@m-jan20
"Mijn onderwerp voor mijn afstudeer thesis is trouwens Streaming Wars over de toekomst van TV en streamingdiensten"
Toch enkele bedenkingen van iemand van de senioren-generatie:
ik zou voorzichtig zijn om streaming(diensten) als een weldaad te beschouwen.
Het is verleidelijk om op te lopen met een evolutie waarbij iedereen (schijnbaar) zelf kan kiezen naar wat hij kijkt. Bijkomend aanbod en vooral meer keuzevrijheid. Maar is dit nu een weldaad voor de meerderheid van de mensen? Ik ben niet zo onvoorwaardelijk overtuigd:
. toegankelijkheid: er niets eenvoudiger dan het huidig traditioneel TV-kijken. Niet dat kijken via streaming nu zo geweldig moeilijk is, maar het vraagt toch meer kennis en inspanning. Heel wat minder jonge kijkers zullen dit niet kunnen of willen opbrengen.
.educatie: onder de huidige TV-zenders zijn er toch enkele bij wie er aandacht is voor educatie, maatschappij kritische instelling.... Ik denk dat zij die daar weinig in geïnteresseerd zijn, soms toch bereikt worden. Bij streaming zal dit al helemaal niet hun keuze zijn.
. finaliteit: streaming richt zich bijna uitsluitend op fictie, voor zover ik weet. Ik vrees dat het geldgewin bij streamingdiensten nog meer voorop zal staan met een populistisch aanbod (spektakel, geweld, erotiek, flashy..)....
. cultuur & taal vreemd: daar zou Streamz misschien verbetering kunnen brengen...
. individualisme: ik verwacht dat het on-demand kijken veruit het meest solo zal gebeuren... niet bevorderlijk voor familiale cohesie & educatie
. reclame-vrij: ik heb de documentaire themazenders ook weten starten zonder publiciteit...
. financieel aspect: het uitbreiden van het aanbod met streaming zoals nu bij TN, zal deels ook ten laste komen van de klanten die aan streaming geen boodschap hebben. Voordelig bij streaming is dan weer dat er meer concurrentie (mogelijk) is.
Ik zie streaming nog lange tijd een aanvullende keuze zijn bij het traditioneel TV-kijken.
Het zou interessant zijn om in dit verband bij de huidige volwassen streaming-kijkers te onderzoeken hoe zich dit verhoudt tegenover hun traditioneel TV-kijken.
Dit zijn maar enkele losse bedenkingen...