Beantwoorden
drim
Freshman Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

Sinds een dikke maand Telenet 330mbs snelheid gepakt.

Op de GSM (5mhz) kom ik tussen de 125 en 250 mbs. Is acceptabel

Echter op de 2.4 band wordt maar een signaal gestuurd van max 35 mbs.

Dit houdt voor mij in dat ik amper kan kijken op mijn tvs naar de iptv zenders.

Weet er iemand of het signaal op de 2.4 omhoog kan? De helpdesk laat een monteur bellen en die zegt snelheid is ok. Oude apparatuur!  Nog geen jaar oud dus!

Op mijn oude adres had ik edpnet. Op alle 2 de kanalen snelheid van 95 mbs

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Snelheid 2.4

0 Likes
25 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

@drim Het zou kunnen dat je 2.4ghz signaal weggedrukt door een signaal in de geburen.

Probeer eens je kanaal keuze van je 2.4Ghz op automatisch te zetten. Als je signaal op het verkeerde kanaal staat, heb je ook lage snelheden.Herstart na de verandering wel alle devices.

Normaal zou er niets aan je internet mogen zijn vermits je de snelheid haalt op je 5GHZ.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
drim
Freshman Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

 

kristofDW dank voor je antwoord. 2.4 en 5 staan allebei op automatisch. Heb de bandbreedte eens aangepast op de 2.4 maar dat geeft ook nog geen verbetering. jammer. 
0 Likes
FilipD
Moderator
Berichten: 185
De magic number! It's your ninth party! Lezersgoud. Respect! Even demarreren...

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

@drim Kan je eventueel eens je wifi kanalen vast leggen ipv auto? Er bestaan apps waarmee je kan zien welke kanalen het beste voor jou zijn. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

Gewoon voor alle duidelijkheid; gaat het hier om de wifi verzorgt door het Access-Point, ingebouwd in de Telenet HGW? Welk type HGW heb je? Of gebruikt je een eigen Access-Point? Zo ja, merk/model?

Schakel anders als test een het 5 Ghz netwerk uit, om te zien of de siutatie voor 2.4 zich dan verbeterd. Manueel verschillende kanalen configuren kan ook helpen.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

De ruimte op de 2,4Ghz is beperkt en zeer gevoelig voor externe factoren zoals wifisignalen van de buren.

 

Ik zou ook eens de kanalen statisch veranderen. Kijk eerst na op welk kanaal de AP automatisch gekozen had op het moment van de issues, en verander het dan naar een andere kanaal.

Je hebt 3 goede keuzes in de 2,4Ghz band: kanaal 1, 6 of 11.

Kies ook voor "smalle" kanaalbreedte.  Dus 20Mhz ipv 40Mhz. Dit verkleint de kans op storingen door naburige kanalen.  Kanalen van 40Mhz breed bieden potentiëel wel meer throughput, maar dat werkt enkel goed in situaties met weinig stralingsvervuiling.

 

Zoals je ziet op onderstaande afbeelding zijn er maar 3 kanalen die geen overlap hebben met elkaar: kanaal 1, 6 en 11. En dan enkel wanneer je kanalen van 20Mhz gebruikt.

 

channel-width-chart.png

Als je buur zijn AP weer een ander kanaal kiest, dan moet je mogelijks opnieuw beginnen.
Vandaar dat de 5Ghz band beter is (meer ruimte). Automatische kanaalkeuze gaat hier beter werken omdat er minder kans is op overlap.
Als je toestellen dit ondersteunen, gebruik deze band dan.

Configureer hiervoor best een aparte SSID, zodat je zeker bent dat niet per ongeluk de 2,4Ghz band gekozen wordt. 

Persoonlijk gebruik ik de 2,4Ghz enkel voor IOT toestellen zoals een draadloze deurbel.

Throughput is hier niet belangrijk, maar wel goede ontvangst. (2,4Ghz reikt immers verder dan 5Ghz). 

 

Hier een goede uitleg om het allemaal wat te kunnen kaderen:

https://www.cbtnuggets.com/blog/certifications/cisco/when-to-use-20mhz-vs-40mhz-vs-80mhz


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
drim
Freshman Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

Dank allemaal

 

Heb alle suggesties geprobeerd, maar er is geen enkele verbetering te zien in de snelheid.

Ik heb een kabel getrokken van de modem naar de tv's maar ook hier geen enkele verbetering in de snelheid. 5mhz kan ik nergens uitzetten? dus dat kan ik niet proberen. Ik heb modem 8*4 van Telenet.

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

grote probleem met de 2.4 band is de interferentie van andere wifi punten: overlapping (van ander wifi punt) en co-channel (te veel wifi punten op 1 kanaal)

ook vaker last van externe stoorbronnen (denk aan draadloos alarm of babyfoon)

 

proximus en Telenet houden zich aan de 1,6,11 regel

orange durft al eens dwarsliggen + mensen die hun eigen router hebben

 

verwacht niet meer dan 60-70 mbit op de 2.4GHz

 

voor streaming in 4K heb je 30mbit/s MAX nodig 

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?


@drim  schreef:

Heb alle suggesties geprobeerd, maar er is geen enkele verbetering te zien in de snelheid... Ik heb modem 8*4 van Telenet.


Op de concrete vraag van @Arnie  heb je eigenlijk nog geen antwoord gegeven. De vraag was:


@Arnie  schreef:

Gewoon voor alle duidelijkheid; gaat het hier om de wifi verzorgt door het Access-Point, ingebouwd in de Telenet HGW? Welk type HGW heb je? Of gebruikt je een eigen Access-Point? Zo ja, merk/model?


Als Netweters proberen we jou zo goed mogelijk te helpen, maar dat kan alleen met de correcte info, en we verwachten dan ook een duidelijk antwoord op onze vragen 🤔.

  • Welke Telenet modem gebruik je (zie label op de modem)?
  • Welk Access point gebruik je?

Als je het hebt over de "8 x 4 van Telenet", dan gaat het waarschijnlijk over de CH6643E (HGW) of over CV6181E (eMTA) ? Of nog ouder?

Een 8*4 modem kan maximaal 200 mbps leveren, en dus niet geschikt voor hogere snelheden.

 

Ik zou deze omruilen met een nieuwe type HGW: CH7565LG (Docsis 3.0 24*8) of de CH8568LG (Docsis 3.0 32*8 + Docsis 3.1).

En daarna opnieuw proberen jouw Access Point in te stellen ...

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

Akkoord met @Ex-Netweter dat je veel te weinig info geeft.

Hoe meer info je geeft, hoe gerichter en sneller je zal geholpen worden.

 

Je modem veranderen zal je snelheid op de 2.4Ghz band echter niet verbeteren.
De bottleneck zit op je Wifi hier, en niet op je modem.  Snelheden meer dan 70Mbps moet je hier niet verwachten.  Wat is trouwens de reden dat je de 5Ghz band niet gebruikt voor streaming toepassingen?

Los daarvan is het wel een goed idee om je modem eens te vervangen, want met je 300Mbps abonnement zit je hier stilaan tegen de limiet van wat de modem aankan.

Volgens https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS kan Eurodocsis 3.0 8x4 wel snelheden aan tot 400Mbps.  Misschien zie ik iets over het hoofd?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

@Steven-E 

klopt, de docsis 3.0 (8*4)

> CH6643e

heeft een theoretische snelheid van max 400 mbit download

 

bij een abo zoals fiber 300 (wigo, all internet enz) wordt dit gelimiteerd tot 240mbit/s

 

dus oplossing is idd een CH7465 nemen, dan heb je 300 ipv 240 max maar dit doet geen wonderen (mss bij grote gezinnen, meerdere clients)

 

probleem met 2.4 blijft wel, je hebt meer last van interferentie of verzadiging dan van de effectieve snelheid 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

Ok, weer iets bijgeleerd 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?


@Ex-Netweter  schreef:



Als je het hebt over de "8 x 4 van Telenet", dan gaat het waarschijnlijk over de CH6643E (HGW) of over CV6181E (eMTA) ? Of nog ouder?

Een 8*4 modem kan maximaal 200 mbps leveren, en dus niet geschikt voor hogere snelheden.

 

Ik zou deze omruilen met een nieuwe type HGW: CH7565LG (Docsis 3.0 24*8) of de CH8568LG (Docsis 3.0 32*8 + Docsis 3.1).


Sorry voor de verleerde info, de 8*4 kan inderdaad maximaal 400mbps

Maar mijn advies blijft om in te ruilen voor een CH7565LG of een CH8565LG

Dit zijn veel recentere toestellen dan de CH6443, en dus ook betere WiFi neem ik aan!

drim
Freshman Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

Beste allemaal,

 

Sorry dat ik te weinig info geef🙄

 

Op de achterkant van mijn modem staat H7465LG-TN 

Ik zal mijn probleem nog eens goed proberen uit te leggen.

 

Ik had eerst alleen de 5 mhz aanstaan. Hier kreeg ik op mijn telefoon en pcs een snelheid van ca 150 tot 200 mbs. Alleen op mijn twee tvs kwam het signaal niet boven de 30

Ik heb via de instellingen dan ook de 2.4 aangezet en getest. Hier bleek dat ik inderdaad maar 30 mbs heb op de 2.4

Als ik een utp kabel verbind tussen modem en tv krijg ik ook maar 30 mb aan snelheid.

Ik heb contact gehad met LG. Zij geven aan dat tv gewoon moet werken op beide. 

Tijdens mijn periode bij EDPnet heb ik nooit problemen gehad met de snelheid. Ik kreeg gewoon mijn snelheid van ca 80mbs. (Ik ben  verhuisd en hier is geen telefoonaansluiting, waardoor ik gedwongen werd via de kabel te gaan).

Ik hoop hier meer duidelijkheid gegeven te hebben over het probleem.

0 Likes
drim
Freshman Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe kan ik de snelheid op het 2.4Ghz-netwerk verhogen?

Aanvulling: Volgens mijn telenet is het modem 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)

0 Likes