Beantwoorden
Scartlex
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Besten

 

Enkele maanden geleden hebben we onze oude modem vervangen met deze 24*8 DOC 3 WIRELESS modem. Sindsdien heb ik problemen om verbinding te maken met mijn server in mijn garage. Als ik verbind met mijn server op hetzelfde netwerk (thuis dus) via het externe adres van mijn netwerk, crasht de modem en verlies ik toegang tot verschillende websites, exclusief Google, Telenet, en een paar anderen op al mijn toestellen. Na lange analyse ben ik nu tot het besluit gekomen dat dit probleem niet aan mijn server of andere toestellen ligt, maar hoogstwaarschijnlijk aan de modem.

 

Het probleem komt zich niet voor als ik verbind met mijn server via zijn intern adres, of als ik met de server verbind via het externe adres vanuit een ander netwerk. Het probleem stelt zich ook niet voor als ik verbind met de server voor een korte periode (zoals bijvoorbeeld de homepagina van mijn website bezoeken). Maar andere zaken (zoals bijvoorbeeld een groot aantal bestanden verzenden via FTP) zorgt meteen voor het probleem.

 

Ik weet niet goed hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen. Terug een nieuwe modem zetten is niet meteen de eerste oplossing en natuurlijk is er geen zekerheid of dit het zal oplossen.

 

Alvast bedankt voor de hulp 🙂

79 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Is een modem-only in combinatie met een eigen router misschien een optie? Normaal gezien kan je een HGW kosteloos inruilen voor een modem-only.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

@sb als ik even vragen mag: wat is nu precies het voordeel van een Modem Only? 

 

Ik gebruik momenteel de standaard modem/router in 1 (oude zwarte) waarvan het draadloos signaal uitstaat. Deze is per kabel verbonden met 2 Telenet Acces Points. 

 

Zou het beter zijn als ik een Modem Only zou pakken? 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

@m-jan20

 

Die keuze is deels afhankelijk van persoon tot persoon hoor. Er is trouwens ook een nadeel, bijv. je kan er de nieuwe tv-box niet op aansluiten. In jouw geval zou ik zeggen, laat het zo als het goed werkt, al kan je natuurlijk niet genieten van TelenetWiFree op deze manier. Maar in het geval van de OP (ik ken wel niet zijn volledige opstelling) lijkt een modem-only misschien de oplossing. Het is het proberen waard volgens mij.

 

Zelf heb ik mijn router bijvoorbeeld ingesteld om MAC-gebonden IP-adressen uit te delen. Op die manier weet ik aan de hand van het IP om welk toestel het gaat. Ik heb ook eens gespeeld met portforwarding (voor UltraVNC), al kan je dat ook instellen in een HGW. Tenminste, als je geen foutmelding krijgt. 😉

 

Ik weet dat het voor @igvfer niet veel uitmaakt; zijn opstelling is veel ingewikkelder/groter dan wat ik hier heb en alles lijkt te werken, wat toch wel het belangrijkste is. (Al heeft ie ook wel een wenslijst. 🙂


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Scartlex
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Ik heb al een beetje opzoekingswerk gedaan, maar wat betekent het precies om modem-only te gebruiken in plaats van HGW? Ga ik nog steeds toegang krijgen tot alles wat HGW mij te bieden heeft? (WiFi, TCP en UDP port forwarding, etc.) Ook lees ik dat je de modem niet meer kunt bereiken via Mijn Telenet, wel via 192.168.1.1 dan ofzo?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Een modem-only _in combinatie met een eigen router_ betekent vooral meer mogelijkheden, lijkt me. Een HGW wordt meestal zo dicht mogelijk bij de kabelingang gezet. Kabel verlengen is niet altijd vanzelfsprekend. Een router verbind je via een UTP-kabel met de modem.

 

Portforwarding, WiFi, Access Point, ... blijven mogelijk en bij de meeste routers kan je bijvoorbeeld een gastnetwerk instellen, blokkeren/toestaan van bepaalde MAC-adressen (via een tijdschema), je kan een DNS server instellen zonder dat voor elk toestel apart in te stellen, ... TelenetWiFree blijft ook mogelijk, *maar* de nieuwe tv-box is geen optie. Huidige digibox/digicorder kan je gewoon blijven gebruiken.

 

Een modem-only bereiken gaat inderdaad niet, maar dat hoeft ook niet als je een eigen router hebt. De meeste van die routers kan je bereiken met een browser via 192.168.x.1. Sommige gebruiken zelfs https://router of iets dergelijks.

 

Je kan overigens ook een eigen router aansluiten op een HGW, al moet je dan een beetje uitkijken qua instellingen.

 

Ik heb misschien nog wat vergeten, dus ik hoop dat anderen me kunnen aanvullen en waar nodig, corrigeren.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NGDM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Ik kom hetzelfde probleem tegen.

Zodra ik mijn externe DynDNS-url gebruik om connectie te maken met een interne server, lijkt de moden/router te crashen waardoor heel het internet er uit ligt.

 

Een Modem-Only setup heb ik ook al overwogen maar werd vorige keer afgewimpeld door de technieker.

 

Mij lijkt dit gewoon een firmware probleem te zijn dat gepatched zou moeten kunnen worden.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Wat gebeurt er als je uw wan adres gebruikt in de plaats van je DynDns url? 

0 Likes
NGDM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Ik maak gebruik van een NAS met een reverse proxy.

Er staat dus maar één poort open.

 

Ik heb de poort van één van de services geforward en getest met publiek IP.
Resultaat was hetzelfde: de pagina laadt heel even, stopt en de modem lijkt te crashen (ping geeft time outs).

 

Deze problemen zijn pas later gekomen dan dat we de nieuwe modem in gebruik namen.

Lijkt dus of door een update of door een laattijdig defect veroorzaakt te worden.

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Kan je niet eens een test doen op het wan ip maar zonder gebruik te maken van de reverse proxy (deze voor de test effe buiten werking stellen).

Als dit correct werkt dan is uw probleem waarschijnlijk in verband met de revese proxy. 

0 Likes
NGDM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Heb ik ook gedaan. Port geforward en direct via publiek IP en poort verbonden zonder gebruik te maken van reverse proxy.

 

Beide methodes zorgen dus voor modem-restart.

Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

*bericht verwijderd*

Door de titel vermoedde ik dat het over een modem-only ging maar de HGW heet blijkbaar ook zo...

 

Ik denk dat je best contact opneemt met de klantendienst. Zo een probleem kan alleen veroorzaakt worden door fouten in de firmware of in jouw specifieke toestel. Misschien kunnen ze de firmware updaten of je HGW omruilen.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Sumo
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Is wel toevallig.

Ik heb net hetzelfde probleem met mijn Synology DS CAM app sinds 22 augustus.

Ik maak ook connectie met de Synology NAS via het WAN ip van de telenet modem.

Als ik intern mijn eigen netwerk dan de app open gebeurt het dat de telenet modem vast loopt of een restart doet.

 

Bij mij zijn ze de telenetmodem reeds komen vervangen, maar dit heeft niet geholpen. Het lijkt op een bug in de firmware van de telenetmodem... Hopelijk vinden ze snel wat dit is, en hopelijk zijn er nog meer mensen die hetzelfde voor hebben.

 

Mijn topic https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/DS-CAM-Wan-ip-blokkeert-modem/td-p/72466

NGDM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Dag Principis

Zoals je in de reactie van Sumo kan lezen heeft hij dit reeds geprobeerd zonder succes.

Kun jij dit niet even ter oren laten komen bij de Telenet technische dienst?

Er is duidelijk iets mis met een recente update dus het zou goed zijn dat dit bij de juiste persoon terecht komt.

Alvast bedankt 😉

0 Likes
NGDM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Modem 24*8 DOC 3 valt uit bij verbinding

Net even de technische dienst aan de lijn gehad en ze konden me zeggen dat het probleem bij hen bekend is sinds vorige week.

Probleem is dat er nog weinig meldingen van gekend zijn en dit dus een lage prio heeft.

 

Ze raden me aan om zo veel mogelijk mensen dit te laten melden aan de technische dienst.

Daarom dus deze oproep:

Indien jullie dit probleem voorhebben mogen jullie de technische dienst contacteren (015 66 66 66, optie 2, optie 2) en laten weten dat jullie graag een melding maken voor de case 'NAT Hairpinning' en dat ze jouw melding aan die case moeten toevoegen.

Zodoende stijgt de prio en zullen we hier sneller een oplossing voor krijgen.

 

Alvast bedankt voor jullie steun 😉