Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet Turbo snelheid wordt niet gehaald.

Beste netweters, 

sinds gisteren overgeschakeld naar de Telenet Turbo internetformule. 

Heb gezien dat mijn modem werd opgestart, dus ik vermoed dat ik al op het nieuwe profiel sta. 

Heb zonet even een test gedaan, rechtstreeks aan de modem met een UTP kabel CAT6. 

Upload snelheid lijkt ok te zijn, maar de downloadsnelheid blijft rond de 980 Mbps steken. 

Ìk had hiervoor een 1Gbps profiel. 

Enig idee wat de oorzaak kan zijn van de lage snelheid? 

Ik bezit de laatste generatie modem. (F@ST3896LG-TN). 

Screenshot van mijn laatste snelheidstest bijgevoegd. 

Scherm­afbeelding 2026-04-28 om 14.44.43.png

190 reacties
SD2
Freshman Weetjesweter
Alles op zijn plek! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Is het niet de bedoeling om DVB-C signaal vroeger af te schakelen dan 2030? 
Ik heb begrepen dat Telenet digicorder / digibox toch in 2027 wordt afgekoppeld ? 

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@SD2 Het wordt niet afgekoppeld maar afgebouwd in service opties, 

je zal nog kunnen opnemen maar niks terugkijken en geen play more en extra pakketten zenders niet meer kunnen bekijken vanaf deze zomer.

de basis zenders zullen nog even blijven maar zal stelselmatig worden afgebouwd tot rond 2030.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
BB3D
Freshman Weetjeslezer
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Kan iemand mij hierop antwoord geven aub?

Ik krijg dit overzicht in de mail gestuurd: 

BB3D_1-1778585641695.png

Aan de telefoon zeggen ze dat mijn adres klaar is voor 2.5Gbps. Momenteel haal ik de "normaal beschikbare snelheid" op mijn 10+ jaar oude DOCSIS 3.0 (eMTA) Modem. 
Ik zou mijn modem dus moeten wisselen naar de nieuwe DOCSIS 3.1 F@ST3896LG-TN. Maar ik vraag me af of ik dan ook daadwerkelijk die 2.5Gbps ga halen? 

Kan iemand bevestigen dat ik moet kijken naar "Maximale snelheid" of is "Normaal beschikbare snelheid" hetgeen ik mag verwachten na de modem wissel? 
Want dat zo identiek zijn met wat ik nu haal en maakt de modemwissel dus overbodig... 

Alvast bedankt!

dannyro
Freshman Veelweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! BINGO!

Via de Chat op My Telenet, geen ai bot maar een medewerker, is mij verzekerd dat op mijn adres Turbo beschikbaar is. Hij heeft het dan in orde gebracht voor het opsturen van de nieuwe modem. Eens ontvangen heb ik deze aangesloten en alles in orde. Ik heb wel een ethernet -> usb-c adapter 2,5G aangeschaft omdat mijn Mac niet meer dan 1Gbps aankan. Met de adapter heb ik nu wel >2 Gbps download en >90 Mbps upload. 

BB3D
Freshman Weetjeslezer

Dank je wel voor het snelle antwoord! Aan de telefoon hebben ze mij ook verteld dat dit beschikbaar is. Maar ik maak mij gewoon zorgen vanwege het mailtje waarin staat: "Normaal Beschikbare Snelheid". 

Heb jij zo geen mail ontvangen? Dat overzicht met de snelheden staat helemaal onderaan in de mail met Titel: Aanpassing van je Telenet-diensten. 

Ik kan anders straks nog om zo'n modem rijden, maar als het slechts om die "Normaal Beschikbare Snelheid" gaat, ga ik er slechts 100mbps op vooruit. Dan blijf ik liever bij m'n huidige modem. 

Nogmaals bedankt voor het snel reageren!

dannyro
Freshman Veelweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! BINGO!

TurboDownloadUpload
Minimumsnelheid440.54 Mbps17.39 Mbps
Normaal beschikbare snelheid840.02 Mbps48.35 Mbps
Maximale snelheid2500.0 Mbps100.0 Mbps
Geadverteerde snelheid2500.0 Mbps100.0 Mbps

Deze bedoel je? Ja, die heb ik ook gekregen.

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

@Suzy  schreef:

@WG94  schreef:

Die tool is er wel toch wel? Op Je internetsnelheid | MyTelenet kan ik opzoeken dat mijn adres voorlopig maar 1Gbps/50Mbps zal krijgen

@WG94 we hebben gevraagd of een klant zelf ergens kan controleren of zijn/haar adres de 2,5 Gbps en 100 Mbps snelheden kan halen met Turbo Internet, onze collega's hebben aangegeven van niet. Dus wij vermoeden dat deze adres check dan toch niet het juiste weergeeft om specifiek dit te controleren. We zijn het opnieuw aan het navragen intern, vissen uit wat deze adres check dan preciest doet of toont en komen erop terug! 

@Master-Magic @WG94 @dannyro we kunnen ondertussen bevestigen dat de check 'Je internetsnelheid' via MyTelenet op dit moment niet de juiste info geeft voor de Turbo snelheden. Blijkbaar is de data gebruikt voor deze tool niet up-to-date. We zouden jullie daarom willen vragen je niet vast te pinnen op deze resultaten. We kunnen wel vertellen dat onze collega's er achter de schermen mee bezig zijn om deze tool zo snel mogelijk terug up-to-date te krijgen. Zodra we een seintje krijgen dat dit gebeurd is, brengen we jullie in deze thread op de hoogte. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

BB3D
Freshman Weetjeslezer

Dank je wel Danny! 

Dat bedoelde ik ja. Zo te zien had jij ook gewoon een "lage" normaal beschikbare snelheid, net zoals ik. 
Maar ik moet dus gewoon naar maximale kijken. 

Nogmaals bedankt! Ik rij nu om m'n nieuwe modem 😉

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@Suzy  Bedankt voor de opvolging 😉

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
Tera
Professional Weetjesweter
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader!

Volgens de specificatie zou het moeten werken met deze modem F@ST5685LGB-TN (Fiberbox)
verbinding via UTP-kabel met een downloadsnelheid van 10 Gbps. ipv van 2,5 Gbps met F@ST3896LG-TN

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@Tera  schreef:

Volgens de specificatie zou het moeten werken met deze modem F@ST5685LGB-TN (Fiberbox)
verbinding via UTP-kabel met een downloadsnelheid van 10 Gbps. ipv van 2,5 Gbps met F@ST3896LG-TN

Volgens de specificatie van de modem bedoel je?

• Dit is een Fibermodem, dus alleen bruikbaar als je een Wyre FttH aansluiting hebt (aangesloten op de glasvezel). Deze modem kan niet gebruikt worden op de coax kabel 🤔.
  • Je moet dan wel een Internet (Fiber) Ultra abonnement hebben, deze topic gaat over (Fiber) Turbo 2.5 Gbps.
  • en de snelheid die je dan krijgt is dan 8.500 Mbps download / 8.000 Mbps upload

Dus een beetje off-topic hier, en niet relevant