Beantwoorden
Duimelijn
Experienced Beetjesweter
Netjes! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Play Sports binnenkort alleen nog mogelijk op TV-box.

"Play Sports is binnenkort alleen beschikbaar op de nieuwe TV-box

Vervang je verouderde Digibox of Digicorder voor de nieuwe Telenet TV-box

We willen ervoor zorgen dat je als Play Sports-klant blijft genieten van de beste tv-ervaring. Daarom moet je je verouderde decoder vervangen voor de TV-box."

Deze mail kreeg ik net zonet van telenet.

Ik heb nog een decoder waar heel wat opnames opstaan die ik nog wel kijken, lees, dit gaat langer duren dan de 45 dagen dat ik de twee samen kan gebruiken.

Maar ik wil natuurlijk ook wel gewoon alles kunnen blijven kijken. Zou ook helpen als die "binnenkort" wat specifieker was... Wat moet ik hieruit verstaan?? Morgen, volgende week, volgende maand?

Iemand een idee hoe snel dit zou gaan?

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Play Sports is binnenkort alleen beschikbaar op de nieu

193 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Persoonlijk vind ik het ook wel vervelend voor klanten die enkel TV hebben (heb er in de familie), versta me dus zeker niet verkeerd.

Maar bij het aangaan van een contract ga je akkoord met de algemene voorwaarden. Daar staan genoeg clausules in om wijzigingen  toe te laten. Er staan, specifiek voor TV, volgende clausules in die deze aanpassing toelaten:

2.1. Het is mogelijk dat voor de toegang tot een of meerdere Telenet Televisie-diensten een betalend (vast of mobiel) internet- en/of kabelabonnement vereist is (waarvoor bijkomende beperkingen kunnen gelden of extra kosten kunnen worden aangerekend (zoals bv. voor het gebruik van (mobiele of vaste) data))

en

4.2. De voor de levering van (een of meerdere diensten van) Telenet Televisie gebruikte technologie kan wijzigen (zoals bv. de stopzetting van Analoge Televisie) omwille van juridische, commerciële of technische redenen (zoals o.m. kwaliteits-, efficiëntie-, of capaciteitsoverwegingen)

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@Jari_Opsomer ik heb het over de tv app dat overal kan bekeken worden mits tv abbo en sport abbo, je hoeft daarvoor geen tv box te huren, alleen je abbo te betalen.

of er wel of niet een modem gaat geplaatst worden met unicast voor play sport is nu nog niet zeker doordat telenet nog niks bevestigd heeft, door te gissen en dingen te plaatsen dat nog niet zeker is is niemand geholpen dat met de vraag zit.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
Kcquipor
Experienced Meerweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Topicwurm!

@Jari_Opsomer  schreef:

@Master-Magic  schreef:

@Jari_Opsomer als je een tv dienst van telenet hebt, digitaal of via streaming kan je dat aanbod ook zien via andere providers dat internet aanbieden, IPTV is niet intern, dat kan je overal met elke provider bekijken met wel de optie een tv abbo te hebben bij telenet.

dus wie Play sport abbo heeft kan via de app kijken met elke internet provider, je moet daarvoor geen duur abbonement nemen, enige is een tv abbo.

Dat klopt niet. De TV-boxen van Telenet maken gebruik van multicast IPTV, en dat werkt uitsluitend op het interne netwerk van Telenet. Je kan die boxen dus niet gebruiken via een andere internetprovider — ze vereisen echt de Telenet-infrastructuur om tv-signaal te ontvangen.

Belangrijk: dit IPTV-verkeer telt ook niet mee in je internetverbruik. Het loopt niet via het gewone internet, maar via een afgescheiden intern netwerk specifiek voor IPTV. Dit is dus geen klassiek internet zoals men vaak denkt én communiceert (voor het gemak, is misleidend!), maar een vorm van intern netwerkverkeer.

De Telenet TV-apps en websites gebruiken een apart streamingplatform via bv. unicast, en die werken wel via het klassieke internet — ook bij andere providers, zolang je een tv-abonnement hebt.

Nogmaals: Telenet kan perfect een modem plaatsen waarbij het publieke internet volledig is uitgeschakeld en je enkel toegang hebt tot het interne IPTV-netwerk. Dat kost niets extra voor Telenet, en wordt soms gebruikt op plaatsen waar men alleen tv wil zonder internet voor interactieve diensten.

Dit is wel het moraal het verhaal.

TL:DR => Telenet kan een IPTV Modem-Only aanbieden maar Cash is King en winst is het enige wat telt met alle nieuwe internet klanten. 

Wel grappig dat er meerdere verhalen zijn dat het netwerk van Telenet volloopt laatste tijd en dan ineens zoveel extra internet klanten willen bijnemen, dan zullen veel nodes nog sneller congested zijn.

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@Kcquipor met die sport zenders van de kabel te halen en de overige zenders dat op de gebruikte muxen staan waar de sport zenders mee gedeeld worden vrij te maken en op 1 mux samen zetten en dan de vrijgekomen muxen gebruiken om de bandbreedte te vergroten en stabieler te maken zou dit al deels opgelost worden.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Kcquipor  schreef:

TL:DR => Telenet kan een IPTV Modem-Only aanbieden maar Cash is King en winst is het enige wat telt met alle nieuwe internet klanten. 

Je bedoelt een IPTV-Only modem 😀

@Kcquipor  schreef:

Wel grappig dat er meerdere verhalen zijn dat het netwerk van Telenet volloopt laatste tijd en dan ineens zoveel extra internet klanten willen bijnemen, dan zullen veel nodes nog sneller congested zijn.

Internet geven aan een klanten die geen internet gebruiken, zal niet veel extra congestie geven.

@Master-Magic  schreef:

ik heb het over de tv app dat overal kan bekeken worden mits tv abbo en sport abbo, je hoeft daarvoor geen tv box te huren, alleen je abbo te betalen.

De TV App is alleen beschikbaar als je ook Telenet Internet hebt!

Ik weet dat @Master-Magic mij gaat tegenspreken, want hij heeft wel toegang tot de TV App, hoewel hij alleen via CI+ kijkt, maar hij is een uitzondering op de regel ...

@Jari_Opsomer  schreef:

Dat klopt niet. De TV-boxen van Telenet maken gebruik van multicast IPTV, en dat werkt uitsluitend op het interne netwerk van Telenet. Je kan die boxen dus niet gebruiken via een andere internetprovider — ze vereisen echt de Telenet-infrastructuur om tv-signaal te ontvangen.

Volgens mij is dat toekomstmuziek, ik denk niet dat Telenet nu al multicast gebruikt op de kabel (gezien de TV-Box ook werkt achter een eigen router).

@Jari_Opsomer  schreef:
Nogmaals: Telenet kan perfect een modem plaatsen waarbij het publieke internet volledig is uitgeschakeld en je enkel toegang hebt tot het interne IPTV-netwerk. Dat kost niets extra voor Telenet, en wordt soms gebruikt op plaatsen waar men alleen tv wil zonder internet voor interactieve diensten.

Telenet zou dat perfect kunnen (technisch gezien), maar daar gaat het niet over. Hun politiek vandaag is: geen TV-Box zonder internet. Afwachten wat de toekomst biedt.

Ik denk niet dat ze hierdoor veel "TV-only" klanten gaan verliezen, want voor alle andere TV aanbieders heb je ook internet nodig (tenzij je via Satelliet wilt kijken).

@Jari_Opsomer  schreef:

Dus... Wordt er aan contractbreuk gedaan en moet je: er betalend internet bij nemen

Wat is contractbreuk? Je hebt een contract van onbepaalde duur dat je op ieder moment kan opzeggen ...

Telenet kan perfect de voorwaarden wijzigen, en de klant is vrij om dit te aanvaarden OF zijn contract op te zeggen (als hij/zij elders een beter aanbod krijgt). Zo werkt de vrije markt, toch?

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Om effe oude woorden te gebruiken die verkeerd zijn:

Als je een abonnement op digitale tv hebt bij Telenet, dan heb je recht op het gebruik van de tv app van Telenet. Als je een kabelabonnenment hebt, dan heb je daar geen recht op.

Elke CI+ kijker is een digitale tv klant. (Met elke bedoel ik niet de grijs-kijker die 50 euro wenst uit te sparen door kabel-kijker te blijven, maar een ci+ gebruikt geregistreerd op een digitale kijken).

Wat is het verschil: de digitale tv-kijker betaalt maandelijks en is geregistreerd als digitaal. Deze kijker heeft toegang tot het volledige basisaanbod en kan kiezen uit de bijkomende opties.

De kabel kijker is iemand die enkel tv heeft van Telenet en een abonnement heeft sinds een aantal jaren. Deze kijker heeft enkel toegang toe het zogenaamde compact signaal van een twintigtal zender. Deze kijker kan geen bijkomende opties nemen voor andere zenders.

Wat wel gelijk is, is de prijs die ze betalen. De eerste betaalt maandelijks één taalfde van wat de andere jaarlijks betaalt. Overschakelen van digitaal naar kabel kan niet. Overschakelen van kabel naar digitaal brengt een eenmalige kost van 50 euro mee.

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

(Wel grappig dat er meerdere verhalen zijn dat het netwerk van Telenet volloopt laatste tijd en dan ineens zoveel extra internet klanten willen bijnemen, dan zullen veel nodes nog sneller congested zijn.)

Er zijn veel klanten bijgekomen dat zie je duidelijk daarmee dat de nodes het moeilijk hebben in de piek uren , daar zullen ze wel iets moeten aan doen de 3 andere aanbieders klagen hier al over .

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Het compact signaal wordt jaarlijks betaald en je kan niets huren films of extra's kopen vast bedrag

De digitale klant kan via zijn bakje en via de telenet tv app wel films  huren of extra bij nemen wordt dan maandelijks afgerekend

Voor de aangekochte toestellen is de prijs gelijk die dat huren komt +- 10 euro extra bij

Als je je huurtoestel terug binnen doet stopt de huur

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@luc55Je dwaalt naast het gestelde probleem. Als je leest wat ik geschreven heb, dan kan weet je dat ik bevestig wat @Master-Magic hier nog een laatste keer gemeld heeft op 19-04 om 18:02.

Als je een abonnement hebt op wat nu verkocht wordt onder de naam iconiq-tv en dat vroeger verkocht werd onder de naam Digitale tv van Telenet, dan volstaat de tv-app van Telenet om te kijken. Het klopt dat je ook internettoegang moet hebben, maat dat hoeft helemaal niet internet van Telenet zijn. Internet toegang kan ook draadloos via het gsm-signaal. Ook dan hoeft het niet via een Telenet gsmnummer. Een kijker bij wie Telenet een CI+ geregistreerd heeft en zijn maandelijks abonnement betaalt is een iconiq kijker en geniet alle voordelen van dit abonnement. Als die kijker enkel een CI+ heeft en niet anders, ook niet elders, dan geniet die enkel van het rechtstreeks kijken en eventueel, afhangend van zijn tv-toestel van de opnames die hij maakt. Als de kijker ook internettoegang heeft, of dat nu internet is bij Telenet of elders, is geen criterium, of via 5G ook al dan niet bij Telenet, dan kan deze kijker de telenet tv app gebruiken en kijken onder de voorwaarden van deze app.

In elk geval heeft @Nickname nog ruim de tijd om te beslissen tegen 1 december van dit jaar.

Of Telenet nog bepaalde gestes gaat doen tegen 1 december ik koffiedik kijken.

Off-topic:

Dat Telenet hiermee klanten verliest, dat zal wel zijn, maar dat zijn dan klanten die financieel globaal gezien minder interessant zijn voor Telenet. In de tijdsgeest van vandaag is het belang van steakholder verwaarloosbaar, zeker afgewogen tegen kost en winst. 

Ik ken mensen uit mijn omgeving die nu al zeggen dat de dag dat Telenet het tv signaal via de tv afschaft, ze geen tv meer kijken. Ik begrijp dat. Wat voor de meeste onder ons een detail is en waar velen liever willen streamen, is dat te complex voor anderen. Neem van mij aan, dat het niet alleen om ouderen gaat. Het aantal jongeren die digitaal onvoldoende mee zijn is veel groter dan velen denken.

luc55
Freshman Meesterweter

Klopt de telenet tv app kan je de sport ook op nemen, ik heb dit al vertelt dan kan alles behouden tv kaartje en je oude digicorder

De optie 2 dat op facebook werd verteld is rechtstreeks naar de app van dazn gaan wel maar 3 play sport zenders .

waterrat1978
Freshman Meerweter
Full speed writing! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

ik kreeg een melding op mijn digicorder dat play sports na de zomer niet meer beschikbaar zal zijn op een digicorder.
ik dacht dat dit pas op 1 december ging veranderen.hoe is het nu juist?

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

1 december is nà de zomer, toch?

Liam004
Experienced Beetjesweter
A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

@waterrat1978  schreef:

hoe is het nu juist?

Dat is perfide bangmakerij.

Telenet heeft nergens op hun website een officiële datum bekendgemaakt.
Dit betekent dus dat de datum van 1 december die is vooropgesteld nog helemaal niet zeker is.

Als er in september bijvoorbeeld nog meer dan 100 000 Play Sports-kijkers een Digicorder gebruiken, dan zal de uitschakeling wel weer uitgesteld worden.

Moraal van dit verhaal: blijf allemaal zo lang mogelijk  je Digicorder gebruiken. De beeldkwaliteit via streaming op de TV-box zal lager zijn en de prijs die je daarvoor betaalt zal hoger zijn.
Van Digicorder naar TV-box overstappen betekent alleen maar nadelen voor de klant.

flip1953
Freshman Meesterweter

@janne_man  schreef:

Als je een abonnement hebt op wat nu verkocht wordt onder de naam iconiq-tv en dat vroeger verkocht werd onder de naam Digitale tv van Telenet, dan volstaat de tv-app van Telenet om te kijken. Het klopt dat je ook internettoegang moet hebben, maat dat hoeft helemaal niet internet van Telenet zijn. Internet toegang kan ook draadloos via het gsm-signaal. Ook dan hoeft het niet via een Telenet gsmnummer. Een kijker bij wie Telenet een CI+ geregistreerd heeft en zijn maandelijks abonnement betaalt is een iconiq kijker en geniet alle voordelen van dit abonnement. Als die kijker enkel een CI+ heeft en niet anders, ook niet elders, dan geniet die enkel van het rechtstreeks kijken en eventueel, afhangend van zijn tv-toestel van de opnames die hij maakt. Als de kijker ook internettoegang heeft, of dat nu internet is bij Telenet of elders, is geen criterium, of via 5G ook al dan niet bij Telenet, dan kan deze kijker de telenet tv app gebruiken en kijken onder de voorwaarden van deze app.

Dit is een goede poging om het duidelijk uit te leggen, maar dat is volgens mij toch verkeerd

• het klopt dat je geen internet van Telenet moet hebben om via de TV App te kunnen kijken. Je kan de TV App overal gfebruiken, thuis, onderweg of in Europa
  • maar je hebt geen toegang tot de Telenet TV App als je geen internet van Telenet hebt.
  • een kijker die alleen via CI+ kijkt betaalt niet voor TV Iconic (€22.92 pm) maar voor het kabelabonnement (€21.32€) en heeft geen toegang tot Telenet TV.

Met andere woorden: Play Sports (via Telenet TV App) zonder internet van Telenet is (vandaag) niet mogelijk. Kan wel nog veranderen tegen 1/12 🤔

waterrat1978
Freshman Meerweter
Full speed writing! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

telenet weet heel goed dat slechts een klein deel van hun klanten hier op netweters zit.

wij weten nu wel dat je beter zolang mogelijk je digicorder zou gebruiken.
maar al die andere telenet-klanten die niet op dit forum zitten,krijgen de berichtgeving van telenet ook.

ik denk dat ze bij telenet heel goed weten met wat ze bezig zijn.