Beantwoorden
nolantamsin
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

Email. opent niet meer na update layouttelenet webmail

 

Titel gewijzigd door Laurence (mod) | Vorige titel: Email. opent niet meer na update layouttelenet webmail
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Ik krijg geen mails meer aan sinds update webmail?

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Geen ontvangen mails meer na update Telenet Webmail

40 reacties
nolantamsin
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

Daar ken ik helaas niks van

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail


@nolantamsin  schreef:

Daar ken ik helaas niks van


Wat bedoel je met Daar?

Ik heb nog eens een paar testen gedaan op mijn smartphone.

Ik heb mail.telenet.be geopend met vier browsers:

  • firefox
  • chrome
  • brave
  • natieve browser van het toestel (Samsung)

Ik heb bij alle vier getest naar de invloed van het groter of kleiner zetten van tekst door de algemene instellingen, Display, Tekstgrootte en opmaak, en dan tekstsgrootte van heel klein tot heel groot geprobeerd.

Enkel bij de natieve browser had dit effect.

Enkel bij de natieve browser kon ik tekst vergroten door met twee vingers het scherm te raken en mijn vingers uit elkaar doen op het scherm.

Met fierefox, chrome en brave volstaat het om éénmaal te klikken op een mail te openen (je moet wel wat geduld hebben, met wel wat geduld hebben betekent voor mij dat de reactie niet echt onmiddellijk is.

janne_man_0-1706616343655.png

Als de breedte van de bovenste gele balk 63 mm is, dan zie je wat ik kan zien in de mail.

@Moderatordit is duidelijk een algemeen probleem. Met algemeen bedoel ik niet dat iedereen dat voorheeft, maar wel een voldoend aantal gebruikers. Bijkomende gegevens van mijn toestel: Samsung A6, android 10, One UI versie 2.0.

nolantamsin
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

Met firefox engoogle chrome ook 2 x kort klikken en wordt ook groter of kleiner door met vingerscan uit elkaar erop te klikken hoor.

Maar hoe krijg ik die mail open ?? Welke instelling is er dan nodig ? Ik heb niks veranderd zelf.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

Wat gebeurt er als je maar 1 x kort klikt? wacht een paar seconden alvorens er reactie is.

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 533
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

@janne_man Klopt het dan dat jouw probleem een ander probleem is dan dat van de topic starter (Gele-groene kleur bij het aanduiden van de e-mail)? En begrijpen we het correct dat je dit enkel opmerkt bij de browser van Samsung zelf? We hebben meer details of screenshots nodig om dit door te kunnen geven doordat het aantal meldingen op dit moment nog te laag ligt. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

@Bjarne  ik heb geen probleem, maar ik stel vast dat er wel een ernstig probleem is met de webmail in bepaalde gevallen (die voor mij nog onbepaald zijn).

De topic starter begint met de kop: Email. opent niet meer na update layouttelenet webmail
Deze kop werd in twee stappen veranderd door de mods in Geen ontvangen mails meer na update Telenet Webmail.
Het eerste bereicht bevat enkel: Email. opent niet meer na update layouttelenet webmail.

Dat is niet zeer duidelijk.

In een volgend bericht verduidelijkt hij (26-01 19:19):
Op de gsm in telenet webmail via Google Chrome via Mozilla werkt het eveneens bijna niet

Weet u hoe dit komt ? De emails worden nu ineens piepklein getoond

En per minstens 100 ineens !! Als je op een email in het oranje klikt wijzigd dit naar groene kleur kort en zoomt dan weg en weer ... niet te openen door er 2 x kort op te klikken zoals voorheen wel !! Werkte tot over enige weken perfect tot de update v de layout door telenet v telenet webmail.

Ik kijk dit oppervlakkig na op mijn smartphone en inderdaad de lay-out is veranderd en klein. Ik stel voor om ofwel de smartphone in de breedte te houden ofwel een mailapp te gebruiken.

Na nog enkele reacties kijk ik nog eens op mijn smarthone en waar er voeger de mogelijkheid was om een andere lay-out te kiezen stel ik vast dat die er niet meer is.

De topic starter stelt vast dat na de update van november 23 alles perfect was ( 30-01 00:28) .

Ik doe een uitgebreide test op basis van hetgeen de topic starter meedeelt. Dus ik bekijk de webmail op mijn gsm met firefox, chrome, brave en de natieve browser van mijn toestel.
Ik zet in de algemene instellingen van mijn android toestel een groter letterteken. Ik doe de test met de vier browsers en enkel bij de natieve browser heeft dat effect. Ook de beweging met twee vingers om vergroting te hebben, lukt enkel met de natieve browser. In tegenstelling tot wat de topic starter schrijft moet ik slechts eenmaal klikken in de maillijst om de mail te openen. De reactie is wel traag. Ik geef daarbij een schermafbeelding met geopende mail. Ik vermeld daaarbij dat als je mijn afbeelding bekijkt en in- of uitzoomt zodat de breedte van de gele balk 63 mm is, je exact kan zien wat ik zie. Hierbij gaat het niet om de inhoud, maar wel op de pietluttige kleine lettertjes die maakt dat die mail niet leesbaar is.

Zowel de topic starter als ik hebben het dus over een te klein lettertype. Wat wel verschilt, ik krijg de mails open door slechts eenmaal te tikken. Dit is volgens mij het hoofdprobleem.

Ik doe nu (tijdens het schrijven van dit antwoord) een nieuwe test:
Brave: veel te klein, één keer tikken en 1 seconde wachten (tijd om één krokodil te zeggen) om in mail te komen, daar is de tekst onoogijk klein, kan wel vergroten door twee vingers te spreiden. Moet dan voortduren van links naar rechts bewegen om een volle lijn te kunnen lezen.
Chrome: idem als Brave
Firefox: eerste scherm deftig, 1 keer tikken, mail onooglijk klein en niet vergrootbaar.
natieve browser: idem als Brave.

Wat verwacht ik (en wat mogen alle gebruikers verwachten): de webmail moet rekening houden met de ingestelde lettergrootte van het toestel waarop de mail gelezen wordt. De standaard functies van android mogen niet belemmerd worden.

Ik meen dat ik een duidelijk voorbeeld gegeven heb van een te kleine tekst met de schermafbeelding en de daarbij vermelde bewerking dat de breedte van de gele balk 63 milimeter is. Aan jullie om gepast te zomen om het te zien.

Ik heb de browsers vermeldt, het os en merk en model van het toestel.

Ik veronderstel dat de desbetreffende dienst over een aantal smartphones beschikt met verschillende versies van OS'en en de kennis en kunde heeft om mijn beweringen te controleren. Al je vraagt naam meer, dan wil ik graag weten wat die meer inhoudt. Bij een concrete vraag kan ik een concreet antwoord geven.

Uiteraard zou het nuttig zijn dat andere Netweters ook eens kijken hoe het met hun webmail op Android smartphones zit en meedelen wat ze vaststellen.

Ik veronderstel dat Telenet wel ergens weet dat als één klant klaagt er tien (deze 10 is een gok van mij en mag je gerust verbeteren) zijn die lastig zijn, maar niet de moeite doen om te reageren om allerhande redenen zoals het dient tot niets (wat ze verkeerd voorhebben).

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 533
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

@janne_man Bedankt voor de extra info en verduidelijking. Ik heb het op basis hiervan intern doorgegeven. Van zodra we meer info hebben, laten we het weten.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

Het probleem van de te kleine tekst is trouwens weken gelden al gemeld en zou toen doorgegeven zijn: Inhoud webmail heeft soms zeer kleine tekst

Dit is geen Android specifiek probleem. Op iOS is dit hetzelfde. Helaas werd er in voornoemd onderwerp de vinger gewezen naar de browsers en werd er gesetteld op zoomen in de browser als oplossing.

Het probleem van topicstarter is mij nogsteeds niet helemaal duidelijk en de verkeerd aangepaste titel helpt uiteraard ook niet.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

@janne_man @WG94 jullie hebben zeker een terecht punt gemaakt over de titel. Heb deze daarom nu nogmaals aangepast, zodat hij overeenstemt met de oorspronkelijke intentie ervan.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 533
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

Ondertussen hebben we meer informatie ontvangen van onze collega's. Zij vermoeden dat de ingebouwde Samsung Browser "Telenet Webmail" niet herkent  als "mobile", maar als "desktop". Hierdoor krijg je de Desktop-weergave te zien. 

Kunnen jullie ons eventueel de user-agent (de identificatie die een browser meegeeft in elke request) van de browser bezorgen? Dan kunnen onze collega's dit verder bekijken. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

Met alle respect betwijfel ik of @nolantamsin weet hoe dit moet; dus bij deze: je kan dit opzoeken op een site zoals What is my user agent? (WhatIsMyBrowser.com)

Daarnaast nog even corrigeren (webdevloper zijnde), als dit het geval is; is het de site die aan het roer zit bij het maken van de keuze (die bekijkt of de browser een mobiele browser is - onderandere op basis van de User Agent inderdaad) en de webbrowser kan enkel proberen om te forceren de dekstop site te openen door zich voor te doen als Desktop browser.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

Samsung A6 model SM-A600FN/DS

Versie One UI: 2.0

Android veris 10

 

Brave

  • url: https://mail.telenet.be/modern/
  • e mail lijst is klein, maar groot genoeg; De verzender staat vet. Drie lijnen per mail, zes volledig en eerste lijn van de zevende, onderaan zijn één a twee lijnen ingenomen met andere iconen.
  • De body van de mail is veel te klein, vergroten met twee vingers te spreiden werkt, maar dan steeds van links naar rechts verplaatsen, doe in een nodgeval, onbruikbaar voor dagelijks gebruik

Chrome

  • de mail lijst is klein, maar groot genoeg. Zeven mails van drie lijnen in de lijst
  • de rest zoals Brave

Firefox

  • url zie Brave
  • de maillijst is duidelijk groter met slechts 5 mails in de lijst,  één a twee lijnen zijn onderaan ingenomen voor de url en andere zaken
  • de body is veel te klein en swipen gaat niet.

Internet (native browser van het toestel)

  • alles zoals Brave

De schermafbeelding van een vorige reactie van mij is representatief voor de vier browsers die ik getest heb. In of uitzoomen tot de gele band 63 mm is en je ziet exact wat ik kan zien.

Ik begrijp niet met wat je juist bedoeld met user-agent. Ik kan wel verzekeren dat geen enkele van de vier browsers overgaat naar desktop modus.

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 533
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail


@Bjarne  schreef:

Ondertussen hebben we meer informatie ontvangen van onze collega's. Zij vermoeden dat de ingebouwde Samsung Browser "Telenet Webmail" niet herkent  als "mobile", maar als "desktop". Hierdoor krijg je de Desktop-weergave te zien. 


We hebben nogmaals contact gehad met onze collega's van Webmail. We kregen de informatie dat voor de meeste mobile devices, het gedrag op de browsers juist werkt zoals het hoort (website wordt in mobile versie getoond). Enkel voor de native Samsung browser lijkt de website altijd in de desktop-versie te tonen, maar hier kunnen we vanuit Telenet-zijde op het eerste zicht niets aan doen helaas. Op de andere feedback (aantal lijnen die wordt getoond in de view per browser) hebben we geen feedback of uitleg meer over ontvangen.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

Ik weet wel het verschil tussen een mobiele versie en de desktop versie. Ook de native browser van Samsung geeft bij mij de mobiele versie. Het aantal lijnen is een detail, want dit is hoofdzakelijk het gevolg van de grootte van de vaste delen bovenaan en onderaan het scherm en die varieert per browser. Er is hier nooit in twijfel getrokken dat het geen mobile versie is. Wat wel is, in het probleem dat ik verder bekeken heb is dat de mobielversie slecht bruikbaar is. Tot en met de lijst van de mails in om het even welke box of folder is het goed. 

Ik heb nog een geprobeerd om verder te kijken dan mijn neus. Ik moet toegeven dat om te kunnen vergelijken ik dat steeds gedaan heb met mails van de Netweters. Hierdoor had ik een verkeerd beeld.  Mijn nieuwe vaststelling is dat de te kleine mails zich allicht beperkt tot bepaalde html-mails, zoals onder andere de mails van de Netweters.  Vermits ik enkel de webmail sporadisch gebruik en dan nog hoofdzakelijk om het één of ander probleem te bekijken, heb ik geen idee hoe het met de vorige versie van de webmail op smartphone was.

Ik vraag aan @nolantamsin of zijn probleem zich nog altijd stelt, of het probleem zich stelt met alle mails of beperkt is tot mails van meestal ondernemingen of organisaties (dikwijls html-mails) en niet mails met familie of vrienden (kan wel html-mail zijn maar geen groot html gefoefel voor mooie lay-out).

nolantamsin
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

E-mails openen niet meer na lay-out update van Webmail

De emails openen zich niet in webmail door er op te klikken. Dan zoomen ze weg of terug  .Alle emails betreft het.

Bovendien zijn deze emails super klein en daarom onleesbaar of je moet gaan inzoomen met 2 vingers.maar dan worden de mails groter en zijn ze nog niet open !! Ik meld dit al maanden lang bij telenet maar niemand  doet er wat aan !! We zijn inmiddels al Maart 24 !!!

Dit moest allemaal NIET voor dat de update er was v telenet eind 2023 voor de telenet webmail.

Dat de instelling als desktop staat aangeduid achter de 3 bolletjes had ik inmiddels gevonden.

Bij het uitvinken v desktop  krijg je de mobiele instelling met de nieuwe layout in zwartwit  dan staan de emails groter en kan Je ze openen. Maar ik wil ze kunnen openen op de gsm in de oude versie met de oranje gele band want die was veel duidelijker en Toont ook de andere mappen zoals inbox  verzonden etc.

IK MERK BOVENDIEN OP DAT DE MAILS OP ERN TABLET OOK EERST NIET TE OPENEN WAREN IN DE DESKTOP VERSIE INSTELLING MAAR DIT WERKT NU OPNIEUW GOED!!

Als dit kan waarom dan nog niet op de gsm ??