Beantwoorden
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Een vorige onbeantwoorde vraag, of in ieder geval zonder oplossing gaf het probleem van het ontbreken van een 2.4ghz keuze bij de 360pods aan.

Dit was reeds op 22-05-2022

Ik heb verschillende toestellen in en om mijn zaak die enkel via 2.4 werken, maar nu dus niet meer.

Is dit met het nieuwe model modem wel mogelijk?

Anders is dit meer een downgrade ipv upgrade...

Ik hoor graag welke oplossing er mogelijk is

0 Likes
38 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen 2.4ghz op 360 pods

@Dislikebutton 

Dit zijn de specificaties die ik vind van de nieuwe pods 

patrick37_0-1682610944648.png

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Dank u,  de specificaties zijn mij gekend, het probleem is dat een 2.4 specifiek toestel bv airco zwembadcontrole enz. Enkel op de 2.4 band werken. Dit kon vroeger(voor de 360 pods) ingesteld worden met bv. Een dubbel netwerk. Nu kan je met deze pods geen dedicated 2.4 netwerk opzetten. 

Ik heb de 'oudere' modem dus ik weet niet of dit met het laatste nieuwe model wel in te stellen is en daarom mijn vraag.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen 2.4ghz op 360 pods

@Dislikebutton 

Daar durf ik ook geen direct antwoord op te geven want ik gebruik het systeem zelf niet , het nieuwe systeem. 

De voorgangers ervan heb ik wel getest en daar werkte bij mij de 2.4 Ghz wel mee. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen 2.4ghz op 360 pods

@Dislikebutton 

Met de laatste nieuwe HGW is het niet meer mogelijk om iets te wijzigen aan het WiFi systeem dat betrekking heeft op de gebruikte frekwentieband. Dus kiezen tussen 2,4 of 5 GHz zit er niet meer in. Volgens ik hier al gelezen heb zou die HGW zelf beslissen welke band hij gebruikt naargelang de client. En nog andere moderne technologieën toepassen. 

Maar blijkbaar verslikt hij zich dus in toestellen die specifiek enkel op 2,4 GHz werken.

Wanneer je geen mesh of 360 pods wil of moet gebruiken vraag je wellicht best een andere HGW waarmee je dat wel nog manueel kan instellen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Geen 2.4ghz op 360 pods

Waarom zou dat een probleem zijn?

Een 2.4 only toestel zal perfect kunnen connecteren, ook al gebruik je dezelfde ssid op de 5Ghz band.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Geen 2.4ghz op 360 pods


@Dislikebutton  schreef:

Ik heb de 'oudere' modem dus ik weet niet of dit met het laatste nieuwe model wel in te stellen is en daarom mijn vraag.


Als ik het goed begrijp gebruik je dus een oudere modem (welke?) samen met de 360° pods? In principe werken de 360° pods samen met de nieuwe 360° modem (F@ST3896LG-TN), en vormen hiermee één mesh netwerk.

Op de nieuwe WiFi6 modem kan je ook geen apart 2.4 netwerk opzetten.

Hoe zijn de pods verbonden met jouw modem? alles draadloos? Staat op je modem één wifi netwerk aan?

Met de oude modem zou je in principe één 360° pod direct met de modem moeten verbinden (ethernet kabel), de andere pods dan zo opstellen dat ze die eerste 360° pod ook "zien" en het mesh netwerk uitbreiden. 

Dat is normaal de oplossing die ze voorstellen aan business klanten (die de nieuwe modem nog niet kunnen krijgen wegens geen 4G back-up). Vandaar dat business klanten altijd één extra 360° pod (gratis) krijgen. In dat geval moet je misschien de WiFi van de huidige modem gewoon uitschakelen?

Ideaal zou zijn als je alle 360° pods via ethernet kabel kan verbinden met je lokaal netwerk (of pods onderling).

 

PS - Als je persé een apart 2.4GHz netwerk nodig het, kan je altijd een gewoon AP aansluiten op de ethernet poort van één van de 360° pods en hierop een apart 2.4gHz instellen?

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geen 2.4ghz op 360 pods

De vraag over het splitsen van het netwerk met de nieuwe modem (F@ST3896LG-TN) is al eens gesteld op De Netweters. Het antwoord erop kan je hier lezen.

Kort samengevat: splitsen van het netwerk in 2.4 GHz en 5 GHz is niet meer mogelijk. Wel kan je vragen aan de klantendienst om een bepaald toestel tijdelijk (volgens mij is dit gedurende 30 minuten) op de 2.4 GHz frequentie toe te kennen, zo kan je de installatie van het toestel in orde brengen. Want het is meestal enkel tijdens het installeren dat devices hier problemen door kunnen ervaren. Erna zou het niet mogen uitmaken voor jouw devices en zouden ze ook moeten werken met de nieuwe modem die werkt via mesh-technologie. Zo niet, zal je een ander type van modem moeten nemen bij Telenet. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Ex-Netweter
 

Geen 2.4ghz op 360 pods

Die uitleg klinkt als de IoT Onboarding Mode van de Plume Superpod: https://support.plume.com/hc/en-us/articles/360011596233-My-device-is-only-compatible-with-2-4-GHz-n...
Jammer dat deze functie alleen bediend kan worden door Telenet-medewerkers.
Wie in het Telenet 360° Wifi-verhaal stapt, moet dus in de ellendig lange wachtrij van de Telenet-klantendienst gaan staan voor een eenvoudige functie die je met eigen Wifi-apparatuur in een halve minuut zelf kan doen. 🤔

Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Hey, dit is dus niet mogelijk. Het toestel vraagt bij installatie naar een 2.4 netwerk, maar op mijn gsm maakt hij bv automatisch met 5 Connectie . Hierdoor is er geen communicatie mogelijk . Normaal kon je een appart 2.4 opzetten en de gsm en toestel op dat net.verbinden.

Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Hey, ik heb inderdaad een business situatie, pod op oude modem via kabel. Dit schakelt wel alle wifi en andere instelmogelijkheden uit in het toestel.

0 Likes
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Hey

Dank voor deze omslachtige mogelijke oplossing.

Zoals Raf (andere netwerker) hier ook al aangaf is dit niet echt klant vriendelijk, gemakkelijk.

Welk ander modem is er dan nog te krijgen?

Ik heb de oudere modem ,de 360 doet deze functie ook niet lees ik hier dus een upgrade hiernaar maakt niet uit. 

Ik ga het testen en bericht/markeer dan of dit een oplossing was.

0 Likes

Geen 2.4ghz op 360 pods

Ik beschouw Telenet 360° Wifi momenteel niet als een mature oplossing voor een bedrijfsomgeving. Enerzijds heeft het systeem nog tal van onopgeloste bugs, anderzijds beperkt Telenet basisfunctionaliteit.

Als je leest dat bepaalde basisconfiguraties via een omweg uitsluitend door Telenet-medewerkers kunnen bediend worden ruikt dit systeem ernstig naar een extreme vendor lockin. Iets wat je als bedrijf niet wil. Je moet snel kunnen omschakelen als er iets zou mislopen dat je business schaadt of zelfs stillegt.

Ik zou aanraden om Wifi door een onafhankelijke IT-dienstenleverancier voor KMO's te laten installeren of zelf te beheren indien de nodige kennis binnen je bedrijf aanwezig is of kan aangeleerd worden.

0 Likes
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Hey

 

Ik ben het 100% met je eens, ik ben aan het vergelijken geweest met andere (mesh) oplossingen in eigen beheer. Maar de aanschaf hiervan is direct een grote kost (maar hele kleine onderneming) dus deze optie om uit te breiden voer het aangeboden bedrag is ideaal om -of te testen en naar een eigen systeem te gaan -of als ALLES naar wens is met 360 eventueel dit te behouden.

Als ik dit probleem met een 500+ investering had gedaan en kom er dan achter dat 2.4 het zelfde probleem geeft...

Ik heb zonet ook geprobeerd om via de plume homeapp dit te bereiken maar dan heeft de app een 'bijhorend' modem nodig. Aangezien ik de oude heb is dat dus niet te testen.

Bedankt om mee te denken, hopelijk komt het sowieso nu meer onder de aandacht..

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen 2.4ghz op 360 pods


@Dislikebutton  schreef:

Hey, dit is dus niet mogelijk. Het toestel vraagt bij installatie naar een 2.4 netwerk, maar op mijn gsm maakt hij bv automatisch met 5 Connectie . Hierdoor is er geen communicatie mogelijk . Normaal kon je een appart 2.4 opzetten en de gsm en toestel op dat net.verbinden.


Of een communicatie al dan niet mogelijk staat los van de frequentie van het Wifi signaal tenzij twee toestellen rechtstreeks met elkaar verbonden zijn (en bijgevolg niet verbonden zijn met je LAN).  Je gsm communiceert met het mesh systeem en het mesh systeem communiceert met 'het toestel dat bij installatie vraagt naar een 2.4 netwerk'.  Of elk van die twee communicaties verloopt via netwerkkabel, Wifi 2,4 GHz of Wifi 5 GHz maakt niets uit.

De communicatie gebeurt op basis van het lan adres. Doorgaans is dat bij Telenet 192.168.0.x. Als je die communicatie niet krijgt controleer dan de ip4 adressen van je gsm en van je toestel dat bij installatie een 2.4 netwerk vraagt.

0 Likes