Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5222
Professional organizer! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! Organisatietalent!

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing

8AB33D5C-BD61-41F1-8A09-E28B040DB851.jpeg

Zoals de tekst vermeld bij de aanrekening verdwijnt de gratis webruimte spijtig genoeg bij Telenet.

 

Telenet klantenservice artikels:

Je Telenet website en webruimte verdwijnen

Stopzetting e-maildoorverwijzing naar Telenet mailbox

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Gratis webruimte verdwijnt bij Telenet

Inhoud gewijzigd door Suzy (admin) op 07/10 - 17:50 | Reden: Telenet klantenservice artikels in hoofdtopic toegevoegd 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
81 reacties
Peter-B
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing

Ik heb net hetzelfde mailtje ontvangen, weliswaar niet op de mailbox van mijn primair account maar ergens in een willekeurige(?) mailbox...

Ik heb Telenet-support gecontacteerd, en daar kon men mij het enkel bevestigen. En echt alternatief konden ze me niet aanreiken buiten een hoop onzin.

Op dit ogenblik zie ik zelf maar 2 valabele alternatieven: en eigen mailserver opzetten (met alle problemen vandien) of de Microsoft 365 die men bij Telenet voorstelt. De laatste optie betekent dan wel dat mijn jaarlijkse internetfactuur verhoogt met 365€ (6 gebruikers x 4.2€/maand +BTW...).

Hoe ik dat dan kan kombineren met mijn huidige Microsoft365 zonder nog een bijkomend account is me wel nog niet helemaal duidelijk.

Dus ik volg het hier ook wel even mee...

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing

De e-mail van Telenet in kwestie meldt o.a.

... deze technologie van e-maildoorverwijzingen is intussen verouderd ...

Dat kan wel best zo zijn maar (business) klanten vroegen nooit en vragen niet om via verouderde technologie bediend te worden. Het is uiteraard Telenet zelf (niet de klant) die ooit voor die ouder wordende de technologie koos om klanten te bedienen. Waarom Telenet (desnoods tegen extra betaling) geen normale mail service aanbood, aanbiedt of zal (willen) aanbieden voor (business) klanten, notabene, wiens domein bovendien Telenet bezit en DNS bovendien op Telenet infrastructuur draait, dat vind ik een onbegrijpelijk vraagstuk over een 'allround' provider van die omvang. Ik heb een (business) case geopend en laat mogelijk goed of slecht nieuws weten.

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (1)
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing

De stap om zich uit de webhosting markt terug te trekken kan ik nog begrijpen. Dat is geen core business voor Telenet. Nooit geweest ook.

Wel nog eigen email diensten aanbieden en tevens als DNS registrar optreden, maar geen forwarding/redirect van eigen domein emails naar het Telenet emailadres vind ik onlogisch.

De redirect technologie is inderdaad verouderd, en eigenlijk zou je mogen verwachten dat Telenet de mogelijkheid zou bieden (of dit zelfs standaard doen) dat je eigen domein aan de webmail van Telenet gekoppeld wordt. In ieder geval toch voor een domein welk bij Telenet geregisteerd is. Bij google is dat bijvoorbeeld mogelijk (google workspace).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing


@scOOb  schreef:

Ik blijf het een raar iets vinden en snap het niet goed denk ik.

Maar stel dat ik het goed begrijp kan ik voor mij en mijn gezinsleden, die nu elk een aparte mailbox hebben bij Telenet en een voornaam@eigendomein.be mijn eigen domein verhuizen naar een andere registrar (OVH, One, Vimexx, …) en hoef ik bij hun geen mailboxen te nemen maar kan ik daar éénmalig de dns-records instellen zodat die gekoppeld worden aan onze iCloud.com mailbox ? En dat kost me dan een paar euro per jaar ipv 3 eur per maand bij Telenet ?


Bijna juist. Het betreft hier geen DNS instellingen.

Als je bij OVH een domein registeert (of een bestaande domeinnaam naar hun vehuist) krijg je toegang tot een control panel. Standaard koppelt OVH het domein dan aan één van hun eigen MX servers. Die kun je via het controlpanel configureren.

Als je enkel een domeinnaam registratie hebt zal zijn de configuratie opties beperkt tot enkel redirects. Als je ook een MX plan aanschaft kun je mailboxen opzetten.

 

Of One en vimexx dit ook aanbieden weet ik niet.

 

ovh-email-settings.png

 

In het redirect menu kun je opgeven dat scoob@eigendomein.be ge-redirect wordt naar scoob@telenet.be

Dit hoef je maar één keer in orde te brengen. Hetzelfde voor andere mailadressen op je eigen domein. Je mag meerder redirect aanmaken naar hetzelfde destination email adres, dus ook sceeb@eigendomein.be kan naar scoob@telenet.be doorgestuurd worden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing

@Arnie  Ik spreek natuurlijk niet voor anderen, maar, zelfs webmail hoeft niet voor ons domein. IMAP en SMTP is voldoende. Telenet heeft de (nog niet verouderde) technologie in huis (voor @telenet.be Mail) en zou gemakkelijk, desnoods tegen betaling, de door Telenet beheerde business domeinen, identiek van @mijndomein.be Mail kunnen voorzien.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
scOOb
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Jij bent af! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing

Maar ik kan dus voor gezinsleden, die een eigen mailbox hebben niet redirecten naar hun dochter1@telenet.be en dochter2@telenet.be ?  Daarvoor heb ik dan een uitbreiding nodig ?

 

De mailboxen zelf zijn er : 4 bij telenet (4 gezinsleden) en ook nog 4 iCloud.com.  Met de nieuwe iCloud+ die sinds kort bestaat, was sprake dat ik mx- , txt- en name-records moest instellen om m’n eigen domein te koppelen aan m’n scoob@icloud.com en dus scoob@eigendomein.be te laten redirecten naar daar.  Heb eigenlijk weinig zin om naast m’n Telenet, iCloud, Gmail(enkel voor nieuwsbrieven) en m’n werkmailadres er nog een bij te onderhouden bij OVH, One, Vimexx of godweetwaar …

Zou eerder denken aan downsizen in aantal

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing

Een redirect / forward stuurt emails gericht aan naam@eigendomein.be door naar het email adres wat je opgeeft, bijvoorbeel voornaam.achternaam@telenet.be

Je email zal gewoon in je mailbox verschijnen.

Besef wel; als je erop antwoord, is de afzender je voornaam.achternaam@telenet.be adres.

 

Ik denk niet dat Telenet het ondersteunt om emails als naam@eigendomein.be via hun server te versturen. Dat is vaak het moeilijke gedeelte van email configuratie. Als dit niet goed geconfigueert is zullen veel ontvangende mailservers je mail weigeren (drop) of als spam markeren. Het afzender domein is immers niet hezelfde als de domeinnaam van de mailserver vanwaar je verstuurd.

Om dit goed te krijgen moet de mailserver DKIM of DMARC ondersteunen, welke je in je DNS zone moet configureren. Daar wordt het complex.....

Een business service die ik echter wel van Telenet zou verwachten als je bij hun email en domein registratie hebt.

 

Microsoft Family 365 biedt dit ook gratis aan, maar enkel indien je je domeinnaam bij godaddy registreerd hebt. Je kunt dan vanuit Outlook / webmail email ontvangen en versturen met je eigen domein naam. Met een business 365 account kan dat natuurlijk ook, maar die zijn veel duurder.

 

Google (gmail) boodt deze dienst vroeger gratis aan (google apps), maar dat is niet langer beschikbaar (enkel voor bestaande gebruikers).

Het is nu een betalende dienst, google workspace.

Ik ben nog een google apps gebruiker uit de oude tijd, en ontvang dit gratis (voor max 10 users).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing

@NofanTasier loopt hier een parallel topic  over ditzelfde onderwerp. Ik heb daar juist in diezelfde strekking geantwoord.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing


@scOOb  schreef:

Maar ik kan dus voor gezinsleden, die een eigen mailbox hebben niet redirecten naar hun dochter1@telenet.be en dochter2@telenet.be ?  Daarvoor heb ik dan een uitbreiding nodig ?

Dat kan zonder uitbreiding. Redirecting van eigendomein naar telenet of icloud is geen enkel probleem.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing


@Arnie  schreef:

[...]

Ik denk niet dat Telenet het ondersteunt om emails als naam@eigendomein.be via hun server te versturen.


fyi

In alle geval wel als naam@onsdomein.be, maar 'ons' domein is natuurlijk bekend bij, eigendom van, en (DNS en Mail) beheerd op Telenet infrastructuur. Wat men niet kan is e-mail via een Telenet server versturen als (From:) naam@anderdomein.be (bijvoorbeeld naam@proximus.be) waar dat 'ander' domein niet in Telenet handen is. Dat is wellicht een Telenet mailserver configuratie policy.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1569
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing


@Arnie  schreef:
Er loopt hier een parallel topic  over ditzelfde onderwerp. 

 

Mods

Kunnen we beide topics niet samenvoegen?

Volledig parallelle topics 🤔

 

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing

Inderdaad, terwijl ik de OP van deze topic schreef postte iemand parallel identieke topic.

Mijn excuses.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2580
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing

Ik heb beide topics gemerged. Hopelijk alles ok.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing


@Steven-E  schreef:

Ik heb beide topics gemerged. Hopelijk alles ok.


En ik heb het andere topic afgesloten zodat men hier verdergaat.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2557
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Telenet stopt gratis webruimte & e-maildoorverwijzing

spijtig voor veel mensen die voor  hobby een klein website hadden gemaakt die moeten nu alles verhuizen en een nieuw adres nemen het oude kunnen ze niet meer meenemen spijtig (http://users.telenet.be/jouwnaam) ik heb het vroeger ook gehad en het was altijd gratis

best dat je niet te lang wacht om alles te verhuizen en een nieuw adres aanvraagt

zeker kleine zelfstandige die gewoon een simpel site hebben om de basis uren tel e-mail ....

gebruiken