Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.

 

  • In de weekends 2x a 3x YouTube streamen op de tablet voor de kids. 1x casten op TV (vrt nu, VTM go) voor de mama. Papa leest al eens een boek.
  • In de werkweek nauwelijks/ geen Stadia of YouTube verbruik. Wel 2 thuiswerk dagen over VPN (merci werkgever!). 
  • OneDrive, hoewel ik me daar niet veel verbruik kan van voorstellen voor onze privé bestanden / foto's.

 

In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.

 

Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?

 

Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen. 

 

Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden.  "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra

Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.

 

Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.

 

The future is now.

 

220 reacties
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@JayVee  schreef:

@robatoras  schreef:

Je bent wel gratis overgezet van 200 naar 300Mbps.


Gratis? Je vergeet de regelmatige prijsverhoging van Telenet, net om dit soort dingen te kunnen doen. Helemaal niet gratis. 

 


@robatoras  schreef:

Zolang Telenet niet overstelpt wordt van fup 750GB is te weinig, zullen ze dit niet verhogen.


Bij deze?


Zijn laatste jaren wel veel investeringen geweest hier voor

 

- Project xxl (ombouw van alle taps: aansluitpunt op de 4-tal huizen)

- Ombouw naar 1.2Ghz voor docsis 3.1

- SFR die overgenomen is

- Glasvezel voorzien

 

voor iedereen gratis wifi booster, 20.000 klanten die gratis tv box mogen testen (met swap dus), gratis upgrade mobiele datapot voor wigo, download snelheden omhoog (zie basis internet: van 30 naar 50 naar 100 in een korte tijd), gigaboost voor dezelfde prijs als een speedboost400, nieuwe docsis 3.1 modems, chromecast voorstellen ipv 2de decoder enz...

 

ik vind persoonlijk dat er veel is bijgekomen ter vergelijking met het extra maandelijks bedrag, maar dat is mijn mening 🙂 

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

Wees maar zeker dat ze in mechelen de evolutie volgen van ons maandelijks verbruik.

De meesten en ik denk dat 96% wel toekomt met hun volume van 750GB.

Anders hadden ze het volume al lang opgetrokken.


Nogmaals, mogelijk loop ik hier wat voor gezien Stadia nog niet vrij beschikbaar is. 

Maar anderzijds, is men van plan te wachten tot véél mensen problemen ondervinden alvorens een aanpassing te doen? Lijkt me niet echt een klantvriendelijke manier van werken.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Cru  schreef:

voor iedereen gratis wifi booster, 20.000 klanten die gratis tv box mogen testen (met swap dus), gratis upgrade mobiele datapot voor wigo, download snelheden omhoog (zie basis internet: van 30 naar 50 naar 100 in een korte tijd), gigaboost voor dezelfde prijs als een speedboost400, nieuwe docsis 3.1 modems, chromecast voorstellen ipv 2de decoder enz...

 

ik vind persoonlijk dat er veel is bijgekomen ter vergelijking met het extra maandelijks bedrag, maar dat is mijn mening 🙂 


Ik wil er toch even een kritische noot bij plaatsen. Ik spreek voor alle duidelijkheid niet tegen dat er vanalles gebeurt. Maar áls dit is waar mijn bijkomende centen zijn in gegaan en áls dit betekent dat daarom de FUP niet omhoog kan, ben ik niet tevreden. 

 

  • Gratis wifi booster -> gebruik ik niet, ik heb een binnenhuis netwerk dat vrij stevig is uitgebouwd. Leuk voor wie z'n binnenhuis netwerk niet zelf kan uitbouwen en ermee geholpen is. Maar waarom moet ik mee betalen voor andere mensen hun binnenhuis netwerk?
  • 20.000 klanten met gratis tv box, daar was/ben ik niet bij. Opnieuw betaal ik voor iemand anders?
  • Gratis upgrade mobiele datapot -> heb ik niet. Opnieuw betaal ik voor iemand anders?
  • Download snelheden omhoog voor basis internet -> heb ik niet. Opnieuw betaal ik voor iemand anders? 
  • Gigaboost voor dezelfde prijs als een speedboost 400 -> heb ik niet. Opnieuw betaal ik voor iemand anders?
  • ...

Waar is de extra service die ik als klant dan mag verwachten voor mijn méér betaalde centen?

 

Nu, nogmaals, ik vermoed dat men de FUP gewoon is vergeten aanpassen. Ik rekende het even uit en met twee personen één uur Stadia 4K spelen per dag... Is niet mogelijk voor 750 GB. Een paar dagen intens gamen in een vakantieperiode? Aan 6u/dag is men in drie dagen door de FUP heen. En dat is zonder alle andere verkeer gerekend.

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

ja ieder diertje zijn pleziertje, 

versta je natuurlijk 😉 

 

FUP mag idd omhoog, mss komt het opeens (net zoals snelheid upgrade)

 

denk niet dat ze hier over kijken, is redelijk wat vraag om

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

Wees maar zeker dat ze in mechelen de evolutie volgen van ons maandelijks verbruik.

De meesten en ik denk dat 96% wel toekomt met hun volume van 750GB.

Anders hadden ze het volume al lang opgetrokken.


Daarom; geef de 4% (die 99% kans ook een Speedboost heeft) de optie een hogere FUP te hebben die samenhoort met de Speedboost. Geen gefoefel met veel te dure business abonnementen dus. Er zijn wel degelijk klanten (zie: huidige Speedboost klanten) die meer willen betalen voor meer snelheid/volume.

 

Voor mij is de FUP (nog) geen probleem & ik ben zelf zeer tevreden klant, maar begrijp je situatie 100%. Foefelen met business abonnementen is géén oplossing. "Ga dan naar de concurrentie" is géén oplossing. Voor 96% is dit voldoende dus doen we er maar niks aan, is géén oplossing. Een oplossing op maat aanbieden, dat is wél een oplossing. 

 

Ik ben er overigens zeker van dat Telenet binnenkort met een soort gelijke oplossing komt (voor iedereen omhoog zoals Proximus, of voor de power-users. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@m-jan20  schreef:

Foefelen met business abonnementen is géén oplossing. "Ga dan naar de concurrentie" is géén oplossing. Voor 96% is dit voldoende dus doen we er maar niks aan, is géén oplossing. Een oplossing op maat aanbieden, dat is wél een oplossing. 


😍

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@JayVee  schreef:

@Ex-Netweter  schreef:

Maar de klant kan nog altijd beslissen wat voor hem het belangrijkste is: onbeperkte snelheid of onbeperkt volume.  Beide gaat niet, tenzij je ervoor betaalt (vb Telenet Business abbo).


Die "optie" heb ik hier inderdaad al verschillende keren zien aangehaald worden. U voordoen als een business klant terwijl je dat niet bent, zelfs al is het met medeweten van een Telenet medewerker, is volgens mij fraude. 
Als het plegen van misdrijven hier aangeraden wordt om de FUP van Telenet te omzeilen, dan is een economisch interessantere optie het access point van je buren hacken. Alléja.

(geen persoonlijke aanval bedoeld! - ik vind het alleen zéér straf dat op dit community forum iets wat misdaad is of alvast lijkt als een oplossing wordt aangeprezen)


Ik wil even terugkomen op dit stuk uit deze thread. Graag bevestig ik dat het geen fraude of oplichting is om als residentiële klant een business product van Telenet te nemen. Je kan dit zowel telefonisch als via de winkel in orde brengen. Enige waar je rekening mee moet houden is dat KLIK effectief enkel voor Business klanten is en je niet kan krijgen zonder btw-nummer. Dit heb ik midden-februari nog nagevraagd en deze informatie heb ik door gekregen van de business afdeling zelf. 

 

De rest van deze interessante thread is zeker niet nieuw en werd al meermaals bediscussieerd. Jullie mogen er zeker van zijn dat Telenet zich bewust is van deze vraag. Maar momenteel is er nog niets gekend over een eventuele FUP-aanpassing. 

 

Alleszins bedankt voor het uiten van jullie meningen steeds met respect naar/voor elkaar. 👊


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Suzy  schreef:

Enige waar je rekening mee moet houden is dat KLIK effectief enkel voor Business klanten is en je niet kan krijgen zonder btw-nummer. Dit heb ik midden-februari nog nagevraagd en deze informatie heb ik door gekregen van de business afdeling zelf. 


Even niet meer mee. Aangezien het punt nu net was dat men je ingeeft als "btw nummer in aanvraag", is het dan zo'n klik abonnement dat sommigen hier als particulier toch hebben verkregen? Of is er een ander business abonnement zonder FUP dat zonder btw nummer verkrijgbaar is?

 

In het eerste geval blijkt dan nu duidelijk dat dit geen correcte oplossing is, wat ik vermoedde.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee

Maak het jezelf niet moeilijk,wil je business zonder fup of BTW nummer,ga langs 'n Telenet center 

Er zijn er altijd die er niet moeilijk over doen.

 

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@robatoras je blijft dezelfde oplossing voorstellen. I hear you en ik begrijp het onderliggende pragmatisme. 

 

Ik vind het echter niet correct om mij anders voor te doen of te laten voordoen dmv gefoefel met btw nummer. Het blijft voor mij dus géén oplossing.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@JayVee  schreef:

@robatoras je blijft dezelfde oplossing voorstellen. I hear you en ik begrijp het onderliggende pragmatisme. 

 

Ik vind het echter niet correct om mij anders voor te doen of te laten voordoen dmv gefoefel met btw nummer. Het blijft voor mij dus géén oplossing.


@robatoras idd, ik was me ook die bedenking aan het maken.

@JayVee heeft al meermaals aangegeven zich niet comfortabel te voelen bij het nemen van een business product als particulier zijnde.  Het heeft geen zin om mensen tot vervelens toe blijven proberen te overtuigen.
Je vermeldt ook dat de FUP bij Proximus 3TB is. De hele tread doorlezen helpt, ik heb daardoor ook geleerd dat Proximus bij de hogere abonnementen helemaal geen FUP meer hanteert.
Er komt enkel een melding na 3TB waarna de gebruiker na een handeling weer verder kan internetten aan volle snelheid.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

 

 

@JayVeeDaar is niets gefoefel aan  een business abonement afsluiten zonder BTW nummer in 'n Telenet center.
 
 
Trouwens elke upgrade(4x) doe ik via een Telenet center.Ook ik heb al een business abo gehad enkele jaren terug.Omdat ik in de piek nooit verder kom dan 500GB  ben ik terug overgestapt naar een particulier abonement waar ik nu ook 1Gbps mee heb.Dan zal je geen oplossing gaan vinden,zoals jij het wil.Telenet zal de volume verhogen als daar werkelijk nood aan is.NIET EERDER. Wie zich kan vinden bij proximus aan 3TB en daarna gratis bijbestellen aan maximaal 94Mbps pufpufpuf over koper ik zie me al back-ups binnen trekken en grote bestanden ,nu is dat aan bijna 1Gbps Ja dan........
 
 
 
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@Steven-E   Ik vrees dat dit bij Vdsl providers zichzelf verbiedt dat heel hoge verbruik. Ik zie ze op hun max. 100 Mbps lijntje, die ze zelf niet altijd halen, geen gezin zoals beschreven met 4 tieners en vader en moeder die erop los gamen en ondertussen ook TV kijken los te laten. Op 1080p zitten ze al aan 40 Mbps zonder te kijken naar TV ondertussen.

Een enkeling zal daar geen probleem mee hebben  met 100Mbps of zelfs 50 Mbps zal je perfect kunnen gamen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Vergeet ook niet dat je bij proximus en Co download snelheid verliest,(en niet 'n beetje)terwijl 'n paar HDtv op staan.Of in K4 bekijkt..Wat schiet er dan nog over van de 94Mbps om te downloaden of te gamen.

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Suzy  schreef:

Enige waar je rekening mee moet houden is dat KLIK effectief enkel voor Business klanten is en je niet kan krijgen zonder btw-nummer. Dit heb ik midden-februari nog nagevraagd en deze informatie heb ik door gekregen van de business afdeling zelf. 

Ai, en ik was net aan het overwegen om toch naar Klik 30 over te stappen (nu Wigo 25).

Maar dat is dus geen optie.  ook een beetje zot wel, want het zou me bijna 50 euro extra kosten.

Voor de formules met "onbeperkt surfen" is er na 750GB piek dus geen andere optie dan smallband, want geen optie om volumeblokken bij te kopen.
I know, er zijn de daluren, maar mijn kinderen gaan overdag naar school en ik wil ook dat ze op tijd gaan slapen. Ik zelf ook trouwens ...

 

Ik heb een announcement gestuurd in de Messenger familiegroep waar ik iedereen aanmaan om de komende 2 weken op te letten met verbruik 😉
Jammer, want ook wij zijn geen echte grootverbruikers, maar een modaal gezin die weliswaar Youtube en Netflix gebruikt. Maar dat is nu toch meer en meer commodity geworden.
@Suzy dank je om dit nog eens te hebben aangekaard.  Ik ben er van overtuigd dat als iedere Telenet klant weet had van Netweters het aantal posts zoals deze in de honderden/duizenden zou lopen 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.