Beantwoorden
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik las in de krant dat de signal-switch eraan komt. Vreemd dat ik deze informatie niet in de eerste plaats van Telenet verneem, maar dat nog tot daar aan toe.

 

Ik stel me de vraag hoe ik enkele FM-tuners en gewone FM-radio's verder van geluid zal kunnen voorzien eens de analoge FM-radio's van de kabel zullen verdwenen zijn.

 

Hoe luister is dan bvb in de keuken naar NPO-Radio4 en in de slaapkamer naar BBC-Radio2, terwijl de digicorder in de living gewoon zijn ding doet: TV-programma's opnemen, afspelen en rechtstreeks kijken voor de andere huisgenoten?

Moet ik in alle kamers waar ik nu naar de kabel-FM-zenders kan luisteren een digibox plaatsen?

Ik neem aan dat het aanbod toch in een soort mux digitaal op de kabel zit, zodat ik die stations via een digibox kan ontvangen...

Zijn er ten andere ontvangers te vinden die, net zoals een digibox, in staat zouden zijn om de FTA-radiozenders te ontvangen?

Overschakelen naar:

- een draadantenne is slechts een beperkte oplossing: het gaan enkel om onze lokale FM-omroepen te kunnen ontvangen.... zolang dat nog duurt... en ruis zal er sowieso bij zijn.

- een DAB+ radio is ook maar een gedeeltelijke oplossing omdat een aantal internationale omroepen die nu wel op de FM-kabel zitten niet aanwezig zijn in het DAB-aanbod.

- een tablet / smartphone / computer en de live-streaming via internet capteren en aanbieden aan de AUX-ingang van de diverse toestellen lijkt me: te ingewikkeld en het zal het internetgebruik sneller bij zijn limieten brengen qua downloadcapaciteit ...

 

Heeft iemand enige suggesties?

Alvast dank!

Edwin

0 Likes
107 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Signal Switch en analoge kabelradio

@Suzy nu weer wel inderdaad.
Maar in't weekend niet, wellicht was hij er een weekendje tussenuit 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Steven-E 

Ik heb hem juist besteld met korting. Afwachten....

 

De omschrijving / specificaties vind ik wel vrij vaag: misschien heb ik erover gekeken, maar ik zag nergens of er een afstandbediening bij was...

We zien wel.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC er zit een afstandsbediening bij. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Suzy: Top!

Ik ben beniewd 😉

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signal Switch en analoge kabelradio


@Suzy  schreef:

@EdwinC er zit een afstandsbediening bij. 😉


@Suzy hij is blijkbaar al uitverkocht. Dat is wel heel snel... Kan jij eens horen wanneer ie terug op voorraad is?

Plus kan ik hem ook kopen in een telenet shop of is dit enkel online?

 

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Ex-Netweter net even gecontroleerd en bij mij staat hij er toch nog in. Misschien best bestellen nu hij er dan nog in staat. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@Suzy 

Ondertussen is ie netjes geleverd door Post.nl!

Ik begin met de handleiding en vanavond of morgen sluit ik hem aan.... MAAR: in de handleiding staat: taal kiezen; land kiezen; operator kiezen...

tot daar zal het wel gaan hoop ik. Ik neem aan dat "Telenet" op het scherm verschijnt...

 

Dan zeggen ze: voer de netwerk-id in en bevestig dit.

 

WAT is de netwerk-id?? Lieve help!

 

Voor de rest lijkt het me simpel.

 

Eerste opmerking nu ik het toestel in de hand heb: klein, licht en gemakkelijk.

Spijtig wel dat hij tot 6000 kanalen kan ontvangen maar er slechts 8 in een preset kan steken. Dat betekent dat je een lijstje moet maken voor alle andere radiostations zodat je hun cijfercode, zeg maar "901" kunt ingeven...

 

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC 

Is dat voor Vlaanderen niet: 22 ?

Zie CI+

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

Signal Switch en analoge kabelradio

Ik sluit aan bij dit topic met een andere vraag: kan ik nu al switchen of moet ik wachten tot Telenet aangeeft wanneer mijn regio aan de beurt is.

Ik zou dan overstappen naar de oplossing zoals hier aangegeven: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/radio-luisteren-via-je-decoder/

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signal Switch en analoge kabelradio

Gebruik hiervoor netwer id 32 voor Vlaanderen en NL Brussel of 42 voor Wallonië en FR Brussel.

 

Je moet de parameters opgeven voor het compact signaal.

 

Het netwerk id 22 is voor de CI+ en 32 is voor het compact signaal dat enkel vrij te ontvangen zenders heeft.  Met 22 zal je ook zenders zien die je enkel stilte geven (vermtis ze versluierd zijn).

 

Mogelijk komt er ook de vraag voor frequentie en dan geeft je 290 MHz of 290000KHz op.

Modulatie 256 QAM en symboolfrequentie 6875.

Je zou volgende zenders hebben (de nummering die ik hier opgeef moet je mogelijk verhogen met 800).

81NPO 3FM
82NPO Radio 1
83NPO Radio 2
84NPO Radio 4
86France Culture
87France Inter
88France Musique
90BBC Radio 1
91BBC Radio 2
92BBC Radio 3
93BBC World Service
95WDR 2
96WDR 3
97WDR 4
98WDR 5
991LIVE
100Radio 1
101Radio 2 Vl. Br.
102MNM
103StuBru
104Klara
105Klara Continuo
106MNM Hits
107nieuws+
109De Tijdloze
110Q-music radio
111JOE fm
114Radio 2 Antw.
115Radio 2 Limb.
116Radio 2 O. Vl.
117Radio 2 W. Vl.
118Nostalgie
120La Première
121VivaCité
122Musiq3
123Pure FM
124Classic21
126Bel RTL
143NRJ

 

 

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signal Switch en analoge kabelradio

@eltee je kan nu al overschakelen, het zit er al op, dus je moet niet wachten 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

Hallo allemaal.

Hier het relaas van een proefkonijn. 😉

 

@louishufk 

Ja, 22 schijnt standaard ingesteld, dus dat heb ik aanvaard. Het was dus makkelijker dan ik dacht. 😉

@janne_man 

Id 32?? 

Enfin, een kort relaas:

De ontvanger installeert zichzelf. De lastige vraag (Network Id) lost hij zelf op met 22 te suggereren.

Ik weet niet wat 32 in mijn geval zou opleveren...?

 

Dan begint de zenderscan ... en dan valt het tegen 😉

Dat ligt niet aan het toestel maar aan mij: de kabel, komend uit living, is zodanig vertakt en verzwakt dat de ideale vereisten voor goede ontvangst heel eventjes tegen vallen. In verschillende huiskamers was die analoge radio-ontvangst goed genoeg, maar de mux stelt iets scherpere eisen.

De ontvanger begint op 881 - wat jij 81 noemt - met NPO 3FM en die heeft nagenoeg geen signaal. Die radio's zitten op 120 Mhz. Ik "hoor" dus "blokjes" of zelfs niets.

Onze Vrt's en RTBF (vanaf 900) gingen prima. Die mux zit op 314 Mhz.

Goed... het was een kwestie van kabelvertakkingen te verwijderen en de versterking wat aan te passen en het werkte wel voor die 120 Mhz.

Uw lijstje klopt!

Het komt overeen met 881 - 943, quasi identiek aan de kanalen van de Digicorder (die er wel enkele meer heeft tussen 926 en 943).

Alleen zit 1Live op de Digicorder op 880 en met deze ontvanger op 899.

 

Eventjes de Muxen overlopen:

881-899 zit op 120 Mhz

918 (Nostalgie) zit op zijn eentje vrij beluisterbaar op 128 Mhz

Al de rest zit op 314 Mhz.

 

Ik ben helemaal niet ontevreden.

Het is wel zo dat de radiotext (zendernaam, gespeelde muziek, programmanaam) er niet zo denderend op te voorschijn wordt getoverd. Naargelang het radiostation komt die info er soms niet door.

Op de Digicorder zie je die info quasi feilloos en dadelijk.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signal Switch en analoge kabelradio

@EdwinC  Op de Digicorder heb je als basispakket ook nog de 990 tot 999.  

Zowel met netwerk-id 22 als met 32 zal je de FTA radiozenders vinden. Met de parameters voor het compact signaal (zie hier onder punt 5) heb je enkel de FTA zenders en be je zeker van de update van de juiste zenders. Deze garantie zal je niet hebben met netwerk id 22.

 

Iedereen die kabel tv heeft en een tv met dvb-c tuner kan gemakkelijk deze instelling ook doen op zijn/haar tv. Als de decoder (Digicorder/Digibox/TV-Box) eens uitvalt, kan je nog altijd naar een dertigtal zenders kijken (weliswaar in SD) en naar alle  FTA radiostations luisteren op het dvb-c signaal. 

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

Toevoeging:

De radiotext, alias RDS, gaat eigenlijk alleen maar bij de VRT-zenders.

Rtbf: niets te zien.

Eigenlijk een schande, want ook bij bij voorbeeld NPO Radio 4 kan het leuk zijn te vernemen Wie welk stuk van een bepaalde componist speelt.

Zou Telenet die informatie niet krijgen van de zenders buiten de Vlaamse regio?

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Signal Switch en analoge kabelradio

@janne_man 

Bedankt voor je uitleg, maar het is me een beetje onduidelijk:

- wat een Netwerk-ID juist doet

- waarom er 2 zijn, namelijk 22 en 32

- waarom de digitale radio-ontvanger standaard "22" suggereert mocht "32" beter zijn

0 Likes