Beantwoorden
BeLu
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

CV8560E in "Bridge Modus"

Beste Netweters

Ik ben voor eind 2022 verplicht om mijn oude "modem only" te vervangen en daar ik mijn eigen WiFi-router wens te gebruiken zou ik een CV8560E (zonder WiFi) willen bemachtigen om ""double-nat" problemen te vermijden.
In het lokaal van de modem heb ik momenteel ook een switch, waar ik een Digicorder aansluiting (ander lokaal via 12m UTP), een aansluiting voor mijn zonnepanelen SolarEdge (ander lokaal via 10m UTP) en een aansluiting naar mijn WiFi-router(ander lokaal via 8m UTP) heb. Bovendien heb ik ook nog een vaste telefoonaansluiting.

  • Als ik de CV8560E in "Bridge Modus" zet, betekent dit dan een "pass-through" voor één van de 4 LAN-poorten of zijn dan alle poorten aansluitingen alsof het een echte Bridge is ?
  • Als ik de CV8560E in "Bridge Modus" zet, heb ik dan internet connecties op de overblijvende 3 LAN-poorten en wat is dan het IP-adres (192.168.*.* of 85.92.*.* publiek IP-adres) ?
  • Als ik de CV8560E in "Bridge Modus" zet en het MAC-adres van mijn router wijzig, zal ik dan een nieuw publiek IP-adres bekomen uit de Telenet-pool ?
  • Als ik de CV8560E in "Bridge Modus" zet, hoop ik dat mijn telefoonaansluiting nog steeds zal werken ?

Bedankt

0 Likes
14 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E in "Bridge Modus"

@BeLu 

  • Wanneer je de E-Router in bridge modus zet is er slechts één poort die de pass-through krijgt. Op die poort dien je dan uw eigen router aan te sluiten. Je kan vrij kiezen welke van de 4 poorten je gebruikt.
  • De drie overblijvende poorten blijven gewoon werken, weliswaar onder beheer van de E-Router en diens settings. De standaard setting is 192.168.0.*
    Zorg dat uw eigen router een ander subnet mask gebruikt, zoniet mag je problemen verwachten.
    Hou er dus wel rekening mee dat beide routers onafhankelijk werken en je zonder speciale ingrepen geen interconnectie hebt tusssen beide. Eventuele Digicorder of digibox dienen aan de E-Router aangesloten te worden, zoniet heb je geen interactiviteit.
  • Wanneer je het MAC adres van uw eigen router wijzigt (dat dien je dan uiteraard in de E-Router ook aan te passen in diens settings) dan zal je hoogst waarschijnlijk inderdaad een nieuw IPv4 adres op uw eigen router krijgen. Weet ook dat de MAC Passthrough geen impact heeft op IPv6, enkel het IPv4 gedeelte wordt gesplitst.
  • Over de telefoon aansluitingen daar weet ik het antwoord niet op. Ik vermoed echter dat hier geen impact op zal zijn.

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BeLu
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

CV8560E in "Bridge Modus"

Bedankt StefaanH voor dit helder antwoord.

Spijtig dat dit soort van technische dialoog niet mogelijk is met Telenet-helpdesk zelf.

Hopelijk zal het mij lukken om een CV8560E te bemachtigen met de gepaste 3 MAC settings zodat ik via Mijn Telenet de nodige settings kan doen.

Op hoop van zegen dan maar.

Mvg,
@BeLu

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

CV8560E in "Bridge Modus"


@StefaanH  schreef:
  • Wanneer je de E-Router in bridge modus zet is er slechts één poort die de pass-through krijgt. Op die poort dien je dan uw eigen router aan te sluiten. Je kan vrij kiezen welke van de 4 poorten je gebruikt.
  • De drie overblijvende poorten blijven gewoon werken, weliswaar onder beheer van de E-Router en diens settings.

Toch even een "correctie". Er is geen sprake van een CV8560E poort die in bridging gezet wordt, er is enkel sprake van IPv4 passthrough voor het verkeer van/voor één specifiek MAC-adres. Dit mag het mac adres zijn van een direct aangesloten PC of router (dat laatste is meer gebruikelijk). Er mag zich tussen deze PC of router en de CV8560E router  zelfs nog een switch bevinden. De bridge functie betreft enkel IPv4 verkeer. IPv6 wordt gewoon gerouteerd in de CV8560E.

IPv4 van/voor andere MAC adressen wordt ook gewoon gerouteerd (NAT) in de CV8560E.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E in "Bridge Modus"

Je hebt natuurlijk gelijk @Arnie , ik heb (verkeerdelijk) de terminologie van TS overgenomen om voor hem duidelijker te zijn.

Wat ik wilde beklemtonen is dat bij gebruik van de MAC passthrough er slechts één van de vier poorten van de E-Router daarvoor gebruikt wordt, de andere drie blijven gewoon standaard werken. Hetgeen een vraag was van TS.

En het is inderdaad de client die je aansluit (router of PC) die bepaalt welke poort dat is, en dat aan de hand van zijn fysische connectie door middel van zijn UTP aansluiting en zijn logische aansluiting door zijn MAC adres.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BeLu
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

CV8560E in "Bridge Modus"

Ondertussen heb ik met succes mijn CV8560E geinstalleerd met passthrough.
Bovendien heb ik een verslag gemaakt dat mogelijk kan gebruikt worden als antwoord op verschillende vragen in dit verband.
Aangezien ik geen mogelijkheid zie voor een bijlage zet ik het hierna:

CV8560E installeren met privé-Wifi-router

De CV8560e is een DOCSIS 3.1 modem met een ingebouwde router maar zonder WiFi, met een passthrough (enkel voor IPv4) mogelijkheid voor één opgegeven MAC-adres.

De passthrough werking

Het netwerk van de ingebouwde router heeft standaard 192.168.0.xxx als IP-adres.

De vier INT1-4 aansluitingen vormen het netwerk van de ingebouwde router.  Deze zullen steeds internet toegang geven (met of zonder passthrough).  Hun IP-adres zal toegekend worden door de DHCP functie van de ingebouwde router.

Op deze regel is er één uitzondering mogelijk:

Via de Advanced Opties van “Mijn Telenet” kan men één MAC adres ingeven.  Als de ingebouwde router (op één van de INT aansluitingen) een connectie merkt met dit MAC adres, zal de ingebouwde router hiervoor geen actie ondernemen (geen DHCP of NAT) maar een ander publiek IP-adres toewijzen uit de pool van Telenet.  Als dit MAC adres een (Wifi-) router is (IP 192.168.nnn.xxx met een ander netnummer dan dat van de ingebouwde router) zal dit een apart netwerk opzetten.  Deze werking wordt “passthrough” genoemd.  Door deze configuratie op te zetten kan men een hinderlijke dubbele NAT vermijden.

De terminologie “bridging” is in dit kader dus fout.

Merk op dat in dit geval twee verschillende netwerken ontstaan, die elkaar niet “zien”. (dus ook bv geen Shared Files)

Bekomen van een CV8560e

Een CV8560e kan men bekomen bij een Telenet Center.

  • Omdat dit niet de standaard modem is, is het een goed idee om eerst te informeren bij het Telenet Center of dit exemplaar beschikbaar is.
  • Het is belangrijk om te zorgen dat het juiste TYPE wordt ingegeven in het Telenet Center om toegang te hebben tot de “Geavanceerde instellingen” van de ingebouwde router.  Dit is nodig om de MAC passthrough te kunnen ingeven in “Mijn Telenet”.
  • Bovendien is het belangrijk om te benadrukken dat de 3 MAC-adressen worden ingevuld in het Telenet Center.
    • HFC MAC -- MAC adres van de modem (dus het COAX gebeuren).
    • MTA MAC -- MAC adres van telefonie adapter
    • GATEWAY MAC -- MAC adres van de router (1 hoger dan MTA)
  • Check dat de Telenet Center medewerker ook de juiste modem heeft ingevuld.
  • Vraag in het Telenet Center of de Advanced opties zullen beschikbaar zijn in “Mijn Telenet” om het MAC adres te kunnen invullen van uw privé Wifi-router.

Installeren van de CV8560e

  • Bevestig de CV8560e op zijn definitieve plaats.
  • Sluit de coax kabel aan (die van de Telenet versterker komt)
  • Sluit evt. de (vaste) telefoon aan op TEL1 en indien er een 2-de telefoonlijn is op TEL2
  • Sluit evt. de Telenet Videocorder aan op één van de internet lijnen INT1-4
  • Sluit de privé Wifi-router aan op één van de internet lijnen INT1-4

CV8560e configureren met passthrough

  • Via “Mijn Telenet” – “Internet” – “Je thuisnetwerk” – “Modem details” – “Geavanceerde instellingen” – “Bridging” kan men het MAC adres inbrengen voor de passthrough werking (foutief aangegeven als “Bridging”)
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E in "Bridge Modus"

Hey @BeLu 

Fijn dat alles in orde gekomen is 😊

En je hebt hier een mooie uitleg / handleiding over gemaakt waaruit ook blijkt dat je nu helemaal mee bent met het verhaal. En natuurlijk zal deze handleiding nuttig kunnen zijn voor al wie erover denkt om de E-Router te gaan installeren. Goed gedaan 👍


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rytly
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! Hi there!

CV8560E in "Bridge Modus"

Top artikel.  Bijkomend vraagje langs mijn kant: ik heb een CH7465LG-TN modem.  En ik zie niet onmiddelijk de mogelijkheid om iets in passthrough te zetten. (heb net ook een Wifi router gekocht - maar verlies veel functionaliteit door het systeem in bridge te zetten).  Moet ik er nu vanuit gaan dat dit enkel kan met de modem hierboven vermeld?  BTW, ik dacht niet dat je niet zo maar de modem kon vervangen als de vorige niet stuk is? 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

CV8560E in "Bridge Modus"

De CH7465LG-TN kan je niet "in bridge" zetten (Mac passtrough), dit gaat alleen met de E-router (CV8560E).

En ja, je kan je huidige modem vervangen door de E-router (zie tips hierboven).

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E in "Bridge Modus"

@Rytly 

En die switch (oude) HGW naar E-Router zou kosteloos moeten zijn.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Rytly
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! Hi there!

CV8560E in "Bridge Modus"

Thx Stefaan !

FiberMonkey
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Wereld gedichtendag Complimentendag Jij bent af! Follow the reader, reader!

CV8560E in "Bridge Modus"

Sinds kort mogen (maar kunnen het nog wel) Telenet Centers de MAC-adressen niet meer invullen voor de provisionering. De provisionering gebeurt a.d.h.v. het serienummer.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

CV8560E in "Bridge Modus"

@FiberMonkey 

Aha, nice to know. Bedankt om dit met ons te delen 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Neuromancer
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

CV8560E in "Bridge Modus"

Ik heb sinds gisteren een CV8560e maar deze wordt in "Mijn Telenet" nog steeds herkend als EMTA en niet E-router waardoor ik bijgevolg geen instellingen kan aanpassen. Betekent dit dan dat de provisionering via serienummer ook niet correct verloopt? Of zouden ze toch de MAC-adressen hebben gebruikt van op de doos (foutief dan, 2 ipv 3)...

0 Likes
FiberMonkey
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Wereld gedichtendag Complimentendag Jij bent af! Follow the reader, reader!

CV8560E in "Bridge Modus"

Daar lijkt het inderdaad op. Best even naar een Telenet Center gaan zodat ze het meteen voor jou kunnen nakijken en rechttrekken.

0 Likes