Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Omwisseling naar modem-only

Ik wil de mogelijkheden van mijn eigen router ten volle benutten en wil dan ook de HWG vervangen door een modem-only. Ik weet al hoe alles moet, modem-only - switch (Linksys SE2800) - kabel naar digicorder en kabel naar router (Linksys WRT1900ACSv1).

 

Omdat de verhalen over het omwisselen zelf nogal uiteenlopen, heb ik de vraag eens voorgelegd aan de klantendienst. Ook na aandringen blijft het antwoord:

 

"Het klopt dat u kan switchten naar een EMTA modem. Echter dient er hiervoor inderdaad altijd een afspraak met een technicus gemaakt worden. Een swap naar een modem-only kost €85. De technicus heeft altijd de eindbeslissing over het feit of de modem al dan niet geïnstalleerd kan worden."

 

Ik vraag me af wat die technicus bij mij komt vaststellen? En waar die eindbeslissing dan wel niet van afhangt? Die kost lijkt me ook een beetje aan de hoge kant. Een kleine vergoeding (voor het omwisselen in een verkooppunt) okay, maar € 85?

 

Ik krijg de indruk dat als je een beetje buiten de lijntjes wil kleuren, Telenet nogal de neiging heeft om het nodeloos ingewikkeld te maken. 😐

0 Likes
20 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Omwisseling naar modem-only

@Ex-Netweter 

Als je vermoed dat het antwoord niet helemaal klopt kan je best nog een keer bellen of naar een service center gaan voor een nieuwe uitleg.

Groeten

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Omwisseling naar modem-only

Je kan gewoon naar een Telenet Center en je HGW gratis omruilen met een modem-only. Wat je wel best doet is dat Telenet Center op voorhand bellen om te vragen of zij er eentje op voorraad hebben.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

Omwisseling naar modem-only

Ik heb onlangs ook een Modem only gaan halen en heb +/- dezelfde hardware als jij.

Linksys 1900 AC en 2 x SE4008 switches. De snelheden die deze toestellen aankunnen liggen veel hoger dan die van de, min of meer antieke, modem die ik mee kreeg. Namelijk de Motorola CV 6181E. Die gaat je in het beste geval een dikke 400Mbps geven. Voor mij geen probleem daar mijn account bij Telenet maar 150 Mbps is. Doch als je alles uit je eigen hardware wil halen zal je een recenter model nodig hebben en natuurlijk het bijhorende abonnement.

Mijn modem was 5 jaar oud, heb eerst telefonisch contact opgenomen met 015.666666 waar mij me melde dat ik gratis kon wisselen in een shop naar keuze.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Omwisseling naar modem-only

@Ex-Netweter  u kan uw modem omwisselen naar een modem only geen enkel probleem. Dit is gratis en kan u in een telenet shop doen. De reden is enkel dat ze het niet graag willen doen maar daar moet u zich niks van aantrekken. Wat @sb  zegt bel naar de shop en vraag of ze er eentje hebben. Laat deze klaar leggen en wissel die om.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Omwisseling naar modem-only

Heb ik hier niet ergens recent gelezen dat Telenet nu 35€ vraagt voor het omwisselen van het ene type modem naar het andere? Sinds de laatste release. Ik moet het eens opzoeken. Misschien weet @Suzy dat.

 

Edit Suzy (18/10 om 11u30)

URL die @igvfer gedeeld had eruit gehaald. Deze verwees namelijk naar de Krak lounge, waar enkel Kraks toegang tot hebben. 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Omwisseling naar modem-only

@igvfer  Ik begrijp dat bericht van @Suzy niet op die manier. Het gaat erom dat je geen omwisseling moet vragen van je HGW naar een sneller model dan nodig voor je abonnement. De switch tussen HGW en modem only is een ander verhaal. Uiteraard kan ook daar Telenet een beperking opleggen zodat je enkel een model krijgt dat voldoet aan de snelheid van je abonnement.  

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Omwisseling naar modem-only

Inderdaad, die kost voor het vrijwillig omwisselen naar een andere modem die niet echt noodzakelijk is voor het voorhanden zijnde abonnement staat helemaal los van het omwisselen van een HGW naar een modem-only.

 

Deze switch heeft niets te maken met de recente wijzigingen in de abo's en hun snelheden en blijft gewoon kosteloos.

 

En bij het omruilen gewoon vragen om het meest recente model mee te krijgen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Omwisseling naar modem-only

Ik ben 5 dagen geleden het nieuw type modem gaan halen CV8560E, homegateway zonder wifi die binnenkort ook bridging ondersteunt. En Docsis 3.1 voor gigabit.

Er was geen technische nood voor dit type modem omdat ik geen speedboost heb.

Gewoon meegekregen, niets moeten aftekenen. Ze vroegen zelfs mijn naam niet.  Natuurlijk zag Telenet wel wie ik ben toen ik 's avonds belde om te modem te activeren. (ik had hem niet in de shop laten activeren)

Geen 35 euro aangerekend op mijn aanrekening (toevallig gisteren opgemaakt).

 

Die 35 euro zou ook niet terecht zijn. Ik ben desdijds omgeschakeld van modem-only naar homegateway omdat dit een vereiste was voor de TV Box.  Het was de bedoeling dat ik terug naar modem-only zou overschakelen vanaf er een type zou komen dat ondersteund zou zijn in samenwerkt met de TV box.  De CV8560E is voor mij ideaal. Eens de WAN poort wordt geënabled door Telenet kan ik hier mijn eigen firewall op aansluiten die dan een officiëel IP zal krijgen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Omwisseling naar modem-only

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb nu een week verlof, daarna zal ik het avontuur eens aangaan. 😁

 

@Torchwood, jij hebt het over de Linksys switch "SE4008". Dat zou voor mij ideaal zijn, daar past mijn router dan mooi bovenop. Alleen, ik vind die precies nergens. Weet jij toevallig waar ik die nog zou kunnen kopen?

0 Likes
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

Omwisseling naar modem-only

@Ex-NetweterTot enkele maanden geleden kon je nog een nieuwe SE4008 kopen. De sites vermelden ze nog maar de stocks zijn uitgeput en ik denk niet dat deze lijn nog terugkomt. 2dehands, e-bay en Marktplaats daar zal je ze vroeg of laat nog wel tegenkomen. Als ze proper zijn en geen brandluchtje hebben zijn switchen te vertrouwen op de 2dehands markt.

0 Likes

Omwisseling naar modem-only

Vandaag na mijn verlof op goed geluk naar het Telenet Center in Kapellen gegaan (ik kom uit Essen). Geen voorraad modem only. In de loop van volgende week zou er een nieuwe voorraad komen, levering op 1 november?! Niet mogelijk om er een opzij te leggen, er zou zeker voldoende voorraad zijn volgende week zaterdag. Hmmm... We zullen zien... 🤔

0 Likes

Omwisseling naar modem-only

Goed, week later. Wederom weinig enthousiasme van de winkel in Kapellen. Geen zin om pallet met nieuwe voorraad te bekijken, dan ineens, modem-only zit er zeker niet tussen?!

 

Geen succes. Dan maar naar Telenet winkel in Schoten gegaan. Stond er na vijf minuten weer buiten met modem-only. Het contrast is groot tussen beide winkels.

 

Alles aangesloten, lijkt te werken.

 

Nu zie ik in mijn Telenet het volgende:

Annotation 2019-11-02 195243.png

 

Type CV6181. Op het apparaat zelf staat toch echt CV7160:

Annotation 2019-11-02 195322.png

 

MAC adres komt wel overeen. Is dat verschil normaal?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Omwisseling naar modem-only

Geloof wat er op het plaatje staat van het toestel en niet wat je op Mijn Telenet leest.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Omwisseling naar modem-only

@Ex-Netweter 

 

Het is correct wat @janne_man zegt. Ik heb sedert kort identiek dezelfde modem en na de installatie stond er bij mij ook die verkeerde versie in "mijn telenet". Ik heb dan foto's genomen van mijn modem ('t is te zeggen van de identificatiesticker) en doorgestuurd naar @Suzy  Bij deze is zij gementioned dat jij identiek hetzelfde voor hebt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes