Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet Turbo snelheid wordt niet gehaald.

Beste netweters, 

sinds gisteren overgeschakeld naar de Telenet Turbo internetformule. 

Heb gezien dat mijn modem werd opgestart, dus ik vermoed dat ik al op het nieuwe profiel sta. 

Heb zonet even een test gedaan, rechtstreeks aan de modem met een UTP kabel CAT6. 

Upload snelheid lijkt ok te zijn, maar de downloadsnelheid blijft rond de 980 Mbps steken. 

Ìk had hiervoor een 1Gbps profiel. 

Enig idee wat de oorzaak kan zijn van de lage snelheid? 

Ik bezit de laatste generatie modem. (F@ST3896LG-TN). 

Screenshot van mijn laatste snelheidstest bijgevoegd. 

Scherm­afbeelding 2026-04-28 om 14.44.43.png

124 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@Mouse  Dit zijn theoretische snelheden, in de praktijk kunnen er door allerlei dingen de snelheid lager zijn, buiten in de node misschien een overbelasting, 

is die snelheid gemeten tussen 19 en 23 uur ?? Kan zijn dat de node wat overbelast is en de snelheid vertraagd door teveel klanten dat de turbo hebben genomen op de node waar je op zit, meet dit eens na 23 uur of smorhens vroeg en laat eens weten wat je dan haalt.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
JeroenM13
Freshman Beetjesweter
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Gisteren bij Telenet punt langs geweest om mijn oude modem in te leveren,  die snapte ook niet waarom er in Mytelenet maar max 50Mbit upload stond.

Nog geprobeerd abonnement te wijzigen naar lager en weer terug maar heeft niet geholpen. Wel dachten ze dat 2.5Gbit niet mogelijk was omdat waarschijnlijk de node nog niet is aangepast. Wellicht is dat toch ook de redenen dat 100mbit upload niet mogelijk is.

ChristofM
Expert Moderator
Jij alziend oog. ;-) Champagne, lezer van het jaar! Waar zijn die handjes? De race is begonnen!

@Master-Magic  schreef:

@fieldoxide  Zo zie je dat mijn tip van die usb naar utp wel degelijk een werkende snelheid aan het licht brengt hè 😉 en zo ben je zeker dat je het hebt en het in je apparatuur moet zoeken om de hogere snelheid te halen.

@Moderator  zou het geen idee zijn om op de site erbij te vermelden dat er bij de tekst van de hogere snelheid erbij staat mits de apparatuur die snelheid aan kan, zodat mensen niet denken of onwetend zijn en de hogere turbo snelheid aanvragen en dan denken dat ze het niet halen dat er een fout bij Telenet ligt.

zou al veel frustraties minder geven.

@Master-Magic We hebben dit inderdaad doorgegeven als improvement. We houden je hiervan verder op de hoogte. 🙂

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngChristof
Expert Moderator

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

@JeroenM13  schreef:

Vorige week mijn internet abonnement omgezet naar de nieuwe formule Turbo en een nieuw modem gekregen. Maar de hogere download snelheid word niet gehaald (logisch want intern netwerk kan niet meer dan 1gbit) maar met name de upload heeft een hardcap op 50mbit dit zou 100mbit moeten zijn.

In MyTelenet staat ook een max snelheid van 1gbps en 50mbit terwijl ik voor 2.5Gbps en 100mbit betaal. Het gaat mij ook vooral om die upload snelheid.

Contact opgenomen met Telenet helpdesk en die zeiden dat de oorzaak was dat 2.5gbps en 100mbit niet mogelijk was op coax, dat vond ik nogal apart want overal word gemeld dat het wel mogelijk is. Is er iemand van telenet die dit kan bevestigen dan wel onderzoeken ? Ik vermoed zelf dat het een administratieve fout is.

Want als het niet mogelijk is had ik het abonnement niet hoeven omzetten.

@JeroenM13 je kan met Turbo een downloadsnelheid van 2.5 Gbps en een upload van 100 Mbps krijgen op COAX, maar enkel als de node waarop jij verbonden bent geüpgraded is. Dit kan je ook terugvinden op onze website: 

Suzy_0-1778060081733.png

Aangezien jouw upload maar tot 50 Mbps gaat, betekent dit dat jij nog niet van de hogere snelheden kan genieten. De download en upload hangen samen, hiermee bedoelen we: je zal de hogere upload van 100 Mbps alleen maar krijgen als de node geüpgraded is. Jij zal dus moeten afwachten tot de node in jouw omgeving de snelheden kan ondersteunen.

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@Suzy  schreef:

Aangezien jouw upload maar tot 50 Mbps gaat, betekent dit dat jij nog niet van de hogere snelheden kan genieten. De download en upload hangen samen, hiermee bedoelen we: je zal de hogere upload van 100 Mbps alleen maar krijgen als de node geüpgraded is. Jij zal dus moeten afwachten tot de node in jouw omgeving de snelheden kan ondersteunen.

Kan men de informatie over de uploadsnelheid ook toevoegen aan die infobox? Nu lijkt het of enkel de downloadsnelheid kan verschillen 

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying