Beantwoorden
Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

Stop activatie tweedehands Digicorder/Digibox/CI+ vanaf 1 september 2025

Vanaf 1 september 2025 activeert Telenet geen tweedehands Digicorders, Digiboxen of TV met een kaartje meer. We verkopen al een tijdje geen decoders meer, en activeren vanaf 1 september dus ook geen tweedehands toestellen meer. Zo begeleiden we onze Telenet TV-klanten geleidelijk naar de TV-box – onze meest moderne en gebruiksvriendelijke decoder.

Wat betekent dit voor Telenet-klanten?

Als klant kan je jouw gekochte Digicorder, Digibox en/of TV met een kaartje gewoon blijven gebruiken als deze geactiveerd is voor 1 september 2025. Alleen: als je 'm later zouden willen doorverkopen of doorgeven, zullen we deze niet meer activeren.

Concreet betekent dit dus dat het niet meer mogelijk zal zijn om een tweedehands Digicorder, Digibox en/of TV met een kaartje te activeren in een Telenet-winkel. In dat geval raden we aan om over te stappen op de Telenet TV-box.

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

154 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Suzy  schreef:

Vanaf 1 september 2025 activeert Telenet geen tweedehands Digicorders, Digiboxen of TV met een kaartje meer. We verkopen al een tijdje geen decoders meer, en activeren vanaf 1 september dus ook geen tweedehands toestellen meer. Zo begeleiden we onze Telenet TV-klanten geleidelijk naar de TV-box – onze meest moderne en gebruiksvriendelijke decoder.

@Suzy 

Naar aanleiding van de mededeling deze morgen (Win-Win) dat Telenet de Digicorders verder zullen blijven ondersteunen tot ten minste einde 2016 (daarna her-evaluatie), neem ik aan dat de beslissing om vanaf 1 september 2025 geen tweedehands Digicorders, Digiboxen of CI+ modules meer te activeren, ook terugedraaid zal worden ??

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Eigenlijk ontbreekt nog wat in het verhaal. Telenet heeft twee tv-producten: kabel tv dat nu ook het compact signaal genoemd wordt en digitale tv ook iconic tv genoemd. Beiden zijn er in dvb-c signalen. Het is zelfs zo dat een deel, vrt-zenders en radio, gemeenschappelijk zijn voor beide producten.

Tot een paar jaar geleden was het tarief van beide producten identiek, het ene werd jaarlijks aangerekend en het andere maandelijks (1/12 van het jaarlijkse tarief). Vabdaag is het verschillend omdat iconiq tv niet alleen de ontvangst van de zenders van iconic tv ontvangt maar tevens de huur omvat van de eerste decoder.

Ik kan me onmogelijk voorstellen dat ze de klanten die nog maar een paar jaar hebben moeten overschakelen van analoge naar digitale (compact signaal) ontvangst op minder dan 10 jaar opnieuw zouden moeten overschakelen. Kijkers met enkel een CI+ kunnen blijven kijken zolang er een versluierd dvb-c signaal is. Kijkers met enkel een Digicorder of een Digibox hebben nu een niet actieve internet verbinding waar ze niet voor hoeven te betalen.  Wat wel kan is dat telenet een aantal interactieve functies afschaft. Lokaal kunnen ze blijven opnemen. In het slechtste geval met een tv-gids tussen de 24 en 48 uur. Dus minder comfort. Maar als men vandaag al geen terugkijk tv op andere zaken streamt, maakt dat niet veel uit. 

Een aantal van zij die pleiten voor de ouderen die niet mee kunnen, mogen ook eens in eigen boezem kijken. Zijn ze ook niet vragende partij om sneller en beter internet? Heeft die tweede houding juist geen invloed op het nadeel van de ouderen die ...? Kan Telenet voor deze categorie iets goed doen?

Ik raad aan om de politici aan te spreken, misschien kan er een wet gemaakt worden waarbij Telenet (en ook Proximus) verplicht worden om een tv aanbod te doen zonder internet. Vermits de media een gemeenschapsmaterie is, zijn het Vlaamse Gemeenschap (gefusioneerd met het Vlaams gewest), de Franse Gemeenschap en de Duitstalige gemeenschap bevoegd, elke binnen hun eigen gebied. Dus Vlaamse politici aanspreken is voldoende.

waterrat1978
Experienced Meerweter
Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

in het bewuste artikel op vrtnws staat er ook,
dat vanaf 1 december je met de digicorder bepaalde functies niet meer zal kunnen gebruiken,
waaronder niet meer kunnen opnemen op de cloud.

maar ik begrijp iets niet.de digicorder neemt toch op een lokale harde schijf op en niet op de cloud?
zal ik na 1 december 2025 met de digicorder nog opnames kunnen maken op de harde schijf van de digicorder?

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

@waterrat1978  schreef:

in het bewuste artikel op vrtnws staat er ook,
dat vanaf 1 december je met de digicorder bepaalde functies niet meer zal kunnen gebruiken,
waaronder niet meer kunnen opnemen op de cloud.

Nee dat is niet wat ze bedoelen. Vanaf 1 december is Play Sports niet meer beschikbaar. Daarnaast zijn bepaalde apps en functies zoals opnemen in de cloud niet beschikbaar op Digicorders maar wel op de TV-box

@waterrat1978  schreef:

zal ik na 1 december 2025 met de digicorder nog opnames kunnen maken op de harde schijf van de digicorder?

Ja

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@waterrat1978  Er staan wat fouten in de tekst, je neemt op op de harde schijf van de digicorder, op de cloud opnemen is met de tv box, er verdwijnen enkele zenders via dvb-c dat nog enkel via streaming er op komen, misschien bedoelen ze dat maar hebben ze het verkeerd verstaan.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
luc55
Experienced Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Het klopt van compact signaal dat zal blijven is hier bevestigd tot laatste en de rekening ook 

Deze mensen betalen rond de 33 euro per maand met de tv box inb voor de huur 

Gekochten boxen betalen dit niet enkel compact signaal betalen ze per jaar 

iconic tv dat is niet duidelijk hoe de prijs wordt berekend wand als je alles opsplits kom je op zelfde terecht 

Natuurlijk zullen ze stap per stap zaken uitzetten op de digibox en digicorder natuurlijk klanten die gewoon tv kijken zal er niets veranderen omdat ze deze niet gebruiken 

Of ze gebruiken de telenet tv app zoals de Franstalige doen voor hun extra betaal zenders 

Waar het naar toe gaat dat weten we niet kan alle kanten nog uit gaan dat zie je nu duidelijk 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@Santa  schreef:

Tv-kijken zonder internetabonnement blijft mogelijk tot eind 2026!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/17/telenet-tv-zonder-internet/

Of het de leegloop zal tegenhouden is een andere zaak.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Peter78
Freshman Veelweter
WOW! Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Topicvreter!

@Roy78  schreef:

@Peter78 Nog altijd stikjaloers op de "oplossing op maat" tv-only klanten zie ik.

Jammer voor jou, maar die klanten zullen voor altijd blijven bestaan.

@Suzy @Moderator sommige kunnen echt niet tegen kritiek, en rara 2 likes van.... 😁

En jullie laten begaan e...

@Roy78 Er is nog Altijd Proximus en Orange, TV zonder internet! Dus waarom zou Telenet dat nog moeten doen 😁

En jaloers, helemaal niet ik betaal mijn rekening bij Telenet me te de glimlach TV en Internet 😉

Benny3
Freshman Veelweter
Like a journalist. Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO!

Scarlet voor €46/maand all in ook niet te vergeten. Mijn schoonouders zijn daar heel tevreden over.

Peter78
Freshman Veelweter
WOW! Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Topicvreter!

@Benny3  schreef:

Scarlet voor €46/maand all in ook niet te vergeten. Mijn schoonouders zijn daar heel tevreden over.

@Benny3 en de service zal er ook naar zijn, het prijsverschil zit hem ergens in 😉

Heb dit aantal jaren geleden eens in actie gezien, oude afgeschreven decorders waar nog Belgacom op stond en SD was nog de standaard 🤣

Je mag die rommel hebben...

Benny3
Freshman Veelweter
Like a journalist. Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO!

Ik spreek hier over mijn schoonouders van +80 jaar.

Internet wordt er enkel gebruikt als de kinderen op bezoek komen, bellen kunnen ze 24/24 en ze kunnen perfect tv kijken op twee toestellen en dat voor €50/maand.

Ze kregen er een Proximus V5 decoder bij en alles werkt perfect.

Ik betaal hier nu €92 voor tv, internet en telefoon wat ik toch al vrij veel vindt. Decoders heb ik zelf gekocht dan nog. Tv worden er misschien 4 kanalen bekeken, telefoon wordt zo goed als niet meer gebruikt en dan hebben we enkel nog het internet.

luc55
Experienced Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

De toestellen zijn goed  er zijn alleen minder zenders te ontvangen en geen tv app daardoor dat goedkoper is 

Het scheelt ook niet zeer veel met prox 

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@luc55  Afgedankte boxen waar veel problemen mee zijn bij Proximus, ja zeer goed dan 😉

Master-Magic | Krak

luc55
Experienced Meesterweter

Dat zal vroeger geweest zijn 

Nu kunnen ze dit meer permitteren 

Master-Magic
Professional Superweter

@luc55  Vroeger?? Er zijn nog veel meldingen van het Proximus forum van problemen met dit type.

Master-Magic | Krak