Beantwoorden
MrArno
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

Heeft er iemand duidelijkheid over welke types modem's nu Giga Speedboost ondersteunen?

 

Normaalgezien zijn dit onderstaande types modem's:

CV7160E (Modem-Only)

CH7465LG-TN (Residentiele Telenet Modem's) 

CV8560E (word sinds kort geinstalleerd)

CH8568LG (never seen one in the wild)

 

Maar er ontstaat bij mij wat verwarring als sommige Telenet medewerkers zeggen dat er meer dan 24 downstream kanalen zoals de CV7160E modem heeft nodig zijn voor Giga snelheden.

 

Ook worden er berichten gepost van modem's die het tijdelijk zouden ondersteunen?

 

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Giga-speedboost-en-modem-only-onmogelijk/...

@Suzy

Telenet.jpg

 

Iemand die hier duidelijkheid kan in scheppen, welke modem's het nu wel volledig ondersteunen? 

Zijn modem's swap aan te raden als je speedboost hebt met CV7160E?

0 Likes
88 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

Ik dacht dat het de bedoeling was dat Speedboost op termijn enkel nog op de Docsis 3.1 modems ging ondersteund worden. En dat huidige klanten met bijv een CV7160E gevraagd zullen worden om hun modem in te leveren als ze 1Gbps willen blijven gebruiken.

 

Docsis 3.1 kon pas in werking worden gesteld als de analoge radio en TV signalen werden afgeschakeld (opnieuw, zo had ik het begrepen).

Dus lijkt het me logisch dat de oude modems op voorhand moeten vervangen worden.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

Als je onderstaande devices hebt moet je deze niet inruilen want deze kunnen tot 1Gbps aan:

CH7465LG-TNCH6643ECV7160CV6181E of CV8560E

De e-routers die momenteel worden uitgeleverd zijn : 

https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/wireless-modems-van-telenet

Indien je storingen zou hebben door een iets slechtere dropkabel zou je best een nieuwe aanvragen omdat deze minder storingen heeft door betere bandbreedte(kan 10Gbps aan).

Als je Eurodocsis 3.1 modem besteld zal je een e-router krijgen die kan ingesteld worden als "modem" door deze in bridge te zetten.

Alles hangt af van wat je juist wil natuurlijk 😉

succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

@kristofDW 

 

Wie de nieuwe e-modem in MAC-Passthrough modus gebruikt heeft toch nog steeds niet dezelfde mogelijkheden als wie de echte CV7160E gebruikt. Meer specifiek ivm de ondersteuning van IPv6.

 

Deze laatste zou echter door Telenet opnieuw teruggeschakeld worden en geen gigabit snelheden meer ondersteunen.

 

Ik spreek van "zou". Je weet nooit wat Telenet uiteindelijk beslist of wijzigt ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

De vraag is: wil Telenet op termijn nog wel 1Gbps aanbieden op Docsis 3.0 modems.

Ik denk het niet: https://press.telenet.be/telenet-rolt-nieuwe-docsis-31-modem-uit-dit-najaar

 

"De nieuwe modem is geen vereiste om de snelheden van 1 gigabit per seconde te halen. Klanten die de Giga-speedboost nemen, zullen hun snelheden ook halen met de witte Docsis 3.0 modem. Zij zullen wel worden aangeschreven met de vraag om hun modem om te ruilen naar het nieuwste model, omdat deze Telenet toelaat het beschikbare spectrum meer efficiënt in te zetten."


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

@MrArno ik heb dit recent nog nagevraagd ter finale bevestiging. Want er was redelijk wat verwarring over, ook intern. Dit is wat men mij bevestigd heeft:

 

  • CH7465LG (24*8 DOC 3 Wireless)
    De snelheid van dit type modem werd in oktober verhoogd naar 1 Gbps, maar zou in het voorjaar van 2020 terug gebracht worden naar 400 Mbps. Dit is op dit moment nog niet gebeurd en men kon mij ook nog niet vertellen wanneer dit wel terug op de planning staat. 

  • CV8560E (Docsis 3.1 E-Router)
  • CH8568LG (DOC 3.1 Wireless)

De twee laatste modems kan je als klant ook nog niet vrij verkrijgen, deze worden op dit moment vooral geplaatst door Telenet technici. Deze twee types modems zijn ook de modems naar welke je momenteel zal swappen als je een Giga Speedboost optie neemt. 

 

Met een CV7160E (EMTA) kan je dus effectief geen 1 Gbps halen. Hier zijn we zelf enkele weken geleden achter gekomen. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

@MrArno  De theoretische uitleg is dan je op 24 kanalen +- 50 Mbps per kanaal kan hebben. Dus in theorie 1200 Mbps of 1.2 Gbps. Tot zover de theorie. In de praktijk blijkt dat soms wat krap te zijn.

De nieuwere docsis 3.1 gebruikt dezelfde 24 kanalen maar door betere technieken slagen ze erin om bijna tot 10x meer erdoor te jagen.

Upstream gebruiken ze nu vermoedelijk maar 2 kanalen wat een maximum heeft van 2*27 Mbps = 54 Mbps.

Voor zover ik weet plaatsen ze nu wel modems die docsis 3.1 aan kunnen maar gebruiken ze in wezen nog altijd 3.0 als techniek. Want de vraag is gewoon kunnen ze de 2 technieken naast elkaar gebruiken of gaan ze op een bepaald moment een grote inruilactie moeten doen?

Dus een en ander zal te maken hebben met de ruimte die ze vrij krijgen na het afschaffen van het analoge.  Die samen met de FM band nu ongeveer +- 240 Mhz inneemt . Internet zal nu ongeveer 192 MHz innemen down en 2 keer 8 MHz up. 

Ik denk voor die ademruimte dat we nog eventjes gaan moeten wachten nu covid-19 alles wat heeft uitgesteld.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types


@Suzy  schreef:

...

Met een CV7160E (EMTA) kan je dus effectief geen 1 Gbps halen. Hier zijn we zelf enkele weken geleden achter gekomen. 😉


OK, dank U @Suzy 

I haal hier via CV7160E meer dan 800Mbps down en 50 Mbps up, wat ik, eerlijk gezegd, voldoende down vind, want end-to-end 1Gbps is zeldzaam over willekeurige Internet connectie (ik wil, persoonlijk, graag -100Mbps down voor +100Mbps up ruilen moest dat kunnen :-)). Maar, hier is een vraag: zal de Giga Boost optie blijven werken voor CV7160E?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

 

De nieuweCV8560E.. zal weinig meer halen.

test met CV7160E (EMTA)
https://www.speedtest.net/my-result/d/b5e88109-4739-41fd-8a0b-6f51dd0f6cf3

Ex-Netweter
 

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types


@igvfer  schreef:

@MrArno  De theoretische uitleg is dan je op 24 kanalen +- 50 Mbps per kanaal kan hebben. Dus in theorie 1200 Mbps of 1.2 Gbps. Tot zover de theorie. In de praktijk blijkt dat soms wat krap te zijn.

De nieuwere docsis 3.1 gebruikt dezelfde 24 kanalen maar door betere technieken slagen ze erin om bijna tot 10x meer erdoor te jagen.


Verwar Docsis 3.0 (32*8) en Docsis 3.1 niet ...

De nieuwe modems (CV8560E aka E-router en de CH8568LG aka Docsis 3.1 HGW) ondersteunen inderdaad Docsis 3.1, waardoor ze veel hogere snelheden halen.

Maar deze zijn ook "backwards compatibel" met Docsis 3.0, waarbij ze 32 kanalen gebruiken, en dus "sneller" zijn dan hun Docsis 3.0 (24*8) broertjes.

 

Dat Telenet ervoor kiest om de Gigaboost alleen ter beschikking te stellen met de nieuwe modems heeft niets met Docsis 3.1 te maken (hiervoor gaan we nog enkele jaren geduld moeten hebben), maar het feit dat de nieuwe modems ook in Docsis 3.0 (32*8) mode efficiënter zijn en meer flexibiliteit bieden voor Telenet (frequentiespectrum).

 

Docsis 3.0 en Docsis 3.1 kunnen technisch probleemloos naast elkaar op de kabel, en ik denk dat we nog véele jaren nà de introductie van Docsis 3.1 nog altijd Docsis 3.0 modems gaan gebruiken 😊.

Docsis 3.1 zal er pas komen, denk ik, nadat er plaats gemaakt is op de kabel nà het verdwijnen van de analoge TV/FM.

 

De plannen die Telenet had om in het voorjaar gigabit terug te schroeven voor de Docsis 3.0 (24*8) waren pre-Corona.

Ik denk dat de hele Corona crisis deze planning in de war stuurt ..

  1.  De afschaffing van analoge TV is tot nader order uitgesteld (en zelfs teruggerold).
  2.  Levering van nieuwe modems zal waarschijnlijk ook vertraging oplopen (zoals met de TV boxen) ?
0 Likes
Ex-Netweter
 

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types


@Suzy  schreef:

ik heb dit recent nog nagevraagd ter finale bevestiging. Want er was redelijk wat verwarring over, ook intern. Dit is wat men mij bevestigd heeft:

 

  • CH7465LG (24*8 DOC 3 Wireless)
    De snelheid van dit type modem werd in oktober verhoogd naar 1 Gbps, maar zou in het voorjaar van 2020 terug gebracht worden naar 400 Mbps. Dit is op dit moment nog niet gebeurd en men kon mij ook nog niet vertellen wanneer dit wel terug op de planning staat. 
  • CV8560E (Docsis 3.1 E-Router)
  • CH8568LG (DOC 3.1 Wireless)

De twee laatste modems kan je als klant ook nog niet vrij verkrijgen, deze worden op dit moment vooral geplaatst door Telenet technici. Deze twee types modems zijn ook de modems naar welke je momenteel zal swappen als je een Giga Speedboost optie neemt. 

 

Met een CV7160E (EMTA) kan je dus effectief geen 1 Gbps halen. Hier zijn we zelf enkele weken geleden achter gekomen. 😉


@Suzy 

Met alle respect, maar er is inderdaad intern bij jullie nogal wat verwarring.

Ik begrijp niet zo goed wat je hierboven schrijft, en dit is ook in tegenstelling met eerdere berichten.

 

Er is geen reden om aan te nemen dat de CV7160E geen gigabit zou aankunnen, terwijl de CH7465LG dat wel zou aankunnen. Het zijn beide Docsis 3.0 (24*8) modems met dezelfde specificaties.

 

Dat Telenet ervoor kiest om geen gigabit aan te bieden aan de CV7160E klanten is meer een commerciële of logistieke beslissing (CV7160E uitfaseren en vervangen door de E-router, beschikbaarheid CV7160E, geen ondersteuning voor TV-box, enz ...).

Dat je niet de "volle" gigabit haalt is wel waar, de meeste CV7160E klanten met gigaboost (met uitzondering van @robatoras  😃) rapporteren een max. snelheid van ca 860 mbps, waar de E-router klanten ca 940 mbps rapporteren....

 

Je kan dus effectief misschien geen 1 Gigabit halen (idem voor de CH7465LG), maar de CV7160E is wel compatibel met de gigaboost optie (bewijze de vele gigaboost klanten met een CV7160E).

 

PS.

Zolang Telenet de IPv6 problemen met de CV8560 E-router in bridge niet heeft opgelost, is er voor vele klanten geen andere optie dan de oude modem-only (zelfs als deze "maar" 860 mbps haalt).

Maar dat is een andere discussie (zie aparte topic) ...

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

 Buiten alle duidelijke (en erg relevante) uitleg van @Ex-Netweter (die zelfs ik begrijp!) is het bizar dat een (commerciele) 'gigaboost' optie zou wegvallen voor gebruikers met equipment welke (technisch, akkoord, ~100Mbps trager, nu: ~850Mpbs) hebben. Iets wat ik me (terecht) als Telenet argument tegen CV7160E kan voorstellen is de minder zuinige IPv6 implementatie (extra v6/128 range per klant), maar moet daarom ooit snelheid contractueel sneuvelen? Ik betaal graag voor zogezegd (blijkt) 'magere'  850Mbps down (terwijl ik liever 150Mbps up zou hebben). Ik heb nochtans vertrouwen in Telenet: alvorens de tijd dat de CV7160E wordt terug geschroefd zal Telenet me een modem laten geworden (wie weet 3.1) welke me transparant alle features geeft (in mijn geval zijn dat bijzonder weinig features).

 

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (1)
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

@NofanTasi 

Ze hadden beter gewacht met de CV8560E aan te bieden  tot alle problemen van de baan waren,

Netweters staat er vol van met problemen.

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

Hebben de testers dit niet gemerkt??

 

Kan er iemand hier een testscreenshot plaatsen gemaakt met een CV8560E modem.

 

Hier onder 'n link hoeveel tijd heb ik nodig voor 10GB binnen te halen,

https://speed.hetzner.de/

0 Likes
MrArno
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

@Ex-Netweter ,

 

Als telenet beslist om op de achtergrond deze aanpassing te doen dat de modem-only enkel en alleen nog maar 400Mbps zou kunnen halen is het wel een reden om over te stappen het nieuwe type... Spijtig genoeg word dit nogal gepusht.

Maar ik zou inderdaad nog even wachten tot alle bug's er uit zijn 🙂 

 

Hier halen altijd maar rond de 500Mbps:

https://www.speedtest.net/result/9507470898

heb de indruk dat sommige speedtest server de snelheid nog niet aan kunnen of dat het pad er naar toe niet goed genoeg is voor deze snelheden.

 

Je haalt ook aan dat de CV8560E geen ondersteuning voor TV-box heeft of begrijp ik dit verkeerd?

Bussiness klanten zijn dus letterlijk gezien als ze ook Digitaal Tv willen?

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Ondersteuning Giga speedboost en modem-only types

@MrArno 
Hier halen altijd maar rond de 500Mbps:
https://www.speedtest.net/result/9507470898

Is dat met de nieuwe CV8560E

Dat is verdomd weinig voor formule 1Gbps

 

0 Likes