Beantwoorden
Pascal1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Ip adres: Vlaams of Waals

Mijn probleem is dat ik in de regio Ieper woon en hier een uitloper van Wallonie niet zo ver af is. Daardoor krijg ik vaak een IP adressen toegewezen die door sommige content providers op het Internet als waals herkend worden. Ik heb nog een Vast IP adres gehad maar dat gaf dezelfde problemen en werkte maar half.

 

Ik heb er net met 2 contact opgenomen: Apple iTunes store en Microsoft store. Beiden zeggen hetzelfde: de taal die je krijgt in hun store is louter afhankelijk van het IP adres, niet van de instellingen op je toestellen.

Dat is vrij vervelend want ik krijg vaak  beschrijvingen van films in het frans, previews in het frans,  ondertiteling in het frans, sommige films zijn niet eens beschikbaar in het Engels maar enkel gedubd frans.

 

Nu, da's voor een Nederlandstalige met als tweede taal Engels natuurlijk net zo fijn als een film in het Chinees. Weet iemand een oplossing om ervoor te zorgen dat ik enkel Vlaamse IP's toegewezen krijg? Hoe herken ik een Vlaams of Waals IP? Kan ik dit instellen in m'n router of dient dit bij Telenet zelf te gebeuren?

 

Modem: 248DOC3 1TA Model CV7160E

Router: Netgear Nighthawk X8

 

 

0 Likes
13 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ip adres: Vlaams of Waals

Uw extern IP adres wordt door TN toegekend aan uw modem of HGW, daar kun je zelf niets aan doen. De oplossing zal dus van de techniekers van TN moeten komen vrees ik ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pascal1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Ip adres: Vlaams of Waals

Hartelijk dank voor het antwoord Stefaan.

 

Net Telenet weer gecontacteerd en zij beweren dat er geen specifieke Vlaamse en Waalse IP adressen bestaan.

Opnieuw naar MS en Apple gebeld en die beweren dat het enige waarvan de taal die je voorgeschoteld krijgt je IP adres is.

 

Telenet raadde me aan een aangetekende brief te sturen naar MS en Apple met de vraag om een taaloptie in te lassen in hun stores. LoL!!! En ik maak absuluut niet gauw gebruik van dergelijke kinderachtige afkortingen.

 

Ok, dan zullen ze het maar doorsturen naar een achterliggende dienst.

 

Ik vind al voorbeelden van wat ik tegen kom sedert 2012 door eens te Googelen. Het is toch niet normaal dat een mens een film niet kan streamen in ofwel de originele taal ofwel zijn eigen taal maar daarentegen een gedubde versie in een vreemde taal opgedrongen krijgt.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Ip adres: Vlaams of Waals

Het lijkt me heel straf al zou Telenet IP-adressen uitdelen die specifiek Vlaams of Waals zijn. Wat krijg je te zien als deze URL opent?

 

https://www.whatismyip.com/

 

Ik krijg bijvoorbeeld te zien dat "location" Hasselt is, wat niet klopt; ik bevind me in Houthalen.

 

De taal die je te zien krijgt op een website kan van verschillende factoren afhangen: IP-adres, de taal (of talen) die je als voorkeur hebt ingesteld in je browser, de taal die je kiest op een website (meestal via een cookie), ... Dat Apple en M$ beweren dat de taal enkel afhangt van IP en niet veranderd kan worden klinkt absurd. Stel dat ik me als Vlaming in Duitsland bevindt, dan zou  ik enkel Duitstalige websites te zien krijgen?

 

Voor een taal in te stellen op een website moet je dus cookies toelaten. Als je Firefox als browser gebruikt, dan kan je de taal (talen) die je verkiest instellen via: Options > General > Language and Appearance > Language > Choose your preferred language for displaying pages > Choose

 

(Sorry voor het Engels, maar al mijn software is ingesteld op Engels.) In elk geval, dat is de plaats om je voorkeur in te stellen. Het kunnen verschillende talen zijn; talen die bovenaan in de lijst staan krijgen de voorkeur. Andere browsers kan je op dezelfde manier instellen.

 

Wat je ook kan proberen is werken via een proxy of bijvoorbeeld Tor Browser gebruiken. Je kan dan een land instellen, zo kan je bijvoorbeeld Nederland instellen. Maar dat is niet echt praktisch en niet aan te raden in geval van streaming.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pascal1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Ip adres: Vlaams of Waals

Wat ik te zien krijg is:

Location: -, BE

Geen stad te vinden dus.

 

Al mijn toestellen, software, besturingssystemen, keyboards, .... zijn bij mij ook in het Engels,  geen behoefte aan Nederlands en al helemaal niet aan dat kutfrans.

 

Het gaat niet over mijn browser hoor maar wel een Apple TV en Xbox waar ik films wil op huren.

Voor games heb ik een workaround als die ook in dat stom frans uitgebracht worden: aankopen in Belgie, verwijderen, herinloggen met als locatie USA en herdownloaden. Voor films lukt dit niet, net geprobeerd.

Dus Tor  en VPN werken niet aangezien de toestellen waarmee ik problemen heb geen PCs zijn.

 

Sorry voor de scheldwoorden naar het frans toe maar als je een hele dag trial en error gedaan hebt om daar vanaf te geraken en constant in de wachtrijen van Telenet, MS en Apple aan de telefoon gehangen hebt dan kan ik je verzekeren dat je er een gloeiende hekel aan hebt!

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Ip adres: Vlaams of Waals

Ik kan goed begrijpen dat dit frustraties met zich meebrengt. Helaas ben ik niet echt op de hoogte van Apple TV en Xbox. Voor die eerste kan @Puch je misschien wel helpen. Ik kan je alleen nog meegeven dat ik het met browsers ook al eens aan de hand heb gehad dat een site me enkel de Franstalige versie wil geven, gebaseerd op mijn IP (uit België... waar iedereen Frans praat volgens buitenlanders). Maar ik vind het wel te gek voor woorden als men zich alleen op het IP zou baseren.

 

BTW je werkt met een eigen router. Is die aangesloten op een modem-only? Als dat zo is en je wil snel wisselen van IP, dan moet je eens in je router opzoeken om een MAC adres te klonen. Bij mij heeft dit onmiddellijk effect. Misschien het proberen waard?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Ip adres: Vlaams of Waals

@Pascal1, uiteraard ben ik jouw thread mee aan het volgen. 😉 Heb dit eens intern nagevraagd bij één van onze engineers. Deze gaf aan dat dit niets te maken met jouw IP adres, maar met de instellingen van de geolocation apps. 

 

Voor Apple TV moet je de instellingen bijvoorbeeld wijzigen in Apple ID zelf. Ook bij iTunes zou je dit moeten kunnen instellen. Online is er hierover normaal wel meer informatie te vinden, heb alvast twee URL's naar Apple Support pagina's ingevoegd. 

 

Kan je me trouwens via een privébericht jouw klantennummer eens doorsturen? Dan bezorg ik deze eens aan onze engineer om het uitzonderlijk in detail eens te bekijken. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Tags (1)
Pascal1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Ip adres: Vlaams of Waals

Nog wat verder getest en op mijn PC zie ik de trailers, besprekingen en beschrijving van de films wel in het Engels of Nederlands. Maar de film zelf blijft frans als ik hem daar aankoop en dan probeer af te spelen op de Xbox.

Inloggen op de Nederlandse store toont aan dat de film wel in het Nederlands (of Engels met Nederlandse ondertiteling) beschikbaar is via Microsoft.

 

Ik neem dus aan dat Microsoft van principe is dat frans de officiele taal is van Belgie en lak heeft aan Vlaanderen.

 

Een goeie test zou zijn als iemand uit Oost-Vlaanderen of Antwerpen (die dus verder dan 30km van de taalgrens woont) eens kon kijken wat hij krijgt in de store op Xbox. De nieuwe Kingsman bijvoorbeeld, enkel verkrijgbaar in het frans. Of alle commentaar en reviews van films in het frans. Dat zou een duidelkijk bewijs zijn dat ze bij MS en  Apple zitten te zwanzen. Dit kun je gewoon zien door in de store te kijken, er hoeft niks aangekocht te worden.

0 Likes
Pascal1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Ip adres: Vlaams of Waals

Hallo Suzy,

 

Die instellingen staan al jaren juist hoor bij Apple, ik was vroeger Apple Certified Support Professional.

Alles voor de zekerheid gisteren nog eens nagezien bij Microsoft en verschillend combinaties taal/land uitgeprobeerd maar dit ligt gewoon aan MS en Apple zelf. Ik vermoed dat ze helemaal geen systeem gebruiken om je taal te bepalen en dit gewoon afhankelijk is van je land.

 

Zoals ik net schreef zou een test met een Xbox ergens in het Gentse of Antwerpse (of waar dan ook in Vlaanderen ver genoeg van wallonie) duidelijkheid scheppen.

0 Likes
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Ip adres: Vlaams of Waals

Eens met @Suzy maar bv. ook 

https://www.microsoft.com/nl-be/store/p/kingsman-the-golden-circle/8d6kgwxh9376/001N

er staat duidelijk HD Français bij 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Ip adres: Vlaams of Waals


@M_016schreef:

Eens met @Suzy maar bv. ook 

https://www.microsoft.com/nl-be/store/p/kingsman-the-golden-circle/8d6kgwxh9376/001N

er staat duidelijk HD Français bij 


Idem bij mij, maar die Français is wel greyed out en de rest van de site is in het Nederlands.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ip adres: Vlaams of Waals

IMG_2720.JPG

hier via iTunes ook de trailer enkel in het engels, geen ondertitels,

zou moeten kijken op de Apple TV4 ook of het daar engels is zonder ondertitels.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Ip adres: Vlaams of Waals

Correct, maar... dit is dus de enige aldaar beschikbare versie

Ter vergelijking

https://www.microsoft.com/nl-be/store/p/blade-runner-2049/8d6kgwxmxd6b/0040

voor deze film zijn er 2 versies beschikbaar (engels & frans)

Dus tenzij ik mij zwaar zou vergissen ... 

0 Likes
Pascal1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Ip adres: Vlaams of Waals

Er is een duidelijk verschil tussen de MS Store voor films als je hem vanaf de PC benadert dan wel vanaf de Xbox.

 

Vanaf de Xbox zijn de beschrijvingen en trailers voor een film in het frans. De meeste gebruikerscommentaren ook met hier en daar een Vlaming die klaagt over dat frans.

De films zijn meestal in het Engels en Frans beschikbaar, sommigen alleen in het Frans.

Je zit daar dus duidelijk in een franstalige store.

Vanaf de PC is dezelfde store meer op het Engels gericht met een mider gedeelte frans zoals men hier reeds opmerkte, vanaf dezelfde locatie op dezelfde router en modem wat bewijst dat dit niks met het IP adres te maken heeft.

 

Bij Apple vanaf de Apple TV heb je iets soortgelijks maar in mindere mate. Sommige films ook enkel in het frans alsook sommige trailers en beschrijvingen maar veel minder.

 

Als ik nu in mijn Xbox de landcode op Nederland zet dan krijg ik alles in het Engels of Nederlands, ook de films die vanuit Belgie enkel in het frans beschibaar zijn wat weer bewijst dat we hier een franstalige store voorgeschoteld krijgen. Jammer genoeg kan ik met mijn belgische credit card daar niks aankopen of huren.

0 Likes