Noem of neem het zoals het is, maar het blijft een grote schande. We betalen altijd maar meer en meer en krijgen alsmaar minder, zo ook nu als je voor gratis terugkijk-TV toch nog moet bijbetalen via je pakket. Een film bekijken op de commerciële zenders is niet meer te doen: net in een emotionele of spannende scene moet je 7 minuten naar reclame kijken over pampers (ik heb geen kinderen!), eelt op je voeten (heb ik niet), afwastabletten (ik heb geen afwasmachine),... kijken. En deze zomermaanden kwam daar altijd nog eens telkens weer die Martini Fiero bij, een drankje met 14,9% alcohol. Een prima signaal naar de jeugd die al dikwijls met alcoholproblemen kampt 😞 Want je kan anders blijkbaar niet echt van je zomer genieten...? Steevast gaan ze gepaard met reclame over slaaptabletten in een maatschappij waarvan we weten dat er al een overconsumptie is aan geneesmiddelen. Dus kijk ik liever naar een film op Blu ray of DVD of vanaf mijn mediaspeler waar ik een pak gedownloade films en series heb opstaan. Dat laatste mag in principe niet, maar je wordt ertoe verplicht het zo te doen. En je hebt dan tenminste de eindmuziek en generiek die dikwijls bij een film hoort als afsluiter om alles nog even te kunnen laten bezinken. Bij de commerciële zenders wordt die onmiddellijk abrupt afgesloten om, jawel, het volgende reclameblok al te laten beginnen.
En een film op StreamZ is ook al een dode mus: allemaal filmen die al dof gedraaid zijn op diverse zenders en het overgrote deel is tientallen jaren oud.
Destijds had ik ook Discovery Science e.d. in mijn pakket, maar dat hebben ze er ook maar ineens uitgehaald toen ze nieuwe pakketten invoerden en dus zou ik ook daar nu weer meer voor moeten betalen.
Vaste telefoonlijn? Niemand gebruikt dat nog, maar je moet het maar bijnemen want het zit in het pakket en anders wordt het nog duurder.
Ik ben klant bij telenet vanaf letterlijk de allereerste dag (ergens in de jaren '90) toen ze nog met een bus alle dorpen afreden om klanten te ronselen (inderdaad, wie herinnert zich dat nog?). Sindsdien zijn ze van een knappe alternatieve oplossing uitgegroeid tot een bedrijf dat er nog enkel op uit is om winsten te maken ten kosten van kwaliteit. Als het niet was dat mijn mailadres op zoveel plaatsen gekend is (vrienden, collega's, officiële instanties, bedrijven waar ik online aankoop, enz...) dan had ik telenet al lang opgezegd. Trouwens, hun spamfilter voor mail werkt ook voor geen meter, dus het is alle dagen een pak spam verwijderen die automatisch (via ingestelde) regels al zou moeten verwijderd zijn.
Kortom, na zovele decennia klant te zijn ben ik nu aan het kijken welke alternatieven er zijn en dan gooi ik alles van telenet buiten behalve (voorlopig mijn) internetaansluiting (uit noodzaak gezien mijn mailadres) en ik denk dat velen hetzelfde zullen doen... Ik weiger te betalen om verplicht te worden naar zaken te kijken die ik niet wil bekijken, daar is mijn tijd te kostbaar voor.