Beantwoorden
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Ik heb een Telenet Wifi Powerline (PG9083L-TN) geplaatst om verbinding te kunnen maken buiten bereik van de modem (24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)). De optie "één Wifi netwerk" staat ingeschakeld.

Sommige toestellen in huis zijn verbonden via deze Powerline (airco, internetradio). De smartphones in huis zijn vaak verbonden direct via de modem. In dit geval worden de toestellen verbonden via Wifi Powerline niet herkend door de apps op de smartphone voor connectie met de airco's en internetradio.

Indien ik de Wifi van de smartphone opnieuw inschakel in de buurt van de Wifi Powerline en die dus daarmee verbinding maakt, worden de toestellen wel herkend in de desbetreffende apps. Indien ik de Wifi Powerline uittrek en deze toestellen via de modem verbinding maken (zwak signaal), worden ze wel herkend via de apps. Het lijkt dus geen probleem met de connectie van de toestellen te zijn, maar een probleem met de instellingen van het thuisnetwerk. 

 

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

0 Likes
34 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Het lijkt erop dat de twee WIFI netwerken zich elk in een ander IP subnet bevinden.

Heb je toevallig een eigen router in je netwerk staan?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Dag Steven, 

Bedankt voor je reactie. Volgens Telenet kon het gebruik van een eigen booster inderdaad de oorzaak zijn van het probleem. Daarom had ik een Telenet Powerline besteld, die sinds gisteren geplaatst is. Sindsdien is het probleem enkel nog iets uitgebreid, aangezien deze een sterker signaal geeft en er nog meer toestellen (behalve de smartphones) verbinding mee maken. Dit heeft het probleem niet opgelost. 

Ik merk dat de instelling van toekennen IP-adres op automatisch staat. Kan dit een oorzaak zijn? Enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

0 Likes
FilipD
Moderator
Berichten: 185
De magic number! It's your ninth party! Lezersgoud. Respect! Even demarreren...

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Werk je enkel met de modem en de powerlines van Telenet? Of ziet hier nog iets anders tussen? 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Dag Filip,

Enkel modem en Powerlines van Telenet, inderdaad. De instelling "één Wifi netwerk" is ingeschakeld.

0 Likes
FilipD
Moderator
Berichten: 185
De magic number! It's your ninth party! Lezersgoud. Respect! Even demarreren...

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Allright. 

 

Als ik je uitleg goed lees dan herkennen bepaalde apps van je airco/internetradio het signaal niet van de WiFi-powerline? Welke foutmelding krijg je dan te zien via die app? 

 

Heb je al eens de wifi-kanalen aangepast van je modem/wifi-powerline om te zien of dit iets geeft? 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Ex-Netweter
 

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone


@Roel-M  schreef:

Dag Filip,

Enkel modem en Powerlines van Telenet, inderdaad. De instelling "één Wifi netwerk" is ingeschakeld.


Ik vermoed dat je je "één wifi-netwerk" nog moet vervolmaken.

 

Te beginnen vanaf stap 3, namelijk het kopiëren van je modeminstellingen naar je Wifi Powerline-adapter:

 

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/guide/wifi-powerline-adapter-installeren/#/ja/ja

 

Alvorens je dat doet zou 'k zowel je gewone Powerline-adapter als je Wifi Powerline-adapter eens uit het stopcontact halen. Even wachten. Je gewone Powerline-adapter terug in het stopcontact steken. Even wachten. Je Wifi Powerline-adapter terug in het stopcontact steken. Even wachten en erna beginnen met stap 3.

 

Edit: Blijkbaar is deze uitleg niet van toepassing op jouw type powerlines ... Sorry!

Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Inderdaad, de toestellen worden niet herkend. Er wordt echter geen foutmelding gegeven, maar de apparaten komen gewoon niet tevoorschijn. Indien ik het netwerk "forceer" om zowel met smartphone als met airco/internetradio via dezelfde router verbonden te zijn, dan lukt dit wel perfect.

Ik heb dit getest door:

     - in eerste instantie de powerline uit te trekken. Het modem-signaal is zwak in de kamers van de airco, maar net voldoende. Alles wordt dan herkend op mijn smartphone.

     - in tweede instantie met mijn smartphone voldoen dicht bij de powerline te komen, zodat die daarmee contact maakt. Ook dan wordt alles herkend.

 

Ik heb nu het Wifi-signaal van zowel 2.4 als 5GHz op eenzelfde vast kanaal gezet voor modem en Wifi Powerlijn. Dit stond voor beide op automatisch en de kanalen kwamen niet overeen. Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

@Roel-M 

Wanneer heb je je "één Wifi-netwerk" ingeschakeld? Na, of voor de installatie van je powerlines?

 

Indien na, doe een zachte reset op beide powerlines. Dit doe je door maximum 7 seconden - niet langer! - op de Sync-knop te drukken.

 

Eerst je gewone powerline. Geef het twee minuutjes. Vervolgens je wifi-powerline.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

De toestellen op de nieuwe powerline, hebben die internet access ?

Indien ja, dan vermoed dat het probleem niet zo zeer WIFI gerelateerd is.

Welk IP adres en default gateway, subnet mask en default gateway krijgen je toestellen als ze geconnecteerd zijn op de WIFI van de modem?  En wat als ze op de powerline connecteren?

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

@Roel-M 

 

Ik denk in dezelfde richting als @Steven-E . Ik krijg de indruk dat beide systemen in een ander subnet zitten.

 

Trouwens, beide WiFi systemen op hetzelfde kanaal zetten, dat is niet goed hé, daarmee verzwak je ze allebei. Gebruik enkel kanaal 1, 6 of 11 in de 2,4 GHz. Maar dus geen twee keer hetzelfde.

 

Er is een groot verschil tussen beide systemen hetzelfde SSID te geven of beide systemen op hetzelfde WiFi kanaal te zetten. Het eerste is een vrije keuze (ik persoonlijk doe dat niet), maar het tweede is zeker te vermijden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone


@Roel-M  schreef:

Ik heb nu het Wifi-signaal van zowel 2.4 als 5GHz op eenzelfde vast kanaal gezet voor modem en Wifi Powerlijn. Dit stond voor beide op automatisch en de kanalen kwamen niet overeen. Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.


Dat mag je idd nooit doen.

Zet, zoals @StefaanH aangeeft elke PWL op een apart kanaal (1,6 of 11), voor wat betreft de 2.4ghzband. Zet 5ghz op automatisch. Gebruik smalle kanalen.

 

Antwoord je eens op

mijn vorige vragen ivm

IP adressen?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Roel-M
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Een poging tot antwoord op meerdere vragen:

 

Het netwerk stond al op instelling één netwerk voor aansluiting van de nieuwe powerline. De powerline lijkt automatisch de gegevens van de modem over te nemen telkens die opnieuw wordt ingestoken (en dat is al enkele keren gebeurd). Voorlopig heb ik nog geen soft reset uitgevoerd.

 

De kanalen op 2.4GHz heb ik nu gescheiden (1 voor modem en 11 voor Powerline). 5GHz heb ik op automatisch gezet. Madat ik dit gedaan heb, worden er wel opnieuw minder apparaten herkend op mijn spartphone (met identieke kanalen was het beter, op 1 toestel na dat niet werd herkend)...

 

De verbonden toestellen zijn airco's en een internetradio. Ik vermoed dat de airco's geen internettoegang hebben. De radio uiteraard wel.

Ik heb even de test gedaan met en zonder Powerline ingestoken. Alle verbindingsgegevens van de radio zijn nu identiek zonder en met Powerline (IP 192.168.0.212 / Gateway 192.168.0.1 / Subnet mask 255.255.255.0). Ofwel blijft die verbinding maken met de modem, dat kan ook. NAdat ik de Powerline terug heb ingestoken, krijg ik opnieuw verbinding met alle apparaten. Benieuwd hoelang dit duurt... Ik zal de gegevens nog eens controleren wanneer ik de verbinding terug kwijt ben.

 

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone

Dezelfde kanalen instellen mag je nooit doen, omdat dit voor storing zorgt.

Je client geraakt dan ook in de war. 

Mij lijkt het dat je WIFI signaal wel ok is, maar dat de IP connectiviteit tussen de twee powerlines (over het elektriciteitsnetwerk) niet goed werkt.

 

Heeft je powerline ook een UTP aansluiting aan de kant dicht bij de airco?

Ik zou hier eens een PC op aansluiten via UTP, je wifi disablen, en dan proberen je default gateway te pingen.  Dat is de eerste stap die moet werken. 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Toestellen via powerline niet zichtbaar op smartphone


@Roel-M  schreef:

 

De verbonden toestellen zijn airco's en een internetradio. Ik vermoed dat de airco's geen internettoegang hebben. De radio uiteraard wel.

Ik heb even de test gedaan met en zonder Powerline ingestoken. Alle verbindingsgegevens van de radio zijn nu identiek zonder en met Powerline (IP 192.168.0.212 / Gateway 192.168.0.1 / Subnet mask 255.255.255.0). Ofwel blijft die verbinding maken met de modem, dat kan ook. 

 


In je Mijn Telenet kun je toch zien of er - en zo ja welke - toestellen verbonden zijn met je powerline(s)?