Beantwoorden
cla
Freshman Meerweter
De vlam zit erin. Goed bezig! Wereld gedichtendag Complimentendag

Snelheden vast/wifi

Ik heb zonet gans mijn netwerk aangepast met gigabit switches en een mesh systeem van Tp-link Deco XS75 

Nu is mijn vraag hier aan jullie ... 

Ik heb de zwaarste wigo bundel waar ik heel tevreden over ben.

Maar wat ik me afvraag met welke wifi/vaste snelheden ik nu zou moeten tevreden zijn na mijn eigen upgrades?

0 Likes
23 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Snelheden vast/wifi

@cla  schreef:

Mijn vraag is dus ... Laat ik satelliet verbinden met vaste kabel ....of laat ik satelliet wifi overnemen van dichtsbijzijnde andere satelliet? 

Zoals ik eerder schreef (en ook @StefaanH) is bedraad altijd beter.

Dus: uw satellieten - waar mogelijk - ook bedraad aansluiten. De "mesh master" zal die ook inbinden in het "mesh netwerk"

Begrijp het woord "mesh" hier als: één netwerk waarbij mesh master en satelieten met elkaar communiceren. Op welke manier deze aangesloten zijn maakt niets uit (draadloos, bekabeld, via Powerline, etc ...) - zolang ze met elkaar kunnen communiceren.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Snelheden vast/wifi

Bekabelt is beter dan draadloos als de bekabelde verbinding sneller ia als de WiFi, dit is onzeker voor een verbinding met powerlines.

Je kan ook best de WiFi van de modem uitschakelen, deze kanalen kunnen de kanalen van je mesh storen.

Indien je de WiFi van de modem niet uitschakelt geef deze dan een andere SSID dan uw mesh netwerk. Als deze dezelfde SSID hebben kan dit de vlotte omschakeling in uw mesh storen.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Snelheden vast/wifi

Even een aanvulling op de, overigens correcte, post van @Janneke_Dust :

• Met bedraad bedoelen we dus UTP kabel en andere specifieke data-verbindingen, maar dus inderdaad niet de powerlines. Die gaan over het E-Netwerk en dat is eigenlijk een noodoplossing.
  • Enkel een ander SSIS voor een tweede netwerk is niet voldoende. Je dient ook een ander kanaal te gebruiken, liefst zo ver mogelijk uit elkaar. Hou er ook rekening mee dat eventuele buren ook WiFi kunnen gebruiken. Voor de kanaalkeuze maak je dus best gebruik van een app waarmee je de WiFi in uw omgeving kan testen.

StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
cla
Freshman Meerweter

Snelheden vast/wifi

Heel erg bedankt met de korte maar concrete uitleg!

Die laatste uitleg was idd hetgene wat ik vroeg ... En waar ik duidelijk heel veel mee heb!

Wat het antwoord van @Janneke_Dust betreft .. sorry ... Maar ik voelde mij een verschrikkelijke oen ... En zo jaag je mensen weg van het forum.

Ik ken het forum nu al een beetje ... En dit is eerste maal dat ik dergelijk belachelijk antwoord en vergelijking gekregen heb!

Dus bedankt aan alle netweters en als @Janneke_Dust het goed bedoelt ., probeer iets minder de vraagsteller belachelijk te maken aub.

Door vol te houden en de dwaze antwoorden te negeren heb ik alle antwoorden op mijn vragen!

Ik wil iedereen hiervoor bedanken! 👍

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Snelheden vast/wifi

Sorry dat ik geirriteerd was door de zoveelste vraag zonder gegevens van geschiedenis (vorige configuratie) en van de huidige situatie (hoe de nieuwe configuratie gerealiseert is).

Je negeert wel de 2 volgende antwoorden, op de aangeduide oplossing, die je werwittigen voor mogelijke vervelende problemen in je netwerk.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
cla
Freshman Meerweter

Snelheden vast/wifi

Bedankt voor het positieve antwoord! 🙂

Ik weet niet wat je bedoelt wat ik negeer? 

Ik denk dat ik alle mogelijke vragen/antwoorden bekeken en behandelt heb? 

Grtz

Cla

0 Likes
FilipD
Ex-Moderator
Waar zijn die handjes? WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Snelheden vast/wifi

Het belangrijkste is dat je nu verder bent geïnformeerd, @cla. Persoonlijk denk ik dat het @Janneke_Dust het niet zo slecht bedoelt, maar heel even een "rechtstreeks" momentje had. Hiervoor is hij al net gewaarschuwd geweest.  En je komt zeker niet over als een oen. Uit elke vraag leren we wel iets. Ik kijk uit naar je volgende topic! 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Ex-Expert Moderator

cla
Freshman Meerweter

Snelheden vast/wifi

Ik wil iedereen hier op het forum hartelijk bedanken.

Net zoals velen kom je hier omdat je bezig bent met iets die niet wil lukken, waar je een beetje gefrustreerd van loopt.

Dan druk je u mss soms niet altijd goed uit ... of komt het bij anderen "dwaas" over.

Het is hier echt niet de eerste keer dat ik om hulp gevraagd heb ... en net zoal de andere keren ben ik geholpen en heb ik een duidelijk antwoord op mijn vraag! 🙂

Laat het voorval dus gerust vallen (voor mij even goede vrienden hoor 🙂) ... maar mss voor @Janneke_Dust iets rustiger reageren in een eerste vraagstelling 😉

Besef gewoon dat het geven van reacties gebruikers kan doen afhaken (ik heb een middelmatige ict kennis in het netwerkbeheer (ikzelf ben informaticus op rust) ... en dat kan toch nooit de bedoeling zijn hé?

Maar ik wil @Janneke_Dust toch ook een woordje van dank bezorgen door mij zelf aan te spreken over het voorval!

Maar @iedereen een dikke pluim om het het helpen meezoeken naar andermans problemen!!

En ... eind goed ... al goed!!

Mijn "mesh" systeem draait als een turbo (conform de abo snelheden 😉) waarbij de satellieten allemaal "bedraad" verbonden zijn met mijn netwerk!

grtz

Cla

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Snelheden vast/wifi

Bedraad is sneller op voorwaarde dat de juiste kabels gebruikt worden. Zit je bijvoorbeeld in een woning waar 25 jaar geleden netwerkabels gelegd werden en dus in die tijd zeer modern was, dan is het goed mogelijk dat dit nog CAT 5 kabels zijn en dan is je bekabeld netwerk beperkt tot 100 Mbps. Je kabels moeten minstens CAT 5e zijn.