Beantwoorden
Super1
Freshman Weetjesweter
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Internetnelheid van 95 Mbps bij CH6643E modem

Mijn internetabonnement voorziet in 240 Mbps downloadsnelheid en 30 Mbps uploadsnelheid. Dit is recentelijk veranderd, het was oorspronkelijk 100 Mbps en 10 Mbps.

Wanneer ik de Telenet speedtest uitvoer dan haal ik met moeite 95 Mbps downloadsnelheid (zelfde als vroeger). Moeten mijn modeminstellingen aangepast worden om aan 240 Mbps te werken en hoe kan dit gebeuren ?

Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: Snelheid CH6643E kabelmodem

0 Likes
68 reacties
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@FVDM 

Daar ligt dus de oorzaak .....

Tijd voor mij dan voor een nieuwe bril 😎

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
FVDM
Experienced Veelweter
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

@patrick37 

Ge hebt geen nieuwe bril nodig de gegevens door Telenet gegeven zijn niet eenduidig 😉

FVDM
Experienced Veelweter

@Super1

Ik heb ook een CH6643E.

Ik haal down 180Mbps en up 28Mbps.

@patrick37

Wat betreft het inwisselen van de modem

Toen ik het bericht ontving van telenet voor de verhoogde snelheden 😂

Goed nieuws! Je ONE wordt vanaf 24 april 2023 nog sneller. Met deze upgrade surf jij thuis én onderweg vanaf dan aan snelheden tot wel 250 Mbps. Ook je downloadsnelheid verhogen we naar 20 Mbps. Daarmee kan je nu nog sneller ononderbroken streamen, scrollen, videobellen, en gamen.

Wat moet jij hiervoor doen?

Je huidige modem kan de snelheden van je aangepaste abonnement jammer genoeg niet aan. Helaas is onze voorraad nieuwe modems uitgeput. Zodra wij nieuwe modems ontvangen, geven we je een seintje.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@FVDM 

Ja de linkjes zijn dan precies zo wat dubbel hé , bij de ene een normale download bij de andere is die erg afwijkend. @Suzy kan hier eens naar gekeken worden aub ? Nu komen we er op uit toevallig anders was het niet eens opgevallen. 

Oei de modems zijn niet in voorraad dat is ook niet echt goed nieuws. Hopelijk zal het snel aangevuld zijn zodat je als nog een andere kan gaan halen. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
luc55
Freshman Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

De modem moet omgeruild worden

Er is een wachtlijst  anders ga je eens langs een winkel

Hij kan ook opgestuurd worden allen is hij niet op stock

Het toestel dat je nu hebt kan maar tot max 200 Mbps aan andere netweters hebben dit laten weten

deze hebben ook dit toestel geruild

0 Likes
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Lijkt erop dat ... beide info sheets wel "juist" kunnen zijn, zowiezo verwarrend, maar mogelijks wel "juist", afhankelijk van de context.

Voor zover ik het weet heeft de 6643E modem 8 downstream channels en op een Eurodocsis 3.0 komt dat neer op een theoretische max speed van 304Mbps, dus de 300Mbps max op 1 van de data sheets lijkt dit te reflecteren.

Maar er is natuurlijk niet enkel internet traffic op een modem, er is een TV service, er is voice enz, en elke service die je gaat implementeren zal een zekere hoeveelheid bandbreedte nodig hebben, mogelijks wordt er spare bandbreedte voorzien enz, en op die manier zou je bvb tot max 200Mbps als max internet service kunnen komen.

En als je dan inderdaad een internet service will gaan supporteren die hoger is dan die 200Mbps, zal een modem swap de enige way out zijn, zoals al werd aangegeven.  

Maar zoals ook vermeld, de limit naar minder dan 100Mbps nu zit mogelijks elders (netwerkkabel, PC ethernet kaart of driver, ....). Je kan Telenet klantendienst wel bellen om een speedtest vanaf je modem te laten runnen denk ik, dan weet je toch al zeker dat je het daar moet zoeken of niet.  Als die 200Mbps weergeeft, zit het probleem elders, en ga je het na de modemswap waarschijnlijk ook nog steeds hebben.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

@BandR  schreef:

Voor zover ik het weet heeft de 6643E modem 8 downstream channels en op een Eurodocsis 3.0 komt dat neer op een theoretische max speed van 304Mbps, dus de 300Mbps max op 1 van de data sheets lijkt dit te reflecteren.

Telenet gebruikt voor zijn TV niet de kanalen van zijn internet. Nog nooit geweest. Tenzij je natuurlijk TV kijkt via het internet (streaming) maar dat is dan uw keuze.

Maar 200 Mbps halen waar het 300 zou moeten zijn kan verschillende oorzaken hebben. En daar kan alleen telenet uitsluitsel over geven.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
0 Likes
Ex-Netweter

Je weet niet hoeveel modems diezelfde 8 EuroDOCSIS 3.0 downstream-kanalen tegelijkertijd gebruiken. Je zit gemiddeld met 266 breedbandklanten op een node en er zijn misschien maar 32 EuroDOCSIS 3.0-kanalen op de CMTS actief.

Dat is de onbekende factor. Dus de snelheid van de CH6643E hangt af van de gezamenlijke EuroDOCSIS-configuratie van alle modems op een node op het Telenet-netwerk.
400 Mbps, 300 Mbps, 200 Mbps? Dat hangt vanzelfsprekend af van hoeveel bandbreedte er op het moment van je speedtestje "vrij" is op de node.

Doe eens een download van 10 GB, dan zal je de échte downloadsnelheid van je internetverbinding kennen:

https://speed.hetzner.de/
https://www.novoserve.com/speedtest

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@BandR  schreef:

Lijkt erop dat ... beide info sheets wel "juist" kunnen zijn, zowiezo verwarrend, maar mogelijks wel "juist", afhankelijk van de context.

Geen idee waar jij hebt leren rekenen, maar één Docsis 3.0 kanaal (256-QAM) is 55.62 Mbit/s, 8 kanalen is dus theoretisch max. 445 Mbits/s 😊 ...

Maar zoal andere posters hierboven al schreven:

• we weten niet hoeveel kanalen de CH6643E toebedeeld krijgt.
  • dit is een gedeeld medium, dus die zelfde kanalen worden ook gebruikt door andere klanten op de node.

Als je swapt naar een Docsis 3.0 modem met méér kanalen (32*8), of naar een Docsis 3.1 modem (die gelijktijdig zowel 32 Docsis 3.0 (256-QAM) kanalen kan gebruiken alsook 2 of meer Docsis 3.1 (OFDM) kanalen), dan heeft Telenet véél meer flexiblitieit èn bandbreedte om de geadverteerde snelheid mogelijk te maken.

Een swap naar een nieuwere modem is dus de enige oplossing om een hogere snelheid te halen.

0 Likes
BandR
Professional Veelweter

Tx voor opmerking, kleine lapsus, was met 6Mhz kanalen aan het rekenen, maar dat is US stuff, never mind :-).

Swap is enige juiste, agree, maar zou toch ook boven de 100Mbps moeten geraken as is, met de 6643 dus. 

De 6643 is al een ouder toestel ook, mogelijks gaat de CPU van dat device het allemaal niet kunnen trekken wanneer die naar de max boundaries wordt geduwd en is er een soort van virtuele limiet op 200 Mbps (of 300:-)) gezet.

Swappen is dus de boodschap, maar zoals aangegeven, beter toch ook nu al eens checken waar het zit voor de swap, zodat +100Mbps toch minstens kan.

FVDM
Experienced Veelweter

@Super1 

Toch nog even dit ter info.

Vanaf het moment dat ik ook van de hogere snelheden zou kunnen profiteren haalde ik ook maar dezelfde waarden zoals gij nu met kabel.

Nu de kabel van modem tot pc was een die ooit door Telenet bij het pakket zat, was een heel dunne zonder specs op gedrukt.(afstand 10m)

Ik wou het toch een kans geven en heb hem vervangen door een Cat6 waarschijnlijk zou een Cat5a ook wel voldoende geweest zijn maar voor de kleine meerprijs en naar de toekomst toe toch voor een Cat6 gegaan.

Vanaf dat moment met een CH6643E en over kabel down 180Mbps en up 28Mbps.

Ik weet natuurlijk niet of dat bij u de bottleneck is maar wou het toch even meegeven.

0 Likes
Super1
Freshman Weetjesweter
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Kabel is Cat6 en de netwerkkaart in mijn PC geeft wel degelijk een snelheid van 1 Gbps aan tussen de PC en de modem. Opnieuw opstarten van de modem maakt geen verschil. Ik vermoed nog steeds dat Telenet vergeten is de modeminstellingen te wijzigen om de hogere snelheid toe te laten.

0 Likes
Ex-Netweter

Het is me nog steeds een raadsel welk abonnement recentelijk veranderd is van 100 Mbps download en 10 Mbps upload naar 240 Mbps download en 30 Mbps upload.
Ik begin te denken dat dit een vergissing is.

0 Likes
BandR
Professional Veelweter

dan ga je toch ff moeten laten checken bij de klantendienst, dat zou vrij easy moeten zijn om te checken

0 Likes
loti
Experienced Veelweter
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

De CH6643E staat nog altijd tot 300Mbps op hun site.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wireless-modems-van-telenet/

0 Likes