Beantwoorden
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Een vorige onbeantwoorde vraag, of in ieder geval zonder oplossing gaf het probleem van het ontbreken van een 2.4ghz keuze bij de 360pods aan.

Dit was reeds op 22-05-2022

Ik heb verschillende toestellen in en om mijn zaak die enkel via 2.4 werken, maar nu dus niet meer.

Is dit met het nieuwe model modem wel mogelijk?

Anders is dit meer een downgrade ipv upgrade...

Ik hoor graag welke oplossing er mogelijk is

0 Likes
38 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Geen 2.4ghz op 360 pods


@Suzy  schreef:

 Wel kan je vragen aan de klantendienst om een bepaald toestel tijdelijk (volgens mij is dit gedurende 30 minuten) op de 2.4 GHz frequentie toe te kennen, zo kan je de installatie van het toestel in orde brengen. Want het is meestal enkel tijdens het installeren dat devices hier problemen door kunnen ervaren. Erna zou het niet mogen uitmaken voor jouw devices en zouden ze ook moeten werken met de nieuwe modem die werkt via mesh-technologie.


@Suzy

Ik denk dat de uitleg hierboven iets anders is. De toestellen werken perfect op 2.4Ghz, ook in een niet gesplitst netwerk. Meestal zijn dit IoT devices (vb Airco's), waarvoor je een Smartphone nodig hebt om deze in te stellen, zodat ze daarna verbinding kunnen maken met jouw netwerk.

Gedurende het installeren moet jouw Smartphone verbonden zijn met jouw lokaal netwerk op 2.4Ghz. Het IoT device verbindt zich met de Smartphone, via een tijdelijk wifi signaal op 2.4GHz, of via bluetooth, om dan de netwerkinstellingen van de Smartphone over te nemen.

Het is dus de Smartphone die gedurende dit process geforceerd op 2.4Ghz moet verbinden (met de unieke SSID van je lokaal netwerk), en niet "het toestel" 😊

@Dislikebutton  Mogelijke Oplossingen:

  • kijk op de WiFi instellingen van je smartphone, of je deze niet tijdelijk kan beperken tot 2.4GHz (5Ghz uitschakelen)?
  • of gebruik tijdelijk een apart AP, waarop de 5GHz uitgeschakeld is, en verbind dit met jouw lokaal netwerk. Verwijder eventueel de andere 360° pods uit het stopcontact (om er zeker van te zijn dat je Smartphone zich met het tijdelijk AP vebindt.
  • Vervolledig nu de installatie van de "verloren zonen". Van zodra deze geïnstalleerd zijn, en dus verbinding maken met jouw 2.4 GHz SSID, kan je de 360° pods terug insteken, en het tijdelijk AP verwijderen. Op die manier breng je ze terug thuis 🤗.

Lijkt omslachtig, maar dat is 10 minuutjes werk, en is een éénmalige activiteit (onboarden).

 


@janne_man  schreef:
Of een communicatie al dan niet mogelijk staat los van de frequentie van het Wifi signaal tenzij twee toestellen rechtstreeks met elkaar verbonden zijn (en bijgevolg niet verbonden zijn met je LAN).  Je gsm communiceert met het mesh systeem en het mesh systeem communiceert met 'het toestel dat bij installatie vraagt naar een 2.4 netwerk'.  Of elk van die twee communicaties verloopt via netwerkkabel, Wifi 2,4 GHz of Wifi 5 GHz maakt niets uit.

@janne_man 

Zoalang je toetsel geen verbinding heeft met je lokaal netwerk, kan het niet communiceren via het mesh systeem met de gsm. dus jouw verhaal klopt hier niet.

Het gaat hier over toestellen die je via de smartphone moet instellen, door eerts een directe verbinding te maken tussen beide (gebeurt in de achtergrond tijdens installatie). gedurende dit process moet je Smartphone uniek met 2.4Ghz verbonden zijn.

zie uitleg hierboven

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Geen 2.4ghz op 360 pods

Maar waar werkt de oplossing van Telenet dan fundamenteel anders dan een klassiek netwerk met 1 SSID voor zowel 2.4Ghz en 5Ghz?

Kom Je bij Telenet dan in een ander Laag 2 netwerk/vlan  netwerk terecht, afhankelijk of je op 2.4 of 5Ghz zit?

Hier 3 AP’s, bedraad, geen mesh. Als ik één SSID op Unifi configureer, zitten alle geconnecteerde draadloze toestellen in dezelfde VLAN, ongeacht de band. En kan ik bijgevolg met mijn Iphone op 5Ghz mijn Airco op 2.4Ghz bereiken.

Is dit hier anders? En indien ja, is dit eigen aan Mesh (zou me verbazen) of aan de implementatie van Telenet?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Ik kan de gsm niet laten kiezen om op 2.4 te werken.

Als de pod 'tijdelijk' op 2.4 wordt gezet dan kan ik er wel voor kiezen ( het bereik van de andere pods is te ver) dus dat zou lukken.

Maar ,en ik kan mij vergissen, ik dacht dat ik met mijn gsm ook altijd op de 2.4 band moest blijven voor de bediening. Mijn gsm maakt dus altijd enkel met 2.4 verbinding.

Zodra dit lukt? via de klantenservice kom ik er snel genoeg achter. En bericht jullie. (PS de pods hebben ook hun eigen app,die kan dit zelf instellen om tijdelijk op 2.4tdgaan ) maar de app werkt niet met mijn oude modem/ misschien zelfs niet met de nieuwe als het Telenet exclusief is gemaakt....

0 Likes
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Ik dacht vroeger niet via 5 verbinding te kunnen maken via het gesplitste2.4 en 5 GHz signaal en liet de gsm op 2.4 netwerk staan. Ik heb altijd gedacht dat wisselwerking niet of beperkt mogelijk was (modem/router gerelateerd.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Geen 2.4ghz op 360 pods


@Dislikebutton  schreef:

Ik dacht vroeger niet via 5 verbinding te kunnen maken via het gesplitste2.4 en 5 GHz signaal en liet de gsm op 2.4 netwerk staan. Ik heb altijd gedacht dat wisselwerking niet of beperkt mogelijk was (modem/router gerelateerd.


Dat hangt van je setup. Ik heb persoonlijk geen ervaring met Telenet wifi, heb een eigen firewall en wifi apparatuur.

Maar over het algemeen geldt: als je clients in hetzelfde IP subnet terecht komen, moet het werken. Zeker met 1 SSID. Met 2 aparte SSID’s kan SSID isolation eventueel nog roet in het eten strooien, en ook wireless client isolation, maar dat moet je doorgaans expliciet aanzetten, en ik vermoed dat Telenet die opties zelfs niet ondersteunt.

https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/3yvz8f/what_is_ssid_isolation_and_wireless_client/


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Geen 2.4ghz op 360 pods


@Steven-E  schreef:

Maar waar werkt de oplossing van Telenet dan fundamenteel anders dan een klassiek netwerk met 1 SSID voor zowel 2.4Ghz en 5Ghz?


Neen, absoluut niet. Alle toestellen die op 2.4Ghz, 5GHz of 6GHz verbinden, bevinden zich in het zelfde subnet en kunnen met mekaar communiceren. Bij mesh is dat niet anders...


@Dislikebutton  schreef:

Ik dacht vroeger niet via 5 verbinding te kunnen maken via het gesplitste2.4 en 5 GHz signaal en liet de gsm op 2.4 netwerk staan. Ik heb altijd gedacht dat wisselwerking niet of beperkt mogelijk was (modem/router gerelateerd.


Dat heb je dus verkeerd voor.

Het enige probleem die je hebt is, dat gedurende de installatie van bepaalde IoT toestellen, je GSM op 2.4Ghz moet staan. Nadat deze toestellen met success geïnstallerd zijn, zullen ze verbinden met het 2.4GHz netwerk, en je de GSM terug gebruiken op 5Ghz.


@Dislikebutton  schreef:

Ik kan de gsm niet laten kiezen om op 2.4 te werken.

Als de pod 'tijdelijk' op 2.4 wordt gezet dan kan ik er wel voor kiezen ( het bereik van de andere pods is te ver) dus dat zou lukken.


De procedure, die @Suzy hierboven uitgelegd heeft, heb je verkeerd begrepen denk ik. 

Volgens mij kan je - via de Helpdesk - vragen op jouw GSM tijdelijk op 2.4Ghz te laten zetten, zodat je de "onboarding" van het IoT apparaat kan voltooien.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Geen 2.4ghz op 360 pods

Maar tijdens de onboarding van een iot apparaat (zoals een airco), connecteer je met je gsm tijdelijk op de SSID die het IOT uitzendt. Dat is typisch een 2.4Ghz signaal, maar je gsm ondersteunt dit.

De volgende stap tijdens de onboarding is het doorgeven van de Telenet SSID aan het IOT apparaat, waarna die daarmee verbinding maakt. En je gsm ook (op de 5ghz wellicht, maar ik zie hier geen issues).

@Dislikebutton , ik vermoed dat je je zorgen maakt om niets. Volgens mij gaat dit gewoon werken.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Hey, dit werkt dus niet, mijn te verbinden toestel wil verbinding maken met 2.4 netwerk (via de app op mijn gsm) ik kan mijn gsm niet op 2.4 zetten omdat ik geen 2.4 netwerk kan kiezen/selecteren. Dus zegt de app (meerdere verschillende airco en warmtepompen met eigen app) dat dit niet gaat als ik geen 2.4 netwerk heb. Ik ga dinsdag de optie zoals eerder aangegeven om via een medewerker tijdelijk 1 pod op 2.4 te zetten testen. 

App update maakt niet uit omdat het puur 2.4 GHz modules zijn. Bv ook sommige deurbellen werken via dit principe...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Geen 2.4ghz op 360 pods

De eerste gsm die geen 2.4 ondersteunt moet ik nog tegen komen 😉

Je moet je gsm ook niet op 2.4Ghz zetten, je moet enkel verbinden met de ssid van je airco. De rest gaat vanzelf.

Een pod van Telenet laten herconfigureren gaat je probleem helemaal niet oplossen. Je moet immers naar je airco connecteren, die tijdens de onboarding zelf als access-point fungeert. Dus Telenet staat hier totaal los van.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Het is inderdaad mijn toestel dat door de klantenservice op 2.4 wordt gezet.

Ik heb na 3 dagen met hun communiceren (zeer vriendelijk toegewijd en beleefde medewerkster ) te horen gekregen dat er nog geen oplossing is voor dit gegeven, of terug van naar de oude setup. 

Ze werken wel aan een oplossing , maar of dit via hun systeem ,dus een medewerker die het handmatig omzet, of via integratie via de app zal werken wisten ze nu nog niet.

Aangezien het beheer van de modem via Telenet gaat is het ook niet 'effe snel ' mogelijk om een ander ap op te zetten (maar het kan) .

 

Zodra ik meer hoor hierover update ik het topic.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geen 2.4ghz op 360 pods

@Dislikebutton de collega's van de technische dienst hebben samen met de uitrol van Telenet 360° Wifi een nieuwe tool ter beschikking gekregen waarin ze dit kunnen doen voor je als klant. Hebben ze dit voor je gedaan? 

Zo niet lijkt het me eerder dat de persoon met wie je contact had de link met deze nieuwe tool mogelijks niet legt. De technische klantendienst kan wel degelijk één van je toestellen tijdelijk op het 2.4 GHz netwerk toekennen. De informatie die ik heb gekregen van de collega's is dat je dit ongeveer 30 minuten de tijd geeft om de installatie af te ronden. Erna zal de mesh-technologie het terug overnemen voor dit toestel. 

In de toekomst gaat men inderdaad kijken of het nuttig/beter is om deze instelling rechtstreeks aan de klant via Mijn Telenet aan te bieden, maar daar is nog niets over geweten. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

@Suzy  hey, de persoon die mij geholpen heeft was hier inderdaad van op de hoogte, desondanks heeft ze samen met haar technische collega's gedurende 3 dagen (1 mei werkte de collega's niet...) geprobeerd om de omschakeling te maken,de tool gaf telkens een foutmelding (als ik het goed heb begrepen) en ze (het team) zou er verder mee aan de slag gaan. 

-ofwel is deze persoon dus niet correct geweest.(alhoewel ik dit betwijfel aangezien ze me verschillende keren heeft opgebeld IVM met de status van het probleem)

-ofwel is er dus wel degelijk nog een bug/probleem op dit moment.

Ik kan u mijn zakelijke gegevens geven als u dit wil na zien bij de helpdesk? 

 

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Geen 2.4ghz op 360 pods

Zucht… lees mijn antwoorden nog eens opnieuw. Dit is allemaal niet nodig en gaat je niets vooruithelpen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

@Steven-E 

Beste  

Het feit dat Telenet ( en Plum heeft die functie zelf ingebouwd in zijn app na meerdere klachten over 2.4,dit kan je op hun forum en via de app updates opvolgen) een tool nodig heeft om mijn gsm op 2.4 te zetten om dit op te lossen , maakt het niet zo simpel als de uitleg die u gaf. 

Ik kan als ik de app van het toestel open enkel het 2.4 netwerk kiezen,maar er is geen 2.4 omdat de gsm automatisch met 5 verbinding maakt.  Ik kan in mijn gsm niet kiezen op welke band hij verbinding maakt. En daar komt Telenet te hulp, zij kunnen dit vanop afstand wel. De plume homeapp heeft deze functie wel ingebouwd voor het eigen beheer van het mesh netwerk. 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Geen 2.4ghz op 360 pods


@Steven-E  schreef:

Maar tijdens de onboarding van een iot apparaat (zoals een airco), connecteer je met je gsm tijdelijk op de SSID die het IOT uitzendt. Dat is typisch een 2.4Ghz signaal, maar je gsm ondersteunt dit.

De volgende stap tijdens de onboarding is het doorgeven van de Telenet SSID aan het IOT apparaat, waarna die daarmee verbinding maakt. En je gsm ook (op de 5ghz wellicht, maar ik zie hier geen issues).

@Dislikebutton , ik vermoed dat je je zorgen maakt om niets. Volgens mij gaat dit gewoon werken.


Dat is een heel mooie uitleg, en ook goed te begrijpen.

Maar toch moet ik je ongelijk geven, ook al "zucht" je, of wil je dit nog eens een derde keer herhalen 🤔.

Als dat allemaal geen oplossing zou zijn, waarom:

  1. ... zouden de medewerkers van de technische dient (zie bericht @Suzy ) een speciale tool ter beschikking hebben om één toestel op 2.4GHz te forceren (gedurende 30 minuten)?
  2. ... zou Plume (zie bericht @Ex-Netweter ) een IOT Onboarding Mode hebben, speciaal om dit soort problemen op te lossen:

 My device is only compatible with 2.4 GHz networks – Plume Help

However, there are many 2.4 GHz Smarthome and IoT devices that require the use of another device such as a mobile phone running an app to connect them to a WiFi network.
In some of these cases, their app may refuse to connect these devices to the WiFi network if the mobile is not connected to the 2.4 GHz band

vrij vertaald:

Er zijn echter veel 2,4 GHz Smarthome- en IoT-apparaten die het gebruik van een ander apparaat, zoals een mobiele telefoon met een app, nodig hebben om ze met een wifi-netwerk te verbinden.
In sommige van deze gevallen kan hun app weigeren om deze apparaten met het wifi-netwerk te verbinden als de mobiele telefoon niet is verbonden met de 2,4 GHz-band.

Het gaat hier voornamelijk om toestellen (vb airco) die je met een App van de fabrikant moet instellen. In dit geval moet de GSM met 2.4GHz verbonden blijven gedurende het ganse proces van instellen, vandaar deze tool: hiermee wordt een GSM (tijdelijk) geforceerd op alleen op 2.4Ghz te verbinden.