Beantwoorden
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

TV Boxen op tweedehands website's

Hoi,

 

Volgens mij kan je een TV-box uitsluitend huren en dus niet aanschaffen zodat deze jouw eigendom is toch?

Toch merk ik op verschillende advertenties aan op internet met 'Tv boxen' die te koop staan.

Ik heb het hier effectief over de nieuwe (4k) tv box en niet de oude digicorder/digibox die je wel kan aankopen.

 

Als je deze als Telenet klant niet inlevert zal je waarschijnlijk de restwaarde dienen te betalen (volgens de prijslijst Prijslijst Telenet)?

Maar kan de koper deze dan activeren? Ik ben zelf niet van plan dit te doen maar vroeg het me namelijk wel af omdat ik de boxen al een paar keer zag passeren. En dacht dat lijkt me nu eens een interessante vraag voor op Netweters!

Ik denk dat dit een vraagje is voor @Suzy.

 

Concreet: Wat kan je aanvangen met een 2dehands aangekochte TV box van Telenet?

 

Met vriendelijke groet

0 Likes
10 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5293
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV Boxen op tweedehands website's

@JonasRTVrees dat dit fake verkopen zijn, je kan enkel een digibox of digicorder kopen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV Boxen op tweedehands website's

@JonasRT 

Een tv box kan je niet kopen dus dat je deze kan verkopen lijkt mij haast niet mogelijk. Je zou toch al gek moeten zijn om zelf een bepaalde restwaarde te betalen en je de tv box niet inlevert. De tv box staat namelijk ook op je naam omdat je die huurt maar zolang je die niet inlevert blijft die op je naam staan. 

Achterliggend betekend dit dus zolang die op iemands zijn naam staat kan je die niet activeren en dan ben je er dus niks mee. Kan ook goed zijn zolang je de tv box niet inlevert dan blijf je die restwaarde betalen maar daar ben ik dus niet zeker van. 

En zoals @Master-Magic ook al benoemd zullen dit fake verkopen zijn.

Denk er ook aan wat je niet kan kopen kan je ook niet verkopen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV Boxen op tweedehands website's

Onder dezelfde omstandigheden kan je evenmin een Digcorder of Digibox kopen. De juiste woorden zijn hier belangrijk. Op basis van de prijslijst kan je een Digicorder, een Digibox en een TV-Box in volle eigendom bekomen door het toestel niet in te leveren en de restwaarde te vergoeden. Wat is het verschiil met kopen? In beide gevallen verwerft je het toestel. Bij aankoop is er een waarborg en bij niet inleveren en het betalen van een vergoeding is er geen waarborg.

De vraag blijft kan je zo een tostel laten registreren als tweedehands toestel? Wat Digicorder en Digibox betreft kan dat. Maar zoals de initiële vraag het stelt kan dat voor de TV-Box. De eenvoudigste manier om dat te weten te komen is naar een Telenet center te gaan (niet een center van de één of andere handelaar) en daar de vraag te stellen. Met het huidige beleid van Telenet kan ik me best voorstellen dat het kan behalve voor het eerste toestel. Waarom niet voor het eerste toestel: omdat met het huidige beleid de huur van de eerste decoder altijd inbegrepen is.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5293
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV Boxen op tweedehands website's

@janne_man @JonasRT @patrick37 

Heb eens op 2dehands site de verkoop bekeken, ze vragen 10€ en er staat enkel een doos van een tv box op de foto en een modem, van de tv box niks te zien, heb het idee dat ze de modem willen verkopen voor 10€ en de verkeerde bewoording bijgezet, want wie vraagt er nu 10€ voor een tv box dat niet je eigendom is omdat het enkel gehuurd kan worden en op naam en adres staat, als je die niet meer gebruikt moet je die ten alle tijden binnen brengen zodat ze die weer kunnen in roulatie brengen na de gegevens van de betrokken persoon dat hem huurde er uit halen.

dit klopt dus langs geen kanten, mee opletten.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2675
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

TV Boxen op tweedehands website's

best melden aan 2dehands fake is

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV Boxen op tweedehands website's

Een HGW op tweedehands kopen heeft volgens mij evenmin zin, die krijg je nooit geactiveerd. Het kan wel zijn dat je die links of rechts wel eens kan vinden omdat (vroeger zeker, nu ken ik de situatie niet) bij een verhuis de HGW moest blijven hangen in de woning. De nieuwe bewoner deed er vervolgens zijn/haar goesting mee. Was/werd die nieuwe bewoner ook Telenet klant kreeg die trouwens bij de installatie een nieuwe ....

Dat is trouwens niet enkel bij Telenet zo hoor, enkele jaren geleden eens bij de buurvrouw in de kelder geweest en daar hing een modem van Px nog ingeplugd in de stroom en alles, maar die brave dame had al 15 jaar geleden haar internet opgezegd ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

TV Boxen op tweedehands website's

Hoi @Master-Magic 

Er zijn soms advertenties op tweedehands met TV boxen, nu vind ik deze ook niet terug (heb er bij het posten van dit topic wel 2 gerapporteerd) maar bijvoorbeeld op andere netwerken zoals 'FB Marketplace'. 

Oa; Schermafbeelding van Lightshot (prnt.sc)

Schermafbeelding van Lightshot (prnt.sc)

 

Al moet ik zeggen dat ik deze zoekertjes gewoon al 'louche' vind, foto 1: foute benaming, zelfs een foute afstandsbediening op foto 2.

 

 

M.v.g.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5293
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV Boxen op tweedehands website's

@JonasRTidd grappig de 2de foto met de afstandsbediening van een Phillips tv, en dat er nog mensen zijn die hen laten vangen daar aan.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 524
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

TV Boxen op tweedehands website's

@JonasRT Klopt inderdaad dat een TV-box niet doorverkocht mag worden. Deze huur je namelijk van Telenet.

Bij het stopzetten van de TV-diensten moet de eigenaar dan ook de TV-box inleveren bij een Telenet-winkelpunt. 

 

Stel dat men zich toch laat vangen in het aankopen van een TV-box via een 2ehands website dan kan Telenet dit niet op jouw account activeren.

Daarvoor moet de vorige eigenaar dan eerst contact met ons opnemen, waar hij vervolgens te horen zal krijgen dat hij de TV-box niet mag doorverkopen en moet inleveren. 

Verder is het ook niet mogelijk om een aangekochte TV-box te registreren, aangezien hier steeds huur aangerekend voor zal worden.

 

Helaas spreek ik uit ervaring dat toch regelmatig mensen zich aan deze wanpraktijken laten vangen. Pols dus zeker eerst even bij de Telenet klantendienst of op dit forum om na te gaan wat wel en niet mag. Een verwittigd man... 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

TV Boxen op tweedehands website's

En waarschijnlijk krijgt de eigenaar (die zijn TV-box verkocht heeft, en hem bijgevolg niet kan inleveren), nog de rekening voor de restwaarde?

 

Ik had het eigenlijk wel al verwacht dat zich hier mensen zouden aan laten vangen. 

En als verkoper moet je eigenlijk gewoon maar verkopen pas als je zeker weet (desnoods controleren) dat je het hebt aangekocht. (Je verkoopt toch ook geen huurauto?)

En als koper zou ik persoonlijk gewoon een aankoopbewijs vragen, dan ben je 100% zeker.

 

 

0 Likes