Ondertussen heb ik met succes mijn CV8560E geinstalleerd met passthrough.
Bovendien heb ik een verslag gemaakt dat mogelijk kan gebruikt worden als antwoord op verschillende vragen in dit verband.
Aangezien ik geen mogelijkheid zie voor een bijlage zet ik het hierna:
CV8560E installeren met privé-Wifi-router
De CV8560e is een DOCSIS 3.1 modem met een ingebouwde router maar zonder WiFi, met een passthrough (enkel voor IPv4) mogelijkheid voor één opgegeven MAC-adres.
De passthrough werking
Het netwerk van de ingebouwde router heeft standaard 192.168.0.xxx als IP-adres.
De vier INT1-4 aansluitingen vormen het netwerk van de ingebouwde router. Deze zullen steeds internet toegang geven (met of zonder passthrough). Hun IP-adres zal toegekend worden door de DHCP functie van de ingebouwde router.
Op deze regel is er één uitzondering mogelijk:
Via de Advanced Opties van “Mijn Telenet” kan men één MAC adres ingeven. Als de ingebouwde router (op één van de INT aansluitingen) een connectie merkt met dit MAC adres, zal de ingebouwde router hiervoor geen actie ondernemen (geen DHCP of NAT) maar een ander publiek IP-adres toewijzen uit de pool van Telenet. Als dit MAC adres een (Wifi-) router is (IP 192.168.nnn.xxx met een ander netnummer dan dat van de ingebouwde router) zal dit een apart netwerk opzetten. Deze werking wordt “passthrough” genoemd. Door deze configuratie op te zetten kan men een hinderlijke dubbele NAT vermijden.
De terminologie “bridging” is in dit kader dus fout.
Merk op dat in dit geval twee verschillende netwerken ontstaan, die elkaar niet “zien”. (dus ook bv geen Shared Files)
Bekomen van een CV8560e
Een CV8560e kan men bekomen bij een Telenet Center.
- Omdat dit niet de standaard modem is, is het een goed idee om eerst te informeren bij het Telenet Center of dit exemplaar beschikbaar is.
- Het is belangrijk om te zorgen dat het juiste TYPE wordt ingegeven in het Telenet Center om toegang te hebben tot de “Geavanceerde instellingen” van de ingebouwde router. Dit is nodig om de MAC passthrough te kunnen ingeven in “Mijn Telenet”.
- Bovendien is het belangrijk om te benadrukken dat de 3 MAC-adressen worden ingevuld in het Telenet Center.
- HFC MAC -- MAC adres van de modem (dus het COAX gebeuren).
- MTA MAC -- MAC adres van telefonie adapter
- GATEWAY MAC -- MAC adres van de router (1 hoger dan MTA)
- Check dat de Telenet Center medewerker ook de juiste modem heeft ingevuld.
- Vraag in het Telenet Center of de Advanced opties zullen beschikbaar zijn in “Mijn Telenet” om het MAC adres te kunnen invullen van uw privé Wifi-router.
Installeren van de CV8560e
- Bevestig de CV8560e op zijn definitieve plaats.
- Sluit de coax kabel aan (die van de Telenet versterker komt)
- Sluit evt. de (vaste) telefoon aan op TEL1 en indien er een 2-de telefoonlijn is op TEL2
- Sluit evt. de Telenet Videocorder aan op één van de internet lijnen INT1-4
- Sluit de privé Wifi-router aan op één van de internet lijnen INT1-4
CV8560e configureren met passthrough
- Via “Mijn Telenet” – “Internet” – “Je thuisnetwerk” – “Modem details” – “Geavanceerde instellingen” – “Bridging” kan men het MAC adres inbrengen voor de passthrough werking (foutief aangegeven als “Bridging”)