Beantwoorden
Enernevi
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

Als ik bij het vergeten van mijn paswoord een nieuwe paswoordlink aanvraag dan krijg ik de melding dat er een e-mail met de link verstuurd is naar een vreemd e-mailadres, met de extensie " .ru "  Ik denk dat dit een Russisch e-mailadres is. Daardoor kan ik niet meer op mijn telenet account. Hoe moet ik dit oplossen?

0 Likes
16 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

@Enernevi  Over welk vergeten paswoord gaat het? Over je mailbox bij Telenet? Of een andere mailbox. Over "Mijn Telenet". Gaat dit over je hoofdaccount? Graag wat meer details over wat je doet.

Want als het over je hoofdaccount gaat wordt dit niet naar een mailadres gestuurd maar wel rechtstreeks op je scherm afgehandeld.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Nadine_B
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

Dit probleem hadden wij gisteren ook. Ik kreeg - na op "wachtwoord vergeten" te klikken - deze boodschap te zien:

"Er werd een mail gestuurd naar je e-mailadres c***********@yandex.ru. Gelieve op de link in de mail te klikken om je wachtwoord opnieuw in te stellen."

 

Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met Telenet en kreeg een nieuw wachtwoord van hen. Zo heb ik opnieuw kunnen inloggen in de mailbox, maar een 5-tal minuten daarna werd het wachtwoord opnieuw aangepast (door een vreemde dus). Telenet kon me niet verderhelpen :-(. De mevrouw aan de telefoon raadde me aan alle mails door te sturen naar een alternatief e-mailadres en de getroffen mailbox te verwijderen. Dit is nu wel heel drastisch, want dit e-mailadres werd héél vaak als standaardadres gebruikt. Wanneer iemand ons nu een mail stuurt, krijgt die een foutmelding dat ons adres niet bestaat. Dit is dus niet dé oplossing!
@Telenet: gelieve te onderzoeken waar dit Russisch e-mailadres vandaan komt aub.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

@Nadine_BHet lijkt erop dat je computer besmet is. Ik zou mijn antivirus laten scannen en ook eens Malware bytes of iets dergelijks laten lopen. Want dat is niet normaal. Die is in staat om uw paswoorden te scannen anders is het niet mogelijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Nadine_B
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

Bedankt voor je antwoord!

Ik kreeg ondertussen een bericht van Telenet dat het een gekend probleem is bij Telenet zelf. Het is een algemeen issue, zeggen ze. Telenet is ervan op de hoogte en probeert dit zo snel mogelijk in orde te maken.

Hopelijk is dit idd het probleem en lossen ze het intern snel op.

0 Likes
Nadine_B
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

Mijn computer is niet besmet... Het probleem stelt zich niet alleen via m'n computer, maar ook via mijn iPhone, mijn MacBook, kortom: via elke weg.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

@igvfer 

 

Het kan ook zijn dat de database van Telenet gekraakt is. Als men aangeeft dat het een gekend probleem is...

 

Of een andere database waar de OP geregistreerd is met datzelfde e-mailadres en zelfde wachtwoord.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

Telenet is dit reeds aan het onderzoeken. Ik hoor eens bij enkele collega's wat er nu effectief aan de hand is. 

 

Zodra ik een update heb of meer informatie, deel ik het zeker met jullie. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

Ondertussen heb ik duidelijkheid voor jullie. 

 

  1. Het is geen algemeen probleem en gaat enkel over individuele gevallen
  2. Er is dus ook geen algemene data breach bij Telenet
  3. Het misbruik heeft plaatsgevonden bij klanten van wie hun login en/of wachtwoord reeds gelekt zijn in het verleden op één of andere manier (bv. phishing). Hackers hebben vervolgens met die gegevens ingelogd op Mijn Telenet in naam van de klant om de nodige aanpassingen te doen (bv. wachtwoord reset of aanpassing contact gegevens)

Alle individuele gevallen worden door Telenet uiteraard bekeken en onderzocht. 

 

Lees zeker nog eens deze tips & tricks omtrent veilig surfen! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Enernevi
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

Het probleem stelt zich eigenlijk op een computer van mijn vriend, die een complete computerleek is, dus ik moet bij hem thuis nakijken wat er juist aan de hand is. Maar hij had mij al de bovenstaande informatie doorgegeven. Deze namiddag ben ik daar aanwezig en zal ik het probleem zien en eventueel verder melden.

0 Likes
Nadine_B
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

Hierbij het antwoord van Telenet (via Whatsapp)  wel degelijk een probleem bij Telenet, lijkt het mij 😕8B0FAEDF-95E4-466B-82BB-DEC152193BEF.jpeg

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

@Nadine_B  U knoopt daar meteen de conclusie aan dat Telenet de oorzaak is van het probleem. Dit wil in eerste instantie zeggen dat Telenet weet heeft van het probleem omdat verschillende mensen dit al gerapporteerd hebben. Maar die mensen kunnen met dezelfde malware op hun PC of smartphone of tablet zitten die stante pede uw logins en wachtwoorden scant. Trouwens voor hackers is het een koud kunstje om eens ze 1 wachtwoord hebben op een bepaald mailadres om mogelijke varianten uit te proberen. Want veel mensen gebruiken wel een ander paswoord maar nogal dikwijls een variant op een bestaand.

Telenet zoekt in elk geval wel degelijk uit of het geen lek is bij hen maar ik vrees dat er dan nog veel meer gevallen zouden zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

@Nadine_B 

Indien het een leen lek is bij Telenet, dan is Telenet verplicht dit aan te geven aan de gepaste authoriteit en is tevens verplicht om alle betrokken klanten hiervan te informeren.

 

Als jij en een aantal andere klanten Telenet voor een zelfde probleem contact opnemen met Telenet dan is Telenet op de hoogte van het probleem. Als het aantal klanten een zeker volume heeft en als het om hetzelde probleem gaat dan is het algemeen.

 

Uit niets blijkt dat het een 'Telenet' probleem is.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.


@Nadine_B  schreef:

Hierbij het antwoord van Telenet (via Whatsapp)  wel degelijk een probleem bij Telenet, lijkt het mij 😕

 

8B0FAEDF-95E4-466B-82BB-DEC152193BEF.jpeg


@Nadine_B ik verwijs graag opnieuw naar mijn antwoord (dat als oplossing staat gemarkeerd) hierboven. Wat ik hierin heb meegedeeld, is gisteren namiddag afgestemd met het Abuse en Security team binnen Telenet. Er staat ook geen algemeen ticket open bij Telenet, omdat er geen algemeen probleem is. Het gaat over enkele individuele klanten die dit ervaren hebben, aarzel niet om Telenet te contacteren als je toch nog vragen hebt. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Enernevi
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Vals e-mail adres bij aanvraag nieuw paswoord.

Ondertussen is het probleem opgelost dank zij de helpdesk van Telenet. Binnen enkele dagen zal ik nog eens aanloggen om te zien of het account veilig is. Indien niet moet mijn vriend zijn e-mail adres aanpassen als dat blijkt gepawned te zijn.