Beantwoorden
RuZ
Freshman Veelweter
Berichten: 158
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

Ik wil graag een stabiel wifinetwerk.

De modem van telenet heb ik versterkt met 3 powerlines (geen wifi) aan de digicorders en 4 wifi-powerlines om overal wifi te hebben.

 

Stabiel kan je m'n set-up niet noemen.

Ik experimenteer al weken met de juiste stopcontacten te vinden e.d., maar lang blijft het niet werken.

Dat is bv al te zien aan onze airco's: meestal zie ik in m'n app maar 2 van de 5 toestellen.

 

Ik wil nu investeren in een mess-systeem.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Als ik zelf ga zoeken en vergelijken, kom ik bij deze setjes uit (telkens 5 toestellen):

https://www.coolblue.be/nl/vergelijken/885128/884535/865169/884536

 

Is dat iets, of kijk ik beter ergens anders naar?

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Mesh | Multiroom Wifi

0 Likes
22 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

@RuZ  

Ik heb al een aantal jaar mesh wifi en ben er zeer tevreden van. Eerst had ik de Linksys Velop en nu heb ik de TP-Link deco genomen en super tevreden van. Heb voor thuis vier torentjes geplaatst om dus overal dekking te hebben van boven tot onder in het huis (kelder niet mee gerekend). 

 

Daar zit een app bij die je kan gebruiken voor de plaatsing als de regeling van je Mesh wifi. Je hebt bij de TP-Link dus ook de mogelijkheid om in AP te gaan als ook gewoon de router functionaliteit. Ook zit er bij de TP-Link een antivirus ingebouwd die je eventueel zou kunnen gebruiken. Ik gebruik die niet aangezien ik de Safespot gebruik in de One up. 

 

Al met al hebben deze een veelzijdig gebruik , de app is gebruiksvriendelijk dus niet ingewikkeld om alles te zoeken hoe het werkt en de dekking voor de wifi is perfect. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

In de meeste berichten hier op het forum betreffende mesh systemen, gaat het over de TP-Link Deco of de Google Nest series. Qua verkoop zijn dat denk ik nu wel de nummer 1 en 2.

Voordeel van de Deco vind ik persoonlijk dat je die in access-point modus kunt gebruiken, zelfs wanneer je een multiset in gebruik hebt.

Bij de google-nest lijkt die modus enkel beschikbaar te zijn wanneer je één enkel exemplaar gebruikt. Van zodra je een set wilt gebruiken moet je de "master" in router modus zetten.

 

Als je dus al een eigen router hebt, of meer router functies wilt hebben dan de Google Nest aanbiedt, dan vind ik dat geen goede keuze.

 

Er is meer keuze; ik heb zelf een mesh systeem bestaande uit access-points van Unifi.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

@RuZ toevallig is er net dit zeer recent topic, wat over airco systemen gaat die ook de connectie verliezen.

Lees dit maar eens door. Je WIFI setup stabieler maken is natuurlijk altijd een goede zaak (powerlines gebruik je echt enkel als je geen andere oplossing hebt), maar het probleem met je airco ga je er niet mee oplossen. Ik ga er even van uit dat je Daikin hebt, klopt dit?

 

Het probleem met de units van Daikin is dat de wifi controller problemen heeft als er meerdere AP's in het bereik zijn die dezelfde SSID uitzenden.

De oplossing: één SSID (uit de 2,4Ghz band) reserveren voor de airo's en die op slechts 1 AP configureren, zodat de airco's enkel maar naar deze AP gaan connecteren.

 

Ik had dit issue ook, ondanks mijn (al zeg ik het zelf) zeer performante WIFI setup, waar goed over nagedacht is.  Die extra SSID op één AP was de oplossing.

 

Dus je airco troubles zou je nu al, zelfs met je suboptimale wifi setup, kunnen verhelpen. 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tjappe1
Freshman Meerweter
Berichten: 75
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Warming up?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

Ik heb de Tp link deco M9 en de Linksys Velop thuis uitgeprobeerd.   De tp link werkte voor mij het beste.    Ik heb deze dan ook aangeschaft een tweetal maanden geleden.   Ben er erg tevreden over.  Werkt erg stabiel en indien er toch een probleem zou zijn krijg je onmiddellijk een melding via de app.   Snelheid en stabiliteit veel beter dan voordien

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

@RuZ Ik kan u alleen maar de Netgear Orbi pro wifi 6 aanbevelen . Deze heb ik zelf ook en nooit geen problemen mee. De reden waarom ik wifi 6 heb genomen is het volgende, wifi 6 kan beter overweg met multi connection dus vooral interessant als je meerdere toestellen hebt. Je hebt dan een veel stabielere connectie dan bijvoorbeeld een wifi 5 systeem.

Ik had vroeger ook disconnected devices maar sinds ik de wifi 6 heb nooit meer.

Wat betreft het bereik is deze één van de betere. Uw airco systeem zal hier geen problemen mee ervaren, daar ben ik zeker van. Heb al klanten gehad met Daikin airco systemen, die dezelfde problemen hadden en nu niet meer door over te schakelen naar een Netgear orbi pro wifi 6 systeem.Ik zeg niet dat het de beste is maar ik heb al veel wifi systemen mogen testen en vind deze toch de beste 🙂 (nee ik heb geen aandelen van Netgear :-))

je kan deze indien nodig ook inschakelen als AP ipv router.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

@kristofDW dat airco's geen problemen hebben, en dan specifiek die van Daikin, dat durf ik toch te betwijfelen.  Daikin zegt zelf dat de WIFI connectie van hun toestellen onstabiel wordt, zodra er meerdere AP's dezelfde SSID uitzenden, en de signaalsterkte vergelijkbaar is. Na een tijdje geeft stopt hij dan gewoon met proberen een connectie te maken.

Ik zie niet wat een mesh hier aan kan veranderen, dan mag die nog zo performant zijn.

Wat Daikin betreft is dit echt een probleem op het toestel zelf.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

@Steven-E het gaat niet over performantie maar over de manier hoe de connectie opgezet is op de devices. Er is hier een groot verschil tussen wifi 5 en wifi 6.Ik kan alleen mijn ervaring delen. Als jij hier een andere ervaring in hebt, daar kan ik niet aan doen🙂 servicedesken kunnen veel zeggen en hebben niet altijd gelijk hoor🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders


@kristofDW  schreef:

@Steven-E het gaat niet over performantie maar over de manier hoe de connectie opgezet is op de devices. Er is hier een groot verschil tussen wifi 5 en wifi 6.Ik kan alleen mijn ervaring delen. Als jij hier een andere ervaring in hebt, daar kan ik niet aan doen🙂 servicedesken kunnen veel zeggen en hebben niet altijd gelijk hoor🙂


 

@kristofDW Daikin ondersteunt helemaal geen WIFI6 (ook geen WIFI5 trouwens), enkel 802.11b/g/n op 2.4GHz band.
Dus nee, dat gaat helemaal geen verschil maken.

 

https://www.daikin.eu/en_us/faq/my-network-is-not-visible-in-the-network-dropdown-list.html


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

@Steven-E klopt maar ik heb het over wifi 6 op de router en niet op de devices. Het voordeel heb je door de software van de wifi 6 router/ Ap die behandeld het wifi verkeer op een andere manier. Wifi 6 devices hebben natuurlijk het grootste voordeel.

om antwoord te geven op uw bedenking :  Daikin ondersteunt helemaal geen WIFI6 (ook geen WIFI5 trouwens), enkel 802.11b/g/n op 2.4GHz band.
Dus nee, dat gaat helemaal geen verschil maken. :

Wifi 5 heeft niets te maken met 5GHZ bandbreedte. Dat kan de airco inderdaad niet aan, want dit is alleen 2,4 GHZ. Wifi 5 is een standaard, net zoals Wifi 6. Je hebt dan ook wifi6e dat de 6GHZ bandbreedte gebruikt. Dus ja Daikin of andere devices met wifi ondersteuning kan je wel connecteren op WIFI 5 met 2,4Ghz bandbreedte 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders


@kristofDW  schreef:

@Steven-E klopt maar ik heb het over wifi 6 op de router en niet op de devices. Het voordeel heb je door de software van de wifi 6 router/ Ap die behandeld het wifi verkeer op een andere manier. 


@kristofDW 
Een access-point of router die WIFI6 ondersteunt, ondersteunt ook de oudere standaarden.

Met de Daikin gaat die dus 802.11b/g/n praten en ook uitsluitend op de 2.4GHz band.

Hoe de router intern werkt is niet relevant, want naar de client toe moet die gewoon de officiële standaarden volgen en zich gedragen volgens de RFC's (voor respectievelijk 802.11b/g/n in dit geval).

Een probleem op de client ga je dus nooit kunnen ondervangen op een AP.
De Daikins gaan nog altijd offline gaan, met elk wifi systeem indien meerdere AP's dezelfde SSID uitzenden en de signaalsterkte ongeveer gelijk is.

 

Ik laat trouwens WIFI6 aan mij voorbij gaan en wacht op de eerste WIFI6e AP's van Ubiquiti.

Dan kan ook de 6Ghz band gebruikt worden.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

@Steven-E mijn tekst was nog niet klaar 😉 maar heb het intussen aangevuld. Ik wil niet zeggen dat ik alles weet, maar ik heb wel de ervaring in deze opzet omdat ik dit heb toegepast bij mijn klant en dit werkt naar behoren. Het verschil tussen theorie en praktijk 😉 getest en goedgekeurd 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

@kristofDW gewoon logisch denken en de theorie kennen, dan weet je dat je nog altijd issues gaat hebben, ook in de praktijk 😉 Niet elke omgeving is trouwens gelijk, dus je kan de ene situatie niet 1-op-1 naar de andere mappen.
En hier ga ik het bij laten, want het wordt een beetje een welles-nietes conversatie.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

@Steven-E strak plan 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RuZ
Freshman Veelweter
Berichten: 158
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders


@Steven-E  schreef:

Ik ga er even van uit dat je Daikin hebt, klopt dit?


Klopt helemaal 🙂

 

Thanks allemaal voor de feedback.

Ik heb nog een vraagje, misschien een dom vraagje, maar ik ken niet veel van netwerk/wifi setup...

Instellen als AP of als router, wat bedoelen jullie daarmee?

Is het zo dat AP (access point?) een uitbreiding is van de Telenet-modem? Zou fijn zijn omdat ik dan een ethernetprinter kan laten insteken in de modem.

En router is dan een apart wifi-netwerk waardoor ik de telenet-modem als modem-only gebruik? Daarbij zou ik de printer dan in een netwerkpoort van het mess-systeem moeten steken en weer de IP, gateway aanpassen?

 

De prijs van een Netgear Orbi wifi 6 is 1907 euro. Dat is meteen een stevige investering.

De TP-link Deco M9 (503 euro) en TP-link Deco X20 (399,99 euro) passen beter in m'n budget.

Dus ik twijfel nog tussen die 2. De ene heeft Wifi 3, Wifi 4 en Wifi 5 op simultaneous tri-band en de andere heeft Wifi 6 op simultaneous dual-band.

Moet ik daar best rekening mee houden?

0 Likes