25.401
netweters
|
156.637
antwoorden
|
21.180
vragen
|
Vanaf 1 september 2025 activeert Telenet geen tweedehands Digicorders, Digiboxen of TV met een kaartje meer. We verkopen al een tijdje geen decoders meer, en activeren vanaf 1 september dus ook geen tweedehands toestellen meer. Zo begeleiden we onze Telenet TV-klanten geleidelijk naar de TV-box – onze meest moderne en gebruiksvriendelijke decoder.
Wat betekent dit voor Telenet-klanten?
Als klant kan je jouw gekochte Digicorder, Digibox en/of TV met een kaartje gewoon blijven gebruiken als deze geactiveerd is voor 1 september 2025. Alleen: als je 'm later zouden willen doorverkopen of doorgeven, zullen we deze niet meer activeren.
Concreet betekent dit dus dat het niet meer mogelijk zal zijn om een tweedehands Digicorder, Digibox en/of TV met een kaartje te activeren in een Telenet-winkel. In dat geval raden we aan om over te stappen op de Telenet TV-box.
@Benny3 schreef:IK hoop dat de oude digicorders nog enkele jaren ondersteund blijven.
In mijn geval zit ik anders met één gekochte digicorder en één gekochte digibox die ik mag weggooien.
Ondersteund zijn ze vandaag al niet meer, ze zijn echter wel nog bruikbaar. De richtdatum van afschakeling DVB-C en dus bijgevolg ook CI+, Digibox en Digicorder is 2030 normaal. Zenderpakketten (zoals Play Sports) worden de komende maanden/jaren reeds uitgeschakeld op DVB-C.
@Benny3 schreef:1. Heb je een tv-box nodig of kan ik in beide gevallen een Google TV box aansluiten op beide tv's?
Je zal bij je abonnement (als je TV Iconic neemt) normaal sowieso 1 TV-box meebetalen. Maar je kan zeker een Google TV box gebruiken op beide TV's en de TV-box eventueel in de doos laten.
@Benny3 schreef:2. Mijn ouders hebben geen internet, moeten zij dan speciaal internet gaan bestellen enkel om tv te kijken want dan begint het wel een dure zaak te worden voor die mensen?
Dat is momenteel inderdaad het beleid van Telenet.
@Benny3 Als je enkel basis zenders kijkt dan kan je uw digicorders blijven gebruiken tot in 2030 (indien die niet kapot gaat), een tv box is nodig voor de extra betaal zenders en vanaf 2030 of iets later alles via streaming te bekijken aan zenders, u hebt dus nog even tijd.
Zonder een tv box kan je geen zenders kijken via de app, of je moet het goedkoper aanbod nemen met minder zenders.
er is nog onduidelijkheid over verplicht internet bij nemen of niet, normaal moet je internet bijnemen om tv te kijken maar er zijn hier al berichten gepost dat er geen internet nodig is, al zijn deze berichten niet officieel bevestigd, daarom dat het nog onduidelijk is tot Telenet zelf vermeld wat het wordt, maar tegen 2030 zal er meer info zijn.
officieel moet je er dus internet bijnemen…
Ok, bedankt voor de info.
Voorlopig geen zorgen hier of bij mijn ouders.
google tv of android tv is goed
Is de digicorder van je ouders niet interactief ze kunnen toch zakken op vragen via de Dtv
Tv-kijken zonder internetabonnement blijft mogelijk tot eind 2026!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/17/telenet-tv-zonder-internet/
Bedankt voor de info
Er zijn zo veel formules dat niemand het nog begrijpt
Dit wist ook niet
(Tv-kijken met Proximus kan je wel doen als je een internetabonnement hebt bij Mobile Vikings of Scarlet)
De volgende zin vergeten te lezen?
Al kan je in de praktijk eigenlijk geen tv-abonnement bij Proximus meer afsluiten zonder de optie internet erbij te nemen.
@janne_man Je kan wel een Proximus tv abbo nemen met de app op een ander internet abonnement, dat bedoelen ze misschien.
dat is zonder tv box enkel via de app op bv de Apple TV.
Waarom ze er over beginnen ook niet duidelijk
Er zullen klanten zijn met 2 zeker is ook niet duidelijk
Zoals ze zegen tv en internet de zelfde prijs is voor oude klanten zal dit nog geval zijn
Dat zou het wel kunnen zijn
Dat ze over de prox tv app hebben maar die kun je op alle verbindingen gebruiken
@Santa schreef:Tv-kijken zonder internetabonnement blijft mogelijk tot eind 2026!
Een zeer zwakke beslissing van Telenet, is enkel maar uitstel van executie!
@Santa schreef:Tv-kijken zonder internetabonnement blijft mogelijk tot eind 2026!
Eigenlijk moet je dit samenvatten tot Digibox en Digicorder blijven minstens tot eind 2026 werken.
Tot nu toe werd niemand verplicht om over te schakelen (sterk aangespoord wel), dus wat is er nu eigenlijk concreet anders na deze aankondiging? Niets toch...
Ook de afschakeling van DVB-C gaat door zoals gepland
@Peter78 schreef:Een zeer zwakke beslissing van Telenet, is enkel maar uitstel van executie!
Ik vind dat geen zwakke beslissing, maar een moedige beslissing.
Wellicht willen ze hierdoor in de eerste plaats verder klantenverlies vermijden (cable cutters).
En wie weet, misschien komen ze tegen einde 2026 met een oplossing voor TV klanten die geen behoefte hebben aan Telenet internet (TV-Box zonder internet??).
Een interesante zin in het artikel is deze:
Zowel bij Telenet als bij Proximus moet je een internetaansluiting hebben van de provider zelf. Digitale televisie bij Telenet kijken met een internetaansluiting van Proximus of omgekeerd zal niet lukken. Een slimme commerciële truc? "Dat heeft technische redenen. We gebruiken een niet-publieke versie van het internet. Daardoor kunnen we problemen sneller oplossen en een veel betere kwaliteit bieden", zegt de woordvoerder van Telenet.
Met andere woorden wordt hier klaar en duidelijk toegegeven dat IPTV niet over het internet gaat, maar over een niet-publieke versie van het internet.
Technisch gezien dus geen "publiek internet" nodig voor TV (als je het nadeel erbij neemt dat bepaalde Apps niet zullen werken zonder internet).
Ik vind dit een interessante wending is dit verhaal 🤔