Beantwoorden
Koen_Br
Freshman Weetjeslezer
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Afschakeling CI+ na overstap nieuwe Telenet-decoder

Ik woon bij mijn ouders. Zij kijken naar lineaire tv met de eigen decoder van Telenet, ik gebruik(te) daarvoor de CI+-module. 

Mijn ouders huren sinds vorige week een nieuwe decoder. (De reden is dat Telenet klaarblijkelijk het gebruik van hun eigen terugkijk-app afhankelijk maakt van die overstap, en mijn moeder gebruikt die app vaak.)

Nu stel ik vast dat mijn CI+-kaart niet meer werkt. In de Telenet-winkel werd mij verteld dat Telenet de CI+-kaart uitschakelt bij overstap naar de nieuwe ontvanger, en dat er nu geen mogelijkheid is om de CI+-kaart opnieuw in gebruik te nemen. Ik heb geïnformeerd naar de voor de hand liggende oplossingen: terugschakelen naar de oude decoder, apart abonnement voor de CI+-kaart. Maar volgens de medewerker is het beleid dat Telenet dat allemaal niet wil doen.  

Klopt dit inderdaad? 

Zijn er opties om de CI+-kaart alsnog opnieuw te laten werken waar ik niet aan denk? 

Ik gebruik deze kaart intensief en er is mij wel wat aan gelegen om dat te kunnen blijven doen, zolang het systeem bestaat. 

Een eigen decoder van Telenet is voor mij geen optie omdat de technische mogeljkheden daarvan voor mij ontoereikend zijn. 

Indien het heractiveren van de CI+-kaart geen optie is, zijn tips welkom voor alternatieven waarbij eigen apparatuur gebruikt kan worden, voor zover die nog bestaan (ik ben er nog niet ingedoken). Het gaat me daarbij vooral om NPO, en in mindere mate om de Vlaamse commerciëlen. VRT is ongecodeerd bij Telenet, BBC komt binnen via de kabel en aan de rest kom ik toch niet toe. Ik vermoed dat must carry nog wel even ongecodeerd blijft in SD, maar vrolijk word je daar niet van. 

De terugkijkdiensten van NPO/VTM/Play vind ik weinig interessant omdat die slechts 25p aanbieden. 

Is de terugkijk-app van Telenet eigenlijk 50p?

Mijn broer woont in Ekeren, is het haalbaar om Nederlandse DVB-T daar uit de lucht te plukken? Ik heb begrepen dat de masten richting België worden afgeschermd. 

Werken TV Vlaanderen/Canal Digitaal nog met CI+?

Voor zover ik weet is Proximus uitsluitend volledig eigen apparatuur? 

Is het mogelijk het abonnement van iemand die op het oude systeem zit over te nemen, dat op ons adres te zetten en op die manier met CI+ verder te kijken? 

Als ik hier een beetje lees, is er precies verwarring over de vraag of dat afschakelen van CI+ samenhangt met overstap naar nieuwe abonnementsformule, dan wel met overstap naar nieuw type ontvanger. Weet iemand hoe dat zit? 

Dit is een behoorlijke tegenvaller, ik ben hobbymatig elke dag op allerlei manieren bezig met tv (ja, ik wilde ook dat ik wat beters te doen had) en nu lijkt het erop dat we voor die app-kwestie van mijn moeder (iets waarvoor ook alternatieven geweest waren) uit onwetendheid een keuze gemaakt hebben waardoor mijn eigen mogelijkheden voor lineaire tv drastisch achteruitgaan, jaren voordat dat nodig was geweest. Ik ben hier toch een beetje ontdaan van.

Alle tips zijn welkom, maar ik ben bang dat dit niet goed komt. Maar misschien weet iemand iets waar ik niet meteen aan denk. 

Edit: ik heb even gegoogeld en ik zie dat TV Vlaanderen/Canal Digitaal in ieder geval nog actief CI+-modules aanbieden, dus dan mag ik hopen dat ze dat nog een tijd blijven ondersteunen. Dat kost weliswaar 220 euro per jaar extra, wat ik wel heeeel erg zonde van het geld vind, maar zou wel betekenen dat er tenminste een oplossing is. De 4 GB/uur voor de commerciëlen ga ik wel kwijt zijn, vrees ik. 

En mijn broer zit toch 30 km van de 5 kW van Roosendaal, en de 15 kW van Breda staat 40 km verderop. Dat zijn toch forse afstanden, al helemaal met afgeschermde masten. 

7 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@Koen_Br  De CI+ module kan niet meer geactiveerd worden omdat die net zoals de digicorder en digibox eruit gaan, dus die optie mag je al vergeten.

al zijn er klanten dat overgegaan zijn naar de tv box en een ci+ module hadden dat die het nog steeds kunnen gebruiken bij melding dat deze niet mocht uitgeschakeld worden voorlopig.

tv Vlaanderen gebruikt nog steeds een ci+ module en Canal digitaal ook, maar daar zijn ze stelselmatig het aanbod aan het inkrimpen om volledig naar de app enkel te werken.

de app kost hen minder dan huren van capaciteit op satelliet waar er minder en minder klanten voor zijn in de Benelux.

wat nog een optie kan zijn is NLZIET, heb dit ook als abbo, of gratis npo start maar daarvoor moet je soms vpn gebruiken om bepaalde zaken te bekijken in België.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
Koen_Br
Freshman Weetjeslezer

Met NLZiet geen ervaring. NPO Start is wat mij betreft geen optie wegens 25p. Overigens is de geoblock bij NPO geen issue als je kijkt met een betalend abonnement (wat we hebben, vooral voor mijn moeder). 

Terugkijkdiensten zijn een noodoplossing maar ik ben er geen fan van omdat die voor mij oneindig veel omslachtiger werken dan de lineaire signalen. Dus ja, als NLZiet interlaced correct embedt dan is dat enigszins een optie, maar voor die tweehonderd euro per jaar ren ik alsnog naar TV Vlaanderen hoor. 🙂 

Er is vast geen timeline voor CI+ bij TV Vlaanderen bekend? Zelfs als ze dat nog maar, pakweg, vijf jaar blijven aanbieden... dat zou al heel wat zijn. 

Wat ik me ook even afvraag... ik krijg de indruk dat die nieuwe generatie boxen, die blijkbaar het probleem zijn, alleen worden verkocht aan wie ook internet heeft bij Telenet. Kan het een oplossing zijn om ons internet bij Telenet op te zeggen, en dat dan ergens anders te nemen? Geeft weer gedoe, maar eender wat is beter dan deze voortijdige afschakeling van mijn CI+.

Ik heb alvast maar even wat dingen omgezet naar de SD-zenders. TV kijken alsof het 2000 is, begot. 

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

@Master-Magic  schreef:

@Koen_Br  De CI+ module kan niet meer geactiveerd worden omdat die net zoals de digicorder en digibox eruit gaan, dus die optie mag je al vergeten.

al zijn er klanten dat overgegaan zijn naar de tv box en een ci+ module hadden dat die het nog steeds kunnen gebruiken bij melding dat deze niet mocht uitgeschakeld worden voorlopig.

Onder normale omstandigheden niet. Als het echter om een fout van Telenet gaat vermoed ik dat het technisch nog wel zal kunnen.

@Moderator kunnen jullie wat toelichting geven?

Kan CI+ nog bij overstap van Digicorder naar TV-box. Hebben de nieuwe combo’s een invloed op de mogelijkheden?

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Koen_Br
Freshman Weetjeslezer

Tja, fout. Mijn ouders zijn al wat ouder en technisch niet onderlegd. Eerst waren ze al thuisgekomen met zo'n ontvanger die alleen via het internet werkt, die hebben ze teruggebracht. Daarna thuisgekomen met twee ontvangers voor DVB-C, terwijl ze er maar een gebruiken. En blijkbaar is er nergens in hun gesprek met de medewerkers in de winkel ter sprake gekomen dat die CI+ niet meer zou werken als ze een nieuwe ontvanger zouden nemen. Dat vind ik wel zuur. 

Ik hoop dat het nog een optie is om alles wat we hebben af te sluiten en dan een zo eenvoudig mogelijk tv-abonnement zonder internet te nemen, dan kan je nog werken met het oude systeem... denk ik? Ik hoop dat er in ieder geval snel klaarheid komt want als ik TV Vlaanderen moet aanvragen duurt het ook weer even voor alles hier is en dan moet ik een lnb richten op 23 oost - gelukkig hangt de schotel op een goed bereikbare plaats. Goddank is die er, de aanvoer van de BBC loopt gewoon door. 

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@Koen_Br  Voor de bbc zou ik ook wat nadenken, daar spreken ze ook al van de satelliet de rug toe te keren, sky uk dat via satelliet nog uitzend zou ook rond 2030 willen stoppen via satelliet en zoals je weet bekostigen ze een groot deel van de satelliet capaciteit van de 28.2 waar bbc op zit, ook heeft sky uk een zender groep in handen dat gratis via satelliet uitzend (channel 4) en zijn ze aan het bekijken om die ook van de satelliet te halen, dan blijft er amper nog bbc over en ITV dat de kosten moeten maken voor de satelliet nog te gebruiken.

met de toekomst zullen alle zenders overgaan op enkel app streaming en opties als satelliet opgeven, het is spijtig maar het is nu zo.

over nl ziet, de terugkijk opties van rtl groep zijn in 720p25 kijk en npo 1080p25

nlziet komt op 107,40€ voor een jaar basis aanbod zonder de bbc en nickelodeon.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
Koen_Br
Freshman Weetjeslezer

Dan is NLZiet dus niet echt een optie. 

Satelliet in het VK, tja. Het lijkt aannemelijk dat het ook daar op termijn vooral streaming wordt, maar als je ziet dat ze daar nu nog de Twilight-zenders in de lucht houden voor SD-kijkers dan hoop ik dat er nog wel een tijdje minstens één BBC1 en één BBC2 in HD overblijft. Maar we zullen zien.  

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@Koen_Br  schreef:

Ik woon bij mijn ouders. Zij kijken naar lineaire tv met de eigen decoder van Telenet, ik gebruik(te) daarvoor de CI+-module. 

Mijn ouders huren sinds vorige week een nieuwe decoder. (De reden is dat Telenet klaarblijkelijk het gebruik van hun eigen terugkijk-app afhankelijk maakt van die overstap, en mijn moeder gebruikt die app vaak.)

Een eigen decoder van Telenet is voor mij geen optie omdat de technische mogeljkheden daarvan voor mij ontoereikend zijn. posts 

Uit jouw posts s het moeilijk af te leiden wat je eigenlijk wilt. Ook de link met jouw broer in Ekeren begrijp ik niet zo goed. Maar om een lang verhaal te resumeren is de situatie als volgt:

1. jouw ouders hebben Internet en Televisie van Telenet, en hebben zich laten overhalen om hun ouder decoder (Digicorder of Digibox) te vervangen door een TV-Box. Voornaamste reden in het stopzetten van interactieve TV (zoals terugkijk-TV) op de oude Digicorder.
  2. als gevolg hiervan is jouw CI+ module (onterecht) gedeactiveerd

Ik schrijf met opzet "onterecht" omdat er geen enkele reden is waarom Telenet jouw CI+ heeft gedeactiveerd. Zolang het DVB-C signaal niet stopgezet wordt (einde 2029) kan je in principe verder kijken via TV met een kaartje. Deze 2 kunnen naast mekaar bestaan en gebruikt worden

• Heel waarschijnlijk ben je door de vervanging in het nieuwe Telenet systeem gekomen ("Telenet op maat"); in dit nieuwe systeem is er geen CI+ meer 🙄
  • Ofwel zit je nog in het oude systeem, maar een her-activatie van een CI+ module wordt niet meer gedaan (zelfs een foutieve deactivatie terugdraaien) 🤔

In afwachting van een oplossing zou ik de TV opnieuw laten scannen op het Compact Signaal. Dit zijn een 20-tal zenders (Vlaanderen) in SD kwaliteit (met uitzondering van de VTR's die in HD staan).