|
25.763
netweters
|
159.555
antwoorden
|
|
21.502
vragen
|
Hi
Ik en paar vrienden worden bijna om de paar maanden gecontacteerd via email of brief om onze oude digicoder en digiboxen te ruilen naar tv box
Ik ben er tegen omdat ik geen baas meer ben over m'n opnames en ook moet je constant verbonden zijn met het internet voor de TV box.
Nu kan je onbeperkte opnemen en opnames een jaar bewaren, maar wat houd Telenet tegen om die voorwaarden te veranderen en enkel mogelijk te maken door extra te betalen?
Ook zie ik regelmatig klachten over de Tv-box (geen verbinding, stoppen met afspelen) waar ik met digicorder geen last van heb.
Daarom een paar vragen want bij Telenet en Telenet winkel maken ze je van alles wijs.
Uit de brief:
"Oude decoder krijgt geen updates meer"
Sinds wanneer zal dit zijn, is er een datum?
Zie https://www.hln.be/tech/telenet-klanten-kunnen-tot-eind-2026-tv-blijven-kijken-zonder-internetabonne...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/17/telenet-tv-zonder-internet/
"12 maand gratis huur"
Wil zeggen dat ik minder zal betalen voor je One-more abonnement want nu zit de huur van m'n Digicorder erin.
Op factuur staat geen bedrag, maar vroeger wel en dacht dat het 6 of 8 euro BTW inclusief was per maand.
Dus je krijgt volgens mij geen jaar gratis want je betaalt 11,26 euro per maand voor tv box wat dubbel is van oude digicorder.
Ik lees dat je 2de tv-box helft bedraagt van 11,26 per maand, dus voor 2 tv boxen (living + keuken) betaal ik 16,89 euro inclusief BTW per maand.
Vriend kreeg deze promo via een brief, kunnen alle Telenet klanten van deze promo genieten die geen brief hebben gekregen of niet meer hebben?
“Heb je meerdere decoder, dan ruilen die gratis om.”
Dus ook aangekochte digicorder en digiboxen of enkel gehuurde toestellen?
Indien ook aangekochte, krijgen we ook jaar lang gratis huur tv-box in de plaats voor die aangekochte toestellen?
Wat met de opnames op gehuurde digicorders, kan ik deze nog ergens bekijken na de omruiling.
Indien aangekocht digicorder niet worden geruild, kan ik nog de opnames erop bekijken (opnemen zal natuurlijk niet meer lukken).
"Indien je oude decoder niet vervangt, verlies je toegang tot bepaalde functies zoals terugkijk TV en de Telenet TV app."
Wanneer verlies je als digicorder gebruiker die functies, is er een datum?
Wat heeft de Telenet TV app te maken dat je nog de oude digicorder gebruikt, het voelt aan als een mes op de keel om toch te veranderen naar TV-box.
Opgenomen programma's blijven een jaar beschikbaar of is het minder.
Indien ik toch moet veranderen, dacht ik om TV-box te nemen in de living waar nu gehuurde digi-corder staat.
In de keuken zou ik kijken voor een Android mediaspeler waar ik Telenet TV app op zet.
Dit zal goedkoper zijn op de lange duur dan 2 TV-boxen te huren.
Iemand ervaring met gebruik van een Android mediaspeler en Telenet TV app.
Ik weet dat je kan casten van smartphone of tablet, maar mediaspeler en een echte afstandsbediening is handiger voor de oudere mensen.
Ik heb dit bij een oudere ersoon als ingesteld omdat hij toch Play Sports kan kijken en toch oude digicorder ook kan geebruiken.
Enigste voordelen van die TV-box is kleiner formaat en lager stroom verbruik.
Ook kan coax kabel van tussen de muuraansluiting en de decoder.
Ikzelf heb maar de standaard zenders en neem niet zoveel op.
Negatieve aan die Tv-box is dat je enkel kan huren en dus Telenet om de x tijd de huur kan verhogen.
Ook opnemen is nu zonder limiet in aantal opnames en dacht 1 jaar beschikbaar.
Ook hier kan Telenet die voorwaarden veranderen ten nadelen van de klant.
En als laatste kan je maar TV kijken of opnames als je online bent, bij een internet probleem heb je geen TV.
Nu wel met mijn oude digicorder.
Als laatste vraag, zijn er verschillende modellen Telenet TV-boxen of 1 model beschikbaar.
Mvg
Dimitri
@Ragdd binnen dit en 5 jaar moet je sowieso omschakelen naar de tv box omdat de digicorder niet meer zal werken omdat alles dan gestrest wordt.
een gekochte box mag je houden en de opnames dat er opstaan kan je blijven bekijken tot je ze wist, inruilen kan je doen maar dan ben je uw opnames kwijt, ook van gehuurde toestellen.
de tv box is niet compatibel met een digicorder om je opnames te behouden daar het 2 verschillende systemen zijn, en opnames op de digicorder zijn ook geen levenslange leven want een hdd kan crashen en dan ben je ook alles kwijt.
Met 1 tv box heb je genoeg de rest kan met de tv werken via de Telenet tv app of via een extra toestel waar je de Telenet tv app op zet
Je moet wel altijd internet hebben anders kan je geen tv kijken of opvragingen doen (een goed verbinding is nodig )
Voor de kortingen krijg je een uitnodiging als je geen krijgt kan je er achter vragen als je er recht op hebt
Formules met alles in zoals je aangeeft zal je geen extra korting op zitten maar je kan het altijd vragen (het blijft een ruil )
Zal 1 jaar blijven er zijn veel zenders en iedereen neemt op wat hij wild en dat neemt allemaal veel plaats op
De opnames van de Digicorder kan je blijven kijken via gewoon een Hdmi kabel en stroomstekker aan te sluiten en de rest koppel je af
In de toekomst zullen ze op de Digicorder zaken uitzetten tijdstip geen idee , je kan blijven kijken tot het aller einde als je wil je kiest dit zelf niemand dwingt het en stop zetten kan je elke dag als je niet akkoord gaat
Op alle vragen kan ik je geen antwoord geven enkel wel een kleine toelichting.
Op termijn zal de digibox als de digicorder uitgefaseerd worden dus je hebt geen direct gebruik meer van je digibox of digicorder. Daarmee kan je dus binnen nu en een paar jaar dus geen gebruik meer maken van de digibox of digicorder.
De Telenet tv box is er maar één formaat maar dat neemt niet weg dat er nog dingen kunnen veranderen er kan altijd iets bij komen waar we nu geen weet van hebben. Je hebt het over je opnames waar je nu de baas over bent. Ja dat klopt die staan op je schijf op de digicorder. Digicoder kapotis weg opnames dan kun je die nergens meer terug halen. Met een tv box heb je ze in de cloud staan. Is je tv box dan kapot dan heb je een andere en je opnames heb je nog altijd ze staan immers in de cloud.
Je kan met een Android toestel in de keuken of living waar jij wil via de tv app kijken. Ook daar kan je jou opnames bekijken als dat nodig als ook gewoon de zenders bekijken. Je hebt een gekochte digicoder daar kan je op de den duur niks meer mee doen ook niet als je nu over gaat op een tv box. De digicorder als de tv box werken allebei op een ander platform daar ben je dus helemaal niks mee. Je digibox is hierin hetzelfde verhaal die werkt op het platform van de digicorder.
Kortom ja er zitten nadelen en voordelen aan want de tv box is kleiner , je neemt op in de cloud ( wat ik een plus punt vindt ) en is energie zuiniger.
Maar jij beslist of nu wil overstappen of dat je een paar jaar wacht zolang het nog kan. Telenet stuurt je toch een email dan wel geen brief om die overstap te maken. Hoe meer en over gaan des te sneller Telenet ruimte kan vrij maken op de kabel. Maar voel je nu niet verplicht dit te doen als je nog niet wil. Jij bepaalt wat je wil doen maar achter een 5 jaar zoals @Master-Magic zegt heb je die keus niet meer dan zal er wel wat veranderen.
@Ragdd schreef:"12 maand gratis huur"
Wil zeggen dat ik minder zal betalen voor je One-more abonnement want nu zit de huur van m'n Digicorder erin.
Op factuur staat geen bedrag, maar vroeger wel en dacht dat het 6 of 8 euro BTW inclusief was per maand.
Dus je krijgt volgens mij geen jaar gratis want je betaalt 11,26 euro per maand voor tv box wat dubbel is van oude digicorder.
Je redenering is verkeerd. Jaren geleden was de Huur van een Digicorder misschien €8, maar vandaag (verschillende indexaties later) is dat ook €11,26. Dat kan je nagaan op de prijslijst: Tarieven digitale televisie
Als ik vandaag ergens korting krijg wil ik wel korting krijgen op de prijs die men vandaag vraagt, niet op de prijs van jaren geleden.
@Ragdd Die e-mails en brieven zijn allemaal bangmakerij van Telenet. Concrete en duidelijke informatie staat er niet in die communicatie, het is marketing bull sh it.
Je Digicorder blijft heel het jaar 2026 functioneren zoals altijd. Dat is de waarheid.
De enige wijziging die Telenet concreet heeft aangekondigd is de uitschakeling van betaalkanalen:
Ik zou dus zeker wachten tot Telenet een concrete datum communiceert over het uitschakelen van Terugkijk TV. De voorlopige planning is het voorjaar van 2027.
Oude decoder krijgt geen updates meer"
Sinds wanneer zal dit zijn, is er een datum?
De digiboxen en digicorders krijgen al enige tijd geen nieuwe software-updates meer.
"12 maand gratis huur"
Ja, je betaalt je huidige abonnement, maar met een korting ter waarde van de huurprijs van één TV-box (11,26€)
Vriend kreeg deze promo via een brief, kunnen alle Telenet klanten van deze promo genieten die geen brief hebben gekregen of niet meer hebben?
Neen, enkel Telenet klanten die momenteel nog een aangekochte decoder of CI+ kaartje gebruiken. Andere Telenet-klanten komen mogelijk wel in aanmerking voor andere kortingen. Je kan hiervoor best contact opnemen met Telenet zelf.
Je kan ook eens kijken op: https://www2.telenet.be/residential/nl/promos.html
“Heb je meerdere decoder, dan ruilen die gratis om.”
Dus ook aangekochte digicorder en digiboxen of enkel gehuurde toestellen?
Indien ook aangekochte, krijgen we ook jaar lang gratis huur tv-box in de plaats voor die aangekochte toestellen?
Dit wil zeggen dat er geen eenmalige administratieve kost (€50) wordt aangerekend om om te wisselen.
Er is géén gratis huurkost voor aangekochte toestellen (Vanaf de 2de TV-box wordt er wel maar 50% van de normale prijs verrekend: Tarieven digitale TV)
Wat met de opnames op gehuurde digicorders, kan ik deze nog ergens bekijken na de omruiling.
Indien aangekocht digicorder niet worden geruild, kan ik nog de opnames erop bekijken (opnemen zal natuurlijk niet meer lukken).
Aangekochte decoders blijven jouw eigendom.
De opnames zijn nog beschikbaar zolang de interne harde schijf nog werkt. Nieuwe opnames programmeren zal niet meer gaan na de overstap naar TV-boxen.
Gehuurde toestellen moeten binnen 3 weken na de omwisseling worden teruggestuurd of teruggebracht.
"Indien je oude decoder niet vervangt, verlies je toegang tot bepaalde functies zoals terugkijk TV en de Telenet TV app."
Wanneer verlies je als digicorder gebruiker die functies, is er een datum?
Wat heeft de Telenet TV app te maken dat je nog de oude digicorder gebruikt, het voelt aan als een mes op de keel om toch te veranderen naar TV-box.
PlaySports en OptionFR zijn reeds verdwenen op 01/12/2025.
TerugKijkTV, TelenetTV-app, www.telenet.tv en betaalzenders verdwijnen in de zomer van 2026.
Basisfuncties zoals live TV-kijken en opnemen verdwijnen eind 2026
Zie: https://press.telenet.be/play-sports-vanaf-1-december-enkel-beschikbaar-via-de-telenet-tv-box-play-s...
Opgenomen programma's blijven een jaar beschikbaar of is het minder.
TV-box opnames blijven 12 maanden beschikbaar in de Telenet-cloud.
Indien ik toch moet veranderen, dacht ik om TV-box te nemen in de living waar nu gehuurde digi-corder staat.
In de keuken zou ik kijken voor een Android mediaspeler waar ik Telenet TV app op zet.
Dit zal goedkoper zijn op de lange duur dan 2 TV-boxen te huren.
Iemand ervaring met gebruik van een Android mediaspeler en Telenet TV app.
Ik weet dat je kan casten van smartphone of tablet, maar mediaspeler en een echte afstandsbediening is handiger voor de oudere mensen.
Ik heb dit bij een oudere ersoon als ingesteld omdat hij toch Play Sports kan kijken en toch oude digicorder ook kan geebruiken.
Android-boxen ondersteunen de TelenetTV-app zolang die Android-devices nog Android-updates ontvangen.
Android-devices doen soms geen automatische update van de TelenetTV-app, waardoor het nodig is om dan manueel de TelenetTV-app te verwijderen en opnieuw te installeren.
Soms gebeurt er een update van het veiligheidscertificaat van de TelenetTV-app, waardoor je op dat moment even weer moet aanmelden.
Het zenderaanbod van De TelenetTV-app is beperkter dan bij TV-boxen. Op de zenderkaarten van Telenet zijn die zenders aangeduid met een Telenet-logo: Welke zenders biedt Telenet aan?
In geval dat je enkel de Vlaamse basiszenders wil kijken, dan kan je ook tijdelijk "Compact signaal" overwegen: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/tv-en-entertainment/installatie/compact-signaa...
En als laatste kan je maar TV kijken of opnames als je online bent, bij een internet probleem heb je geen TV.
Nu wel met mijn oude digicorder
Ja, dat klopt. Een voordeel van TV-boxen is wel dat reeds geplande opnames nog blijven opnemen ook als jouw diensten thuis uitvallen.
Als laatste vraag, zijn er verschillende modellen Telenet TV-boxen of 1 model beschikbaar.
Ja, er zijn momenteel 3 generaties TV-boxen. Er is bijna geen verschil tussen de eerste en tweede generatie TV-boxen. Deze zijn ongeveer even groot als een digibox, maar wat platter. Beide gebruiken voorlopig nog coax-bekabeling voor live beeld en internetverbinding voor opnames/terugkijktv/streaming/updates. De eerste generatie heeft 2 volumeknoppen op de voorkant.
De 3de generatie is maar de grootte van een halve smartphone en werkt volledig over internet (bekabeld of draadloos). Er wordt verwacht dat de 1ste en 2de generatie in de toekomst ook zonder coaxkabel zullen werken. Wanneer dat zal gebeuren is nog niet geweten.
Momenteel worden enkel nog TV-boxen van de 2de en 3de generatie aangeboden aan Telenet-klanten. Je kan hun specificaties hier vinden: Telenet-decoders: technische specificaties
@Area57_1 de reactie dat de zenders niet meer beschikbaar zijn van play sports en france optie is beetje dubbel, ze worden niet meer in de zenderlijst aangeboden maar zitten wel nog op de kabel voor orange kijkers (play sport 1 en 2 nl en Frans en enkele Franse film zenders en andere zenders van het extra pakket).
@Master-Magic schreef:@Area57_1 de reactie dat de zenders niet meer beschikbaar zijn van play sports en france optie is beetje dubbel, ze worden niet meer in de zenderlijst aangeboden maar zitten wel nog op de kabel voor orange kijkers (play sport 1 en 2 nl en Frans en enkele Franse film zenders en andere zenders van het extra pakket).
Dat is toch niet relevant?
@Area57_1 heeft het over de beschikbaarheid van bepaalde zenders voor (Telenet) digicorder gebruikers
Dat deze zenders nog op de coax zitten voor andere providers, heeft voor Telenet gebruikers geen gevolgen 🤔. Zijn antwoord is dus volledig correct en niet "een beetje dubbel" ...
Top, zo'n uitgebreid en correct antwoord op de vele vragen 🤞
@Area57_1 schreef:PlaySports en OptionFR zijn reeds verdwenen op 01/12/2025.
TerugKijkTV, TelenetTV-app, www.telenet.tv en betaalzenders verdwijnen in de zomer van 2026.
Basisfuncties zoals live TV-kijken en opnemen verdwijnen eind 2026
Zie: https://press.telenet.be/play-sports-vanaf-1-december-enkel-beschikbaar-via-de-telenet-tv-box-play-s...
Over de laatste zin heb ik mijn twijfels. Ik heb nog geen enkele mededeling gezien van Telenet dat live TV-kijken (via de digibox/digicorder) verdwijnt eind 2026?
Tot nu toe gingen we ervan uit dat DVB-C pas verdwijnt Q1/2030?
Ook opnemen zou in principe nog moeten kunnen (met de restrictie dat er maar 2 dagen EPG meer is, als de interactiviteit verdwijnt) ???
@flip1953 is wel relevant want mensen denken dat ze niet meer via coax beschikbaar zijn en enkel via streaming maar ze nemen wel nog plek in op de kabel waardoor ze nog niet direct plaats kunnen maken, dat ze niet meer in de zenderlijst staan op de digicorder kan voor klachten zorgen bij mensen dat dan kunnen zeggen, we betalen even veel als een ander en er verdwijnen zenders, je weet zelf hoe mensen kunnen reageren op zo verwijderingen van zenders.
er zullen wel nog klachten komen van mensen dat niet op de hoogte zijn.
het verzwijgen er van geeft ook een slecht beeld.
@Area57_1 Wat je schrijft kan onmogelijk kloppen want het is totaal in tegenspraak met het servicebeleid voor aangekochte decoders.
Digicorders waren te koop tot 16 november 2024. Telenet is dus verplicht om Digicorders tot 16 november 2029 op hun netwerk te ondersteunen.
Dat zal sowieso ook gebeuren want Orange maakt ook gebruik van DVB-C.
Telenet kan momenteel alleen hun exclusieve betaalkanalen schrappen. Het basisaanbod DVB-C blijft zeker nog bestaan tot 2030.
De digicorder en digibox zullen tot einde werken
Maar kan zijn dat ze stap per stap de zenders verwijderen de grote zenders zullen wel tot einde blijven
Of de extra functie blijven ,extra functies als ze die uitzetten dan is dat zo daar kan je niet veel tegen zeggen
Opnemen zal je blijven kunnen doen tot einde maar welke zenders dat zullen we tegen dan zien
Het is duidelijk, @Area57_1 werkt voor Telenet en bewust leugens verspreiden is blijkbaar ook een middel om klanten met een Digicorder naar een TV-box te pushen.
De klant neemt toch zelf een beslissingen wat hij hier leest doet hij mee wat hij wilt
Moest de website al aangepast zijn zouden er niet veel vragen zijn , dat de mensen een duidelijk beeld hebben
En die AI neemt alle verkeerde zaken over wat je soms leest zaken die ergens gedeeld zijn
En dan hebben ze zitten zaken verwijderen en kop teksten aanpassen klopt er helemaal niets meer van