Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Hello ,

Ik ondervind het volgende probleem. Op de home pagina van mijn nieuwe website Meisje uit het Noorden staat op de index.htm pagina onderaan bij de afgebeelde drukknop pag 2, pag 3 en page 4 in rode letters. Ik heb zowel pag 3 en pag 4 voorzien van een hyperlinck met index 3.html en index 4.html.

pag 2 heeft ook een hyperlinck met index 2.html en heeft geen problemen. Maar als ik op pag 3 of pag 4 klik komt er "Not Found".

In FileZilla staat zowel in de linkerkolom(intern) als in de rechterkolom(extern) de index 3.html en de index 4.html .

Wat is er aan de hand? Kan iemand dit oplossen voor mij?de netweters 25 8 febr 2021.pngde netweters  45 8 febr 2021.png

grtz,

gigi 

 

Titel gewijzigd door Jolien5 (mod) | Vorige titel: Not Found

0 Likes
92 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi  Je moet gewoon een html file maken met de naam index.html. Niet meer, niet minder. In dat moet in de root directory staan. Geen ander naam index2.html zal nooit als start gebruikt worden. Een site is altijd zo gemaakt dat het automatisch start bij een index.php of index.html pagina. Soms staat de provider ook andere benamingen toe. Dat is de enige pagina die niet expliciet moet benoemd worden, alle andere pagina's moet je expliciet benoemen en kan je eender welke naam geven. Als je intikt http://users.telenet.be/gilbert.van.rumst/index2.html zie je dat je wel ergens terecht komt. Dus gewoon een pagina maken met als naam index.html en uploaden naar je rootdirectory waar je standaard terecht komt als je met een ftp client werkt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JarneD
Freshman Meerweter
Berichten: 76
Een bus vol! Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig!

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Ik ben geen expert daarin, maar ik denk dat het komt omdat er geen index.html staat maar enkel index2.html... 

 

edit: @igvfer  was mij net voor 🙂 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi  Met hetgeen ik kan zien, zie ik onvoldoende. Voor de fout die je krijgt zie hier. Op basis daarvan kan ik enkel besluiten dat je ergens zo een icon oproept en dat het icon zelf niet aanwezig is in de folder die je aangeeft aangeeft of impliciet gekozen wordt.

Mag  ik ook opmerken dat de favicon.ico in de meeste browsers niet meer werkzaam zijn.  Tegenwoordig staat daar standaard een open hangslot bij een http verbinding en een gesloten hangslot bij een https verbinding.

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Ik heb een printshot gemaakt van de index.html
Kun je even kijken of alles goed is?
Thanks
grtz gigide netweters   203   27 febr 2021.pngde netweters   201  27 feb 2021.pngde netweters 200 27 febr 2021.pngde netweters   50 27 febr 2021.png

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Mag  ik ook opmerken dat de favicon.ico in de meeste browsers niet meer werkzaam zijn.  Tegenwoordig staat daar standaard een open hangslot bij een http verbinding en een gesloten hangslot bij een https verbinding.

Daar ken ik niets van. Ik werk met Windows Home 10 de laatste versie en de laatste versie Microsoft edge.

Ik begrijp niet dat er Windows-1252 code tekens in de index.html webpagina staan terwijl in de meta charset utf-8 is aangegeven.

Weet jij wat hier de oorzaak is dat dit gebeurt?

grtz,

gigi

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi 

Als je de bron bekijkt, krijg je standaard geen UTF-8 te zien. Dat is normaal, er wordt dan geen meta gegevens gelezen, enkel gewone tekst. Wil je toch alles correct weergegeven zien, installeer dan de extensie Charset in Edge en kies in die Extensie UTF-8. Telkens als je de bron bekijkt van een ander html bestand, zal je via Charset UTF-8 moeten activeren.

 

Mogelijk is het eveneens zo in het Inspecteren venster.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi 

Nog enkele verduidelijkingen en antwoorden op je vragen.

 

Er is een groot verschil tussen iets interpreteren (lezen) met een bepaald tekenset en iets converteren.
Jij hebt geconverteerd naar Ansi. Dat lukt niet want in Ansi heb je geen tekeningen (de letters van he Cyrillisch), die je wel hebt in UTF-8
Ik vraag enkel om de UTF-8 tekst te lezen alsof het Windows-1252 is.

 

Een RPI is de afkorting van RaspberryPi. Dit is een kleine computer niet groter dan een bankkaart. Zie hier. https://www.raspberrypi.org/

 

Mijn kennis van html is veel te beperkt. Een fout opzoeken en verbeteren zal me doorgaans wel lukken. Een html overzien is nog iets anders. Ik zou bij elke instructie de syntax moeten opzoeken.
Op het ogenblik dat ik uw bericht van 27-02-2021 16:47 gezien heb, hadden @ighver en @jarneD reeds gereageert. Ik ben toen uw webpagina bezocht en toen werkte die gedeeltelijk. In tegenstelling tot de opmerking dat je een bestand index.html moest hebben, stelde ik vast dat je deze naam aan je hoofdpagina gegeven had. Dit is niet verboden.

 

Als je uw scherm verkeert krijgt, dan moet je het verversen met de F5-toets in te drukken.

 

Ik ken de verschillende syntaxen niet van meta, maar dit zou moeten werken:
<meta charset="UTF-8">
Op dit ogenblik heb jij:
<meta content="text/html; charset=uft-8" http-equiv="Content-Type" />

 

De tekst index.htm komt uit <title>index.html</title> Je geeft aan je pagina de titel index.htm

 

De foto van Julia ontbreekt, staat niet in dezelfde folder als je index.html bestand of heeft niet de juiste verwijzing.

 

<>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;

De beginnende <> worden zo weergegeven op je scherm. Ik zie het nut niet in van al die vaste spaties. Als het is om de foto rechts te houden, is er wel een attribuut bij de foto die je daarvoor kan gebruiken.

De afbeelding pijl.jpg ontbreekt, staat niet in de juiste folder of heeft niet de correcte verwijzing.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Dus gewoon een pagina maken met als naam index.html en uploaden naar je rootdirectory waar je standaard terecht komt als je met een ftp client werkt.
Is de rootdirectory de map die wordt aangemaakt als je kiest voor een empty site en er dan een map wordt aangemaakt waar alle bestanden zullen inkomen
Ð 208 208 0xD0 U+00D0 &ETH; Latin capital letter Eth Latin-1 Supplement
Ansi windows -1252
Jij hebt geconverteerd naar Ansi. Dat lukt niet want in Ansi heb je geen tekeningen (de letters van he Cyrillisch), die je wel hebt in UTF-8 Ik vraag enkel om de UTF-8 tekst te lezen alsof het Windows-1252 is.
Dat begrijp ik niet. Als de meta charset van de index.html utf-8 is, hoe kun je dan deze webpagina lezen in de ansi codering?
Hetgeen je zegt dat ANSIOF Windows -1252 over geen cyrillische tekens beschikt dan is dat heel juist.
Dus in notepad++ staat ; converteren naar ansi converteren naar utf-8 - utf8-BOM- ucs-2BE BOM en ucs -2 LE BOM lukt wel.
Converteren van UTF-8 naar Ansi lukt niet, er zijn geen cyrillische characters in Ansi
terwijl utf-8 daar wel over beschikt. Is dat juist?
Waarom als je converteert van utf-8 naar Ansi in notepad++
waarom komt er dan geen error???
Of gaat het alleen om de cyrillische tekens die een probleem vormen om omgezet te worden van utf-8 naar Ansi? Dus andere westerse talen kunnen wel geconverteerd worden van utf-8 naar ANSI. Of heb ik het mis?
Ik ben toen uw webpagina bezocht en toen werkte die gedeeltelijk. In tegenstelling tot de opmerking dat je een bestand index.html moest hebben, stelde ik vast dat je deze naam aan je hoofdpagina gegeven had. Dit is niet verboden. Als je uw scherm verkeert krijgt, dan moet je het verversen met de F5-toets in te drukken.
Wat bedoel je met de hoofdpagina? De eerste webpagina die wordt gemaakt na het voltooien van het instellen van een nieuwe site en een nieuwe hoofdmap,moet toch index.htm of index.html worden genoemd. Dat zeg ik niet persoonlijk, dat staat geschreven bij telenet.
Het verversen met toets F5 werkt niet bij mij, al druk ik er 100 keren op.
Juist daarom heb ik al mijn bestanden opnieuw verwijderd en maak ik een nieuwe verse site aan.
Het is echt gods geklaagd dat je alle bestanden en mappen en ook de _VTI_ en _CNF_ mappen moet verwijderen ,wil je de oude vorige index.html die fouten vertoond en die je niet kunt verhelpen opnieuw verwijderen!
Ik kijk altijd verschillende keren of de bestanden die ik wil üploaden in de juiste map staan.Dus Mijn music website 2 en dat nu Mijn music website3 wordt.
Ik krijg pas de oude index.html webpagina weg als ik de map op de externe site verwijder.
Maar er stonden Windows -1252 tekens op deze verwijderde index.html webpagina samen met utf-8 tekens. Dus in de meta charset stond utf-8 aangeduid en verder op zaf ik ansi tekens staan.
Dat begrijp ik nog minder. Daarom begin ik opnieuw aan een nieuwe site .
Natuurlijk zoals je zegt kan niemand van buitenaf mijn website manipuleren en ligt de fout dan toch bij mijn verkeerde handelingen.Maar ik maak enkel de index.html webpagina met een 4 tal foto's en wat tekst aan. En toch komen er steeds problemen nadat de index.html webpagina bij de eerste üpload volledig in orde was. De dag nadien is het prijs. Er staat een syntax regel in de broncode van Kaspersly laboratory , maar die zal zeker niet voor problemen zorgen.
Ik hoorde vorige nacht wil wat vreemde geluiden in de laptop, die ik nog niet heb gehoord en die me ook niet bekend voorkwamen. Maar dat zal de vermoeidheid zijn geweest.(haha)
grtz,
gigi
de netweters  28 febr 2021.pngde netweters   203   27 febr 2021.pngde netweters   201  27 feb 2021.pngde netweters 200 27 febr 2021.pngde netweters   50 27 febr 2021.png

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Nog een aanvulling. De cyrillische tekens die verschenen in de tekst op de index.html webpagina kwamen erop omdat ik de codering op West-Europees had ingesteld. Na opnieuw  de Unicode UTF-8 te hebben gekozen waren de cyrillische tekens weer verdwenen. Dus in Windows 10 zie je in de broncode als de meta charset utf-8 is en de codering is ingesteld op West-Europees zowel Latijnse characters als cyrillische tekens staan als je twee verschillende talen hebt ingevoerd.

Zie bijlagen

grtz,

 

 

gigide netweters   300  28  febr  2021.pngde netweters 206 28  febr 2021.pngde netweters   204  28  febr 2021.pngde netweters  28 febr 2021.pngde netweters   50 27 febr 2021.pngde netweters   210   28 febr 2021.png

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi

Als je ergens volgende letter ziet: 'word', hoe ga je dat uitspreken en begrijpen?
Ik veronderstel dat je dit begrijpt als het werkwoord worden, van bijvoorbeeld ik word.
Je ziet diezelfde letters in de VS, mogelijk ga je dit dan zien als de Engelse vertaling van het Nederlanse 'woord'.
Je ziet in je omgeving een mand met de tekst 'papier' je gaat dit uitspreken in het Nederlands als papier.
Je bent in Parijs en op een publieke mand in een park zie je de tekst 'papier', als je een beetje Frans kent zal je dat lezen op zijn Frans (papiëe).


In geen van beide voorbeelden wordt er nergens aangeduid hoe je dat moet lezen en begrijpen. De context geeft een aanduiding. De context die je meent te zien, is geen absolute waarborg dat je juist bent.

Dus dezelfde letters hebben enkel een bepaalde betekenis in een bepaalde context.

Dit kan je vergelijken met de verschillende coderingen. Er is een binaire code en deze binaire code wordt geïnterpreteerd door het gebruik van een codering. Gebruik je een andere codering, kan je andere tekens te zien krijgen.

Als jij echter de opdracht geeft om te converteren, komt dit neer op vertalen. Dan wordt 'word' uit het eerste voorbeeld 'become'.
Het is zo als een ASCII teken dat dezelde betekenis en symbool heeft in UTF-8 (vergelijk dit met 'papier').
Juist omdat alle tekens van ASCII single-byte tekens zijn in UTF-8 en op dezelfde binaire waarde hebben,ASCII een suset (een onderdeel van) UTF-8 is.

 

De root directory is inderdaad de map waar je standaard terecht komt met je ftp programma eens ingelogd op de server. Als je een map aanmaakt is deze nieuwe map geen root directory.

Je slaat iets op volgens een bepaalde codering (windows-1252 of UTF-8) en je decodeert het volgens hetgeen je best past. (Lees ik word of lees ik weurd).

 

Zolang je onvoldoende begrepen hebt, hoe het met de coderingen zit, heeft het geen zin om de complexiteit te verhogen met nog andere coderingen. Als je het principe van de coderingen doorhebt, en als je zelf het verschil begrijpt tussen lezen met een (andere) codering en converteren naar een codering, zal je allicht bepaalde vragen niet meer stellen. Ik ga niet meer in als je andere coderingen gebruikt dan Windows-1252 en UTF-8. Vermits er een grote verwarring is (op het internet en door allerhande programma's en producenten) met Windows-1252 en Ansi en Latin of Latin 1, beschouw ik ze allen als Windows-1252 (in bepaalde gevallen zijn kleine verschillen niet uitgesloten). Op een zelfde manier wil ik geen probleem maken van het gebruik van Unicode als daarmee UTF-8 bedoeld wordt.

 

Als je in Notepad++ een onmogelijke conversie doet, krijg je vraagtekens terug.

 

Niet alle gebruikte letters van de Westerse talen staan in Windows-1252. Om één voorbeeld te geven de Duitse a umlaut 'ä' staat niet in Windows-1252. Het is dus in dit tekenset niet mogelijk om länder te schrijven.

U+00E4 ä c3 a4 LATIN SMALL LETTER A WITH DIAERESIS (extract uit de UTF-8 chartable)

 

Als je geen index.htm of index.html hebt, dan zal je website getoond worden op een manier vergelijkbaar aan Windows verkenner (dat kan je zien op MijnZandbakje ).

 

Als de F5 niet werkt, doe dan Ctrl+F5. Opgelet indien je een redelijk recent toestel hebt, is het mogelijk dat de F1- tot F12-toetsen ingesteld staan als functietoetsen. Indien dat zo is moet je de Fn-toets ingdrukt houden als je de F5 indrukt. Ctrl+F5 wordt dan Fn+Ctrl+F5.

 

Ik heb er echt geen idee van wat de bestanden _VTI_ en _CNF_ ook moge zijn. Ik zie bij mij zulke bestanden niet. Ik zie enkel wat ik er zelf opzet.

 

Het is ook niet nodig om een bestand te wissen. Als je een bestand oplaadt met een naam die reeds aanwezig is, wordt dat overschreven.

 

Met UTF-8 ingesteld, wordt alles gelezen als UTF-8. Een deel zus en een deel zo is onmogelijk. Alle tekens die je in andere coderingen kun tonen, hebben ook een positie in UTF-8, zelfs de emoticons.

janne_man_0-1614503064901.png

 

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Eerst nog een andere reactie die ik graag zou weten van u.

Ik heb de nieuwe index.html gemaakt en alles is goed gelukt behalve de laatste ingreep.

Ik heb met een hyperlink een Russisch liedje geplaatst naar een foto met cyrillische bestandsnaam. Het uploaden de afbeelding gaf geen problemen. Maar toen ik een hyperlink had gemaakt met een mp3 waarop een Russisch liedje staat, kwam het volgende te voorschijn tijdens de dde netweters   800 28 fer 2021.pngownload van de lokale site naar de externe site:

Converteren van de opdracht naar 8-bit karakterset mislukt
Fout: Bestandsoverdracht mislukt

Kan dit worden opgelost?

grtz,

 

gigi

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi 

Dat is nu juist HET probleem dat ik je van in het begin probeer op te lossen en je probeer uit te leggen wat je moett doen!

 

Dit gaat om een bestandsnaam. Open dit bestand in audacity (je geeft aan dat je dat gebruikt), klik op exporteren (mp3 is ok). Als je de Cyrillische naam ziet, kopieer de naam en doe niet anders in audacity. De naam kopieren doe je als de naam opgelicht is, Cntrl+C (Control-toets ingedrukt houden houden en de letter c indrukken. Open Notepad++, zie dat het karakterset UTF-8 (zonder BOM) ingesteld is. Doe nu Ctrl+V (Control-toets ingedrukt houden en letter v indrukken). De telkst staat nu in Notepad++. Kies nu Karakterset, Meer, West-Europees, Windows-1252 (begin aub niet met wat anders te doen). Nu zie je op je scherm andere tekens. Selecteer heel die tekst doe Ctrl+C, ga terug naar Audacity die nog altijd open staat klaar om te exporteren. Als de Cyrillische tekst nog opgelicht is, doe Ctrl+V, id e tekst niet meer opgelicht dan kan je die eerst wissen met de Del-toets en dan Ctrl+V doen. Klik vervolgens op opslaan. Het bestand met die rare naam zet je met FileZila (of een ander FTP-programma) op je website. Het geluidsbestand roep je gewoon op met de Cyrillische naam. Die staat er, maar je ziet het niet omdat het niet mogelijk is om met ftp users.telent.be te bekijken in UTF-8. Stel u daar geen vagen over; Doe exact wat ik hier vertel.

 

Uiteraard in de plaats van Ctrl+C en Ctrl+V kan je deze acties ook met de muis doen door voor Ctrl-C de tekst met de muis optelichten en vervolgens een rechtse klik en kopiëren kiezen. In het geval van Notepad++ kan je ook het menu Bewerken gebruiken waar je de acties Kopiëren en plakken hebt.

 

Wat hier staat geldt voor alle bestanden met een Cyrillische naam en heeft uitsluitend betrekking op de naam van het bestand zelf. Dit gaat nooit over de inhoud van een bestand, noch over hoe het bestand opgeroepen wordt.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@gigi  Ik had het reeds eerder vermeld. Telenetsite aanvaard geen bestanden met Cyrillische tekens in de bestandsnaam. Je bestandsnamen van foto's, html pagina's e.d. moeten in Westerse taal zijn. Zelfs hernoemen werkt niet. Cyrillisch in de inhoud van je HTML pagina's is geen probleem. Je kan zelfs het bijschrift van je foto4 in het Cyrillisch zetten.

Hier zie je hoe onderaan de foto een tekst staat. En dat zal voor de bezoekers ook al veel uitmaken. Dat de bestandsnaam niet in het Cyrillisch is maakt voor de bezoeker niets uit.

http://users.telenet.be/igvfer/Test01.html 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

@igvfer 

Hetgeen ik beschrijf, heb ik getest en dat werkt. Elke byte van UTF-8 kan gelezen worden alsof het een byte is in Windows-1252. Het ftp programma gaat de UTF-8 bestandsnaam omzetten naar Windows-1252. Om deze omzetting te neutraliseren doe je zelf eerst de omgekeerde omzetting. Visueel is dat geen zicht, maar het resultaat is binair identiek. Het bewijs zie je op users.telenet.be/MijnZandbakje. Vermits ik geen index.htm of index.html heb op die site, toont de browser dat in de stijl van Windows verkenner. Standaard wordt dit getoond in Windows-1252. Als je in de subfolder gaat en daar op heet htm bestand klikt en vervolens de bron bekijkt,, zie je dat eerst UTF-8 aangegeven wordt en vervolgens een link naar een afbeelding met een Cyrillische naam.

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Foutmelding "Not Found" bij opbouwen website

Als je ergens volgende letter ziet: 'word', hoe ga je dat uitspreken en begrijpen?


Ik kan het uitspreken als 2 verschillende woorden: word(englisch)woord) en word(nederlands) werkwoord(stam van de inifitief of onbepaalde wijs "worden").


In geen van beide voorbeelden wordt er nergens aangeduid hoe je dat moet lezen en begrijpen.


Dat is logisch, omdat de algemene veronderstelling is dat iedereen die in deze maatschappij leeft en woont deze woorden begrijpt. Daarom worden deze woorden ook openbaar getoond.


De context geeft een aanduiding. De context die je meent te zien, is geen absolute waarborg dat je juist bent.

 

De context hier de papiermand is voldoende voor iedereen om te begrijpen dat deze dient om paier in te werpen. Het woord "papier" is bijkomstig in dit geval.


En voor "word" is het voldoende om te beseffen dat het een engels woord is als de context een Engelse pub is, of je een Engels boek leest, of de verpakking in het Engels is opgesteld.
Of je moet een analfabeet of ongeletterde zijn.


De context die je meent te zien, is geen absolute waarborg dat je juist bent.
Dus dezelfde letters hebben enkel een bepaalde betekenis in een bepaalde context

In de voorbeelden word (Engels, boek, Engelse omgeving, en papiermand (vorm en de plaats waar de papiermand staat ) is de context duidelijk genoeg om te begrijpen waarover het gaat.


Er is een binaire code en deze binaire code wordt geïnterpreteerd door het gebruik van een codering. Gebruik je een andere codering, kan je andere tekens te zien krijgen


Dat is toch logisch. Lees je een Frans boek dan wordt er een Frans schrift gebruikt en lees je een Nederlands boek dan wordt er een Nederlands schrift gebruikt. Als je het Frans alfabet niet kent kun je dat ook niet converteren naar een Engels alfabet. En omgkeerd.


De naam hiëroglief is de Griekse vertaling van het Egyptische "Médou-Netjer" = "goddelijke woorden".

de ontdekking van de Steen van Rosette (in 1799 door soldaten van Bonaparte)bracht vooruitgang om de betekenis van de hiërogliefen te ontcijferen. Op deze steen was een decreet van de priesters van Memphis gegraveerd in hiërogliefen, demotisch en grieks.


In de drie teksten stond de naam van de koning Ptolomeus V, onder wiens regering het decreet werd opgetekend, in een “cartouche”. Door vergelijking van de griekse en de hiërogiefische tekens kon Champollion hun overeenkomst achterhalen

 

Voilà. Hier wordt bevestigd dat de Egyptenaren 3200 jaar voor Christus ook aan conversie deden. Door tekeningen(tekens) en letters en getallen werd een betekenis gevormd. Als je dus de code tabel van Window-1252 of of utf-8 volledig van buiten kent, zoals wij nu ons alfabet, weet je ook of deze kunnen geconverteerd of niet kunnen worden geconverteerd.


Als ik geen Frans woord kan schrijven en de Franse characters niet ken, zal ik deze ook niet kunnen omzetten of converteren naar Nederlandse of Engelse letters.


Dus vind ik het heel eigenaardig wat er in notepad++ gebeurt als je de cyrillische titelnaam=utf-8 converteert naar Ansi en toch evenveel ansi codering tekens krijgt als de cyrillische tekens van utf-8.


Volgens jou zou dat niet mogen gebeuren, want de Windows-1252 bevat geen cyrillische tekens en dus kan er geen conversatie gebeuren met cyrillische tekens als die niet aanwezig zijn in de Ansi code tabel.


Waarom komen er dan toch evenveel tekens te staan als je een cyrillische naam met utf-8 codering omzet naar een Ansi codering?

 


Als jij echter de opdracht geeft om te converteren, komt dit neer op vertalen. Dan wordt 'word' uit het eerste voorbeeld 'become'


Hier ga je uit de bocht. De code tabellen op het internet staan er niet voor niets. In iedere codetabel staan duidelijk de unicode points, dec en hex en char kolommen aangeduid, zodat je kunt zien met welke waarden er kan worden geconverteerd.


Ik weet ook dat wanneer ik de koi8-r wil converteren met de standaard ascii dat dit vodden wordt en op niets uit draait.
En dan vraag ik me af als ik in notepad++ koi8-r converteer naar Ansi of er dan ook evenveel tekens komen te staan als er voor de tekst in koi8-r worden gebruikt?

 

Of plaatst koi8-r gewoon evenveel code tekens die totaal niet juist zijn, om de codering op te vullen met een gelijk aantal tekens?


Ik begrijp dat je volkomen gelijk hebt dat je een cyrillische tekst met utf-8 tekens niet kunt converteren naar een Ansi codering. Maar nogmaals waarom komt er dan geen fout melding of vraagjes in notepad++?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is zo als een ASCII teken dat dezelfde betekenis en symbool heeft in UTF-8 (vergelijk dit met 'papier'). Juist omdat alle tekens van ASCII single-byte tekens zijn in UTF-8 en op dezelfde binaire waarde hebben,ASCII een subset (een onderdeel van) UTF-
8 is. )


Dit is een vaststelling. Er wordt telkens duidelijk omschreven dat de eerste 127 ascci tekens die single-byte zijn en een 7 bits +0 code bevatten, overeen komen met de eerste 127 utf-8 tekens om het zogezegd niet moeilijk te maken.

 

Het 0 teken kan worden gewijzigd in 1 zodat het een 8 bits code wordt wat overingens door de utf-8 codering wordt gebruikt.
Ik stel allen vast dat de meeste mensen in België geen benul hebben van koi8-r en Windows 1251 cyrillic.En dat is ook begrijpelijk. Ik ken ook nies van de chinese taal, dus ook niets van de codering tabellen die chinese tekens en waarden hebben.


En juist daarom is deze draad zolang geworden.Omdat de meeste mensen die een website bouwen niet worden geconfronteerd met cyrillische characters, en dus ook geen problemen daarmee ondervinden.


Ofwel moet je utf-8 codering gebruiken of een koi8-r of Windows 1251 cyrillic cedering om cyrillische teksten op jouw webpagina te kunnen plaatsen. En nog veel mensen hebben een Windows-1252 codering op hun pc staan die uitstekend werkt.


Als je een map aanmaakt is deze nieuwe map geen root directory. Je slaat iets op volgens een bepaalde codering (windows-1252 of UTF-8) en je decodeert het volgens hetgeen je best past
Dat is correct ,in Windows 10 wordt niet om jouw mening gevraagd en staat standaard utf-8 als codering ingesteld.

 

Je kunt die wel veranderen met de optie "codering" in de contextmenu van de rechtse muisknop op jouw lokale webpagina.


Zolang je onvoldoende begrepen hebt, hoe het met de coderingen zit, heeft het geen zin om de complexiteit te verhogen met nog andere coderingen. Als je het principe van de coderingen doorhebt, en als je zelf het verschil begrijpt tussen lezen met een (andere) codering en converteren naar een codering, zal je allicht bepaalde vragen niet meer stellen.


Dit is correct. Daarom dat mijn vraag complex overkwam en je op allerlei manieren trachtte die op te lossen.


Het is inderdaad begonnen met het vergelijken van dezelfde hex waarden van de ene codering met de andere codering. DO en 94 van utf-8 met de Angelsaksische Ð van Windows-1252.


Maar het heeft geen zin om met andere coderingen teksten uit te voeren op jouw computer als Windows 10 als standaard staat ingesteld op utf-8.

 

Natuurlijk kun je de optie "codering" gebruiken zodat je ook met andere codeingen kunt werken.
Notepad++ heeft alleen de mogelijkheid om Ansi, utf-8,utf-8 BOM, ucs -2 BE BOM en ucs -2LE BOM te converteren. KOI8-R en Windows 51 cyrillic zijn niet aanwezig .


We leven in een globale wereld waar nu veel mensen die een oost -europese taal spreken in België verblijven en wonen. De computers en laptops met een Windows 10 besturingssysteem zijn daar op voorbereid en aangepast.

 

Degenen die nog Wndows-1252 als codering gebruiken op hun computer blijven steken en gaan niet mee met de huidige tijd.

 

Bekijk het zo: Telenet heeft vanaf 23 februaru 2021 het signaal voor de ouderwetse tv's verbroken en men is verplicht om een aanpassing bij sommige( niet alle tv's ) te doen om nog te kunnen kijken.

De meeste mensen zullen echter een nieuwe tv moeten kopen. Zo staat in vele handleidingen van electronische toestellen de Russische taal ook vermeld. De tijd van de Sovjet -Unie is voorbij gestreefd.


Ik ga niet meer in als je andere coderingen gebruikt dan Windows-1252 en UTF-8. Vermits er een grote verwarring is (op het internet en door allerhande programma's en producenten) met Windows-1252 en Ansi en Latin of Latin 1, beschouw ik ze allen als Windows-1252 (in bepaalde gevallen zijn kleine verschillen niet uitgesloten).


Als je in Notepad++ een onmogelijke conversie doet, krijg je vraagtekens terug.
Je kunt he top twee manier en bekijken : een onmogelijk conversie of een tekortkoming van notepad++ in onze huidige globale computerwereld .

 

En ja ik kijk met een andere blik en kennis wanneer het over cyrillische characters gaat. Jouw bevindingen zijn uitsluitend gebaseerd op het Nederlandse alfabet, waardoor jouw inzicht beperkt is op de cyrillische weergave .

 

Op jouw computer of laptop staat niet Russisch toetsenbord Russisch ingesteld als tweede taal. Als ik op mijn laptop Russisch toetsenbord Russisch instel en ik duw op de toets V dan krijg ik de cyrillische M te zien.


Ik schrijf zo al vele jaren brieven naar mij familie in Oekraïene en Rusland.
Dat is tenslotte ook codering tussen Nederlandse characters en cyrillische characters.


U+00E4 ä c3 a4 LATIN SMALL LETTER A WITH DIAERESIS
Dit staat dus in de code tabel utf-8 en ik krijg steeds meer de indruk dat je niet Windows 10 als besturingssysteem gebruikt,en daarom de codering met Windows-1252 ten koste van alle neuwe toepassingen in Windows 10 halsstarrig blijft behouden.


Dit is natuurlijk jouw goed recht maar beperkt wel de mogelijkheden om alle talen in de wereld te kunnen converteren.

 

Als je geen index.htm of index.html hebt, dan zal je website getoond worden op een manier vergelijkbaar aan Windows verkenner (dat kan je zien op MijnZandbakje ).

Als de F5 niet werkt, doe dan Ctrl+F5. Opgelet indien je een redelijk recent toestel hebt, is het mogelijk dat de F1- tot F12-toetsen ingesteld staan als functietoetsen


Neen mijn laptop is reeds van 2013 en het werkt niet als ik op F5 meermaals druk om te vernieuwen.

Indien dat zo is moet je de Fn-toets ingedrukt houden als je de F5 indrukt. Ctrl+F5 wordt dan Fn+Ctrl+F5.

 

Ik zal het alleszins uitproberen met de fn ctrl en F5 de volgende keer als een oude index.html webpagina niet kan worden verwijderd.


Maar als Netweter weet je beter dan ik dat Telenet eist als je een website bouwt, de eerste webpagina index.htm of index.html moet noemen.

 

Ik heb er echt geen idee van wat de bestanden _VTI_ en _CNF_ ook moge zijn. Ik zie bij mij zulke bestanden niet. Ik zie enkel wat ik er zelf opzet.

Het is ook niet nodig om een bestand te wissen.

 

Igvfer heeft die ook op zijn website en zegt dat die helemaal niet nodig zijn en mogen worden verwijderd. Ik weet het niet, maar hij zal wel gelijk hebben met zijn ervaring.


Conclusie:
U+00E4 ä c3 a4 LATIN SMALL LETTER A WITH DIAERESIS wel aanwezig in de utf-8 tabel niet ind e Ansi tabel
U+00D0 Ð c3 90 LATIN CAPITAL LETTER ETH is geen zuivere letter weergave van de D in het alfabet, het bezindt zicht in de diakritische tekenscodering waar ook umlaut U+00E4 ä staat aangeduid. De vergelijking met de D van het russische woord "Добро" ging dus niet op. En ook de daarbij horende dec en hex waarden klopten niet.

 

Maar ja dat kom je pas te weten als je meer kennis krijgt hoe de coderingtabellen eruit zien op het internet. Het is een zeer uitgebreide materie om alles te kunnen weten en begrijpen.

 

Maar het is en blijft wel zeer interesde netweters   800 28 fer 2021.pngsant om er kennis over op te doen.

grtz,

gigi

 

 

0 Likes