sowieso kunnen garanderen, maar dat ze vasthangen aan een bepaalde wetgeving die dit verhinderd. Als iemand mij daar meer kan over vertellen, graag.

0 Likes
AnTraX
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

Ik kom, als ik niet uitkijk, makkelijk aan de 750 tijdens piekuren. In totaal zit ik maandelijks over de terrabyte.

Mede ook omdat wij geen kabelabonnement hebben en dus alles via inet doen.

Daarnaast heb ik 4K tv die hdr ondersteund, ik ga niet dan 1080p kijken zonder hdr omdat er iets ouderwets als fup wordt hanteert. Dus dat vreet indd bytes.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021

Meer dan 750GB in de piek uren.

Business nemen(zonder btw nummer via Telenet center) einde verhaal fup  Telemeter  Piek en dal uren.

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021


@Steven-E  schreef:

@m-jan20  schreef:

Mag inderdaad wel is komen, desnoods alleen voor de Speedboost klanten. Een business abonnement moeten nemen is géén (professionele/structurele) oplossing.


Wel ik zou zeggen, net niet voor Speedboost klanten (of zeker niet enkel voor Speedboost klanten).


Dus als je meer betaald, krijg je minder écht onbeperkt? Dit lijkt me de slechtst mogelijke marketing. Ze belasten het netwerk inderdaad harder, maar ze dragen ook meer bij voor dat netwerk. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Gaan we nu eindelijk iets aan die FUP doen? Het is 2021


@JarneD  schreef:

Oprechte vraag: ben ik de enige die FUP niet mis? Botsen jullie zo vaak tegen een limiet aan? 


Sinds de nieuwe piekuren (17-24) niet nee, max 500 GB. In totaal per maand wel 1,2 TB maar is door thuiswerken/les en valt dus onder de daluren. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes