Beantwoorden
Duimelijn
Experienced Beetjesweter
Netjes! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Play Sports binnenkort alleen nog mogelijk op TV-box.

"Play Sports is binnenkort alleen beschikbaar op de nieuwe TV-box

Vervang je verouderde Digibox of Digicorder voor de nieuwe Telenet TV-box

We willen ervoor zorgen dat je als Play Sports-klant blijft genieten van de beste tv-ervaring. Daarom moet je je verouderde decoder vervangen voor de TV-box."

Deze mail kreeg ik net zonet van telenet.

Ik heb nog een decoder waar heel wat opnames opstaan die ik nog wel kijken, lees, dit gaat langer duren dan de 45 dagen dat ik de twee samen kan gebruiken.

Maar ik wil natuurlijk ook wel gewoon alles kunnen blijven kijken. Zou ook helpen als die "binnenkort" wat specifieker was... Wat moet ik hieruit verstaan?? Morgen, volgende week, volgende maand?

Iemand een idee hoe snel dit zou gaan?

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Play Sports is binnenkort alleen beschikbaar op de nieu

193 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Liam004  schreef:
Dat is perfide bangmakerij.

Telenet heeft nergens op hun website een officiële datum bekendgemaakt.
Dit betekent dus dat de datum van 1 december die is vooropgesteld nog helemaal niet zeker is.

De post van een moderator Play Sports zonder internet - Pagina 3 - De Netweters geeft wel een heel duidelijke datum: 30/11/2024

Nog niet officiëel aangekondigd via de website, de bovenstaande post vermeldt ook op welke manieren de communicatie zal gebeuren.

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Liam004
Experienced Beetjesweter
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Als Telenet alle Play Sports-kanalen van honderdduizenden Play Sports-klanten met een Digicorder op 1 december 2025 op zwart zou zetten, moeten ze dat via een persbericht op https://press.telenet.be/ aankondigen zodat die informatie ook voor het grote publiek via de Vlaamse kranten kan verspreid worden.

Een bannertje met "binnenkort" of "na de zomer", ruil nu onmiddellijk stante pede je Digicorder om naar een huurbox voor 10,95 euro/maand met een opgedrongen internetabonnement van meer dan 50 euro/maand is een verkoopstechniek.

Zolang Telenet niets officieels communiceert is dit slechts een perfide upselling-strategie. De klant wordt afgedreigd met betaal nu al tientallen euro's per maand meer of je verliest in de verre toekomst misschien de mogelijkheid om de wedstrijden van je favoriete voetbalclub op tv te volgen.

MartijnS
Experienced Veelweter
De magic number! Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Vooralsnog kan een bedrijf nog steeds zelf beslissen waarvoor het een persbericht uitstuurt denk ik? 🙂 Het aantal klanten dat Play Sports heeft met enkel DTV only en een aankoopbox is ook een minderheid en geen "honderduizenden".

De datum van 1 december voor het stoppen van bepaalde DVB-C kanalen is opgedrongen door Wyre als onderdeel van de geleidelijke uitschakeling van DVB-C via Coax. Dat Play Sports op dat moment enkel en alleen nog maar zal te bekijken zijn via IPTV voor klanten die ook Internet afnemen bij Telenet is een commerciële beslissing langs Telenet kant. Zover zijn we inderdaad nu nog niet. December is nog lang en ze hebben nog maanden de tijd om klanten hiervan persoonlijk in te lichten of de éénzijdige contractopzegging met opzegperiode door te voeren.

Je kan de kat uit de boom kijken en afwachten tot december. Dat beslist elke klant zelf. Niemand wordt opgedrongen om een bepaalde keuze te maken, en m.i. is er ook geen sprake van "fearmongering". 

Liam004
Experienced Beetjesweter
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Zwans nanie.

Telenet stuurt een dreigbericht met "na de zomer" op de Digicorder.

"1 december" vermelden was te moeilijk zeker?

En de klant dwingen of wijsmaken dat een internetabonnement bij Telenet nemen noodzakelijk is om Play Sports te kunnen kijken is een oneerlijke handelspraktijk. Punt.

De Telenet TV-box functioneert niet op een internetverbinding van Proximus of Orange of elders in de wereld, dus iedereen kan vaststellen dat de Telenet TV-box niet via internet functioneert.

Er is geen internet nodig, er is uitsluitend een netwerkverbinding met de server van Telenet nodig. Dat is een groot verschil met internet!

Dat is bedrog in de juridische betekenis van het woord en Telenet maakt zich daar schuldig aan.

Een tachtigjarige zonder smartphone of computer dwingen een internetabonnement te nemen om de wedstrijden van zijn favoriete voetbalclub op zijn vertrouwd tv-scherm te kunnen bekijken is écht te gortig.

Je verdedigt deze wanpraktijken omdat je voor Telenet werkt zeker?

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Een klant met kabel tv en geen ander producten van Telenet schaft zich een CI+ aan (nu tweede hands en tot onlangs bij Telenet). Bij de registratie van dit product verandert zijn kabelabonnement in destijds, Digitale TV van Telenet, vandaag onder de naam iconiq TV. De klant die nog niet digitaal was aangesloten betaalt bovendien eenmalig 50 euro voor zijn digitale aansluiting. Indien de klant reeds vaste telefoon heeft van Telenet, dan is die klant ook reeds digitale klant en moet dan die 50 euro  niet betalen. Het digital product wordt maandelijks aangerekend.

Dat zijn de regels. Kunnen hier afwijkingen op zijn. Dat kan ik niet uitsluiten. Gaan medewerkers van Telenet zeggen dat je internet moet nemen van Telenet. Dat kan. Moet je dat dan doen. Dat hangt af van uw strijdlust, uw kennis, uw gezondheid, .... Op basis van de tarieven van Telenet kan je eerst een klacht indienen bij Telenet en als dat niet lukt bij de ombudsdienst telecommunicatie.

Om effectief de Telenet tv app of telenet.tv te kunnen gebruiken moet je toegang hebben tot het internet. Een klant met geen internet moet dan een keuze maken. Eerst kiezen via de netwerkverbinding: ongeacht bij wie er wat geïnstalleerd worden bij de klant. Wat is de kost? Tweede mogelijkheid: via het 4 of 5G gsmsignaal. Is er op de plaats van de klant een goed bereik binnen, ja van welke provider? Hoort Telenet erbij. Wat is de kost.  Ongeacht de twee mogelijkheden: kan de klant ermee overweg. Ja het is eenvoudig, je moet maar dit en dat. Of is het neen, de klant is digitaal onvoldoende mee, en gaat problemen hebben die zich zullen vertalen in ernstige frustraties. 

Niet alles wat kan is een goede oplossing voor iedereen.

Dit zijn de voorwaarden die Telenet meedeelt:

janne_man_0-1745259873051.png

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Niemand wordt gedwongen.

Het is heel normaal dat Telenet de oplossingen weergeeft die Telenet zelf aanbiedt.

Als je digitale klant bent van Telenet kan je de de Telenet tv app of telenet.tv gebruiken. Hiervoor volstaat elke internet verbinding.

Iedereen die vandaag de sport optie heeft, is digitale klant van Telenet.

Iedereen die een actieve decoder heeft van Telenet is een digitale klant van Telenet (de decoders zijn: Digibox, Digicorder, TV met een kaartje (CI+), TV-Box (alle varianten).

De klanten die nu een internet verbinding hebben die niet van Telenet is, kunnen de Telenet tv app of telenet.tv gebruiken.

Deze klanten moeten dan wel weten dat ze hierdoor een groter verbruik gaan hebben op hun internet en dat dit mogelijk een extra kost kan opleveren.  

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet en andere providers dat tv diensten aanbieden zijn verplicht om een maand op voorhand voor iets veranderd aan zender aanbod de klant in te lichten.

vanaf september zullen klanten geen Sport pakket meer kunnen abonneren op een digicorder of digibox, Telenet zal na de zomer waarschijnlijk rond September - Oktober de klanten informeren via brief of mail, dat laatste via mail wordt al naar bepaalde klanten gestuurd, dit gaat in groepjes van een aantal klanten.

iedereen zal de nodige tijd hebben om te beslissen wat ze gaan doen met hun Sport pakket, mee gaan in het streaming gebeuren of het pakket opzeggen.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
Liam004
Experienced Beetjesweter

@janne_manJe slaat de bal volledig mis. Dit topic gaat over de Digicorder niet over één of andere streaming-app.

Telenet maakt klanten met een Digicorder wijs dat de Telenet TV-box via internet functioneert. Dat is bedrog.

Telenet dwingt klanten onder valse voorwendselen een internetabonnement te nemen om de Play Sports-kanalen te kunnen blijven bekijken.

De TV-box functioneert helemaal niet via internet. Mijn zoon heeft dat uitgetest, de Telenet TV-box werkt niet via internet van Proximus.

Dus regelrecht bedrog: er is geen internet nodig om tv te kijken op de Telenet TV-box, want dit werkt uitsluitend op het Telenet-netwerk, niet via internet.

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@Liam004 de TV box heeft een link met internet om hem actief te houden, ziet telenet via hun netwerk dat de tv box na een paar dagen niet meer verbonden is met het telenet netwerk dan wordt deze gedeactiveerd en kan je er niks meer mee doen.

dus via telenet internet blijft de tv box actief gehouden, ziet die een andere provider gaat die dicht en kan je er nog bitter weinig mee.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
Liam004
Experienced Beetjesweter

@Master-MagicDat is dus bedrog, want Telenet beweert valselijk dat je internet nodig hebt om de Telenet TV-box te kunnen gebruiken.
De Telenet TV-box functioneert uitsluitend over het lokale Telenet-netwerk. Als de Telenet TV-box niet via een andere internetverbinding functioneert, mag Telenet niet beweren dat er internet nodig is om de Telenet TV-box te kunnen gebruiken.

Internet is een wereldwijd netwerk.

Telenet bedriegt hun klanten. Het is regelrecht bedrog met de bedoeling om op oneerlijke wijze internetabonnementen te verkopen.

MartijnS
Experienced Veelweter
De magic number! Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

@Liam004  schreef:

Zwans nanie.

Telenet stuurt een dreigbericht met "na de zomer" op de Digicorder.

"1 december" vermelden was te moeilijk zeker?

En de klant dwingen of wijsmaken dat een internetabonnement bij Telenet nemen noodzakelijk is om Play Sports te kunnen kijken is een oneerlijke handelspraktijk. Punt.

De Telenet TV-box functioneert niet op een internetverbinding van Proximus of Orange of elders in de wereld, dus iedereen kan vaststellen dat de Telenet TV-box niet via internet functioneert.

Er is geen internet nodig, er is uitsluitend een netwerkverbinding met de server van Telenet nodig. Dat is een groot verschil met internet!

Dat is bedrog in de juridische betekenis van het woord en Telenet maakt zich daar schuldig aan.

Een tachtigjarige zonder smartphone of computer dwingen een internetabonnement te nemen om de wedstrijden van zijn favoriete voetbalclub op zijn vertrouwd tv-scherm te kunnen bekijken is écht te gortig.

Je verdedigt deze wanpraktijken omdat je voor Telenet werkt zeker?

Ik zwans niet en hou mij objectief aan de feiten zoals die nu voorliggen. 

Jij hebt recht op jouw mening en je mag het zeker oneens zijn met de praktijken van Telenet. Er zijn inderdaad andere technische oplossingen mogelijk, maar niemand verplicht Telenet die te gaan aanbieden en die liggen ook niet op tafel.

Ik stel ook vast dat als je als klant bij Proximus Pickx Sports wilt bestellen, je ook minstens een bundel nodig hebt met Internet én TV. De concurrentie is dus ook niet vies van "bedrog" en "oneerlijke handelspraktijken"? 😃

Die tachtigjarige kan momenteel nog even voort, maar zal zich toch moeten voorbereiden op het feit dat lineaire tv kanalen via coax zullen verdwijnen en dat de toekomst bestaat uit internet + streaming services (al dan niet met een STB of via Apps).

Liam004
Experienced Beetjesweter

Je moet niet doen alsof mijn feitelijke vaststelling maar een mening is.

De Telenet TV-box functioneert niet via internet, @Master-Magic heeft dat bevestigd.

Er is dus helemaal geen internet nodig om de Play Sports-kanalen op een Telenet TV-box te bekijken.

Integendeel, de TV-box werkt uitsluitend op het lokale Telenet-netwerk.

@MartijnSDat jij dit bedrog goedkeurt, bewijst alleen maar dat je hier niet als Telenet-klant reageert maar als Telenet-medewerker die deze bedrieglijke handelspraktijken van Telenet hier zelfs promoot.

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Liam004 

Ik denk dat wij het allemaal roerend met jou eens zijn dat een TV-Box zou kunnen werken zonder internet van Telenet, gezien het verkeer tussen de TV-Box en de Telenet IPTV servers het Telenet netwerk niet verlaat.

Als ik vanuit mijn Telenet internet een remote verbinding zou maken met jouw PC, dan zal dat verkeer stricto senso ook niet via het "internet" lopen, zelfs als we aan weerzijden ons publiek IPv4 gebruiken, maar blijft "intern" op het Telenet netwerk 🤔

Telenet beweert ook niet dat de TV Box internet nodig heeft voor Play Sports, ze zeggen alleen dat:

• dat je een TV-Box zal nodig hebben voor Play Sports (en binnen enkele jaren voor alles).
  • en dat een TV-Box alleen te krijgen is, als je ook internet klant bent (dat is een commerciele beslissing).

Net zoals Proximus ook beweert dat je Internet nodig hebt om Proximus TV te kunnen krijgen (wat eigenlijk ook niet klopt gezien dat via een aparte VLAN loopt).

En omdat je ook allerlei Apps kan gebruiken op de TV-Box - die internet nodig hebben - wilt Telenet de TV-Box alleen geven aan klanten met Internet.

Dat je dat "bedrog" of "oneerlijke handselspraktijken" noemt is jouw persoonlijke mening, je kan deze beslissing altijd voor een rechtbank proberen aan te vechten (of een klacht sturen via de site van de FOD Economie).

PS - Ik ben géén Telenet medewerker, ik ben wel een "bijna-tachtigjarige" met alleen TV van Telenet (zonder internet), ik zal dus ook door deze policy betroffen worden ...

flip1953
Freshman Meesterweter

@janne_man  schreef:

Een klant met kabel tv en geen ander producten van Telenet schaft zich een CI+ aan (nu tweede hands en tot onlangs bij Telenet). Bij de registratie van dit product verandert zijn kabelabonnement in destijds, Digitale TV van Telenet, vandaag onder de naam iconiq TV.

Hier moet ik jou tegenspreken hoor

Een klant die alleen via een CI+ module kijkt, of via een aangekochte (niet-interactieve) digibox/digicorder is inderdaad een "Telenet TV" klant, en geen "Telenet TV iconic" klant. Hiervoor betaalt hij alleen de kosten van het kabelabonnement van €21.32 per maand, gefatureerd als "Telenet digitale TV")

Een klant met een gehuurde digicorder / TV-Box betaal hierbovenop nog eens €10.95 voor de eerste Box.

Telenet TV Iconiq kan jevolgens mij niet apart krijgen of bestellen, maar dat is een optie als je al Internet van Telenet hebt (Telenet One, Wigo, All Internet)?

In de prijs van Telenet TV Iconiq is het kabelabonnement (€21.32) en de eerste TV-Box inbegrepen.

Als je bijvoorbeeld "EASY Internet + TV" bestelt, betaal je €66.72 = €34.45€ (Easy Internet) +  €21.32 (Telenet TV) + €10.95 (TV-Box of digicorder). Je betaalt dus €32.27€ voor TV Iconiq bovenop het Internet abonnement.

Bij hogere abonnementen krijg je dan wel een korting op TV Iconic (vb 13,52€ bij ALL Internet + TV) ...

@janne_man  schreef:

Dit zijn de voorwaarden die Telenet meedeelt:

janne_man_0-1745259873051.png

Ik heb TV met een kaartje (4 kaartjes, dus 4 "DTV lijnen") - op geen nekele van die 4 lijnen krijg ik toegang tot Telenet TV via de Telenet TV App of via de Telenet-TV website 🙄