Beantwoorden
HomeLate
Freshman Weetjesweter
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Problemen bij het bekijken van YouTube via Telenet-wifi

De laatste tijd ondervind ik veel problemen bij het bekijken van Youtube. Dit zowel in de browser als in de native apps van Youtube in Android of iOS. Ik moet lang wachten vooraleer de content begint af te spelen en er zijn vaak onderbrekingen. Op mijn gsm via 5G Proximus is er geen enkel probleem, geen buffering en geen verlaging van de beeldkwaliteit. Bij andere streamingdiensten zijn er geen problemen.

Dit lijkt me dus een probleem bij Telenet. Heeft er nog iemand last van?

Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: Telenet - Youtube

72 reacties
Achot
Freshman Beetjesweter
Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Hello everyone, I have the same problem with YouTube since 1 or 2 weeks. As the other website worked normally I tought the problem was with my Acces Points. For 1 week I did every tests and concluded that the problem comes from telenet. 
For me 30% of time it doesn’t charge de vidéo / 20% of time it charges normally and 50% of time it take 15 sec before loading the video then take ages to buffer it.

please can someone escalade the issue ? Because it’s not normal that it takes more than 2 weeks to solve such annoying problem.

thanks 

0 Likes
Bart9
Experienced Beetjesweter
Vernieuwde Telenet Webmail? Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Probleem heeft zich vroeger ook al voorgedaan. Zie deze link: https://tweakers.net/nieuws/74876/telenet-heeft-opnieuw-problemen-met-doorgeven-youtube-videos.html

Deze dateert al van 2011.

FreddyL
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Stats.png

Zelfde probleem bij mij thuis via Telenet.

Ook als ik de iPad of Android tablet met een Ethernet naar USB-C aan een vaste kabel aansluit is het niet beter. Het ligt aan een routeringsprobleem bij Telenet. De videokwaliteit valt ook terug naar 480p. Geen probleem met andere streamingdiensten. Als ik de iPad koppel met mijn iPhone op Proximus is er geen probleem. 

Als de moderatoren mijn upload goedkeuren kunnen jullie hopelijk mijn 'Stats for geeks' screenshot zien.

Je kan zien dat de Readahead buffer in de eerste helft van de grafiek netjes kan bijhouden. In de 2de helft van de grafiek beginnen de problemen en je ziet dat de netactiviteit naar YouTube stopt. Dus de Readaheadbuffer kan niet meer aangevuld worden en de video begint te bufferen.

Telenet, kijk alstublieft uw routering naar Youtube of de CDN's na. Dit probleem is er nu al enkele weken!

0 Likes
FreddyV
Freshman Beetjesweter
De kop is eraf! Hi there!

Kan alleen maar bevestigen wat ik hier lees.  Hier ook YouTube problemen op alle apparaten sinds meerdere weken nu al, en enkel bij Telenet.
Maar niet uit, LAN, wifi, mobile device, vaste PC. Modem reset, wifi systeem reset, QOS, etc...
Allemaal zelfde probleem... Tot je de VPN opzet.  Dan werkt alles normaal.
M.a.w. het probleem lijkt toch eerder bij Telenet te liggen.
Wie bij Telenet volgt dit op ?

0 Likes
KJ8
Freshman Beetjesweter
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Instead of referring people to ‘YouTube Support’ it would be more appropriate for Telenet to own up to this issue: it only happens on their network, not so on Proximus 5G or their fixed network.

Moreover, when using a VPN the issue immediately dissappear so it is not a bandwidth issue either.

While the cost of their plans continuously goes up and they are keen to upsell customers, the service of Telenet is increasingly deteriorating, NOT a good thing.

Elpenoor
Professional Weetjesweter
Lezersgoud. Respect! WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm!

Ik ben net YT aan het kijken en het lijkt hier weer normaal te werken. Fingers crossed.

0 Likes
maverick1983
Professional Beetjesweter
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Volledig akkoord je moet hier niet bij een first liner mee terecht als je die aanspreekt over routering of bgp dan vallen die van hun stoel.

Bedankt voor het testen op vpn zelf niet aan gedacht, dat het op vpn weg gaat is logisch je gebuikt de routing tables van de vpn dan maar het is extra bewijs 👍

neen ik log dit niet bij google, er zijn hier verschillende mensen met duidelijk een it pro achtergrond, denk dat we al bewijs genoeg hebben aangedragen dat het een routing issue is en het enige dat ik dan als antwoord ga krijgen is mijn ISP te contacteren.

nogmaals : Verbindingen op 4/5g lopen vlot, verbindingen over vpn, proximus lopen ook perfect alleen die over het telenet netwerk lopen fout de cloudflareninfo spreekt ook wel boekdelen niet?

niet alles van youtube btw, pages, thumbnails en de ads laden wel snel dus het moet naar een bepaalde CDN zijn vermoed ik.

mijn traceroute die geweigerd werd om te posten laat trouwens zien dat we een onnodig rondje doen van hops die zeer traag gaan. 

heb zelf niet meer tijd kunnen insteken maar weet niet wat we nog kunnen aanbrengen… enkel dat dit enorm frustrerend is zoals in de meeste huishoudens is youtube mijn top consumer.

0 Likes
maverick1983

Hier om 21:53 via kabel is het niet te bekijken meer dan 30 seconden voor een video start en na 7 seconden weer buffering

0 Likes
MarcL
Al 25 duimen! Star Wars Day Say what?! On a roll...

Het is me nu al 2 dagen op rij opgevallen dat het s’morgens vroeg wel terug normaal werkt, dan starten de video’s onmiddellijk op en geen happeringen. Maar later in de voormiddag beginnen de problemen.Komaan telenet los die eens op. We betalen al elke maand de hoofdprijs en dan krijgen we deze belabberde service.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@MarcL 

'Belabberde' service ...? 

Het is dat we allemaal de problemen al hebben gemeld en dat we hopen dat er een oplossing komt. Meer kunnen we ook niet doen op dit moment als het melden en zien waar deze oorzaak vandaan komt. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MarcL
Al 25 duimen! Star Wars Day Say what?! On a roll...

@patrick37  Er zijn mensen die er precies al 2 weken last van hebben en die het gemeld hebben bij telenet en dat telenet het op de dag vandaag precies nog niet geloofd dat het probleem bij hun ligt, dat bedoel ik met belabberde service. Voor de rest heb ik ook nooit geklaagd in de 24 jaar dat ik bij telenet ben.

arnevt
Freshman Beetjesweter
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Over die eerste 2 grafieken zou ik me geen zorgen maken, het aantal prefixen kan al eens variëren, dat is bij ons ook zo

Die tweede kan ik moeilijk inschatten omdat er geen schaal is

Die derde is mogelijks een indicatie omdat het verkeer daar gestegen is, echter zie ik niet waar en wat er gemeten is. Ik ga er van uit dat Telenet en Google peeren, dus wat cloudflare daarvan kan zien zou ik ook niet op 1 2 3 kunnen zeggen

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Opgeruimd staat netjes! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? JACKPOT!

Uiteraard kan ik dit probleem alleen maar beamen zoals de rest. YouTube werkt niet meer zoals voorheen voor Telenet gebruikers. 

Het probleem wordt al bijna *twee* geweken gemeld op diverse social media kanalen zoals forums, Reddit, X,…

Wat me hierbij vooral stoort is de houding van de Telenet helpdesk. Als er bv. op X zoveel meldingen zijn dan moet je hiermee toch aan de slag gaan, niet? Maar sommige Telenet helpdesk medewerkers behandelen hun klanten zelfs nog gisteren als ‘dommeriken’. 

In een periode waarbij elke verstandige ‘dommerik’ bekijkt hoe hij/zij die fiber kabel tot in het huis krijgt is dit niet zo’n verstandige keuze. Het aanbod van internetleveranciers is dankzij die fiber nog nooit zo groot geweest. 

Maar geen probleem hoor…blijf maar investeren in die nutteloze ‘Check & Smile’ ipv je klanten serieus te nemen en duidelijk te communiceren over het probleem. 

Oh en voor ik het vergeet voor sommige Telenet helpdesk medewerkers. Ik heb ‘Check & Smile’ net nog eens uitgevoerd en volgens die test is alles in orde. Geen problemen met YouTube voor mij dus. 😔

Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Biebel
Experienced Beetjesweter
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hier hetzelfde probleem (vast / wifi), geen premium abonnement. Gisteren na 19:00 was het vrij erg, vooral haperend beeld, met af en toe een bufferend moment. Persoonlijk ervaar ik dit al enkele maanden, maar eerder sporadisch, niet zo frequent als de laatste dagen. Dus dacht ik eerder dat het lag aan Firefox aangezien het in Chrome op die momenten wel leek te werken. Ook al omdat de gebruikelijke verbinding tests geen probleem aangeven/aangaven...

B.

0 Likes
sockpuppet

Houding van de helpdesk is inderdaad ondermaats. Via business helpdesk stellen ze nu voor om een technieker te sturen, algemene issue blijft weliswaar onbevestigd; Zal ik alvast een paar pintjes koud zetten zodat we samen wat youtube kunnen testen? Omdat men niet verder wil helpen of onderzoeken zonder eerst een technieker te sturen ga ik dit nutelloze en onnodige proces volgen. Ik vind het alvast waanzinnig en een verspilling van tijd en geld, maar goed, Telenet weet het vast wel beter.

Het lastige is: op dit moment werkt het vlekkeloos; 4K HDR content laadt onmiddellijk zonder buffering of haperingen zonder VPN; is het nu opgelost, of...? Ik zal maar blijven checken.

Het zou goed zijn mocht Telenet eens officieel bevestigen dat er een probleem is en of er aan gewerkt wordt. Ik heb zelden zo'n onprofessionele aanpak gezien. 

EDIT: 

Tweakers heeft het opgepikt:

https://tweakers.net/nieuws/225500/telenet-klanten-klagen-over-problemen-met-laden-van-youtube-video...

bericht op twitter (vandaag zondag 18/08 om 11u08):

https://x.com/Telenet/status/1825097526640332888

De helpdesk weet dit blijkbaar NIET.