Beantwoorden
AmateurNu46893
Experienced Beetjesweter
Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Wordt bridging uitgefaseerd ?

Iemand in mijn Telenet verkooppunt wist mij te vertellen dat de volgende modems van Telenet geen brigding meer zullen ondersteunen? Ik heb nu een CV8560E modem, maar als die kapot gaat is het uit met de pret.

Kan iemand mij dat bevestigen ? Want, indien ja, moet ik op zoek naar een andere ISP.

23 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

De coax versie van de F@ST-modem heeft net bridging gekregen, dus dat is onzin...

Ook is de CV8560E nogsteeds actief in omloop voor zover ik weet.

Of de Fiber variant van de F@ST dat ook heeft weet ik niet.

Medewerkers in verkooppunten weigeren wel vaak de CV8560E uit te delen aan particulieren. Nu dit verhaal… Ze hebben precies iets tegen bridging in de verkooppunten.

Je hebt sinds oktober 2024 vrije modemkeuze, je kan dus altijd zelf een modem kopen en plaatsen dan heb je ook geen bridging nodig…

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
AmateurNu46893
Experienced Beetjesweter
Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Wow, bedankt voor je reply man !

Heb nog niet gekeken naar die F@st modem, en ik wist niet eens dat je je eigen modem kan gebruiken ! 

StefaanH
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Krak 2018 Een echt antwoordkanon jij!

@AmateurNu46893 

Let wel, wanneer je van plan bent om een eigen modem te gebruiken, dat dit niet zomaar gelijk welke modem mag zijn. Ik ken de voorziene specs zelf niet omdat ik een modem-only heb, maar die zullen zeker ergens te vinden zijn. Vraag eens (op het forum uiteraard) aan de Netweters die ermee te maken hebben (gehad) of spring eens binnen in een Telenet centre..

StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
waterrat1978
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Lees je nog iets anders? ;-) WOW! Full speed writing!

ik denk dat ik nog een CH6643E heb.
zowiezo een zwarte modem,in gebruik sinds ca. 2016.
denk je dat ik deze modem nog een tijdje zal kunnen gebruiken?

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@waterrat1978  Als je abbo niet hoger is dan 200mbps dan is er nog geen nieuwere modem nodig.

als je een hoger abbo hebt in snelheid ben je beter met een andere modem dat sneller gaat.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Hier vind je alle huidige modems van Telenet.

Vergelijk eens de specificaties van jouw internetabonnement met deze van je modem (Downloadsnelheid tot 200 Mbit/s).

luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Is een zeer goede modem ook gehad vroeger 

Als je hem vervangt krijg je de CH8568LG  kubus met veel licht en lawaai 

waterrat1978
Professional Meerweter

is het niet zo dat telenet het type modem dat ik heb,aan het uitfaseren is?

WG94
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@waterrat1978  schreef:

ik denk dat ik nog een CH6643E heb.
zowiezo een zwarte modem,in gebruik sinds ca. 2016.
denk je dat ik deze modem nog een tijdje zal kunnen gebruiken?

CH6643E is een Docsis 2 modem. Het is in oktober 2023 al gemeld:

@Suzy schreef:

Kort samengevat: de Docsis 2.0 modem zit in een uitfasering en zal vanaf een bepaalde dag niet meer werken. Dit betekent dat klanten voor een bepaalde datum actie moeten nemen. In deze communicaties staat er dus wel een datum vermeld. Neem je als klant geen actie tegen deze datum, zal je modem uitvallen en zal je geen gebruik meer kunnen maken van je diensten. 

Bron: Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG - Pagina 2 - De Netweters  

WG94 | Krak
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Sorry voor de correctie ...

• de Docsis 2.0 modem zit in een uitfasering en zal vanaf een bepaalde dag niet meer werken (zie info @Suzy ).
  • de CH6643E is geen Docsis 2 modem, maar Docsis 3.0 8x4 (8 downstream + 4 upstream kanalen).

De CH6643E is nog niet in een uitfasering (en staat nog altijd in de lijst van de huidige Telenet modems: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/alles-over...

Maar het is inderdaad een oud beestje dat je beter zo snel mogelijk vervangt (voor dat deze zelf de geest geeft) 😀

WG94

Ahja amai sorry. Omdat het gelinkte topic 2 modellen beschrijft ben ik wat door elkaar beginnen slaan precies 😅

Is er een verschil tussen CH6643 en CH6643E? Want ook CH6643 moeten (afhankelijk van hun productiejaar?) vervangen worden volgens de uitleg in het gelinkte artikel.

WG94 | Krak
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Ik denk het niet, officieel is het de CH6643E

De "preventieve modemswap" van enkele jaar geleden bij klanten met een CH6643 was niet wegens de functionaliteit, maar wegens de (on)betrouwbaarheid.

Deze modems (productiejaar 2011/2012) geraakten na een aantal jaren spontaan defect ...

Zolang Telenet Docsis 3.0 ondersteunt zullen deze modems blijven werken (tot ze kapot gaan), maar trager dan de nieuwe modems, gezien ze maar 8 D3.0 downstreamkanalen gebruiken....

waterrat1978
Professional Meerweter

het klikt hier tegenstrijdig.
is de CH6643E nu een docsis 2 modem of een docsis 3.0?

want met al die technische problemen die kunnen voorvallen als je tegenwoordig bij telenet
iets verniewd,gebruik ik het liefst nog verder mijn huidige modem?

en dat mijn internetsnelheid dan lager is,maakt mij weinig uit.
mijn huidige pc is toch al traag.en bij het streamen verbruik ik dan misschien minder data 😊

WG94

Docsis 3, zoals hierboven bevestigd had ik een foutje gemaakt.

Als Telenet je ooit gevraagd heeft om die te ruilen, dan is de kans groot dat deze uit 2011/2012 is en dus mogelijk van vandaag op morgen kan uitvallen.

• Proactieve modem swap
    In deze campagne worden klanten met een CH6643 modem uit productiejaar 2011/2012 aangeschreven, ze loopt al anderhalf jaar. Deze campagne is opgezet omdat de CH6643 modem uit dit productiejaar gekend staat om soms van de ene op de andere dag plots de geest te geven. Telenet wil dit uiteraard proactief aanpakken door deze klanten een nieuwe modem aan te bieden, zodat een out-of-service situatie vermeden kan worden. Men kan namelijk niet voorspellen wanneer dit type modem plots niet meer werkt. Maar omdat het evengoed kan dat deze modem nog jaren werkt, is er hier geen deadline voor bepaald. Wat betekent dat je als klant zelf kan kiezen wanneer je hierop in gaat. @wido is een klant die n.a.v. deze campagne communicatie heeft gehad.

Heeft Telenet je dat niet gevraagd dan zien zij vandaag geen reden om dat (met je huidige abonnement) te vervangen.

Wanneer dan wel? Als je een abonnement met meer dan >200Mbps neemt of wanneer Telenet beslist dat ze deze niet meer ondersteunen (dat kunnen wij echter niet voorspellen)

WG94 | Krak