Beantwoorden
Manga
Freshman Meerweter
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Goed bezig!

Ik heb Wifi, maar het werkt niet

Mijn maat heeft een laptopje gekocht en heeft het bij mij achtergelaten om het in gang te steken. Ik heb dat gedaan, en wou online gaan via mijn Wifi, maar dat lukte niet. Hij vond mijn Wifi, maar toen ik verbinding wou maken met mijn wachtwoord kreeg ik "kan geen verbinding maken".  En waarom niet, dat stond er natuurlijk niet bij, zoals gewoonlijk. 

Ik heb nog nooit die Wifi nodig gehad in mijn huis, omdat ik zelf een desktop heb en die zit altijd in de kabel. Ik heb er dus geen ervaring mee. Maar ik naïeve dacht dat dat gewoon een kwestie van inloggen was. Blijkt van niet, dus. 🙄

Dus nu zijn mijn vragen: waarom niet, en hoe maak ik toch verbinding?

11 reacties
Ciaran
Freshman Beetjesweter
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Misschien klinkt dit heel dom, maar weet je zeker dat je het juiste wachtwoord gebruikt? Komt vaker voor dat het zoiets simpel is. Eventueel als je een smartphone of tablet hebt kan je eens nakijken of je daarmee wel op de WiFi komt. Anders vraag je best even je wachtwoord op in de klantenzone via https://www2.telenet.be/residential/nl/mijn-telenet/je-thuisnetwerk

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Je kan die sleutel (wachtwoord) en de SSID (netwerknaam) normaal gezien ook terugvinden op je modem.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ciaran
Freshman Beetjesweter
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

In theorie wel, maar als je ooit je modem hebt gewisseld, kan het zijn dat je nieuwe modem de netwerknaam en wachtwoord heeft overgenomen van de oude. Vandaar mijn suggestie voor de klantenzone na te kijken.

luc55
Experienced Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Jij alziend oog. ;-) Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel.

Over wat van modem gaat het 

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/alles-over...

Ben je zeker dat je op jouw netwerk probeert in te logen 

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou

Gebruik je een smartphone?

Zo ja: Als je het nog niet gedaan hebt installeer de my Telenet app. Open deze app. Kies Details bij Wifi-netwerk, kies Delen. Je krijgt nu een scherm met onder andere een QR-code. Indien dat laptopje een camera heeft kan je eventueel de QR-code voor de camera houden (camera moet dan wel actief zijn). Onderaan staat onder Wachtwoord een aantal sterretjes. Rechts daarvan een icoon van een oog. Tik op dat oog en om de verbinding te maken op dat laptopje kies je het wifi-netwerk met de naam die onder Netwerknaam staat en als wachtwoord hetgeen onder Wachtwoord staat.

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@Manga 

Je vindt je wifi-wachtwoord en netwerknaam het makkelijkste via de MyTelenet-app.

Ga naar Wifi-netwerk op de MyTelenet-app. Kies voor Netwerkinstellingen onder Beheren.

Je kan nu je wifi-gegevens makkelijk aanpassen. Je kan best uw wifi connectie "vergeten" op je laptop.

Om een wifi-connectie te "vergeten" op een Windows-laptop, ga je naar Instellingen > Netwerk en internet > Wi-Fi > Bekende netwerken beheren.

Selecteer het netwerk dat je wilt vergeten en klik op Vergeten.
Stappenplan voor Windows
1. Klik op de Startknop en vervolgens op het Instellingen-icoon (een tandwiel).
2. Klik op Netwerk en internet.
3. Selecteer Wi-Fi in het linkermenu.
4. Klik op Bekende netwerken beheren.
5. Zoek het netwerk dat je wilt vergeten in de lijst.
6. Klik op het netwerk en selecteer Vergeten (of Niet onthouden in Windows 11).

Nadien kan je je wifi netwerk terug toevoegen.

Om wifi toe te voegen op Windows, klik op het netwerkicoon in de taakbalk, selecteer uw wifi-netwerk en klik op "Verbinden".

Voer vervolgens het netwerkwachtwoord in en klik op "Volgende" om verbinding te maken.

Als je password juist is, kan je normaal gezien verbinden 😉

Kies uiteraard de juiste wifi anders werkt dit ook niet.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
Manga
Freshman Meerweter

ja hoor, ik heb het wifi wachtwoord gebruikt dat in de Telenet-website in "Mijn Telenet" vermeld staat. Het zou fijn zijn als alle problemen zo simpel op te lossen waren, maar toch bedankt. 😉

Manga
Freshman Meerweter

nee, ik heb geen smartphone. Doordat ik dus die goeie desktop heb, heb ik nog nooit een smartphone nodig gehad. Ik heb een vaste telefoon en een camera, dus nee. 

Is er een manier om dat trucje met die app zonder tablet of smartphone te doen?

Ik heb op de rechteronderhoek van het laptopje de Wifi aangeschakeld, het laptopje begon te zoeken en vond een hele serie wifi-velden die hij kon capteren, waaronder de mijne.  Ik heb daarop geklikt en ik kreeg een box om mijn wachtwoord in te vullen, (op een lijn met zo'n oog, zoals je zegt), en toen ik "verbinding maken" klikte, ging hij een poos draaien en toen zei hij "kan geen verbinding maken".

Manga
Freshman Meerweter

Beste Kristof, ik weet waar mijn wachtwoord staat, dat staat in de Telenet-website in "Mijn Telenet".  Dat is mijn probleem niet.

Wat je met "vergeten" bedoelt snap ik niet. Waarom moet ik dat vergeten? En hoe lost dat mijn probleem op? 🤔

En daar waar je zegt "Voer vervolgens het netwerkwachtwoord in en klik op "Volgende" om verbinding te maken.  Als je password juist is, kan je normaal gezien verbinden "

... dat heb ik exact zo gedaan op dat laptopje, maar toen kreeg ik dus "kan geen verbinding maken".

Maar dat is dus een laptopje van iemand anders, hé.  Mijn eigen computer is een desktop, die in de kabel zit.  Daar heb ik de wifi niet voor nodig.  't Is voor iemand anders, die bij mij op zijn eigen laptopje moet kunnen werken via mijn wifi, om samen een werkvergadering te houden.  En dàt is wat niet lukt.

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

@Manga  schreef:

Wat je met "vergeten" bedoelt snap ik niet. Waarom moet ik dat vergeten? En hoe lost dat mijn probleem op? 🤔

In Windows bij bekende netwerken moet je nakijken of je Wi-Fi netwerk al niet in de lijst staat. Indien dat zo is gebruik je best de optie "Vergeten" om er zo voor te zorgen dat eventuele mislukte verbindingspogingen helemaal opgekuist zijn.

@Manga  schreef:

... dat heb ik exact zo gedaan op dat laptopje, maar toen kreeg ik dus "kan geen verbinding maken".

Heb je je modem al eens herstart?

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Manga
Freshman Meerweter

Aha, daarvoor is dat vergeten nodig.  Okee, nu snap ik het. Geef toe, het klinkt bizar... maar ik kan het proberen.  Mijn netwerk stond inderdaad in die lijst. 

En, mijn modem opstarten? Dat wil ik ook wel eens doen. Zou dat helpen?  We zullen zien.  

Hij is intussen weg met zijn laptopje, maar de volgende keer zal ik het een keer proberen.  Modem opstarten, en vergeten.