24750
netweters
|
152322
antwoorden
|
20691
vragen
|
Zoals de tekst vermeld bij de aanrekening verdwijnt de gratis webruimte spijtig genoeg bij Telenet.
Telenet klantenservice artikels:
Je Telenet website en webruimte verdwijnen
Stopzetting e-maildoorverwijzing naar Telenet mailbox
Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Gratis webruimte verdwijnt bij Telenet
Inhoud gewijzigd door Suzy (admin) op 07/10 - 17:50 | Reden: Telenet klantenservice artikels in hoofdtopic toegevoegd
@Master-Magic Ik had dat eerlijk gezegd al verwacht. Jaren geleden was dat misschien een lokkertje. Ik heb eerlijk gezegd daar nooit gebruik van gemaakt in het begin. Nu soms wel maar dat was om anderen iets te tonen. Mijn eerste sites waren op Compuserve, eeuwen geleden. 😉 Ik heb die melding nog niet gekregen. Mijn factuur komt telkens de 1e van de maand.
Amaai, de pagina op https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/je-telenet-website-en-webruimte-verdwijnen staat vol
taalfouten en onjuistheden.
Een voorbeeld:
“Concreet betekent dit je website op 1 juni 2022 offline zal gaan en dat alle bestanden en/of informatie eraan gekoppeld op 1 juni 2024 zullen verdwijnen. Wil je die bestanden nog bewaren, maak dan voor 31 mei 2024 een back-up van je bestanden.
”
Los daarvan lijkt me dit een logische evolutie.
Onverwachts komt het inderdaad niet.
Om de verouderde technologie als excuus te gebruiken vind ik wel wat zwak. De technolgoie is zeker verder ontwikkeld in de afgelopen jaren, Telenet heeft gewoon niet willen volgen, en hier niet meer in geinvesteerd. Just keep the light on.
Dat is een bewuste keuze geweest, dit was duidelijk geen core-business voor Telenet. Zeg dat dan gewoon.
Indien je een deftige website wilde opzetten met voldoende ruimte, https, scripts enz. kon je al lange tijd niet meer bij Telenet terecht. Ik heb gekozen voor een aanbod van ovh, maar er zijn verschillende andere aanbieders.
spijtig , ook al was het maar 50 megabyte het was zeer handig
mijn toepassing bv een html met iframes dewelke, eenmaal verbonden met de vpn naar thuis of thuis zijnde , de locale mjpg camera's hun beeld allemaal in een webpagina weergeeft, dit onder een 2$ per jaar xyz url
Ik kreeg een e-mail van info@mkt.telenet.be met Titel:
Belangrijk: je doorverwijzing vanaf xxx@mijndomein.be naar je @telenet.be mailboxen stopt
met een referentie naar
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/stopzetting-e-maildoorverwijzing-naar-telenet-mailbox
Ons mijndomein.be is weliswaar volledig in handen (registrar, DNS, mail) van Telenet.
Kregen andere Netweters gelijkaardige e-mail?
Ons contract is een business contract.
Wat is een goede strategie om deze wijziging proactief aan te pakken?
In de referentie staat o.a. te lezen:
Wil je dat e-mailadres blijven gebruiken? Dan vind je online heel wat alternatieve oplossingen om die domeinnaam actief te houden.
Maar dat lijkt me een beetje de zwarte piet doorgeven (naar een andere domein beheerder)... Ik zal hierover zeker contact opnemen met Telenet business support (en resultaten hier laten weten) maar ondertussen kan ik hier misschien al wat inspiratie opdoen.
PS: ik zie zonet dat exact terwijl ik deze post aanmaakte, een gelijkaardige werd gepost.
Titel gewijzigd door: KimDG (mod) | Vorige titel: email doorverwijzing naar @telenet.be stopt 01/06/22
@NofanTasi dit zal samenhangen met het stoppen van de gratis webruimte?
Wie is eigenaar van het domein? Ben jij dit, of is dit Telenet?
Je zal best ergens een hosting pakket moeten aanschaffen. One.com bijv heeft betaalbare prijzen. Je hebt er dan webruimte maar ook de mogelijkheid om je email daar te hosten, inclusief de mogelijkheid om te forwarden.
Maar één van de zaken die je zal moeten inregelen is het verhuizen van de domeinnaam naar One.com, zodat het op hun nameservers draait. Een voorwaarde is dat het domein administratief op jouw naam staat.
@Steven-E schreef:
Wie is eigenaar van het domein? Ben jij dit, of is dit Telenet?
Onze domein Registrar is Telenet.
DNS NS (nameserver) en MX (mailserver) records zijn allen van Telenet.
Vroeger (tot ongeveer 18 maand geleden) was domein Registrar EDPnet en beheerde ik DNS en Mail zelf. Zo was het jaren het geval.
We zijn om volgende redenen overgestapt van business EDPnet naar business Telenet:
- Hogere upload snelheid
- DNS en Mail niet langer zelf moeten beheren
We gebruiken geen Telenet webruimte.
Eigen Mail en DNS servers beheren is in de loop der laatste decennia complex en gevaarlijk geworden, daarom wou ik graag als eigen systeem beheerder stoppen (been there done that).
Maar nu valt Telenet Mail beheer voor ons domein, zo maar ineens, binnenkort weg ...
Zoals ik in het andere thema schreef kun je kiezen voor verhuis naar bijvoorbeeld OVH. DIe bieden DNS registratie, zonder hosting, met of zonder MXplan. Als je enkel forwarding gebruikt (tot max 1000 email adressen) is dat inclusief. Prijzen voor een .be domein zijn heel scherp.
Het werk daaraan valt dan enorm mee.
Hoe moet zien dat je van Telenet de transfer code kunt verkrijgen.
@Arnie Dank voor de suggesties om te helpen 'verhuizen'. Het jammere is natuurlijk dat we, nog niet lang geleden, maar pas verhuisd zijn! We kennen de procedure dus wel min of meer. Overigens, we kozen, o.a. voor het gemak, loyaal voor Telenet op alle vlakken (TV, mobile, Internet, domein, Mail, DNS, ...). We zijn op dit moment absoluut geen vragende partij om alweer gedeeltelijk of helemaal ons domein te verhuizen, we weten wel andere dingen te doen. Het is alsof men een nieuwe auto kocht die goed rijdt en na een jaar te horen krijgt dat hij binnen een half jaar gaat stoppen met rijden. En natuurlijk zijn er nog andere goede autos die men zoal kan kopen (en suggesties zijn welkom). Maar, ik vind het, persoonlijk, niet loyaal van Telenet om een business service te laten vallen. Meerbepaald een service onderdeel dat ons net voor Telenet als totaalpakket deed kiezen.
Oeps, had uw post zonder nadenken een "like" gegeven.
Mijne frang viel ineens, heb de like weer weggehaald. Ik blijf het wel vreemd vinden dat je dat niet wil, maar goed, het is uw keuze...
@Steven-E schreef:Maar één van de zaken die je zal moeten inregelen is het verhuizen van de domeinnaam naar One.com, zodat het op hun nameservers draait. Een voorwaarde is dat het domein administratief op jouw naam staat.
Persoonlijk raad ik One.com sterk af.
Ik had daar ooit een domeinnaam geregistreerd maar die heb ik overgezet naar Vimexx.
One.com hun prijzen zijn veel hoger, bijvoorbeeld een .be domein kost jaarlijks bij One.com €20.99 en bij Vimexx kost het €3.99 (Eerste jaar zelfs maar €0.89) (Prijzen excl. btw).
Ik ben ondertussen al een tijd klant bij Vimexx en ben meer tevreden met hun services.
Ik had eerder op One.com automatische betalingen uitgeschakeld, maar alsnog ging er na een jaar geld van mijn rekening, en nog erger nog niet zo lang geleden heb ik mijn laatste One.com domein over gezet naar Vimexx, het process voor het overzetten bij One.com is zeer onduidelijk maar het ergste van al, na de overzetting werd er nog het jaarlijkse bedrag van mijn rekening gehaald terwijl mijn automatische betalingen uit stonden en het domein niet meer bij hun geregistreerd stond. (Ik heb achteraf na hun te contacteren wel mijn geld terug gekregen)
Kort samengevat, Vimexx heeft betere support, is goedkoper en heeft niet zo'n rare dingen als bij One.com, en hun paneel is veel overzichtelijker.
Persoonlijk zou ik dus voor Vimexx of OVH gaan, natuurlijk kan het zijn dat andere een betere ervaring hebben bij One.com, maar ik raad het af.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren indien u vraag is beantwoord zodat anderen met hetzelfde probleem makkelijk een oplossing kunnen vinden.