Beantwoorden
dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Een paar maanden geleden zijn zowel mijn electrische- alsook mijn gasmeter vervangen door een "slimme" meter die vanop afstand kan worden uitgelezen en waarbij ik ook het verbruik dus online kan meevolgen.

Wanneer ik echter via https://mijn.fluvius.be/ deze meters wil benaderen krijg ik de melding bij de gasmeter dat de meter niet vanop afstand kan worden uitgelezen.
Hierop heb ik met Fluvius contact opgenomen maar heb ik spijtig genoeg dit formeel antwoord gekregen:

 

We stelden een technisch probleem vast met de communicatie van je digitale meter. We excuseren ons voor dit ongemak. We gaven het door aan de betrokken diensten. Zij pogen om uw meter alsnog te laten uitlezen.

Indien dit niet lukt, zal uw digitale meter benaderd worden als een analoge meter waarbij we jaarlijks de standen ter plaatse komen uitlezen.

Onze excuses voor het ongemak.

 

Ik heb toen nog eens gestuurd dat ik dit graag opgelost zou zien maar hierop heb ik nog geen antwoord gekregen.

Zit hier soms iemand van Fluvius die hier kennis van heeft of zijn er andere "slimme" mogelijkheden om ook mijn gasverbruik te kunnen opvolgen?

Alvast bedankt voor het meedenken 😉

Tags (1)
17 reacties
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

In principe is het uitlezen van dergelijke tellers eenvoudig. Sinds enkele maanden is het platform ook compleet vernieuwd. Wie weet loopt er technisch nog iets fout aan deze kant.

 

Een andere verklaring zou kunnen zijn dat er momenteel technische problemen met de verbinding zijn. Zulke digitale meters maken gebruik van het NB-IOT netwerk van Proximus. Dit NarrowBand Internet OThing netwerk is ideaal geschikt om data over grote afstanden te verzenden. Een toestel dat gebruik maakt van het NB-IOT netwerk zou een connectie kunnen maken met een zendmast tot wel 15km ver. Een ander voordeel van dit netwerk is het laag energieverbruik. 

 

Dit netwerk zou in vergelijking met het normale GSM signaal een bereik hebben dat 7x groter is. Toestellen zoals de digitale meters worden vaak neergezet op slecht bereikbare plaatsen voor het gewone mobiele netwerk. In principe is de kans groot dat er toch een verbinding met deze technologie kan plaatsvinden.

 

Er zijn echter wel externe factoren die (tijdelijk) het signaal kunnen verstoren. Denk maar aan draadloze alarmsystemen en bv. afstandsbedieningen voor de garagepoort aangezien deze toestellen op dezelfde band werkzaam zijn. In Nederland stuurden zo'n 2 jaar geleden praktisch 200.000 digitale meters geen data door. Dat  bewijst dat er toch nog plekken met met een beperkt bereik bestaan.

 

Hoe dan ook...de netwerkbeheerder kan zien dat jouw meter geen gegevens doorstuurt en enkel zij kunnen jouw hier verder mee helpen.

 

Je zou je meter met een toepassing ook kunnen uitlezen. Hiervoor moet je wel de gebruikerspoorten gaan gebruiken. Meer informatie daarvoor kan je hier lezen.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Ik heb zelf zo geen meter maar zit er op zo'n slimme meter een netwerkpoort (RJ45)? Want ik kan me voorstellen dat Wifi en aanverwanten niet overal vanzelfsprekend is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Als ik mij goed herinner maakt enkel de slimme elektriciteitsmeter gebruik van het NB-IOT netwerk. Als die zijn signalen nog steeds doorgeeft is daar dus niets mis mee.

De gas meter verbindt zich met de elektriciteitsmeter. Daar zal dus iets niet juist zijn.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen


@igvfer  schreef:

Ik heb zelf zo geen meter maar zit er op zo'n slimme meter een netwerkpoort (RJ45)? Want ik kan me voorstellen dat Wifi en aanverwanten niet overal vanzelfsprekend is.


In België gebruikt men momenteel drie verschillende types van digitale meters. Eentje voor de éénfasige installatie, een driefasenmodel en als derde de gasmeter. Deze laatste is gekoppeld aan de digitale elektriciteitsmeter om zijn metingen door te sturen.

 

Die digitale elektriciteitsmeters zijn voorzien van een P1 en een S1 poort. Beiden poorten maken gebruik van een RJ12 connector en volgen de RS422 seriële standaard. De P1 poort stuurt de elektriciteitsdata in een begrijpelijke vorm per seconde door en deze van de gasmeter om de vijf minuten. De S1 poort stuurt dezelfde data in een ruwe vorm veel sneller door. 

 

Er bestaan tal van toepassingen, zelfs open source om de P1 poort te gebruiken. De handige knutselaars kunnen zelf een RJ12 connector naar USB in elkander solderen of er eentje aanschaffen. Met eenvoudige commando's kan dan de data van de P1 poort worden uitgelezen.

 

Er bestaan echter ook volledige pakketten die het allemaal bijzonder eenvoudig maken. De Home Wizard P1 Meter is er één van.

 

Vergeet niet dan wanneer je aan de slag wenst te gaan met deze poort dat je deze eerst moet activeren. Gelukkig is dit eenvoudig te regelen op deze website van Fluvius.

 

Met behulp van deze tools zou @dusbaba zijn meters op een andere manier kunnen uitlezen. Het zou echter ook compleet zonder deze toepassingen moeten werken via de http://mijn.fluvius.be website. Maar om dat in zijn geval werkend te krijgen zal hij toch de nodige hulp van Fluvius zelf moeten krijgen. Desnoods eens proberen met een klachtenformulier in te vullen.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Dat de gasmeter zich met de elektriciteitsmeter verbindt klopt inderdaad. Dit staat hier. Daar ik mijn elektriciteit wel online kan raadplegen is het NB-IOT netwerk toch in orde veronderstel ik. Misschien heeft de technieker die de meters heeft komen plaatsen de connectie tussen de 2 meters over het hoofd gezien? Het was een héél vriendelijk en correcte persoon die dit heeft komen plaatsen maar ik merkte toch op dat die mensen onder serieuze tijdsdruk staan...
Beide meters staan wel in een aparte ruimte maar er is tussen deze meters toch maar een zestal meters.
Als ik geen antwoord krijg van Fluvius kan ik inderdaad eens proberen via een klachtenformulier...

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Op 'Mijn Fluvius' staan op de 'Home' pagina je EAN nummers van je digitale meters. Komen deze nummers overeen met je gas en elektriciteitsmeter? Toegegeven die nummers zijn maar wat stickertjes maar normaal gezien wordt bij installatie de koppeling toch gecontroleerd.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Ik heb op Mijn Fluvius de EAN nummers zelf moeten ingeven via Mijn EAN lijst. Deze heb ik gekopieerd van mijn factuur en deze nog eens gecheckt op het stickertje zelf en dit blijkt te kloppen voor allebei.
Wanneer ik dan op Mijn Fluvius het verbruik wil aanvragen en ik klik op de gasmeter komt er een melding:

Deze digitale meter kan momenteel niet vanop afstand uitgelezen worden. Als de digitale meter nog maar pas geïnstalleerd werd, dan kan dit tot 72 uur duren. Probeer in dat geval later nog eens opnieuw verbruikshistoriek aan te vragen.

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Tja…ik begrijp dat het wel wat vervelend is. Je wenst meteen aan de slag met die nieuwe technologie om je verbruik beter te controleren. 😉

 

Maar ik vrees er toch voor dat je opnieuw contact met Fluvius gaat moeten opnemen. Je kan hen ook eens telefonisch bereiken zodat je het probleem beter kan uitleggen. 

Hou ons zeker met je vooruitgang op de hoogte. Het kan misschien iemand anders in de nabije toekomst wel eens helpen. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Je begrijpt duidelijk mijn standpunt, dat is duidelijk 😉

 

Ik maak meteen werk door het invullen van het klachtenformulier, hopelijk krijg ik hierop dan toch reactie want op mijn laatste mail heb ik voorlopig nog niks ontvangen.

Uiteraard laat ik hier weten hoe het verder evolueert...  🤞🤞🤞

dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Of het nu toeval is of niet laat ik in het midden maar na  het invullen mijn klachtbericht gisteren heb ik vandaag toch een antwoord gekregen op mijn 2e bericht naar Fluvius.
Daarin de volgende info :

 

Beste,
Intussen blijkt het gemelde incident van vorige keer afgesloten. Hierbij hebben we de feedback ontvangen dat er geen koppeling aanwezig is tussen elektriciteit en aardgas. We hebben een werkopdracht gemaakt zodat een technieker ter plaatse kan komen om dit na te kijken en, indien mogelijk, te herstellen.

 

En nu maar hopen dat ze wel degelijk contact opnemen 😉🤞

GeertAdriaens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Handje vol! Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Beste,

Ik heb een vergelijkbare situatie. In 2019 is bij mij een buitengasmeter geïnstalleerd, en bij die gelegenheid heeft Fluvius mij ook "gedwongen" om een digitale elektriciteitsmeter te plaatsen. Daarbij verzekerden ze zowel het terugdraai-effect (zaliger) als de fantastische voordelen van communicatie tussen beide meters. Quod non. Het verbaasde mij al toen ik later de vraag kreeg om mijn gasverbruik manueel te noteren en door te geven, en bij contact met Fluvius werd toen ook gezegd dat "de meter helaas niet kon communiceren". Met de recente energiecrisis vond ik het nu wel belangrijk om mijn verbruik te kunnen opvolgen (ik gebruik HomeWizard via P1-poort), en heb ik opnieuw bij Fluvius nagevraagd wat het probleem is. Antwoorden blijven ontwijkend. Technisch is het trouwens zo dat de gasmeter met de elektriciteitsmeter communiceert via M-Bus (draadloos), en dat heeft normaal een bereik van honderden meters (tot kilometers). Dus daar kan het niet aan liggen... Ik had nog gedacht de communicatie zelf tot stand te brengen (er is een online handleiding hiervoor die je zelfs op de Fluvius-partnersite terugvindt (!): https://partner.fluvius.be/sites/fluvius/files/2020-01/dmk-demo-v2.1-rtc.pdf), maar aan de kant van de digitale elektriciteitsmeter zijn de knoppen die je moet manipuleren verzegeld... Enfin, ik blijf aandringen bij Fluvius dat ze de communicatie in orde moeten komen brengen, en ik denk niet dat we de enigen zijn in deze tijden van energiecrisis.

dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Mooi, hoe meer mensen reageren naar hen toe, hoe beter.
Ondertussen heb ik nog geen bericht ontvangen wanneer technieker effectief komt...

0 Likes
GeertAdriaens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Handje vol! Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen

Hallo,

Intussen heb ik ook een afspraak gekregen van Fluvius waarbij iemand langskomt om de koppeling tussen de digitale elektriciteitsmeter en de buitengasmeter te bekijken (activeren?). Op zich is dat goed nieuws (zonder zekerheid dat het ook goed afloopt, maar kom), en dan vind ik het jammer dat ze eerst zoveel rook spuien en moeilijk doen, om dan uiteindelijk toch maar iemand te sturen. Niet echt klantvriendelijk...

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Fluvius meter kan niet worden uitgelezen


@GeertAdriaens  schreef:

Hallo,

Intussen heb ik ook een afspraak gekregen van Fluvius waarbij iemand langskomt om de koppeling tussen de digitale elektriciteitsmeter en de buitengasmeter te bekijken (activeren?). Op zich is dat goed nieuws (zonder zekerheid dat het ook goed afloopt, maar kom), en dan vind ik het jammer dat ze eerst zoveel rook spuien en moeilijk doen, om dan uiteindelijk toch maar iemand te sturen. Niet echt klantvriendelijk...


We hebben geen keuze bij welke netbeheerder we zijn. Dus klantvriendelijkheid is bij hen niet echt belangrijk helaas. 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
0 Likes