24804
netweters
|
152815
antwoorden
|
20742
vragen
|
Allen,
Al jaren gebruik ik de IMAP instellingen zowel op windows als op Mac. In het begin dat Telenet IMAP aanbood moesten we nog handmatig de server instellingen aanpassen maar reeds verschillende jaren kan je een account gewoon toevoegen door email-adres en paswoord in te voeren en de rest gaat dan automatisch... lekker handig!
Nu heb ik een nieuwe Macbook en dacht deze nog eens "from scratch" in te stellen ipv een backup terug te zetten. Dit ging allemaal heel goed tot ik merkte dat mijn mails welke ik op mijn laptop verwijderde niet weg waren op mijn GSM of andere computer.
Na het controleren van de instellingen bleek al snel wat de oorzaak was, het account type had blijkbaar als POP ingesteld, wat ik raar vond want had gewoon de gebruikelijke manier gebuikt (welke trouwens ook zo beschreven staat op de support site van Telenet). Geen probleem dacht ik dan pas ik die servergegevens wel handmatig aan dan komt dat in orde...
NIET DUS... Waarschijnlijk omdat het account type "POP" is maar dit is niet aan te passen, ook niet na het verwijderen en opnieuw toevoegen krijg ik geen enkele mogelijkheid om voor het account type "IMAP" te kiezen...
Volgende foutmelding krijg ik, als ik de server instellingen handmatig wijzig:
(ook hier alle verschillende mogelijkheden van bevlieging geprobeerd maar helaas)
Met Outlook is er geen probleem en wordt mijn mail account (van het type IMAP) gewoon netjes automatisch toegevoegd na het invullen van mijn mailadres en paswoord.
Dus het zal dan wel een probleem van Apple zijn denk ik?
Belangrijker: Ondertussen, met het prutsen en meerdere keren opnieuw proberen, ben ik er ook in geslaagd om al mijn mails te verwijderen van de server. Is daar een backup van bij Telenet?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Je kan het servertype niet aanpassen, je moet het account opnieuw aanmaken. Dat is niet ongebruikelijk; er zijn verschillende email programma’s waarbij dat zo is.
Gisteren had iemand anders hetzelfde probleem, maar na een herstart van de computer kwam plots wel de optie om IMAP te kiezen.
Wat misschien ook kan helpen; in het venster waar je email/wachtwoord moet invullen Option inhouden als je bevestigd, om zo in de geavanceerde instellingen terecht te komen. Andere optie is een foutje maken zodat je naar ook naar de geavanceerde instellingen gebracht wordt.
Of Telenet een backup heeft, geen flauw idee. Best zo snel mogelijk contact opnemen met de klantendienst als je dat te weten wil komen.
Ik had onlangs hetzelfde probleem ivm die POP/IMAP-instellingen. Om een voor mij onbekende reden kreeg ik plots, nadat ik de computer opnieuw had opgestart, wel de optie om te kiezen tussen POP en IMAP. Zo werden mijn mails dan gesynchroniseerd.
Ondertussen heb ik wel gemerkt dat ik via de SMTP-instellingen geen mails kan versturen vanop die nieuwe Mac... mocht je daar iets op weten, graag!
@dARn schreef:Belangrijker: Ondertussen, met het prutsen en meerdere keren opnieuw proberen, ben ik er ook in geslaagd om al mijn mails te verwijderen van de server. Is daar een backup van bij Telenet?
Dat is inderdaad het grote gevaar als je (per vergissing) POP installeert.
POP downloadt de mails in plaats van te synchroniseren, maar verwijdert de mails uit de Inbox nadat ze gedownload zijn, tenzij je specifiek aanklikt dat de mails op de server bewaard moeten blijven.
Vanzelfsprekend heeft Telenet back-ups van alles wat op hun servers bewaard wordt ... Maar of ze een procedure hebben om de mails van één specifieke account terug te zetten vanuit de back-up is een andere vraag. De gewone Heldpesk zal je hierbij niet kunnen helpen, en gezien het weekend zal zoiets pas maandag kunnen (indien überhaupt mogelijk).
Onthou dus goed het tijdstip dat je de mails hebt verwijderd voor een eventuele back-up.
PS
Indien je een goed "Inbox management" hebt, en dus meestal een lege Inbox, dan zou je niet alleen heel recente berichten verloren hebben ...
Ok, herstarten alleen maakte niet veel verschil bij mij daarna wel CTRL + Option (want Option alleen had ik al geprobeerd) geprobeerd en dan kreeg ik wel die melding waar je IMAP kan kiezen en de servers invullen. Heelaas zat ik daarna met het "Authentication probleem" wat blijkbaar ook gekend is...
Hier hielp het om mijn paswoord aan te passen in mijn.telenet.be. Met dat nieuwe paswoord kwam alles netjes in orde...
@Deen wat die SMTP problemen betreft, ben je zeker dat je volgende gegevens hebt gebruikt?
@iedereen Bedankt om mee te denken en wat mijn verloren mails betreft, die heb ik toch nog kunnen recupereren via mijn oude laptop. Eerst wifi uit en dan mail app opgestart, daar zaten nog alle mails in (op enkele dagen na maar niets belangrijks gemist). Deze mails dan naar een map gesleurd en dan pas Wifi terug aan zodat die map naar de server werd geüpload...
@flip1953 Inbox management van mijn privémail was idd een ramp... Ondertussen heb ik er ook werk van gemaakt om met rules de belangrijkste mails in mappen apart te steken en de rest (hoofdzakelijk spam) delete ik vanaf nu regelmatig...
Nog een laatste update ivm IMAP mail probleem… Als je het Telenet account toevoegt via “Instellingen”(niet van Mail maar Systeem instellingen) en daar via “Internet Accounts”, dan lukt het ook zonder problemen van de eerste keer… OMG enkel grijze haren verder 😉
@dARn schreef:
Nog een laatste update ivm IMAP mail probleem… Als je het Telenet account toevoegt via “Instellingen”(niet van Mail maar Systeem instellingen) en daar via “Internet Accounts”, dan lukt het ook zonder problemen van de eerste keer… OMG enkel grijze haren verder 😉
@dARn Goed dat het zo in orde is gekomen. Bedankt om de oplossing te delen.
Ik heb inderdaad die instellingen gebruikt.
Ondertussen heb ik mijn account opnieuw verwijderd, maar het lukt me nu niet om het opnieuw toe te voegen. Ik krijg de optie om te kiezen tussen POP en IMAP nu enkel door "een foutje" in te geven. Maar vervolgens krijg ik deze foutmelding:
Ik vulde mijn e-mailadres in, en als username mijn voornaam en naam (ook geprobeerd om daar mijn e-mailadres in te geven). Ik kan niet meer aan de serverinstellingen. Op webmail werkt alles wel.
Ook een technische medewerker aan de lijn gehad, maar die kon me niet helpen. Omdat webmail wel werkt, zou het probleem bij Apple liggen.
Alle hulp is welkom!
Dat had ik idd ook. Dat is een gekend issue blijkbaar (vraag me geen details 🙄) wat op te lossen is door je paswoord aan te passen in mijn.telenet.be en dan met het nieuwe paswoord lukt het wel...
Ja maar voor de zekerheid nogmaals geprobeerd met een alias en dan lukte het ook daar niet. Enkel het voorgesteld email-adres bovenaan in deze lijst:
Het heeft nog wat meer onderzoek nodig om te zien wat er juist misloopt maar het is zo goed als zeker een issue sinds MacOS Somona. Daarvoor heb ik hier nooit last mee gehad en ook met ander apps (bvb Outlook) werkt het nog steeds zonder problemen.
BTW: met het testen van Outlook heb ik ontdekt dat de huidige versie best wel aangenaam werkt op MacOs. Zou zelf zeggen beter dan op Windows 😁
Ik heb de tip gevolgd en mijn wachtwoord veranderd. Vervolgens probeerde ik opnieuw om mijn account toe te voegen. Daarvoor moest ik opnieuw bewust een "foutje" maken omdat ik anders niet de keuze kreeg uit POP en IMAP. Maar als bij wonder begon de mailbox te synchroniseren, en ik kan nu ook mails versturen. Het was nog even spannend om ook op mijn mobiele toestel de juiste instellingen in te geven (wellicht vooral omdat ik te snel wou gaan en het wel even duurde voor het nieuwe wachtwoord werd herkend), maar alles lijkt nu te werken. Dank voor jullie hulp!
Even je paswoord aanpassen(veranderen) in mijn.telenet.be hielp bij mij dit op te lossen...