Off topic (herlees de vraag van de draad)
Je hebt gelijk dat Telenet (en de anderen) aan klantenbinding doen door de verkoop van bundels. België had een wetgeving die wel toeliet om bundels te verkopen, maar tevens verplichte om de afzonderlijke elementen eveneens te verkopen. Zogezegd onder beslissing van Europe, beslissing die België mee beslist, werd de verplichting om de afzonderlijke elemente ook te vkopen opgeheven. Als gevolg hiervan krijg je bundels waar je zaken gratis bijkrijgt (wat gratis gegeven wordt, kan gratis afgenomen worden), maar in feite intern gesubsidieerd worden door een te hoge prijs.
Waar ik het niet mee eens ben is uw bewering dat de prijzen steeds verhogen en kwaliteit altijd verlaagt. Een tijdelijk probleem, bij een beperkt aantal klanten, is geen referentie punt.
De prijs vergelijken in absolute getallen is zichzelf bedriegen. Een correcte vergelijking houdt rekening met de inflatie. Vergelijk de historische tarieven van Telenet met de tarieven van vandaar, waarbij de oude tarieven omrekent met de inflatie (bedrag delen door index van toen en vermenigvuldigen met index van vandaag) met de tarieven van nu. Kijk ook wat je toen kreeg met wat je nu krijgt. Uiteraard krijgt een simplistische uitroep dat alles zoveel duurder geworden is veel gemakkelijker bijval dan een uitleg waar een minimum aan gezond verstand moet gebruikt worden (sorry voor mijn impliciete onbescheidenheid).
Met uitzondering van kleine groep (onder andere u en ik), komen op de Netweters enkel klanten een probleem. Daarvan zijn er nu een deel die het gevolg zijn van problemen bij Telenet. De zeer grote meerderheid heeft geen problemen, die hoor of zie je niet. Uiteraard is het vervelend en frusterend woor zij die een probleem hebben.
Als iedereen zijn eigen materiaal zou hebben, zouden er dan minder individuele problemen zijn? Daar geloof (een overtuiging, dus subjectief en mogelijk niet waar, behalve voor mij) ik niets van. In dat geval zal je over een langere periode een aantal gevallen hebben die willekeurig verspreid zijn in de tijd. Als alles centraal is zal dat centrale punt slechts uitzonderlijk een storing hebben, maar het zal velen tergelijk treffen. De storingen bij die eigen materiaal gebruiken, zullen niet opvallen, een centrale storing is een ramp.
Ik heb eigen routers gehad, lang geleden. Twee keer heb ik die moeten vervangen door defect. Op zeker ogenblik heeft Telenet de oorspronkelijke modem vervangen door een router. Deze is één keer defect geraakt en ik had inderdaad pech. Die is defect geraakt juist toen er aangekondigde werken waren in mijn omgeving. Dus bellen naar Telenet gaf als resultaat dat het door de werken was dat ik geen internet had. Ik was niet verwonderd van dat antwoord.
Je beweert dat de leverancier beslist over modem, router, wifi, tv-decoder, afstandsbediening, tablet, smartphone. Vandaag heb je de keuze tussen een modem/router met Wifi en zonder een model Wifi met Mac pas trough. Een zuivere modem is er inderdaad niet meer, maar een zelfde effect kan bekomen worden met de modem/router zonder Wifi. TV-Decoder: je kan kiezen tussen TV-Box, Digicorder, Digibox en TV met een kaartje. Uiteraard zijn er verschillen in de diensten waarvan je gebruik kan maken in functie van je keuze. Ik zie niet in hoe Telenet mij een bpaalde tablet of smartphone zou opleggen. Het is juist dat sommige zaken niet zullen werken met bepaalde apps van Telenet, dat ligt niet uitsluitend of hoofdzakelijk aan Telenet.
Je kan voor jezelf Utopia voorstellen, maar Utopia is een denkbeeldige wereld.