Beantwoorden
Datadimi
Experienced Beetjesweter
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Waarom doet Telenet niet mee met Fiberklaar?

Hoi netweters,

Ik ben in april verhuisd naar een appartement en ik heb toen ook Telenet mee verhuisd omdat ik dat gewend was.
Nu heb ik gezien in de berging dat er ook een Fiberklaar bakje in mijn appartement is geïnstalleerd. Bij mijn bovenbuur is de fiber onlangs geactiveerd en die vertelde dat zijn internet bij Mobile Vikings veel sneller was.

Ik heb dat gisteren dan eens kunnen testen bij mijn bovenbuur en die haalt 2,4 Gbit download én 940 Mbit upload. Zotjes!

Ik zit hier nu met mijn 880 Mbit download - snel genoeg hoor - maar vooral de upload van 34 Mbps vind ik absurd laag. Zeker nadat ik gisteren met mijn eigen ogen gezien heb wat er mogelijk is met Mobile Vikings op het appartement van mijn bovenbuur.

Dus ik zit nu met twee dringende vraagjes:

Waarom doet Telenet niet mee met Fiberklaar? Fiberklaar zegt dat elke provider kan kiezen om hun glasvezel te huren. Ik snap niet dat Telenet dan weigert om de best mogelijke verbinding aan te bieden. Telenet heeft nu het snelste internet niet meer. Dat was toch ooit een reclameslogan?

Als Telenet uiteindelijk niet meedoet met Fiberklaar. Wanneer gaat Telenet dan de uploadsnelheid verhogen? Want anders gaat het niet lang meer duren dat ze mij als klant verliezen.

0 Likes
30 reacties
xBigGx
Experienced Weetjesweter
Jij bent af! Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Toen ik, paar maanden geleden, fiberklaar bezig zag in een straat in mijn gemeente, ben ik eens wat dichter gaan kijken ....

xBigGx_0-1720866237700.pngxBigGx_1-1720866273227.png

StefaanH
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

@Santa  schreef:

@StefaanH  schreef:

Ik kan surfen en TV kijken. Ik heb All-Internet (300 / 20) en TV Iconic.  Meer heb ik niet nodig.

Ziet wa ge zegt!

Bwoh, @Santa , ik rij met een Fiesta met  60 PK.  Ik hoef niet de eerste, de snelste, de grootste, ... te zijn. Daarom dat mijn hogervermelde data voor mij voldoen. Ik zit niet met een chronometer achter mijn scherm.

Wat misschien de zaken iets verduidelijkt: ik ben begonnen met een modem aan de telefoonlijn en 8 MB downloaden duurde een uur .... Hetgeen ik nu heb is dus supersnel ...

Even de filosoof uithangen: moesten meer mensen tevreden zijn met wat ze hebben en echt nodig hebben, het zou al veel schelen. Maar neen, "de maatschappij" pusht ons altijd naar meer en sneller, alhoewel we dat eigenlijk niet nodig hebben.

Waar ik ook telkens weer met mijn kin op de grond zak; de exorbitant hoge prijzen die sommige mensen betalen (en zich zelfs in de schulden steken) om toch maar de nieuwste en krachtigste foon te hebben. Bedragen die flirten met de € 2.000 ... voor een foon ... alstublieft zeg ... Dat zijn 80.000 BEF ... Tweemaal mijn maandloon van toen ik jong was ...

De invoer van de EURO heeft mijns inziens veel kapot gemaakt ...

StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

@xBigGx 

Ben je zeker dat het een ploeg van Fiberklaar was? Hier in de straat (en in de hele stad ...) hebben die wel degelijk een blauwe kabel ingegraven ...

StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@Datadimi als je bovenbuur maar 2,4/850 ofzo haalt dan kan dit liggen aan de router die hij heeft dat niet hoger kan, 

ik heb hier 3500/1500 snelheid met een router met inkomende poort van 10.000 snelheid, dat merk je wel aan je toestellen dan dat alles sneller laad, enige nadeel is dat de uitgaande poorten nog geblokt zitten op een 1000 snelheid.

en als je een router vind dat hoger kan dan kosten die nog veel teveel geld als je hogere snelheden wilt.

ook de meeste toestellen zitten nog met een 1000 download snelheid wat dus eigenlijk voor de meeste niet nodig is deze hogere snelheden.

maar ik klaag niet, ben tevreden van de Mobile Vikings internet aanbieding.

IMG_2130.jpeg

om een idee te geven dat het degelijk mogelijk is via fiber 😉

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
0 Likes
LordCoeCoe
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Veel mensen hebben gigabit snelheden niet nodig, maar hij wel. 

Heel veel OneUp klanten zullen vertrekken omdat de High End fiber packs van Proximus gewoon goedkoper is en logischer. 

Volgens mij is TV niet inbegrepen met All-internet, enkel internet.

Bij Orange krijg je voor gewoon internet 500/50 voor €59, dat is goedkoper dan Telenet (€63,27).

Geen idee waarom deze “type” klanten bij Telenet zitten wanneer je meer bij Orange krijgt en ze zitten op hetzelfde netwerk.

De concurrentie zijn beter op meerdere manieren en Telenet moet echt meer hun best doen.

De slechte management is waarschijnlijk een reden waarom de CFO van Telenet vertrekt. 

0 Likes
xBigGx
Experienced Weetjesweter
Jij bent af! Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

@StefaanH  schreef:

@xBigGx 

Ben je zeker dat het een ploeg van Fiberklaar was? Hier in de straat (en in de hele stad ...) hebben die wel degelijk een blauwe kabel ingegraven ...

Héél zeker, maar dit is ook niet de fiber kabel. Het is de buis waar men de kabel door schiet.

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@StefaanH  schreef:

Eigenlijk is het nooit "de ploeg van Fiberklaar" die de kabels ingraven, maar een netwerk van aannemers en onderaannemers. 

Fiberklaar (50% Proximus) is alleen de eigenaar van het netwerk.

Deze aannemers kunnen inderdaad voor meerdere opdrachtgevers gelijktijdig de Fiberwachtbuizen ingraven.

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@StefaanH  schreef:

Dat klinkt allemaal mooi @WG94 , en in theorie zal dat wel zo zijn. Maar heb jij bvb weet van graafwerken waar Wyre en Fiberklaar samenwerken om ineens beide glasvezelkabels te leggen? Of hebben ze de Belgische markt onder hun tweetjes verdeeld?

Ik heb al op vele plaatsen gezien tijdens graafwerken, dat er rollen stonden met verschillende kleuren en van verschillende providers. Antwoord is dus ja: op vele plaatsen in Vlaanderen worden gelijktijdig kabels ingegraven van verschillende providers.

En neen, ze hebben Belgische markt niet netjes onder hun tweetjes verdeeld?

1. de situatie in Vlaanderen, Wallonië, Brussel, en de Duitstalige regio is compleet verschillend ... er is dus geen "Belgische markt"
  2. jouw insinuatie over "afspraken maken over verdeling van de markt" is een zware beschuldiging. Dat is anticompetitief en daar zijn heel strenge regels rond (zowel nationaal als Europees), met enorm zware boetes. Dat kan een CEO van Proximus of Telenet zich niet permitteren.

Recent mogen Proximus en Telenet met elkaar praten over een samenwerking, maar dat zal dan wel op een transparante manier moeten gebeuren, onder het toeziend oog van het BIPT?

Datadimi
Experienced Beetjesweter
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

@Master-Magic  schreef:

@Datadimi als je bovenbuur maar 2,4/850 ofzo haalt dan kan dit liggen aan de router die hij heeft dat niet hoger kan, 

Dat zou kunnen, je computer en router moeten het aankunnen. Hij heeft het snelste abonnement wat tot 5 Gbit download kan halen.
Voor mezelf heb ik het abonnement met 1 Gbit besteld. We zullen zien wat het geeft. Ik neem het vooral voor de hogere upload.
Als ik volgend jaar een nieuwe computer koop, ga ik wel kijken dat die 10 Gbit aankan en misschien upgraden naar 5 Gbit.

Ik heb hier ook nog geen glasvezelkabels van Telenet gezien in de buurt of in het appartementsblok. Ik ben nog speciaal gaan kijken in het tellerlokaal. Het is hier nog allemaal coaxkabel met van die koppelingen die je met een steeksleutel moet aandraaien.
Wat er onder de straat ligt, kan ik niet zien. Maar Telenet heeft mij - ondanks vele pogingen - geen duidelijk antwoord gegeven op de vraag wanneer ze hogere upload of een sneller abonnement via fiber gaan aanbieden.

Ik denk ook dat Telenet een slecht management heeft. De voorbije jaren zijn er ook bij mij technisch en administratief problemen geweest die op een zeer amateuristische manier opgelost geraakt zijn. Maar vooral: het internetaanbod kan niet meer tippen aan dat van de concurrentie.

Telenet is voor mij passé. Ik kijk echt uit naar de snellere upload met Mobile Vikings. Installatie begin augustus.

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Op veel plaatsen worden er samengewerkt  dat zie je 4 wachtbuizen in de grond

Het spijtige aan de zaak is dat digi vroeg om samen te werken 

Op sommige plaatsen natuurlijk

Maar er waren al prijzen gemaakt met de andere spelers dan moet dit terug opnieuw berekend worden

en waar komen die verdeel stadions er moet ook plaats voor zijn

Digi heeft mensen die het graven gewoon zijn en je gaat zien een maand later zal het weer open moeten voor hem

en de gemeente heeft niets te zeggen uitstellen maar geen weigering

Voor de klant zal weg goed worden veel keuze

En aanbieders zullen ook blij zijn met scherpe prijzen voor hun product

0 Likes
luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Dat klopt niet iedereen heeft het snelste nodig

Ik ken  mensen die overgezet zijn van Vdsl naar fiber bij scarlet en zijn zeer blij met hun netwerk

Ze zijn er op vooruitgegaan zeer stabiel netwerk natuurlijk  70/10  voor de prijs van 34 euro kan je niet klagen

0 Likes
LordCoeCoe
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Ik ga eerlijk zijn alles onder 100 down vind ik gewoon te traag, grote bestanden downloaden gaat uren duren en 10 up is bijna het minimum voor games en als er toevallig iemand daar een klein bestanden zit te uploaden dan ga je heel wat package loss krijgen.

Trouwens, bij EDPnet kan je met FIber XS 150/50 krijgen voor €35,95. Dus... Scarlet is niet echt een geweldige keuze voor de prijs. Tenzij €2 hen dakloos maakt.

0 Likes
Santa
Experienced Bijna Allesweter
Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen!

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@Santa  En hoeveel Belgen doen mee aan die testen, lijkt me eerder Proximus klanten met het goedkoopste en traagste abbo.

ik had er zelf nog nooit van gehoord, zo testen vind ik altijd dubbel, wie zegt of dat klopt die snelheden,

ik haal veel meer hier.

al zijn het gemiddelden, dus ja, wie test dat he.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
0 Likes
Santa
Experienced Bijna Allesweter
Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen!

Het is maar om aan te halen dat tegenover de paar duizenden die hogere snelheden dan 1Gb/s willen er honderduizenden zijn die nog onder de 100 Mb/s zitten (en daarmee content zijn).

Dus waarom zou Telenet daar (op korte termijn) zijn geld insteken. Het sop moet de kolen waard zijn hé!

0 Likes