Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

De vraag gaat niet over hoe de poort instelling te doen maar wat het beste is, ik heb een modem zonder WiFi van telenet, de 3.1 docsis, (weet type niet vanbuiten, is die zonder die ventilator 😜) nu is de router van ASUS aangesloten op de Telenet modem en gebruik ik de WiFi daarop enz, nu ervaar ik al 2 dagen problemen met m’n Google nest dat die melding geeft dat er geen WiFi is en die dus uitvalt soms, op andere toestellen werkt die perfect nog, nu dacht ik zo, ik lees hier veel van dubbele nat doordat ik de Mac can de ASUS nog niet in de Telenet modem heb ingesteld en ik dus 2 routers gebruik nu dit de oorzaak zou kunnen zijn van de problemen, 

maar van 1 ding ben ik nog niet op de hoogte, als ik de poort instellingen moet doen, op welk toestel doe ik dat dan??? Op de ASUS of op de Telenet modem zoals het nu is momenteel, 

vallen dan de instellingen weg op de modem van Telenet als ik op de ASUS volledig ga werken of moet die deze instellingen behouden zoals ze nu zijn ingesteld????

merk dat ik met de ASUS beter beschermd ben en meldingen zie van geblokkeerde aanvallen enz.

hoop op een snelle uitleg wat ik best doe zodat ik geen problemen meer ondervind want de lampen en andere toestellen dat via de Google nest bediend worden werken nu niet meer door geen WiFi op de Google nest sinds 2 dagen (er is niks veranderd aan de WiFi).


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
21 reacties
DylanB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Wereld gedichtendag A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

Je zal idd een probleem hebben met dubbele dchp-server. Deze kan onderbreking voorzien op je google nest.

Het kan ook zijn dat zowel de modem (E-router) als jou Asus router in de zelfde range staat ingesteld. Maar dan zou je wel meerdere sites hebben die niet laden (Ipv4) en Ipv6 wel. Het beste stel je de macbridging open via mijn telenet en plak daar het macadres van je ASUS in. Deze krijgt dan de controle en voor de rest hoef je niets meer te doen.

Je hebt ook geen AP 7465 van telenet ? Deze hebben namelijk ook momenteel een probleem met nest apparaten. (Google is stout en doet dingen die ze niet mogen 🙂 )

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@Master-Magic  Kan je op die modem/router van Telenet via "Mijn Telenet" die mac bridging aanzetten? Dat dan zeker doen. Je eigen router krijgt dan een publiek IP adres en je sluit dan alles aan op je eigen router, buiten eventuele digicorders/boxen, en je stelt de forwarding in op je eigen router.

Is dit niet zo? Geef je eigen router dan een aan de WAN kant een private adres in de range van je Telenet modem/router in de range 192.168.0.10 tot .99 en zet op "Mijn Telenet" je portforwarding op DMZ naar dat adres en voor de rest zoals hierboven.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@DylanBGeen andere toestellen dan de Telenet modem router en m’n eigen asus router, na gisteren de router te hebben herstart werkt alles weer perfect, maar moet nog de Mac adres in mijn Telenet zetten en alles via de asus regelen, is voor deze week eens.

Moet nog uitzoeken in die asus router waar ik alles vind (staat heel erg veel in, en eigenlijk gekocht en niet nodig gehad normaal maar is wel nu in gebruik voor zijn krachtig WiFi 6 netwerk in huis).

 

enkel nog uitzoeken waarom de Google nest van de 73 foto’s in de gedeelde map nog maar 3 vertoond op het scherm, zou dat zijn dat dit ook betalend geworden is die optie voor foto’s te gebruiken op de Google nest ????

ook al paar keer de map uitgezet in de deling optie van foto’s en weer de standaard natuur foto’s vertonen, maar helpt niks, hij blijft enkel maar 3 foto’s tonen van de gedeelde map, is sinds kort (ongeveer 14 tal dagen).

Zo Google nest is een mooi product maar soms zo onhandig na wat updates van opties dat verdwijnen of misschien achter de betaal muur zitten, dacht dat de nieuwe versie nu werkt via een abbo.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

Na een 14 tal dagen toch nog problemen, af en toe om de zoveel minuten valt m’n internet weg, zowel bedraad als via WiFi, via WiFi zie ik dat aan m’n google nest, via bedraad zie ik dat als ik iets bekijk via streaming, is sinds ik die asus router achter de Telenet modem heb ingesteld dat alles via de router moet gaan van asus, heb mijn Mac adres ingesteld in mijn Telenet en het ip adres van m’n router ook in mijn Telenet zodat die normaal juist werkt, 

na een herstart van de asus router werkt het weer zonder problemen voor bijna een dag maar daarna begint het weer,

wat zou er nog kunnen zijn dat dit probleem geeft, moet er iets ingesteld worden nog ???

alle tips en hulp zijn zeer gewaardeerd.

het gaat over de wifi6 asus RT-AX58U (AX3000) 

een zeer goeie router volgens velen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@Master-Magic 

Ik heb hier thuis 6 Asus routers.

gt-ac2900 (router; mac bridging)

rt-ac88u (ap mode; aimesh hoofdstation)

2 rt-ac86u (aimesh nodes)

2 rt-ac68u (aimesh nodes)

 

Alles, nu de firmware vrijwel en eindelijk(!) op punt staat, werkt prima.

 


@Master-Magic  schreef:

... heb mijn Mac adres ingesteld in mijn Telenet en het ip adres van m’n router ook in mijn Telenet zodat die normaal juist werkt, ...


Wat bedoel je precies met het ip adres van je Asus router in je Mijn Telenet te hebben ingesteld? Voor mac bridging hoef je er toch enkel het wan mac adres ervan in te stellen; of, ik lees het verkeerd. 🙂

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@nickw toen ik m’n Mac adres ingaf kon ik ook dat ip adres ingeven anders werkte mijn router niet, het lampje van internet verbinding bleef rood, na ip van de router in mijn Telenet in te geven werd dat ledje grijs en werkte het internet, 

heb een Telenet docsis 3.1 modem zonder WiFi, misschien dat er daar een verschil in zit ???

 

ook even melden, het ip adres op de asus is 192.168.50.xx 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen


@Master-Magic  schreef:

ook even melden, het ip adres op de asus is 192.168.50.xx 


Heb jij dan het netwerk van de HGW gewijzigd? want normaal is dat 192.168.0.xx

 


@Master-Magic  schreef:

toen ik m’n Mac adres ingaf kon ik ook dat ip adres ingeven anders werkte mijn router niet, het lampje van internet verbinding bleef rood, na ip van de router in mijn Telenet in te geven werd dat ledje grijs en werkte het internet, 


Er is geen enkele reden om het IP adres van de Asus in te geven in "Mijn Telenet" - als je de bridge correct hebt ingesteld.

Trouwens, waar bedoel je? DMZ adres?

 

Volgens mij heb je het verkeerde MAC adres gebruikt, want nadat de bridge correct is ingesteld, zal je de Asus niet meer zien staan bij de "Verbonden gebruikers".

Wat je best kan doen is:

  1. Ga in "Mijn Telenet" naar de Modem details. Onderaan zie je "Verbonden Gebruikers"
  2. Daar zie je waarschijnlijk het intern IPv4 adres van de Asus (192.168.0.xxx ?), met het daarbij horende MAC adres.
  3. Ga nu naar de geavanceerde instellingen. Kopieer het MAC adres van de Asus (dat bij "Verbonden gebruikers staat") en Plak dat adres onder Bridging (Mac-adres).
  4. Wijzigingen opslaan
  5. Herstart de modem (kan je best doen onder Mijn Telenet > Modem details > Modem herstarten.

Als de bridge correct ingesteld is, zal de Asus nu een publiek IPv4 adres krijgen (en zal het interne IPv4 adres niet meer zichtbaar zijn onder "Verbonden toestellen", alleen nog het IPv6 adres indien IPv6 op de Asus geactiveerd is).

nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@Master-Magic

Je hoeft enkel het wan mac adres van je Asus in te geven in je Mijn Telenet, hoor. Je Asus - in automatische/dynamische router modus - zal dan gelijk een publiek ipv4 adres ontvangen.

 

Misschien dat je collega-Kraks hier kunnen helpen? (Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt met het ip adres van je Asus in te geven in je Mijn Telenet ingeval mac bridging.)

 

Edit: thanks, @flip1953 😉

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@flip1953 @nickw morgen thuis dus eens nu beginnen met de router van Asus weer eens te linken in de telenet modem (zonder wifi).

en eens in mijn telenet gekeken en zie al direct 1 toestel verbonden met de telenet modem, de Asus router met 2 ipv6 ip adressen, en de Mac adres van m'n Asus, dus jullie zeggen dat dit fout is???

 

in de geavanceerde instellingen kon ik dus het Lan subnet aanpassen naar het ip adres van de Asus router, en daaronder staat mijn Mac adres van de Asus 

met daaronder het Mac adres van m'n Asus en de Ipv6 ip adressen.

als ik dan naar de ipv4 firewall info kijk dan zie ik dat het ip adres dus 192.168.50.xx is (zover dus normaal daar het Lan netwerk dat ip adres heeft.

 

dus ben ik in feite wel juist bezig, 

ik denk dat ik eens de router van Asus weer van 0 ga instellen als nieuwe router, misschien dat die dan het ip geeft van 192.168.0.xx 

 

update: heb dus nu op de telenet modem weer het LAN subnet op 192.168.0.xx gezet en de router eens helemaal herinstalleert, nu krijg ik op de Asus een ander ip adres dan deze dat ik zie in de telenet modem, en zie nog steeds mijn Asus in de geconcerteerde apparaten staan.

snap er niks van waarom dit zo blijft.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

Even in het kort (thuis) netwerking samenvatten.

Eerst en vooral, maak onderscheid tussen OSI layers 1,2,3.

1 = fysisch (ethernet, wifi, mobile) [device modem, bits]
2 = datalink (mac adressering (per subnet)) [device switch of bridge, binnen subnet]
3 = netwerk (IP adressering, Internet) [device router, tussen subnets]

Zorg dus dat je een goede layer1,2,3 functionaliteit overzicht hebt
van al je aparatuur (ik zwijg over wifi mesh, maar ook dat is geen
switching).

Voor zo goed als alle thuisnetwerken is er best maar 1 router nodig:
de fameuze gateway (default route) naar het wereldwijde Internet.

Je kan meerdere routers (die tussen eigen subnets routen) in een
thuisnetwerk beheren maar het zijn voor v4 allen 192.168.c/24 subnets
die door NAT vertaald worden (een adres uit een subnet vertaald in
meerdere in een ander subnet via IP poort aka PAT).

Een (1) keer NAT is wellicht genoeg (dan is er ook maar een keer PAT (port
address translation)). Twee keer NAT kan, ... maar is dubbel zo lastig.

Twee routers op zelfde subnet is nog lastiger (wie is de default
gateway?) en twee DHCP servers is helemaal problematisch (want
mogelijk v4 dubbele adressen om maar iets te zeggen).

Om over v6 te zwijgen, twee maal v6 prefix delegatie is nog verder
gezocht en onbegrijpelijk op zelfde subnet (gelukkig heeft elke
interface meerdere v6 adressen en is er nog hoop om uit de doolhof te
geraken).


Je kan lokale subnets (en routing ertussen) beheren, maar, dan, misschien, ook
best op de L3 gateway [en verder op de L2 switches er achter] met
VLANS (elke vlan heeft een extra eigen identificatie in de IP header).


In het kort: hou het bij 1 Layer3 device: die gateway. KISS : keep it
stupid and simple.

Je *moet* dus best beslissen: je Telenet modem of je eigen-router.

Ik denk dat je voor eigen-router wil kiezen (waarom anders een
eigen-router aanschaffen).

Ik denk ook (maar weet niet zeker) dat je een nifty CV8560E (E-router) hebt.

Die moet je dus waarschijnlijk best uitschakelen als layer3 device.

Dat kan, ... toch voor v4. Je kan die als 'L2 device' instellen. Men
vraagt om een of andere reden het MAC adres van je eigen-router. Wat
me persoonlijk meer aan Proxy-ARP dan aan NAT doet denken, maar dat is
misschien enkel mijn fantasie.

De CV8560E schakelt layer3 niet uit voor v6. ... Het is geen layer1
(modem) device, zelfs geen layer2 (2 port bridge) device, maar, althans
voor v6, een layer3 (router) device.

OK, het weze zo, met 'v4 Proxy-ARP en/of NAT' + 'v6 routing en
delegatie' als service.

Geef mij maar een simpele 3.1 modem als optie.

Dus, samengevat: begrijp de L1,2,3 aspecten van je setup (trouwens
DHCP, bijvoorbeeld, is Ln n>3) en kies voor je enige router die
mogelijk al het L3 werk in je thuis LAN netwerk verstaat en beheert.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@NofanTasi heel die uitleg is niet nodig, voorlopig na 2 uren geen enkele uitval en alles reageert veel sneller, de asus router heeft ook een ander ip adres dan het telenet modem, dus dat is normaal allemaal juist nu, alle apparaten krijgen nu ook een 192.168.0.xxx ip adres, dus ook perfect nu, 

moest wel de modem 2 keer herstarten en de asus router ook, toen was alles perfect, misschien moest telenet nog alles aanpassen intern automatisch en aanvaarden enzo, 

we gaan het paar dagen bekijken of er nog problemen zijn, maar voorlopig niet.

we volgen het hier op 😉 

alvast bedankt aan allen die me op de juiste weg hebben geholpen met onnodige lange uitleg waar ik niks mee was voor het werkend te krijgen 😛 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@Master-Magic  Perfect! Mijn excuses voor overdreven uitleg. Dikwijls kan een verdict gewoon heel eenvoudig zijn. Success 😀 !

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@NofanTasi 

 

Ik vond uw uitleg wel heel interessant en nuttig. Voor mij was het een goede opfrissing, die kennis was bij mij al stillekesaan stof aan het vergaren in het archief.

 

En mijn motto is: beter wat te veel (correcte) info dan te weinig of foutieve info.

 

Ten slotte dient dit forum ook voor iedereen om bij te leren of op te frissen, nietwaar 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router gebruiken en poortinstellingen

@StefaanH idd het kan nuttig zijn voor anderen, maar voor mij heeft het geen nut gehad voor m'n probleem op te lossen want na 4 uur begonnen de problemen weer, dus het is iets wat niet aan de asus ligt maar ergens bij telenet ofzo, de asus krijgt een ander ip adres dan het ip adres dat op de telenet modem wordt gegeven, het moet dan ergens anders gezocht worden.

maar waar hé.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes